تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826953493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خنده سرّی از اسرار تکوینی خداوند/ صدا و سیما در ایجاد جو شاد به دنبال رشد مردم باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: کانون خبرنگاران نبأ: با وجود اینکه خنده سری از اسرار تکوینی خداوند است و آیات و مستندات بسیاری در زمینه این سرالهی موجود است اما صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی و پر مخاطب تا چه اندازه ای توانسته از این سر خداوندی، در جهت رشد مردم بهره مند شود.به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، خنده در دید روانشناسی، نشانه ای برای برقرار کردن رابطه ای مثبت با دیگران است، خنده می تواند دارای گیرایش باشد و خنده یک نفر باعث پیدایش خنده در دیگران شود. این می تواند دلیل محبوبیت استفاده از صدای خنده در نمایش های کمدی را توضیح دهد. محققان می گویند افراد خندان به دلیل ترشح نوعی ماده شیمیایی در حال خنده، کسانی هستند که درد کمتری احساس می کنند. خنده، سرّ الهی در تفسیر فی ظلال القرآن آمده که خنده اسراری از اسرار تکوینی خداوند است که ما چگونگی آنها را نمی دانیم. همچنین عواملی که ایجاد خنده و گریه در انسان می کند در شعور او ثبت نمی شود، زیرا عواملی که امروز باعث خنده ما می شود، شاید فردا باعث گریه ما شود و این دو حالت در ذات انسان است و کاملاً غیرقابل شناخت هستند. (سید قطب، فی ظلال القرآن، دار احیاء الکتب العربیه، الطبعه الاولی) انواع خنده؛ خنده از روی تعجب خداوند در سوره نمل، آیه 19 می فرماید: «فَتَبَسَّمَ ضَاحِکًا مِّن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَى وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِی بِرَحْمَتِکَ فِی عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ؛ سلیمان از گفتار او دهان به خنده گشود و گفت: پروردگارا! در دلم افکن تا نعمتی که به من و پدر و مادرم ارزانی داشته ای سپاس بگزارم و به کار شایسته ای که آن را می پسندی بپردازم، مرا به رحمت خویش در میان بندگان شایسته ات داخل کن». در بیشتر تفاسیر خنده حضرت سلیمان را نتیجه تعجب دانسته اند، از آن جهت که مورچه ای یاران خود را از لشکر عظیم ایشان برحذر می دارد و این آینده نگری و مصلحت اندیشی مورچه باعث تعجب و خندان شدن حضرت سلیمان شده است. خداوند در سوره هود، آیه 71 نیز می فرماید: «وَامْرَأَتُهُ قَآئِمَةٌ فَضَحِکَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ وَمِن وَرَاء إِسْحَاقَ یَعْقُوبَ؛ و زن او (حضرت ابراهیم (ع)) ایستاده بود خندید. پس وی را به اسحاق و از پی اسحاق به یعقوب مژده دادیم»؛ در رابطه با خنده همسر حضرت ابراهیم(ع)، ساره و علت آن، نظرات متفاوتی وجود دارد، اما در بیشتر تفاسیر از جمله مجمع البیان، این تفسیر را به دلایل مختلف ناشی از تعجب دانسته ا ند. خنده تمسخرآمیز 1. خداوند در سوره زخرف آیه 47 می فرماید: « فَلَمَّا جاءَهُمْ بِآیاتِنا و إِذا هُمْ مِنْها یَضْحَکُونَ ؛ پس چون آیات ما را برای آنان آورد، ناگهان ایشان بر آنها خنده زدند» این آیه به خنده قوم حضرت موسی اشاره دارد.زمانی که آن حضرت معجزات الهی را به آنها عرضه داشتند،آنان بدون تأمل در آن آیات ایشان را مسخره کردند. 2. خداوند در سوره نجم آیه 59 و60 می فرماید: « أَفَمِنْ هَذَا الْحَدِیثِ تَعْجَبُونَ وَتَضْحَکُونَ وَلَا تَبْکُونَ ؛ آیا از این سخن عجب دارید و می خندید و نمی گریید»؛ بعضی گفته اند، یعنی ای مشرکان! آیا از این قرآن و نازل شدن آن از جانب خداوند بر حضرت محمد(ص) و معجزه بودن آن در شگفت نمی شوید و از روی استهزاء می خندید؛ جمله «لاتبکون» به این معنا به کار رفته که چرا بخاطر وعده های عذاب قرآن بر خود نمی گریید. خنده های شادی در روز رستاخیز خداوند در سوره عبس آیه 38 و 39 می فرماید: « وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ .ضاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ ؛چهره هایی در آن روز گشاده و نورانی است خندان و مسرور است»؛ منظور از این آیه خندیدن در روز قیامت، بخاطر اعمال نیک است. گاهی خنده های ما ساختگی است و در حقیقت از درون و به طور طبیعی نیست و هیچ علامت درونی هم ندارد، از این نوع خنده ها می توان به نیشخند زدن، خنده استهزا آمیز عصبی، خندیدن به دیگران نه با دیگران و خندیدن به چیزهایی که خنده دار نیست، اشاره کرد. این نوع خنده ها هیچ هیجان مثبتی به همراه ندارد، حتی اگر خیلی هم بزرگ باشند. در واقع در این خنده ها ماهیچه های اطراف دهان در اطراف چشم ها بی حرکت هستند و فقط زمانی که هیجان واقعی و اصیل باشد این ماهیچه ها فعال می گردند اما در لبخندهای واقعی و احساس شده که نتیجه فعالیت های خود به خود دو ماهیچه اصلی است که یکی از آن ماهیچه ها، ماهیچه های اصلی قدامی است، این ماهیچه گوشه های لب را به طرف بالا و به سمت گونه می کشد. ماهیچه های دیگری که در لبخندهای اصیل معمولاً فعال می گردند، عضله اطراف دهان است که گونه را بالا می برد و پوست را از کاسه چشم به طرف داخل جمع می کند؛ این اثر و فعالیت ماهیچه ها در هنگام خنده اصیل در تمام انواع آن از لبخند کم رنگ گرفته تا خنده با صدا و قهقهه غیر قابل کنترل وجود دارد و به یک میزان است؛ همچنین باید دانست که خنده احساس شده طبیعی مدت زمان مشخصی دارد و به ندرت بیش از چهار ثانیه دوام دارد. (هاجکینسون،لبخند درمانی،مترجم:زهرا ادهمی،ص 37 ـ 38) در نتیجه نمی توان خنده های طولانی و با صدای بلند را دارای اثر بیشتری از لبخندهای کوتاه و بدون صدا دانست. در رابطه با اثرات مثبت خنده باید گفت: خنده موجب رسیدن اکسیژن بیشتر به شش ها و عمیق تر شدن تنفس می شود و موجب تحریک بیشتر و بهبود جریان خون می گردد. در همین رابطه، رابرت زایانک چنین نتیجه گیری می کند که باید به تمام بیماران روانی و بیمارانی که از ناراحتی جسمانی شکایت دارند، آموخت که به عنوان بخش خاصی از درمان شان لبخند بزنند و اینبوم نیز می گوید: وقتی افراد به عمد لبخند می زنند، معمولاً احساس شادی بیشتری هم می کنند و همانطور که می دانیم خنده یک درجه از لبخند بالاتر است و تمام اثرات مثبت خنده در لبخند نیز وجود دارد، حتی اثبات شده که یک خنده لطیف و با صدای پایین، جذاب ترین خنده ها است و به مراتب نسبت به خنده با صدای بلند، خویشایندتر است. از ویژگی های اخلاقی ائمه(ع)، متبسم بودن آنها است که در روایات به آن اشاره شده و به عنوان یک خصلت پسندیده، مطرح گشته است؛ امام صادق(ع) فرمود: «ضحک المؤمن تبسم؛خنده مؤمن، لبخند است».(کلینی، کافی، ج 2،ص664)؛ خنده اختصاص به انسان دارد و در غیر انسان یافت نمی شود و باید همچنین اضافه کرد: تعجب از سبب های خنده است که در نهایت به خنده ختم می شود و آن به اراده خدا و انسان بستگی دارد؛ پس خنده ای که به اراده از بنده صادر می شود، مانند سایر افعال انسان باید در جهت صلاح و نیکی لحاظ شود؛ در باب کلمه «خنده» در لغت نامه دهخدا آمده است؛ حالتی که انسان به واسطه شعف و خوشحالی و بشاشیت پیدا می کند و در آن لب ها و دهان به حرکت در می آیند و این حالت با آواز مخصوصی همراه است. انواع شادی 1- طبیعی و اکتسابی: انسان از آغاز پیدایش خود، به لذت ها و شادی هایی می رسد و بتدریج شادی ها و لذت های گوناگون دیگری را تجربه می کند، بعضی از این شادی ها خود بخود به صورت طبیعی حاصل می شود ولی بعضی از شادی ها را نیز انسان باید خود به دست آورد و رایگان حاصل نمی شود. 2- شادی پایدار و گذرا: بعضی از شادی ها از لحاظ زمانی گذرا هستند یعنی انسان را به مدت کوتاهی شاد نگه می دارند و بعد از بین می روند مانند بیشتر شادی هایی که از طریق عوامل مادی بدست می آیند، گفتار حضرت علی(ع) که می فرمایند: «چه بسیار شادی هایی که فرد را به اندوه ابدی می کشاند» اشاره به چنین شادی هایی دارد؛ اما بعضی از شادی ها پایدار هستند و به راحتی از انسان جدا نمی شود، فردی که همراه با ایمان و رضایت است و در مشکلات به فکر راه حل آنهاست، این فرد با شادی پایداری همراه است که از بین رفتن شادی او فقط بستگی به تغییر نگرش او دارد. با نگاهی به دستورات دینی، می بینیم که می کوشند انسان به شادی های پایداری برسد البته اسلام مخالف شادی های کوچک نیست ولی هدف اصلی اسلام پایدار کردن شادی های انسان است؛ لذا در دستورات اسلامی می بینیم که توجه به ناپایداری بعضی از شادی ها می دهد و می فرماید: « بِقَدرِ السرور یکون التنغیصُ »؛ یعنی به اندازه شادمانی آکنده شدن از غم و اندوه است. «اوقاتِ السُرور خُلسه» زمان های شادی ربودنی است و از طرف دیگر شادمانی مؤمن را در طاعت الهی معرفی می کند و عید را آن روزی می داند که شخص گناهی مرتکب نشده باشد. شادی مثبت و منفی شادی هایی که در قسم قبلی شمردیم ممکن است مثبت یا منفی باشد و این بستگی به عوامل شادی، انگیزه های شادی، جلوه های شادی و ... دارد و هر کدام از این ها اگر در شروع رد شده باشد، شادی منفی می شود و گرنه شادی مثبت است. در آیات قرآن نیز ما این دو رویکرد را نسبت به شادی مشاهده می کنیم: آیاتی که شادی را نکوهش کرده و آیاتی که آنرا ستوده است. در اینجا به خلاصه ای از تقسیم آیه هایی که درباره شادی است اشاره می شود: آیاتی که شادی را بیان می کند یا شادی را در آخرت مطرح می سازد مانند « وُجُوهٌ یَومَئِذٍ نّاضِرةٌ (القیامة / 22)؛ در آن روز صورت هایی شاداب و مسرورند» و « فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً ( نسان /11)؛ خداوند آنان را از شر آن روز نگه دارد و آنها را می پذیرد در حالیکه غرق شادی و سرورند» و یا به شادی در دنیا می پردازد. این دسته از آیات نیز یا به اصل مفهوم شادی پرداخته است و یا جلوه ای از شادی را مطرح می کند و آیاتی که به مفهوم شادی می پردازد، خود دو دسته اند: الف) آیاتی که شادی را می ستاید، ب) آیاتی که آنرا نکوهش می کند؛ آیاتی که به جلوه های شادی می پردازد نیز دو دسته است: الف) جلوه های مثبت، ب) جلوه های منفی. صدا و سیما باید دردی دوا کند حجت الاسلام قرائتی (درهمایش های صدا و سیما ۹۳) در مراسمی که با حضور معاون سیما، مدیران شبکه ها و گروه ها، دبیر شورای نگهبان و برنامه سازان و اهالی رسانه برگزار شد، گفت: شما باید برنامه ای بسازید که دل های مردم را به هم نزدیک کند، اگر درباره چیزی اعتقاد ندارید درباره اش برنامه نسازید، آثاری که شما می سازید باید دردی دوا کند، وظیفه ما صرفا سرگرمی نیست، اگر فیلمی صرفا مردم را سرگرم کند اما چیزی به آنها اضافه نکند، خوب نیست. فقط سرگرم نکنید باعث رشد مردم شوید وی تصریح کرد: گاهی فیلم هایی می بینیم که مشکل ما نیست، در تلویزیون دیدم گاو صندوقی را در استخر آب انداخته بودند و می گفتند هر کس در این را باز کند جایزه می گیرد، من در تاریخ گاو صندوقی ندیده بودم که توی آب باشد، آخر این به چه دردی می خورد، قرار نیست فیلم های ما مردم را سرگرم کند بلکه باید آنها را رشد بدهد، البته به افرادی که در صدا و سیما هستند بارها اینها را گفته ام اما کسی گوش نداده آنقدر باید این چوب را بزنیم که بشکند. 10 هزار خنده حلال این استاد اخلاق بر لزوم هموار کردن راه ازدواج جوانان تأکید کرد و گفت: من در ۳۴ سال یک شب جمعه برنامه ام را تعطیل نکردم، فکر نمی کنم در هیچ کجای دنیا برنامه ای چنین رکوردی داشته باشد، مردم ما به خنده نیاز دارند، ما قرار نیست مدام به ترک و کاشانی و لر و عرب و عجم گیر بدهیم تا بخندیم، عوض اینکه به هم بخندیم، با هم بخندیم، من در برنامه های ۳۴ ساله ام ۱۰ هزارخنده حلال دارم و آنها را سر و سامان داده ام، در این جلسه که کارشناسان حضور دارند چند مورد از این خنده ها که همگی زیر یک دقیقه هستند ببینید و نظر بدهید، به عقل ناقص ما اینطور رسیده، می خواهم شوخی کنم اما نمی شود، بگذار شوخی کنم، شما هم ببینید به عقل ناقص شما چه می رسد! خنده مسری است برخی از محققین گفته اند که خنده مسری است، همان طور که خمیازه یک نفر دیگران را به خمیاره کشیدن وا می دارد؛ البته ژلاتو لوژیست ها یا خنده شناسان هنوز در این زمینه پژوهش علمی انجام نداده اند اما شنیدنی است که مسری ترین مورد خنده در سال ۱۹۶۲ در تانزانیا اتفاق افتاد و آن هنگامی بود که یک دسته دختر دانش آموز به خنده ای طولانی در آمدند، خنده آنها به افراد دور و بر آنها سرایت کرد و خنده های که از اینجا شروع شده بود، ماه ها ادامه یافت. دکترمادان کاتاریا، پزشک هندی که بنیانگذار باشگاه خنده و روزخنده در جهان است، نخستین بار در سال ۱۹۵۵ پس از خواندن کتاب «کالبدشکافی یک بیماری» نوشته کارمن کازینس روزنامه نگارآمریکایی که به تأثیر خنده در درمان یک بیماری صعب العلاج اشاره داشت، تصمیم به راه اندازی باشگاه خنده کرد. وی که در آن زمان سردبیر نشریه «مای داکتر» بود، سرانجام همراه چهار نفر دیگر در پارک عمومی شهر بمبئی نخستین جمع خنده درمانی را تشکیل داد و شروع به خندیدن کرد. باشگاه خنده درمانی شیوه او در ابتدا مورد تمسخر قرار گرفت اما پس از مدتی طرفداران زیادی پیدا کرد. ورود به باشگاهی که کاتاریا پیشنهاد آن را داده بود برای همه آزاد بود و هر کسی می توانست اول صبح نزدیک ۲۰ دقیقه تمرین خنده کند. در ابتدا برای خندیدن یک نفر لطیفه یا داستان های خنده دار تعریف می کرد اما پس از مدتی با حذف لطیفه گویی، خندیدن بدون محرک تمرین شد. امروزه در باشگاه های خنده درمانی، افراد با پیوستن به گروه های بزرگ بی دلیل شروع به خندیدن می کنند. پیشروان این گرو ه ها معتقدند خنده مسری است و اعضا ضمن برقرار کردن ارتباط چشمی یکدیگر را به نوعی وادار به خندیدن می کنند. بعد ها لارنس که جلسات خنده درمانی را در تورنتو برگزار می کرد علاوه بر خندیدن، دست زدن را هم به منظور کمک به گردش خون در بدن به مراسم خنده درمانی افزود. به طور کلی مراسم خندیدن شامل انواع خنده هایی است که حتما خواندن نام آنها خنده ای هم بر لبان شما خواهد نشاند. از جمله در ابتدا اعضا به صورت هماهنگ هاها هوهو را با صدای بلند تکرار می کنند. سپس خنده از ته قلب، خنده سلام و احوالپرسی، خنده یک متری، خنده شیرقهوه، خنده شیر، خنده تدریجی و... را که از انواع مختلف خنده هستند تمرین می کنند. دانشمندان معتقدند کودکان روزانه حداقل چهارصد بار می خندند اما در سنین بالاتر افراد گاهی به سختی یکبار در طول روز می خندند. چرا برای خندیدن، منتظر دلیل شویم؟ زندگی چنان که هست، دلیلی کافی برای خندیدن است، زندگی بسیار بیهوده و مسخره است و در عین حال بسیار زیبا و شگفت انگیز. زندگی ترکیبی از همه چیز است، طنز کیهانی خوبی است. توانایی خنداندن دیگران غالبا با کسب موقعیت و قدرت ارتباط دارد، به این معنی که اگر بتوانید دیگری را بخندانید، او را به تسلط خود در آورده اید. رابرت پروواین گفته است که زن ها معمولا بیشتر از مردها می خندند، چون مردها هستند که بیشتر به گفتن چیزهای خنده انگیز تمایل دارند؛ به روزگار شیرین رفاقت سفره خنده بگسترید و نان شادمانی قسمت کنید، به شبنم این بهانه های کوچک است که در دل، سپیده می دمد و جان تازه می شود. (جبران خلیل جبران) طاهره میرزایی


جمعه ، ۱۰مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایکنا]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن