واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: حجت الاسلام والمسلمين طباطبايي:عرفانى كه منجر به انزوا و گوشهگيرى شود، كلاهبردارى است
حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد مهدى طباطبايى گفت: عرفان عبارت است از توجه به خدا و امامان معصوم و اجراى فرامين الهى و هر كسى كه عرفان را در انزوا و گوشهگيرى معرفى مىكند، كلاهبردار است. سيد محمد مهدى طباطبايي، نماينده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامي، در گفتگو با خبرنگار فارس، درباره عرفانها و معنويتهاى دروغين اظهار داشت: پيدايش هر چيزي، يك زمينه و بسترى دارد. بشر وقتى گرفتار سه مضيقه و تنگنا بشود، ناچارا از ظاهر به باطن مىرود. اين سه مضيقه عبارتاند از تنگناهاى مالي، تنگناهاى اجتماعى و تنگناهاى شغلي. در اين حالت طبيعتا زمينه براى ورود عرفانها و معنويتهاى دروغين مثل دعانويسى و جادوگرى باز مىشود. وى افزود: هر وقت هر چيزى مشتاق زيادى پيدا كند و عرضه كم باشد، تقلب در آن زياد مىشود. در مورد عرفان هم وضع به همين صورت است. اصل عرفان عبارت است از توجه به خدا و امامان معصوم و اجراى فرامين الهي. يك سلسله از آداب و دعاها داريم كه مشخص است و طبيعى است كه بايد اجرا شود.
طباطبايى گفت: متاسفانه گرفتارى مردم باعث مىشود يك عده سوء استفاده كنند و به مردم حرفهاى دروغين بگويند. عرفان همان است كه امامان معصوم مىگويند. امام زينالعابدين(ع) وقتى از دنيا رفتند، امام باقر(ع) فرمود پدرم سه شغل داشته است و ما هر كدام يك شغلش را انتخاب كرديم. در حالى كه امام زينالعابدين(ع) بالاترين عارف بوده است. هر كسى كه وابسته به ائمه(ع) است به عرفان حقيقى راه دارد، اما كسى كه از ائمه جدا شده است و مىخواهد در انزوا به عرفان برسد، كلاهبردارى مىكند و اين عرفان حقهبازى است. وى افزود: من توصيه مىكنم هر كسى كه در انزوا دنبال عرفان است، كار بيهودهاى مىكند. بايد ببينيم امامان چگونه زندگى مىكردند. پيغمبر(ص) در مسجد مدينه و حضرت علي(ع) در مسجد كوفه به مردم عرفان ياد مىدادند و اينگونه نبوده است كه به كنجى بروند و عزلت گزينند.
طباطبايى گفت: هر كس مردم را به خدا دعوت مىكند عارف است و هر كسى كه مردم را به خودش دعوت مىكند، قطعا حقه باز است. اينكه، من بوى امام زمان(عج) مىدهم يا امام زمان(عج) به من عنايت دارد، همه اينها حقهبازى است. عرفانى كه دعوت الىالله كند عرفان حقيقى است و عرفانى كه دعوت الىالنفس كند عرفان دروغين است. طباطبايى در پايان گفت: همچنين بايد به ازدواج جوانان رسيدگى كنيم و مشكلات اقتصادىشان را حل كنيم. سپس با مطالب كوتاهى كه امامان گفتهاند جوانان را به اخلاق دعوت كنيم. اصل عرفان، اخلاق درست است. اينكه مدارا كنيم، مهربان باشيم، چيز فهم باشيم، خدوم باشيم كار برايمان عار نباشد و...
دوشنبه 6 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: رسالت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 342]