واضح آرشیو وب فارسی:بروزها: خبرگزاری فارس: محمد عطریانفر عضو کمیته سیاسی حزب کارگزاران به تشریح شرایط احزاب اصلاح طلب و نسبت کارگزاران با اصلاح طلبان، پدرسالاری حزب کارگزاران، اصلاح طلب بودن هاشمی، اختلافات دولت دوم خرداد با هاشمی رفسنجانی، نقش ناطق نوری در تاسیس کارگزاران، تکنوکرات بودن اعضای کارگزاران، استعفا و گلایه مندی محمد هاشمی از این حزب و برنامه های حزب متبوعش پرداخت. آنچه در ادامه می آید برخی از مهمترین محورهای بخش اول گفت و گوی ۶ ساعت و نیمه خبرنگاران حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با محمد عطریانفر پس از اعمال نظر نهایی این روزنامه نگار و سیاست مدار اصلاح طلب درخصوص برخی مسائل است. * حزب اعتماد ملی دچار نوعی توقف وبی تحرکی شده است. *مجمع روحانیون مبارز بدلایلی سطح فعالیت خود را از سال ۸۸ کاهش داد و آن نشاطی که در گذشته در بحث تشکیل جلسات محوری و اخذ تصمیمات راهبردی شاهدش بودیم از ناحیه این مجمع کاهش یافت. * بعد از ماجرای کارگزاران نیز دچار حیرت سیاسی و توقف شد اما بنا به دلایلی که خیلی دور از ذهن نیست باید گفت این حزب وضعیت متفاوتی نسبت به چهار جریان دیگر داشت. عمد ه ترین عامل و منشأ تفاوت در واقع نگری آن نسبت به دیگران بوده است. * اگر تعبیر عده ای این باشد که میانه روی و اعتدال را بر قامت حزب کارگزاران باور دارند و دامنه افراط و تفریط را آنقدر فراخ نمی بینند که دامن کارگزاران را نیز گرفته باشد، بله! از این بابت جایگاه پدرسالاری دارد. *تفکرات افراطی کارگزاران را از اصلاح طلبی جدا می کند، من ادعا می کنم اصلاح طلبی با اندیشه کارگزاران آغاز شد. *به شهادت تاریخ، پدیده حماسی دوم خرداد محصول پیش زمینه هایی بود که با محوریت کارگزاران تدارک دیده شد. *درباره اینکه کرباسچی به اصلاح طلبان گفته نباید حمایت اصلاح طلبان از آقای روحانی کم شود باید گفت «اثبات شیء نفی ما عدا» نمی کند. وقتی آقای کرباسچی می گوید اصلاح طلبان باید چنان کنند اولین مخاطب آن پیام خود ایشان است. * من خاطره ای از برادری بگویم. سال ۷۶ در روزنامه همشهری در مجله همشهری ماه بعد از پیروزی آقای خاتمی، تصویر مشترکی از آقایان خاتمی و هاشمی چاپ کردیم. ایشان به من زنگ زدند که چرا این کار را می کنید؟ آیا می خواهید حیثیت آقای خاتمی را ببرید؟ به ایشان گفتم ما می خواهیم به آقای خاتمی حیثیت بدهیم. *هاشمی اصلاح طلب است، یعنی بنا به منطق و مفهوم اصلاح طلبی، آری اصلاح طلب است، البته آقای هاشمی چهره ای در میانه میدان بوده که هیچ گاه علاقه نداشته با این گروه ها نسبت پیدا کند. به دلیل اینکه او چهره نامداری از موسسین نظام است. *آقای هاشمی رفسنجانی آدم مهمی است.او عنصر بسیار تعیین کننده ای در منظومه نظام است، مضحک است که نهاد داوری شورای نگهبان چنین فردی در چنین موقعیتی که نزدیک ترین همفکری و ارتباطات را با رهبری کشور دارد و پیوندی استراتژیک برای حل معضلات بین شان برقرار است، رد صلاحیت می کند. *آقای لاریجانی هم چنان اصولگراست و آقای ناطق هم ایضاً و این طرف آقای خاتمی نیز اصلاح طلب است. آقای هاشمی رفسنجانی به صفت آنچه در شأن ایشان قائلم در مرکزیتی قرار گرفته است که انتصابات گروهی بسته به وجود ایشان نیست، اما در هر صورت آقای هاشمی رفسنجانی در ذهن مردم مورد داوری قرار می گیرد *من قائل به این نیستم که ما تفکرات متعددی در کشور داریم، از موضع نگاه کلی، دو اندیشه قابل دفاع در کشور داریم، یک اندیشه چپ و یک اندیشه راست یا همان اصولگرا و اصلاح طلب. *هر انسانی در طول زندگی خود می تواند تغییراتی داشته باشد اما در مقیاس هایی که ما مطالعه می کنیم و شخصیت ها را با یکدیگر می سنجیم، آقای هاشمی از محورهای مهم «السابقون» بحساب می آید. *محمد قوچانی اولین دوره فعالیت سیاسی مهم خود را آغاز می کند، حتی قرابت ایشان در انتخابات ۸۸ به آقای کروبی بیشتر یک قرابت عاطفی و احساسی و اخلاقی بود و قرابت سیاسی محسوب نمی شد. *آقای هاشمی بسی فراتر از این تلقی هاست که بخواهد دخالتی در این حد داشته باشد و گوید چه کسی با او باشد یا چه کسی نباشد، حضور آقای محمد قوچانی محصول یک ترمیم درون حزبی است. * تغییر اشکالی ندارد. هیچ عیبی هم نمی بینم. یک وقتی می گفتیم ما سال ۵۷ هر کدام احمدی نژادی بودیم و بعد آدم حسابی شدیم (خنده). خود آقای احمدی نژاد سال ۹۱ با احمدی نژاد سال ۸۴ هم خیلی فرق می کند. *آقای هاشمی در مقطعی از کارگزاران گلایه مند بود، سال های ۷۶ و ۷۷ را عرض می کنم، در دولت اول آقای خاتمی افرادی از کارگزاران نه به صفت عضویت در این حزب، بلکه به سبب صلاحیت فردی مورد انتخاب آقای خاتمی قرار گرفتند و در دولت مسئولیت داشتند. در دولت اول برخی از رویکردهای کابینه ایشان مورد تایید قطعی آقای هاشمی قرار نداشت و برخی از تصمیمات و اقدامات دولت اول را نمی پسندید، از این رو انتظار داشت و می گفت شما که کارآموزی خود را در دولت سازندگی تجربه کرده اید، چرا در برابر این اشکال ها و خطاها نمی ایستید؟ *جماعتی بودند که خود را به دوم خرداد منتسب می کردند و چه بسا برخی شان منتسب هم و کاملا افراطی بودند و در حق آقای هاشمی تندی کردند. آنها نسبت به آقای هاشمی بد عمل کردند . فردی مانند اکبر گنجی عنصر قابل کنترلی بحساب نمی امد و حرکتش قابل دفاع نزد نخبگان نبود از این رو بخشی از رفتار اصلاح طلبان علیه هاشمی سازمان یافته بود. *حزب کارگزاران به عنوان حزب معتدل که به همین اعتبار در فراز و فرودهای پس ارسال ۸۸ اجازه تداوم حیات سیاسی پیدا کرد، نیازی نداشت حمایت از آقای هاشمی را فریاد کرده و یا مقابله به مثل کند. آیا در برابر فحاشی ها به آقای هاشمی باید فحاشی می کردیم؟ *برای اعضا حزب مشارکت ، یا برخی رسانه هایی که نسبت به آقای هاشمی گارد داشتند، جلسات توجیهی گذاشته شد؛ نکاتی را برای آنها روشن کردیم . البته هیچ گاه نسبت به توجیه اصولگرایان گامی برنداشتیم. * ما نمی خواهیم برای آقای هاشمی قداست ایجاد کنیم و آنچه که قدسیت دارد، وجه الله است، خداست، ولی اینکه کسی در هر شرایطی همه چیز را زیر سوال ببرد روش غلطی است. * جماعتی ایده تشکیل کارگزاران را با آقای هاشمی مطرح کردند ایشان به آنها گفت این کار را نکنید و به جای آن چند نفر را معرفی می کنیم که در لیست جامعه روحانیت به مجلس بروند اما در این قضیه مقاومت شد. اینکه می گویند آقای ناطق نقش داشته منظورشان نقش سلبی است. * تاخیر ۲۰ ساله در برگزاری کنگره حزب جزو ضعف ما به حساب می آید، البته دست اندازهایی که بر سر راه کارگزاران وجود داشت یکی دوتا نبود. در سال ۷۳ که کار شروع شد وقتی خیز گرفتیم دو سال توانا کار کردیم و سرنوشت مجلس پنجم را رقم زدیم. * ان شاالله در فرصت های آتی و ظرف یکی دو ماه آینده منشور حزب در ۷ فصل عرضه خواهد شد و نسبت اندیشه کارگزاران را با اصولی که با زندگی مردم مرتبط است از جمله با دین، با اقتصاد، سیاست، فرهنگ ،اجتماع و جهان مشخص می کند. تکنوکراسی شعبه ای از توجهاتی است که اندیشه کارگزاران بر روی آن متمرکز می شود. هویت کارگزاران طابق النعل بالنعل تکنوکرات ها نیست.تکنوکراسی ابزار و محاط در اندیشه کارگزاران است. * رأی به خاتمی ،«نه» به هاشمی نبود. آقای هاشمی در مقام انتخاب نبود، که مردم به او «آری یا نه» بگویند. * در سال ۸۴ به دلیل کثرت رقبای انتخاباتی، مطابق با این سّنت و رویه که تفسیر کردم فضا شکل نگرفت و رای ها پراکنده شد و در ادامه نیز دوگانه احمدی نژاد و هاشمی ظاهر شد. آنقدر که قاطبه رای مردم، هاشمی را گزینه نظام می دانست، احمدی نژاد را نمی دانستند؛ البته در آرای آقای احمدی نژاد نیز شما از این جنس رای زیاد می بینید و آنها حس می کردند فردی مانند خودشان کاندیدا شده است. او با جملاتی همچون نوکر مردم و با آن ظاهر و پوشش و انصافا سخت کوشی که داشت و برخورداری از هوش تاکتیکی توانست رای بیاورد. * آقای هاشمی روی سر همه ما جا دارد و خیلی هم برای ما عزیز است . اما می گوییم آقای هاشمی باید «رئیس جمهور ساز» باشد و یک پله بالاتر بنشیند لذا من از این منظر چندان موافق نبودم که آقای هاشمی کاندیدا شوند. *آقای هاشمی رفسنجانی روی سر همه ما جا دارد و خیلی هم برای ما عزیز است . اما می گوییم آقای هاشمی باید «رئیس جمهور ساز» باشد و یک پله بالاتر بنشیند لذا من از این منظر چندان موافق نبودم که آقای هاشمی کاندیدا شوند. *نسبت به آقای محمد هاشمی در گذشته در محافل داخلی همواره مراعات حالشان می شد یعنی از لحاظ پیشکسوتی و شیخوخیت «محمد پدر». در این جمع و در آن جلسه خیلی حرف ایشان استماع نشد. *آقای مرعشی درباره لیبرالیسم بودن کارگزاران حرف خودش را می زند و ایشان طرفدار لیبرالیسم فلسفی نیست. البته یادمان باشد که نظام جمهوری اسلامی دموکراتیک است. * ما خدمت آقای مرعشی جمع بندی کردیم که نباید از این الفاظ استفاده کرد و با آن استدلال آقای محمد هاشمی،آقای مرعشی را قانع کردیم که بیان این حرف ها به دلیل سو برداشت هایی که صورت می گیرد ، نباید استفاده شود اما از آن طرف هم آقای محمد هاشمی نباید قهر کند. بحث سر مسئله ساده ای بود اما ایشان از جلسه رفتند در حالی که اگر واقعا علاقمند بودند باید محکم می ایستادند و می گفتند نباید این حرف ها زده شود.
شنبه ، ۱۱مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بروزها]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]