واضح آرشیو وب فارسی:اعتماد: اعتماد| با آغاز پاییز، تلویزیون هم دست به یک تغییر فصل زده است. حجم قابل تاملی از برنامه ها تغییر کرده و با ساختار تازه به روی آنتن می روند و برنامه های تازه ای هم آغاز شده یا خواهد شد. به نظر می رسد قرار است شاهد یک تغییر ساختاری باشیم. البته هنوز هم سریال سازی پاشنه آشیل رسانه ملی محسوب می شود و ساخت سریال های فاقد کیفیت نتوانسته انتظار مخاطبان را برآورده کند. با این همه هر روز در رسانه ها زمزمه هایی از مسوولان و منتقدان مبنی بر پایان این روند و آغاز یک جریان تازه و قدرتمند از سریال سازی، شنیده می شود. حتی مهران مدیری هم در بازگشتش به تلویزیون نتوانست انتظار مخاطبان را برآورده کند و البته تاثیر شبکه خانگی را هم نباید نادیده گرفت. مهران مدیری، حسن فتحی، داوود میرباقری، محمدحسین لطیفی و... جزو سریال سازان برجسته تلویزیون بودند که در سال های اخیر با جداشدن از تلویزیون نسبت به شبکه خانگی اقبال نشان دادند. هفت برنامه هفت پس از کش و قوس های فراوان سرانجام بهروز افخمی را به عنوان مجری و کارشناس دوره تازه این برنامه اعلام کرد و جمعه شب نخستین قسمت از این برنامه به شکل تولیدی به روی آنتن رفت. این برنامه به شکل مستند روایی ساخته شده بود و طی آن افخمی با برخی از مسوولان و سینماگران گپ و گفتی صمیمانه و صریح داشت. وی ابتدا نزد علی اصغر پورمحمدی، معاون سیما رفت و در این دیدار پورمحمدی خاطراتی را از همکاری با علیرضا افخمی برادر بهروز در سازمان صدا و سیما نقل کرد. البته این گفت وگو حال و هوایی دوستانه داشت و پورمحمدی از بهروز افخمی خواست برنامه ای را برای سینمای ایران درست کند که به نجات این سینما بینجامد و از این پس یک خانواده بتواند بدون هیچ نگرانی به سینما برود. فریدون جیرانی از دیگر کسانی بود که افخمی به سراغ او رفت. جیرانی در برخوردی جالب به عنوان نخستین سوال از افخمی پرسید حضور مسعود فراستی در این برنامه چگونه خواهد بود و افخمی نیز توضیح داد که فراستی، دبیر بخش نقد این برنامه است و قرار است در هر برنامه از چند منتقد کمک بگیرد. همچنین در این سری فیلم های خارجی نیز نقد می شوند. جیرانی هم توصیه هایی درباره حضور فراستی به افخمی کرد! او با وجود اظهار علاقه به فراستی بیان کرد که در نظر مخاطب او منتقدی است که مخالف همه فیلم هاست و گویی فقط از «اخراجی ها» خوشش می آید؛ او به هر فیلم روشنفکری که می رسد انگار می خواهد آن را بکوبد، از طرف دیگر جریان روشنفکری چون نمی تواند از خود دفاع کند و تلویزیون به نوعی نسبت به این جریان موضع گیری داشته است آن وقت این جریان نسبت به افخمی موضع گیری می کند و فکر می کند که افخمی کار سفارشی برای تلویزیون انجام می دهد. افخمی هم از نقد دفاع کرد و گفت کار منتقد به نوعی همین کوبیدن است! البته صحبت هایی درباره سانسور شد که بیشتر پیامد حذف برنامه زنده و تولیدی شدن هفت بود و افخمی هم اعلام کرد اساسا با سانسور مخالف است. با این همه مجری سری اول برنامه «هفت» اظهار امیدواری کرد افخمی در برنامه «هفت» و رویکردی که در این برنامه دارد به زمین نخورد و افخمی هم بیان کرد زمین خوردن طبیعی است و از آنجایی که عشق و علاقه اصلی او فیلمسازی است اگر نتواند موفق شود یا با سانسورها مواجه شود به حرفه اصلی خود بازمی گردد و در بخشی از برنامه که با روایت خودش پخش می شد با جملاتی طنزگونه گفت جیرانی امید او را ناامید کرده است! افخمی با غلامرضا میرحسینی مدیر شبکه سه و رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما هم گفت وگوهایی داشت. همچنین افخمی و حمید گودرزی با مسعود فراستی که قرار است منتقد دوره تازه برنامه هفت باشد، گفت وگو کردند. افخمی چند نکته مهم هم درباره این دوره از هفت گفت. اول از همه اینکه بخش اصلی گفت وگوها را خود او به عهده خواهد داشت چون ممکن است مهمان ها نیاز به کل کل داشته باشند! وی همچنین درباره بخش نقد فیلم توضیح داد که آثار سینمایی در حال اکران نقد نمی شوند تا این استنباط پیش نیاید که فراستی و برنامه «هفت» مانع تبلیغ فیلم در حال اکران می شوند و فیلم ها بعد از اکران نقد خواهند شد! و در پایان به بخش های دیگری از برنامه «هفت» همچون پشت صحنه فیلم های در حال تولید، معرفی تئاتر، معرفی کتاب و نویسندگان اشاره کرد که در نوع خود جالب و ستودنی خواهد بود. به هر حال نخستین قسمت از برنامه «هفت» با روایتگری بهروز افخمی همان طور که خود نیز روایت کرد چون یک فیلم سینمایی روی آنتن شبکه سه رفت و افخمی از ارایه رویکردی برای نجات سینمای ایران در این برنامه سخن گفت. صدبرگ به جای ضابطیان منصور ضابطیان و محمد صوفی هم با تغییر فصل از شبکه آموزش به شبکه چهار کوچ کردند. ضابطیان و صوفی که در سال های اخیر جزو زوج های فعال رسانه ملی محسوب می شوند بعد از برنامه پرمخاطب رادیو هفت در شبکه آموزش حالا صدبرگ را به شبکه چهار به روی آنتن برده اند که نخستین قسمت آن پخش شد. محمد صوفی در گفت وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرده است که این برنامه ریتم تندتری نسبت به «رادیو هفت» دارد. « این برنامه شباهت چندانی به کارهای قبلی تیم ما ندارد، ما سعی کردیم «صد برگ» به عنوان یک مجله ادبی، فرهنگی و هنری فضایی ایجاد کند تا حس و حال بهتری برای مخاطبان به وجود آورد و در کنار این حال خوب نکاتی مشخص و بسته فرهنگی درخوری را به بیننده خود هدیه دهد.» اما رادیو هفت برنامه ای بود که عمدتا بر اساس خاطره بازی ساخته شده بود و بیش از هر چیز با خاطرات مخاطبانش سروکار داشت و خاطره آنها را به بازی می گرفت. اما ظاهرا طبق گفته تهیه کننده و کارگردان این برنامه: «در این برنامه قرار نیست خاطره بازی کنیم و قصد زنده کردن فضای نوستالژیک را نداریم اما از طرفی با موضوعاتی سروکار داریم که ممکن است ما را به این فضا هم وارد کند.»باید دید منصور ضابطیان و محمد صوفی در صدبرگ می توانند فضا و ساختار تازه ای خلق کنند و البته مخاطبان خود را داشته باشند یا نه. هرچند تجربه نشان داده است آنها غالبا در جذب مخاطب موفق هستند. روی خط قرمزهای کاذب «روی خط» عنوان برنامه ای است که ظاهرا قرار است خط قرمزهای کاذب را به چالش کشد و موضوعات مختلف اجتماعی به بحث گذاشته شود. نابسامانی های اجتماعی مثل کارتن خوابی و...، همچنین مسائل مدنی مثل حقوق شهروندی و... آستانه تحمل مراکز اجرایی و مسائلی از این دست موضوعاتی هستند که قرار است به آنها پرداخته شود. بخش های خبری موج این تغییرات به بخش خبر هم رسیده است. طبق اعلام بخش های خبری ساعت ۷ و ۸ صبح شبکه اول سیما حذف شده است همچنین بخش خبری ساعت ۹ صبح ۲۵ دقیقه می شود. حذف بخش خبری ساعت ۱۹ شبکه اول از دیگر تغییرات اعمال شده است. بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول ۶۰ دقیقه می شود. بخش خبری ساعت ۱۸ شبکه چهار نیز حذف شده است و در روند تغییرات، مقرر شده که بخش خبری ساعت ۲۰ شبکه چهار ۲۵ دقیقه باشد. زمان اجرای این تغییرات هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.
یکشنبه ، ۱۲مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اعتماد]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]