تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836830371
راهکار امیرالمومنین(ع) در مواجهه با وقایع آخرالزمان
واضح آرشیو وب فارسی:موعود: حضرت علی(ع) در خطبه 138 نهج البلاغه عباراتی فرموده اند که به گمان اغلب شارحان نهج البلاغه از گوشه ای از وقایع آخرالزمان پرده برداشته است؛ شرایطی که در آن هدایت، دستخوش خیمه شب بازی های "هوی" خواهد شد، و قرآن به تبعیت رأی و قیاس درمی آید، و در نهایت به جنگی ویرانگر می انجامد. منجی عالم، در چنین هنگامه ای، سردمداران را به زشتی کردارشان مؤاخذه خواهد کرد و بشر را فرا می خواند که سیطره جهانی عدالت را به تماشا بنشینند؛ اما پیش از آن هنگامه طلایی، زمین دستخوش طغیانگری یک خون ریز می گردد. در نهایت حضرت علی(ع) با ارنهج البلاغه، آخرالزمان، خطبه 138، مهدی موعود(ع)، امام علی(ع). در همه ادیان الهی، اخباری مبنی بر پیش گویی وقایع آخرالزمان و در نهایت ظهور یک منجی وجود دارد. در مذهب بی بدیل شیعه نیز اخباری در این مورد آمده است که علاوه بر نوید ظهور یک منجی شناخته شده، به پیش گویی وقایع آخرالزمان نیز می پردازد. از آن جا که تحلیل دقیق حوادث آخرالزمان، به شناخت و آگاهی از آن شرایط نیاز دارد، دقت در چنین روایات، بسیار لازم و ضروری است؛ چرا که اوضاع در آن زمان، آن چنان پرفتنه است که بازشناسی حق از باطل دشوار می شود، و همین ضرورت، نگارنده را بر آن داشت تا به بررسی این قبیل اخبار بپردازد. از جمله این اخبار خطبه 138 نهج البلاغه است که در آن عباراتی وجود دارد که بسیاری از شارحان، مقصود از اشاره های امیرالمؤمنین علی(ع) در آن خطبه را با شرایط آخرالزمان منطبق می دانند؛ هرچند در خود عبارات، قرینه روشن و آشکاری مبنی بر ارتباط آن با آخرالزمان وجود ندارد. این جستار در پی آن است تا ضمن نقل اقوال شارحان، به نقد و بررسی آنها نیز بپردازد. این خطبه در واقع از سه بخش جداگانه تشکیل شده که فراز بخش اول عبارت است از: یَعطِفُ الهوی علی الهُدی إذا عطفوُا الهُدی علی الهَوی و یَعطِفُ الرّأیَ علی القرآن إذا عطفوا القرآنَ علی الرّأی این بخش ذیل عناوین جدال آخرالزمان، شیوه عملی منجی و امام آخرالزمان مورد بحث قرار می گیرد. بخش دیگر که عبارت است از: حتّی تقوُمَ الحربُ بکمْ علی ساقٍ بادیاً نَواجِذُها مملوءَهٌ اخلافُها حُلوا رَضاعُها عَلْقَماً عاقبتُها. ألا و فی غدٍ- و سَیَأتی غدٌ بما لا تعرِفونَ- یأخذُ الوالی منْ غیرِها عُمّالَها علی مساوِی أعمالِها و تُخرجُ لهُ الارضُ افالیذَ کبِدِها و تُلقی إلیهِ سلماً مقالیدَها فیُریکم کیفَ عدلُ السّیره و یُحیی مَیّتَ الکتابِ و السُّنه بخش دوم ذیل عناوین نشانه های آخرالزمان و اصلاحات موعود بررسی می شود. و بخش سوم نیز عبارت است از: کاَنّی بهِ قدْ نَعَقَ بالشّامِ و فحَصَ برایاتِه فی ضَواحیَ کوفانَ فعطفَ عَلیها عَطْفَ الضّروس و فرَشَ الارضَ بالرّؤوسِ. قدْ فغرتْ فاغرَتُهُ و ثَقُلت فی الارضِ وَطأتُهُ، بعیدَ الجولهِ، عظیم الصّولهَ و اللهِ لَیُشَرّونکمْ فی اطراف الارضِ حتی لا یبقی منکمْ إلا قلیلٌ، کالکُحلِ فی العینِ. فلا تزالونَ کذلکَ حتی تؤُوبَ الی العرَبِ أوازِبُ احلامها! فالْزَموا السّننَ القائمهَ و الآثارَ البیّنهَ و العهدَ القریبِ الذی علیهِ باقی النُّبُوهِ و اعلموا انّ الشیطانَ إنّما یُسنّیَ لکمْ طُرقهُ لِتتّبعوا عَقِبَهُ ذیل عناوین نشانه های ضد انقلاب آخرالزمان کیست؟ و وظیفه مردمان آخرالزمان، این فراز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. قابل ذکر است که بندهای نقل شده بخشی از متن اصلی خطبه است که سید رضی آنها را انتخاب نموده و آورده است. گفتنی است که این خطبه در منبع دیگری یافت نشده و راهی برای فهم دقیق آن در پیش رو نیست. جدال آخرالزمان خطبه 138 نهج البلاغه از همان آغاز به گونه ای ایراد شده که گویی امیرالمؤمنین علی(ع) در مقام بیان اخباری مربوط به آینده است. استفاده از «إذا» ظرفیه در همان ابتدای خطبه این امر را روشن تر می سازد. خویی در منهاج البراعه بحث گسترده ای در مورد اِعراب بخش ابتدایی کلام حضرت، بیان می کند که«إذا» در این جا به هیچ وجه شرطیه نبوده و در واقع معنای ظرف می دهد.(ج8، ص 347) خطبه مذکور که سید رضی آن را تحت عنوان «یوُمیءُ فیها إلی ذکْرِ الملاحم»نام گذاری کرده است این گونه آغاز می شود: یَعْطِفُ الهوی علی الهُدی إذا عَطَفوا الهُدی علی الهوی و یَعْطِفُ الرّأیَ علی القُرآن إذا عطفوا القُرآن علی الرّأی؛ خواهش نفسانی را به هدایت آسمانی باز می گرداند و آن هنگامی است که[ مردم] رستگاری را تابع هوی ساخته اند و رأی آنان را پیرو قرآن کند و آن هنگامی است که قرآن را تابع رأی خود کرده اند. از دیدگاه شارحان نهج البلاغه، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در این عبارات به فضا و شرایط آخرالزمان اشاره نموده و آن را ترسیم کرده اند. بیان حضرت در این فراز به شکلی است که گویی به جدالی آخرالزمانی اشاره می کند؛ به جدالی که در آن«هدایت» دستخوش خیمه شب بازی های «هوی» شده و «قرآن» به تبعیت «رأی» درمی آید، و به نبردی در هنگامه ای سخت اشاره می فرماید که بشر چنان عنان خود را به نفسانیت خویش می سپارد که زمام هدایت از کف می رمد، و «رأی» به چنان جایگاهی دست می یابد که کلام وحی را پیرو خویش می شمارد. خویی در منهاج البراعه در شرح این عبارت به رویکرد مردمان آخرالزمان نسبت به قرآن اشاره می کند و می نویسد: آنان قرآن را بنا به مذاهب گوناگون خویش به تأویل می برند... و سؤال از اهل ذکر و رجوع به ولیّ امر را وا می نهند(ج8، ص 349) در چنین هنگامه پربلایی، به گفته صاحب معارج نهج البلاغه، اگر مردمان به یاری«هدی» اهتمام ورزند، به ناگاه«هوی» را یاری می نمایند و از خواهش های نفس فرمان می گیرند؛ به گونه ای که یارای تمیز میان آن دو را ندارند، همان گونه از تمیز میان «رأی » و «قرآن» ناتوانند.(ص 228) شیوه عملی منجی در چنین شرایط آشفته و نابسامان آخرالزمان، منجی ای ظهور خواهد کرد که با اتخاذ شیوه ای خاص، اوضاع را سامان می بخشد، و آن شیوه احیای "هدی" و دمیدن روحی تازه به قرآن کریم است. "هدی" معنای گسترده ای را دربرمی گیرد که به منظور درک بهتر کلام حضرت از توضیحی که مؤلف فی ظلال نهج البلاغه در مورد آن ارائه داده است مدد می جوییم: مراد از هدی در این جا عقلی است که هر امر نافع برای حیات را نیک می شمارد و هر امر مضر برای حیات را زشت می داند(ج2، ص 297) بنابراین، "هدی" همان عقل روشنگری است که در وجود آدمی به ودیعت نهاده شده، تا به مدد آن خیر را از شر بازشناسد و در اوضاع پریشان آخرالزمانی، این قوه حیات بخش بشری که اسیر افسار گسیخته خواهش های نفسانی شده است احیا خواهد شد. وجود آن منجی، سبب نورانیتی می شود که در پرتو انوارش، این نیروی رخدادی، جانی تازه می گیرد. بنابراین، با توجه به این پیش گویی امیرالمؤمنین علی(ع)، منجی بزرگ آخرالزمان، زمانی ظهور خواهد کرد که "هدی"- این عقل روشنگر- به رنگ هوس های خام آدمی جامه می پوشد و مردمان کلام وحی را به مریدیِ رأی خویش می گیرند. منجی در چنین شرایطی بساط این دگرگونی را برخواهد چید، و واژگونی حقیقت را با میزان خویش به سر منزلی امن خواهد رساند؛ و چه سر منزل و سرانجامی نیکوتر از هدایت که حلقه مفقوده اوضاع پیچیده آخرالزمان است، و چه میزان و معیاری اطمینان بخش تر از سخن پروردگار که در پایان دوران زمین و زمینیان به وادی فراموشی سپرده خواهد شد؛ و این شیوه عملی منجی موعود است: مجالی به «هدی » برای بالیدن و دمی مسیحایی به «وحی» که به پوستینی بی جان مبدّل گشته است. امام آخرالزمان سخن این جاست که او کیست؟ این منجی بزرگ که بشریت گمشده در هزار توی «رأی» و «هوی» را به سعادت آباد «وحی» و «هدی» رهنمون می کند، کیست؟ اکثر شارحان نهج البلاغه بر این عقیده اند که این فراز از خطبه به امام آخرالزمان اشاره دارد. ابن ابی الحدید در این باره چنین می نویسد: این سخن اشاره دارد به وجود امامی که خداوند متعال او را در آخرالزمان خلق خواهد کرد، و در اخبار و روایات به وجود او وعده داده شده است( جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه، ج4، ص 265) اما این شارح معتزلی اشاره ای به هویت آن نمی کند. ابن میثم او را امام منتظر موعود می خواند( اختیار مصباح السالکین، ص 297)، و حاج میرزا ابراهیم خویی او را این چنین معرفی می کند: او قائم منتظر آخرالزمان است که در اخبار و روایات به وی نوید داده شده است(الدرّه النجفیه، ص 177) نویسنده فی ظلال نهج البلاغه از قول اکثریت، او را «مهدی منتظر»می خواند و با ذکر دلیل، مدعایش را چنین شرح می دهد: شکی نیست که مقصود اوست، چرا که احادیث فراوانی از طریق اهل سنت و نیز شیعیان در این مورد وارد شده است؛ زیرا او رأی و قیاس عمل نمی کند و امور را با منافع خاص نمی سنجد بلکه مقیاس و معیار در همه زمینه ها نزد او قرآن کریم و عقل سلیمی است که به آن اشاره کردیم؛ به طوری که اگر همه مردم بر امری اجماع کنند- حال آن که پشتوانه ای به یکی از این دو نداشته باشد،-نزد او بدعت و گمراهی شمرده می شود(ج2، ص 298) موسوی در شرح نهج البلاغه خویش به صراحت او را مهدی فرزند امام حسن عسکری(ع) می خواند که پیامبر به ظهور او نوید داده است(ج2، ص 409 و410) بی گمان از دیدگاه ژرف نگر شیعه، بزرگمردی که قادر است به اذن خدای تعالی شرایط پریشان آخرالزمان را سامان بخشد کسی نیست جز همو که طبق روایات صریح منقول، دوازدهمین حقیقت تابناک عالم، همنام نبی مکرم اسلام و فرزند امام حسن عسکری(ع) است. نشانه های قیام آخرالزمان اوضاع نابسامان آخرالزمان مقدمات جنگی وحشتناک و ویرانگر را فراهم می سازد؛ نبردی به غایت خونین و هراس انگیز که امیرالمؤمنین(ع) این گونه از آن یاد می کنند: حتی تقوُمَ الحربَ بِکُمْ علی ساقٍ بادیاً نواجِذُها، مملوءَه اخلافُها، حُلوا رَضاعُها، علقماً عاقبَتُها تا آن که آتش جنگ میان شما افروخته گردد و از شرار آن همه چیز بسوزد و چون شیر خشمگین دندان نماید؛ و چون ماده شتری از این سو و آن سو آید، پستان ها پر از شیر و مکیدن آن شیرین، اما پایان آن تلخ و زهرآگین. "الساق" را "الشدّه" معنا کرده اند(شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج9، ص 41)، و از دیدگاه مؤلف اختیار مصباح السالکین(ص 298)، و نیز مؤلف الدرّه النجفیه (ص 177)، این واژه کنایه از شدت آن نبرد آخرین دارد. حضرت علی(ع) با به کارگیری تعبیر زیبای بادیاً نَواجِذُها وحشت این نبرد خونین را به تمامی به تصویر می کشد. دندان نمایاندن جنگ، به شدت خوفناکی جنگ اشاره دارد؛ چه آن که به قول ابن ابی الحدید همان گونه که «نواجذ» یعنی دورترین دندان ها که در حالت خنده شدید نمایان می شوند، در آن قیام آخرالزمان نیز، جنگ دندان های بُرنده خویش را به رخ می کشد(ج9، ص 41) دیگر شارحان نهج البلاغه این تعبیر را از اوصاف درندگان به هنگام خشم دانسته اند که به هر ترتیب با تصویرگری زیبای حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) از نبردی وحشت انگیز حکایت می کند( اختیار مصباح السالکین، ص 298؛ الدرّه النجفیه، ص 177) این آشوب آخرالزمان در آغاز برای فتنه جویان دلچسب و شیرین به نظر می رسد و عبارات مملوءَهٌ اخلافُها و حُلواً رَضاعُها نمایانگر همین امر است، که البته در نهایت با تعبیر علقماً عاقبَتُها معنایی عمیق می یابد؛ چه آن که به قول خویی: طعم شیرین آرزوی پیروزی بر جان ها می نشیند، اما در نهایت چیزی جز کشتار و هلاکت برجای نمی ماند (ج8، ص 335) از نگاه مؤلف فی ظلال نهج البلاغه نیز در آغاز جنگ، اهل جهالت به شوق می آیند و آفرین می گویند، ولی درنهایت با جنگی ویرانگر روبرو می شوند که همه را می سوزاند(ج2، ص 298). بنابراین، از نگاه حضرت علی(ع) در ظلمات این مبارزه دشوار، فرجامی تلخ نصیب آشوبگران خواهد شد و آتش پرشراره اش بسی سوزناک خواهد بود. نویسنده؛ مولود توکلی
یکشنبه ، ۱۲مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: موعود]
[مشاهده در: www.mouood.org]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]
صفحات پیشنهادی
معاون نمایندگی ولیفقیه در سپاه انصار الحسین(ع) همدان: ایفای نقش عمار اثرگذارترین راهکار مواجهه با جنگ نرم است
معاون نمایندگی ولیفقیه در سپاه انصار الحسین ع همدان ایفای نقش عمار اثرگذارترین راهکار مواجهه با جنگ نرم استمعاون هماهنگکننده حوزه نمایندگی ولیفقیه در سپاه انصار الحسین ع همدان گفت بهترین و اثرگذارترین راهکار برای مواجهه با جنگ نرم در جبهه فرهنگی به دوش گرفتن نقش عمار است مایفای نقش عمار اثرگذارترین راهکار مواجهه با جنگ نرم است
معاون هماهنگ کننده حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصار الحسین ع همدان گفت بهترین و اثرگذارترین راهکار برای مواجهه با جنگ نرم در جبهه فرهنگی به دوش گرفتن نقش عمار است پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی محمود قاسمی در همدان در خصوص ارتباط جنگ تحمیلی هشت ساله با جنگ نرم دشمن اظهار کردجزئیات راهکارهای حمایت از عراق
نخست وزیر عراق در دیدار با معاون رئیس جمهوری آمریکا درباره جزئیات راهکارهای حمایت از عراق رایزنی کرد به گزارش افکارخبر سومریه نیوز اعلام کرد حیدر العبادی نخست وزیر عراق با جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد در این دیدار بر تداوم حمایت از عراق در زمینه های آموزش و تجهکارشناس بی بی سی: «وقایع سوریه» ضعف آمریکا را آشکار کرد
در حاشیه عقب نشینی اوباما در موضوع سوریه کارشناس بی بی سی وقایع سوریه ضعف آمریکا را آشکار کرد شبکه دولتی بی بی سی ضمن اعتراف به نقش بی بدیل ایران در منطقه وقایع سوریه را نشانی برای آشکار شدن ضعف آمریکا دانست به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز مبحث داغ مبارزه با داعش مدتهاست بهاستاندار قم: مسئولان عربستان باید پاسخگوی وقایع رخ داده باشند
چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۰ استاندار قم با بیان اینکه مسئولان عربستان باید پاسخگوی وقایع رخ داده باشند گفت شخص رئیس جمهور و مسوؤلان نظام در قوای مختلف با جدیت پیگیر علل حادثه هستند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم سید مهدی صادقی با حضور در منزل مرحوم حاج حسن فسنایوری کاربردهای جدید کارت سوخت در راه است/ راهکارهای غیرقیمتی برای تشویق استفاده از کارت سوخت
سنایوری کاربردهای جدید کارت سوخت در راه است راهکارهای غیرقیمتی برای تشویق استفاده از کارت سوخت معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت کارت هوشمند سوخت برای جمعآوری اطلاعات کاربرد دارد به طوری که اطلاعات جمعآوری شده از طریق این کارت به مدیریت مصرف سوخت در کشور کمک میرئیس دانشگاه کردستان: لزوم توجه بیشتر به موسیقی مناطق/ اعتدال در مواجهه با موسیقی حفظ شود
رئیس دانشگاه کردستان لزوم توجه بیشتر به موسیقی مناطق اعتدال در مواجهه با موسیقی حفظ شودرئیس دانشگاه کردستان بر لزوم توجه بیشتر به موسیقی خاص مناطق تأکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج فردین اخلاقیان ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی پژوهشی موسیقی کردی به میزببا ابزارهای جدید نظامی مردم بی پناه یمن را بمباران می کنند و در میدان خطر غایبند، اما در مواجهه با بی پناهان و
به گزارش شلمچه نیوز رهبر انقلاب صبح امروز در جریان سفر به نوشهر در مراسم تحلیف و دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه های افسری ارتش در دانشگاه امام خمینی نیروی دریایی حضور یافتند – جاهلیهای امروز دوران عید ما را باحوادث خونین منا عزاکردند امیدواریم خداوند متعال ازملتهای مسلمان ایدکتر رضا سراج جنگ قدرت از واشنگتن تا ریاض/ تحلیلی بر چرایی رخداد وقایع مکه و منا
دکتر رضا سراججنگ قدرت از واشنگتن تا ریاض تحلیلی بر چرایی رخداد وقایع مکه و مناعدهای به دلیل تاثیرات عمیق و ماندگاری که فرضیه تقصیر و تعمد بر روی افکار عمومی دارد تلاش دارند فرضیه قصور و کوتاهی مورد پذیرش افکار عمومی قرار گیرد این عده برجسته شدن فرضیه تقصیر و تعمد و تبعاراهکارهای کاهش معوقات بانکی
تراز در کارگروه امور اقتصادی خراسان جنوبی راهکاری های دستگاه های اجرایی برای کاهش معوقات بانکی مورد بررسی قرار گرفت به گزارش تراز مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ظهر چهارشنبه در کارگروه امور اقتصادی استان اظهار کرد در حال حاضر موضوع معوقات بانکی یکی از مسائلی-
گوناگون
پربازدیدترینها