تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799209636




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سقوط قندوز، بهانه جديد آمريکا براي تداوم حضور نظامي در افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ مهر ۱۳۹۴ (۱۳:۱۷ب.ظ)
سقوط قندوز، بهانه جديد آمريکا براي تداوم حضور نظامي در افغانستان موج - گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، پس از آغاز نبرد ميان طالبان و نيروهاي ارتش افغانستان در شمال شهر قندوز، ارتش ايالات متحده پيشنهاد حفظ حداقل چند هزار نيروي آمريکايي را در اين کشور براي بعد از سال 2016 مطرح کرد. اين در حالي است که اوباما پيش از اين متعهد شده بود تا پايان سال آينده ميلادي، کل نيروهاي آمريکا، افغانستان را ترک مي کنند.
از اين رو تصويب اين پيشنهاد در تضاد با برنامه باراک اوباما و تعهد وي مبني بر خروج تمام نظاميان آمريکا از افغانستان قرار خواهد گرفت.
در واقع مطرح شدن تداوم حضور نظامي ايالات متحده در افغانستان، بعد از سقوط شهر قندوز به دست طالبان رخ داد. اين در شرايطي است که کنترل شهر 300 هزار نفري قندوز توسط اين گروه تروريستي، مهمترين تحرک نظامي طالبان در 14 سال اخير محسوب مي شود. از اين رو در صورت تداوم حضور طالبان در اين شهر، وضعيت امنيتي افغانستان را برجسته تر خواهد کرد و گمانه زني هاي جديدي در مورد توانايي ارتش اين کشور پيش خواهد آورد.
در اين ميان، نيروهاي خارجي و در راس آنها جنگنده هاي آمريکايي، در حمايت از ارتش افغانستان مواضع طالبان را در اطراف قندوز بمباران کردند.
لازم به ذکر است پيش از اين، اوباما اعلام کرده بود تا پايان سال جاري ميلادي، تنها 9800 سرباز در افغانستان خواهند ماند و در سال 2016 نيز اين تعداد به نصف مي رسد. بدين ترتيب در آغاز سال 2017 تنها يک هزار پرسنل نظامي براي حفاظت از سفارت آمريکا در کابل حضور خواهند داشت.
در واقع اوباما در شرايطي اين طرح را عنوان کرد که در پايان سال 2016 بايد بعد از پايان دوره دوم رياست جمهوري خود، کاخ سفيد را ترک کند. از اين رو وي تلاش دارد با شروع سال 2017، بار سنگين جنگ افغانستان از روي دوش ملت آمريکا برداشته شود.
در همين راستا، ژنرال جان کمپبل، فرمانده نيروهاي نظامي ايالات متحده در افغانستان از دريافت گزينه هاي مختلف دولت براي کاهش تدريجي سربازان طي يک دوره 15 ماهه خبر داد. اما برخي مقامات واشنگتن اعلام کردند هم اکنون لازم است به حفظ نظاميان در افغانستان براي حمايت از ارتش اين کشور و جلوگيري از سقوط شهرهاي بيشتر توسط طالبان توجه ويژه اي شود.
طبق طرح هاي پيشنهادي جديد، آمريکا 8 هزار نيرو در سال 2016 و در سال 2017 بدون اشاره به تعداد دقيق نظاميان، چند هزار نيرو در افغانستان خواهد داشت. گفتني است؛ ژنرال کمپبل قرار است هفته آينده در کنگره در مورد وضعيت افغانستان گزارش خود را ارائه کند. در همين حال، نمايندگان جمهوري خواه برنامه اوباما براي خروج از افغانستان را دليل افزايش قدرت طالبان و سقوط قندوز مي دانند.
در اين راستا جان، مک کين، سناتور جمهوري خواه با اشاره به تصميم اوباما براي خارج کردن همه نظاميان آمريکا تا پايان سال 2016 از افغانستان، از کاخ سفيد درخواست کرد تا دست از اين تصميم بردارد و به جاي پيگيري اين راه حل خطرناک، با توجه به شرايط موجود در اين کشور گزينه ديگري را مطرح کند.
اما مساله قابل تامل در اين ميان اين است که حفظ حضور نظامي آمريکا در افغانستان در شرايطي بيان مي شود که تداوم جنگ در اين کشور هر ساعت 4 ميليون دلار براي ماليات دهندگان آمريکايي هزينه دارد.
بر اين اساس، آنچه از اصرار نظاميان و جمهوري خواهان ايالات متحده در حضور نيروهاي اين کشور در افغانستان بر مي آيد، تلاش براي حفظ موقعيت استراتژيک در برابر روسيه و چين است. در واقع بايد طرح مذکور را با توجه به افزايش مانور نظامي مسکو در سوريه و نيز قدرت نمايي چين در شرق آسيا نيز تحليل کرد.
اگرچه پيش از اين نيز جمهوري خواهان و صاحبان صنايع صنعتي-نظامي آمريکا با طرح اوباما مخالف بودند، اما؛ اکنون بيش از گذشته مي توانند ساير نمايندگان را با خود همراه کنند. زيرا سقوط يک شهر 300 هزار نفري به عنوان مرکز يک استان در افغانستان، اين ترس را حتي در ميان مقامات کابل نيز به وجود آورده است که طالبان در صورت موفقيت در اين حمله، جسورتر از قبل حوزه کنترل خود را افزايش مي دهند.
در همين حال ما شاهد هستيم که شايعاتي در مورد حضور داعش در افغانستان نيز مطرح شده است و همچنين اخبار گوناگوني از فرار سربازان و کمبود لجستيک در ارتش کابل نيز منتشر مي شود.
در اين راستا، خروج نظاميان آمريکا پس از ترک تقريبا تمامي نظاميان ناتو در پايان سال 2014، مي تواند موقعيت امنيتي و ثبات اين کشور را دچار خدشه کند. به خصوص آنکه در ماه مارس (فروردين) نيز اشرف غني، رئيس جمهور افغانستان، با جمهوري خواهان در کمپ ديويد به گفتگو نشست. ضمن آنکه لازم است يادآور شد که حامد کرزي، رئيس جمهور سابق افغانستان تحت هيچ شرايطي توافقنامه امنيتي را امضا نکرد و اين اشرف غني بود که با آغوش باز اين توافقنامه را پذيرفت. به همين دليل بايد انتظار تغيير در برنامه نظامي ايالت متحده در افغانستان و تداوم حضور نظاميان آمريکايي را در اين کشور جنگ زده داشته باشيم.



*حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن