تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814692226




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تیغ یک کارگردان روی رگ خوشنام ترین سیاستمدار تاریخ ایران


واضح آرشیو وب فارسی:قم فردا: قم فردا: یک کارگردان تئاتر و سینما قصد دارد با اجرای نمایشی با انتقاد از امیرکبیر خوشنام ترین سیاستمدار چند قرن اخیر کشورمان، وی را به «کرم» تشبیه کند.به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ، علی رفیعی، کارگردان تئاتر و سینما قصد دارد با اجرای نمایشی به نام «خاطرات و کابوس های یک جامه دار از زندگی و مرگ میرزا تقی خان امیرکبیر»، با انتقاد از امیرکبیر خوشنام ترین سیاستمدار چند قرن اخیر کشورمان، وی را به «کرم» تشبیه کند. رفیعی روز سه شنبه نشست خبری نمایش «خاطرات و کابوس های یک جامه دار...» را برگزار کرد و در آن از موضع خصمانه خود نسبت به امیرکبیر گفت. این گونه موضع گیری درباره صدراعظمی که آرزوی پیشرفت ایران را داشت از دوران قاجار تا به حال بی سابقه بوده است، گویا این بار صدای مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه از گلوی کارگردانی بیرون آمد که عمرش را در فرانسه گذرانده و معلوم نیست چرا می خواهد چهره مثبت امیرکبیر را که تاریخ بر آن صحه گذاشته است با نمایشی که می خواهد روی صحنه ببرد، خراب کند! توصیفات کارگردان از امیرکبیر به گفته رفیعی نمایش «خاطرات و کابوس ها» متنی قدیمی مربوط به دهه 50 است و در فرانسه نوشته شده، این نمایش در سال 56 اجرا می شود و فرح دیبا نیز به دیدن آن می رود. رفیعی که کارش را بر مبنای تخریب چهره امیرکبیر نگاشته است، درباره اجرای نمایشش و اینکه چطور مدیر تالار وحدت را راضی کرده به وی درباره این تئاتر توهین آمیز اجازه اجرا بدهد، می گوید: این پروژه از ابتدا مانند یک زایمان بی درد انجام شد. البته از آنجا که مدیر بنیاد رودکی هیچ یک از کارهای مرا ندیده بود، تصورش یک شکل اجرای عصا قورت داده درباره امیرکبیر بود و من به ایشان توضیح دادم که خودم جزو منتقدان و مخالفان امیرکبیر هستم و در این نمایش او را زیر سؤال می برم. رفیعی می افزاید: به آقای جمالی توضیح دادم نمایش درباره یک کرم و یک سیب است؛ سرنوشت امیرکبیر که وارد یک نظام شده شبیه سرنوشت کرمی است که وارد سیب می شود. یا باید خودش سالم بماند یا آن سیب سالم بماند و نمی توانند هر دو سالم بمانند. داستان امیرکبیر من هم چنین است. وی معتقد است: ما همیشه نسبت به تاریخ مان مانند تماشاگرانی هستیم که یا مجذوب بزرگ بودن، عادل بودن و انواع القاب شخصیت ها می شویم یا به عده دیگری وصله های منفی می زنیم. شخصیت های تاریخی ما پرورده تخیل دوره های پس از خودشان هستند اما برایم مهم این است که در این نمایش از امیرکبیر اسطوره زدایی کنم و به این بپردازم که اگر واقعاً بزرگ بود، پس چرا این همه شکست خورده است؟! رفیعی هیچ اشاره ای به شکست های امیرکبیر نمی کند و مشخص نیست در دوران قاجار اصولا ًچند بار کشورمان توانسته پیروزی به دست آورد که امیرکبیر را جزو شکست خوردگان باید طبقه بندی کنیم. جالب اینجاست کارگردانی که امیرکبیر را متهم می کند نزدیک به پنج دهه است که در فرانسه زندگی می کند و حتماً در آنجا با شخصیت ناپلئون بناپارت آشناست. دیکتاتور کوتوله ای که در فرانسه به حد ستایش از وی نام برده می شود و از او اسطوره سازی می کنند. آیا دولت فرانسه اجازه می دهد یک فرانسوی چهره ناپلئون را خراب کند؟ شخصی که چندین هزار فرانسوی را در طول کشورگشایی های خود به کام مرگ کشاند و کشورش را به مرز سقوط نزدیک کرد. اما خب اینجا فرانسه نیست و می شود مدیر یک مجموعه تئاتری را به راحتی قانع کرد که امیرکبیر مثل کرم بوده! و در یکی از بهترین سالن های نمایش کشور اجرا گرفت. برای آگاهی مدیران تئاتر کشور و به خصوص مدیر تالار وحدت درباره امیرکبیر، کافی است نگاهی داشته باشیم به توصیفی که مقام معظم رهبری از امیرکبیر دارند، رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس درباره سال 83 درباره امیر کبیر می گویند: «یکى از نام هاى داراى افتخار در تاریخ ما - به همان اندازه اى که واقعیت دارد - امیرکبیر است. امیرکبیر در کشور ما سه سال در رأس دولت بوده است. معلوم مى شود سه سال وقت خیلى زیادى است. همه کارهایى که امیرکبیر انجام داده و همه خاطرات خوبى که تاریخ و ملت ما از این شخصیت دارد، محصول سه سال است. بنابراین چهار سال، وقت کمى نیست - وقت خیلى زیادى است - به شرط اینکه از همه این وقت به نحو درست استفاده شود.» حال مردی بزرگ که رهبر انقلاب به آن افتخار می کند، قرار است در نمایشی که در تالار وحدت اجرا شود به «کرم» تشبیه شود! آیا اداره کل هنرهای نمایشی می تواند پاسخگوی این اقدام باشد که چرا از امکانات دولتی بر ضد مفاخر ملی استفاده می شود و به غیر از ایران آیا دولتی را می توان یافت که به چنین نمایشی اجازه اجرا بدهد؟! جالب است که در سال های اخیر ناشران چپ گرا دشمنان سرسخت امیرکبیر در انتشار کتاب علیه او بودند. سردمدار این انتشار نشر اختران بود که گرایش آشکار بهائیت داشت.


شنبه ، ۱۱مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قم فردا]
[مشاهده در: www.qomefarda.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن