تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 31 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807295053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درس هاي اوباما از پوتين در بحران سوريه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ مهر ۱۳۹۴ (۱۳:۱۹ب.ظ)
درس هاي اوباما از پوتين در بحران سوريه موج - گروه بين الملل
با وجود تمام مخالفت ها و موضع گيري هاي ايالات متحده در مقابل حضور نظامي روسيه در خاک سوريه، مه تنها اين امر اتفاق افتاد بلکه روسيه طي روزهاي گذشته بمباران هوايي مواضع داعش را آغاز کرده و البته در طي چند روز گذشته همواره بر شدت حملات خود افزوده است. حضور روسيه در منطقه معادلات ايالات متحده براي دستيابي به اهداف واشنگتن در منطقه را کاملا دگرگون کرده، چنانچه مقامات امريکايي پس از اوج گيري فرايند تشديد بحران سوريه (که بر اساس برنامه غرب پيش رفت)، به بهانه فرونشاندن بحران، شعار «راه حل ديپلماتيک» را سر دادند که از ديد آمريکا و متحدانش، اين روند مستلزم برکناري دولت اسد بود. باراک اوباما در ملاقات خود با ولاديمير پوتين در حاشيه اجلاس سالانه سازمان ملل نيز اين موضوع را مطرح کرد که البته در مقابل، پوتين بار ديگر اعلام کرد که تنها راه پايان دادن به بحران سوريه، حمايت تمام قد از دولت بشار اسد است. مسکو در چنين برهه اي بار ديگر به حمايت از يکي از متحدان خود به پا خاست و ناتواني ديپلماسي خارجي واشنگتن را به رخ اوباما کشيد، چنانچه پيش از اين نيز در استقلال کريمه از اوکراين، اين موضوع را با آمريکا و اتحاديه اروپا يادآور شد.
با اين تفاسير، مرور چند موضوع مي تواند ابعاد ديگري از تقابل روسيه و آمريکا در موضوع بحران سوريه را آشکار سازد؛
1. يکي از مهم ترين اهداف آمريکا از ايجاد موج جديد ناامني هاي خاورميانه در دو سال گذشته، برکناري دولت بشار اسد در سوريه بوده که ديپلماسي اين کشور در اين مورد به بن بست رسيده و تنها نکته مثبت براي باراک اوباما در اين مورد، عدم حضور نيروهاي نظامي اين کشور و تلفات جديد ارتش آمريکا در سوريه است.
2. افزايش و گسترش نيروهاي روسيه در خاک سوريه از هر جهت در تضاد با منافع ايالات متحده قرار دارد.
3. ولاديمير پوتين در به هم ريختن معادلات به سود خود از اوباما پيش افتاده است.
4. ديپلماسي آمريکا و روسيه در اين برهه زماني به سوي انداختن توپ در زمين حريف پيش رفته و نبايد فراموش کرد که پوتين از هر سياستمدار حال حاضر جهان در اين کار خبره تر است.
5. توافق عراق و سوريه موجب سردرگمي بيش از پيش ايالات متحده شده، چرا که اين موضوع به هيچ وجه در راستاي منافع واشنگتن در خاورميانه نيست.
با ذکر اين موارد مي توان گفت که دولت باراک اوباما در اداره امور مربوط به موضوع سوريه و از سوي ديگر در مقابله با دولت ولاديمير پوتين، به هيچ وجه نمره قبولي دريافت نمي کند.
از سوي ديگر چنانچه شرايط فعلي سوريه را بواسطه پيش زمينه بغرنج چند سال گذشته بسنجيم، ناگزير بايد موارد زير را نيز در نظر گرفت:
1. هيچ شواهدي دال بر اينکه آرايش نظامي ايالات متحده در سوريه، منجر به يک خروجي سياسي مطلوب براي واشنگتن شود، وجود ندارد؛ چنانچه جرالد سايب، در وال استريت ژورنال نوشت: «مطمئنا حضور نظامي و نيروهاي زميني ايالات متحده در عراق (همسايه سوريه) براي بيش از يک دهه، هيچ نتيجه خوشايندي براي واشنگتن به همراه نداشته است جز آنکه هزاران سرباز آمريکايي در اين مدت کشته شده اند و اين حضور نظامي صدها ميليارد دلار براي آمريکا هزينه در بر داشته است.» وي در ادامه اشاره مي کند که با اين اوصاف و در نظر گرفتن اينکه آمريکا در سوريه تنها به حملات هوايي بسنده کرده است، اين آرايش نظامي نتيجه مطلوبي براي واشنگتن در پي نخواهد داشت.
2. برنامه هاي روسيه براي ارسال تجهيزات نظامي و ورود نظامي به سوريه در راستاي متحد بودن مسکو و دمشق صورت گرفته و اين در حالي است که در جبهه مقابل، تلاش هاي آمريکا براي آموزش و تجهيز شبه نظاميان شورشي براي طغيان عليه دولت سوريه با شکست مواجه شده است.
3. همچنين نبايد فراموش کرد که قدرت هاي بزرگ همواره با اعلام گسترش نفوذ و فعاليت خود در يک منطقه، بيش از پيش قدرتمند به نظر مي رسند.
در تکميل اين موارد بايد به مطلبي به قلم مايکل گوردون و گاردينر هريس در واشنگتن پست اشاره کرد که اين دو در مورد افزايش توجه روسيه به مسائل خاورميانه چنين نوشته اند:
«ولاديمير پوتين در مورد فرايند فزاينده تلاش روسيه براي حمايت از دولت بشار اسد، از اين موضوع به عنوان بهترين راه حل براي جلوگيري از پيشرفت داعش و نابودي اين گروه تروريستي و ساير گروه هاي اينچنيني ياد مي کند در حالي که کاخ سفيد همچنان دم از کناره گيري دولت اسد مي زند... اين موضوع بيانگر آن است که کاخ سفيد نقش تاثيرگذار مسکو در منطقه را پذيرفته است اما همچنان اميد دارد که مسکو ريسک دست کشيدن از حمايت از اسد را بپذيرد. اين خوشبيني کاخ سفيد از آنج نشات مي گيرد که همچنان به دنبال آن هستند که به فرض وقوع چنين امري، مسکو را براي کناررفتن دولت اسد متقاعد کنند.»
برخي از تحليلگران همچنان در مورد توان نظامي روسيه براي به دست گرفتن کنترل منطقه و بخصوص سوريه با ترديد سخن مي گويند و اين در حالي است که يک نکته را نبايد در مورد تفاوت رويکرد کرملين و واشنگتن از ياد برد؛ روسيه همواره در قامت يک نيروي کنشگر در چنين مسائلي اعمال قدرت مي کند و اين در حالي است که ايالات متحده همواره در قالب يک نيروي واکنشي ظاهر مي شود، چنانچه به عنوان مثال مي توان به پيروزي استراتژي کنشگرانه روسيه در قبال استقلال کريمه از اوکراين اشاره کرد و در مقابل نبايد شکست استراتژي واکنشي آمريکا براي مقابله با داعش در قالب ائتلاف آمريکايي را از ياد برد.اين موارد مطمئنا دورنماي تامل برانگيزي براي کاخ سفيد و سياست خارجي ايالات متحده رقم خواهد زد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن