تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836864495




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی نسبت انسان شناسی مسیحی به انسان شناسی قرآنی


واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه اندیشه: «آگوستین»، «آگویناس»، «پاسکال» و «ویلیام جیمز» از جمله متفکرینی هستند که انسان شناسی آنها به دلیل صبغه دینی که دارند به تعالیم قرآن و انسان شناسی قرآنی نزدیک است.بخشعلی قنبری، عضو هیئت علمی گروه ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن  (ایکنا) گفت: پروژه فکری که هم اکنون مشغول آن هستم سه بخش کلی دارد در بخش نخست؛ روابط انسان از منظر 13 متفکران غربی مورد بررسی قرار می دهد. تالیف این بخش به پایان رسیده است اما هنوز به چاپ نرسیده است و فکر می کنم سال آینده آماده چاپ شود. وی افزود: در بخش دوم این پروژه روابط متفکرین از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار می گیرد. در قسمت پایانی بین این دو پژوهش مقایسه ای به عمل می آورم که هنوز بخش دوم و سوم این پروژه هنوز به پایان نرسیده است. و سه بخش در یک مجلد از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و جهاد دانشگاهی به چاپ خواهد رسید. روزآمدی قرآن با توجه به دغدغه های عصر وی در ادامه گفت: مبنا و معیار گزینش من برای انتخاب متفکرین غربی، شهرت و نفوذ این متفکرین در دنیای اندیشه و هم چنین در دسترس بودن آثار آنها است؛ می دانید که آثار این متفکرین جز آثار مهم فرهنگ غرب محسوب می شود به علاوه این متفکرین انسان را از دید دین نیز مورد مطالعه قرار داده اند. قنبری در پاسخ به این پرسش که آیا وی می خواهد بین فلسفه و دین نسبت ایجاد کنید گفت؟ اصل نگاه فلسفی است؛ منتها افرادی که انتخاب کردم به جزء افلاطون و ارسطو بقیه به نوعی با دین سر و کار دارند حتی فروید که دین را یک پندار می داند و تمام تلاش خود را معطوف به این می کند که انسان را از این پندار نجات دهد با دین سر و کار دارد چرا که مرتب دین را انتقاد می کند. بنابراین از این جهت می توان گفت: ارتباط وی با دین چه از نظر ایجابی و سلبی وصیق است. وی افزود: همان طور که می دانید بعضی از این متفکرین جزء متولیان دین خود به حساب می آیند به عنوان نمونه آگوستین و آگویناس از بزرگ ترین متولیان دین مسیح هستند. الهیات آگویناس بیش از 6 هزار صفحه است از این جهت انسان شناسی او با فردی مثل نیچه متفاوت است. نیچه به خدا معتقد نیست این عدم اعتقاد باعث شده است رابطه انسان با انسان وی با رابطه انسان با هم نوع خود از دیدگاه آگوستین متفاوت باشد اگوستین وقتی به انسان نگاه می کند می گوید انسان ها هم بنده هستند اما نیچه چون وجود خداوند را قبول ندارد انسان ها بنده به حساب نمی آورد.به همین دلیل محصول این تحقیق را نمی توان صرفا فلسفی نیست و رنگ وبوی دینی دارد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: در واقعه انگیزه من ایجاد نسبت بین انسان فلسفی و انسان دینی است. من می خواهم با استفاده از روش های مختلف روابط انسانی را از دل قرآن استخراج کنم و بتوانم ارتباطی بین واژگان جدید و واژگان قرآنی برقرار کنم از این جهت لازم دانستم تا با سوالات و معضلات اندیشمندان غربی آشنا شوم یعنی صرفا قرآن را مطالعه نکنم. به همین خاطر یک پیشینه از مغرب زمین ارائه می دهم. تصورمن این است که اگربا چنین دیدی قرآن را تفسیر کنیم می توانیم بین قرآن و مسائل روز ارتباط برقرار کنیم در این ارتباط خواننده امروزی خواهد توانست با الهام گرفتن از پرسش های جدید پاسخ های را از قرآن بدست بیاورد و آنها را با زندگی امروزی خود تطبیق دهد؛ در ضمن در این حالت ما از مطالعات صرف خارج م شویم و پژوهش هایمان جنبه کاربردی نیز پیدا می کند. بهره گیری از روش توصیفی، تفسیری، تحلیلی وی در پاسخ به این پرسش که نظر کدام متفکر غربی به انسان با نظر قرآن به انسان نزدیک تر است گفت: از این متفکرین چند نفر به تعالیم قرآن بسیار نزدیک هستند از جمله آگوستین و آگویناس (که صبغه دینی و مسیحی دارند) البته در بعضی موارد آگویناس از آگوستین نزدیک تراست.انسان پاسکال و ویلیام جیمزهم به نوعی به انسان قرآن نزدیک است جیمز از این جهت که بر تجربه و عمل تاکید می کند به قرآن بسیارنزدیک می شود. استادیار دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر بخواهیم سوال شما را به شکل دیگری طرح کنیم که کدام متفکرین از انسان شناسی قرآن فاصله دارند، باید بگویم فروید به گونه ای به روابط انسانی نگاه می کند که نه تنها با قرآن سازگاری نیست بلکه با هیچ اندیشه دینی دیگری هم، هم خوانی و قرابت ندارد. انتخاب این متفکرین از روی عمد بوده است تا از زوایای مختلف بتوانیم این رابطه را بدست بیاوریم تا خواننده بتواند از جمیع جهات به موضوع نگاه کند. وی افزود: مبانی انتخاب این متفکرین صرفا تائید آنچه در قرآن آمده است نیست. من به هیچ عنوان چنین هدفی ندارم و نمی خواهم بگویم این متفکرین آنچه می گویند قرآن نیز آن را تاکید کرده است؛ یا بالعکس. این متفکرین نماینده چند دوره مغرب زمین هستند. افلاطون و ارسطو نمایندگان پیش از میلاد مسیح هستند؛ آگویناس و آگوستین مربوط به قرون وسطی هستند؛ اراسموس دوره اصلاح دینی است؛اسپینوزا، پاسکال و کانت نماینده عصر روشنفکری هستند و کیر که گور، ویلیام جیمز، نیچه، فروید و کارل بارث تقریبا معاصر هستند(منظور از معاصر 150 سال گذشته است). وی در آخر گفت: برای پیشبرد این پژوهش روش توصیفی، تفسیری، تحلیلی را انتخاب کردم. البته تا جایی که توانستم از روش «معنا شناسانه» هم بهره گرفتم؛ منتها استفاده از این روش چندان پر رنگ نیست واقعیت این است که این روش زمان بر است به همین خاطر تا حد امکان از این روش استفاده کردم.


شنبه ، ۱۱مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایکنا]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن