تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820763420




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مخاطرات تصوير برداري CT-SCAN را جدي بگيريد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ مهر ۱۳۹۴ (۱۵:۵۲ب.ظ)
مخاطرات تصوير برداري CT-SCAN را جدي بگيريد موج - به منظور کاهش اثرات راديوبيولوژيکي ناشي از پرتوهاي يونيزان، حداکثر مقدار پرتوگيري ساليانه يک فرد نبايد از 20 mSv تجاوز کند.
به گزارش خبرگزاري موج، همانند بسياري از حوزه‌هاي پزشکي، در روش‌هاي تصويربرداري مبتني بر X-RAY (مانند سي تي، راديوگرافي، ماموگرافي) استراتژي يک فيزيسيست رساندن حداکثر دوز به بافت ناسالم و حداقل سازي دوز رسيده به بافت‌هاي سالم مجاور هست. بنا بر گزارش کميسيون حفاظت در برابر اشعه (*ICRP) به منظور کاهش اثرات راديوبيولوژيکي ناشي از پرتوهاي يونيزان، حداکثر مقدار پرتوگيري ساليانه يک فرد نبايد از 20 mSv تجاوز کند. حال با در نظر گرفتن مقدار پرتوگيري فرد از محيط (سالانه 3-5 mSv) اين سؤال مطرح مي شود که با توجه به احتمال بروز اثرات راديوبيولوژيکي، تعداد دفعات مجاز انجام يک تست CT چه تعداد در سال است؟
براي پاسخ به اين سؤال ذکر اين نکته ضروري است که ميزان دوز جذبي مؤثر بيمار در طي يک تست CT وابسته به اندازه بيمار، نوع روش و تکنيک بکار رفته در دستگاه است. همچنين در طي اين تست نرخ بروز اثرات راديوبيولوژيک در گروه‌هاي پر خطر (کودکان، زنان حامله و افراد سالخورده) 3-5 برابر بيشتر از سايرين است (ICRP 1991). از طرفي چون براي تشکيل تصويري با ارزش تشخيصي، تصوير بايد از کنتراست (تمايز رنگي) و رزولوشن (تفکيک مکاني) مناسبي برخوردار باشد، فيزيسيست مجاز به تجويز مقدار مشخصي از شدت اشعه براي تصويربرداري است.
بيشترين مقدار دوز جذبي در تصويربرداري CT مربوط به ارگان‌هاي با چگالي بافت پاين و نزديک به هم است (مانند ريه و بافت سينه) به همين خاطر انتظار مي‌رود که پرتوگيري Chest، Abdominal و Breast بيش از Head يا Lumbar باشد (FDA Report).. يک راه جهت افزايش کيفيت تصاوير استقاده از ماده حاجب يا Contrast Agent هست.
البته خود مواد کنتراست زا به دو نوع خوراکي و وريدي تقسيم بندي مي شوند. مثلاً يد که از راه تزريق وريدي و يا مگلومين يا سولفات باريم که از راه بلع وارد بدن شخص مي شوند.
طي مقاله اي که در سال 2008 در نشريه Pub-med چاپ شده نتايج قابل توجه اي اعلام شدند. براي ثبت نتايج از فانتوم معادل بافت بدن استفاده گرديد. از جمله اين نتايج اين بود که در تصويربرداري CT-SCAN از ناحيه Chest با يک دستگاه 64 اسلايس، براي بزرگسالان 6.2-15.5 mSv و براي خردسالان 2.5-7.3 mSv دوز جذب بدن فرد مي شود (ICRP-103) اين نتايج در مورد دستگاه 32 اسلايس بدليل کاهش تعداد پروجکشن، براي بزرگسالان 8.4-10.9 mSv گزارش شده است (ICRP-60).
در خاتمه با توجه به مقدار ميانگين 8 mSv دوز مؤثر که طي هر بار CT-SCAN وارد بدن فرد مي شود و با در نظر گرفتن پرتوگيري محيطي (3-5 mSv)، يک فرد عادي نبايد بيش از 2 بار در سال CT-SCAN انجام دهد. در غير اين صورت با افزايش مقدار دوز سالانه از مقدار مجاز 20 mSv، احتمال بروز سرطان در فرد تا 2 برابر نسبت به کساني که حد مجاز را رعايت مي‌کنند افزايش مي‌يابد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن