تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821225195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس از دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گزارش می‌دهد جشنواره‌ای به گستره ایران‌زمین/شرکت 4 کشور خارجی در جشنواره مریوان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گزارش می‌دهد
جشنواره‌ای به گستره ایران‌زمین/شرکت 4 کشور خارجی در جشنواره مریوان
دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در حالی برگزار شد که علاوه بر شرکت هنرمندان 14 استان داخلی، گروه‌هایی هم از چهار کشور ایتالیا، آذربایجان، یونان و اسپانیا در این جشنواره حضور داشتند.

خبرگزاری فارس: جشنواره‌ای به گستره ایران‌زمین/شرکت 4 کشور خارجی در جشنواره مریوان



به گزارش خبرگزاری فارس از مریوان، دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در روز دوشنبه هفته جاری با یک روز تاخیر به دلیل اعلام عزای عمومی جان‌باختگان حادثه "منا" و با حضور گروه‌های نمایشی، مسئولان دولتی و اقشار مختلف مردم در پارک شانوی مریوان، بعد از مراسم افتتاحیه، با اجرای نمایش "فرشته ماهی در خاک" به کارگردانی علی عمرانی از ورامین در تجلیل از شهدای غواص کشورمان کار خود را آغاز کرد.

گفتنی است؛ پوستر جشنواره در روز 24 شهریورماه امسال با حضور استاندار کردستان رونمایی شد و فاتح بادپروا دبیر اجرایی این جشنواره گفت: 28 پوستر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که 5 مورد آن انتخاب شد و در نهایت پوستر هنرمند کرمانی انتخاب شد.

دهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در طول زمان برگزاری آن، حدود 120 اجرا در 14 نقطه شهر مریوان و چهار روستای ینگیجه، نی، برده ره‌شه و کانی دینار در اطراف مریوان برگزار شد که در مجموع با استقبال قابل‌توجهی مواجه شد.

بادپروا در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در مجموع 272 اثر به دبیرخانه دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان ارسال شده بود که از بین آثار ارسالی، 21 اثر در بخش مسابقه، 7 اثر در بخش آیینی، 4 اثر مرور، یک اثر جنبی و 4 اثر خارجی پذیرفته شدند. دبیر اجرایی دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با یادآوری اینکه از 15 کشور خارجی آثاری برای شرکت در جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان ارسال شده بود، گفت: در نهایت 4 اثر از کشورهای ایتالیا، آذربایجان، اسپانیا و یونان پذیرش شد. به گفته وی، کل آثار ارسالی از 14 استان کشور بود که کردستان بعد از تهران، بیشترین آثار آن به جشنواره دهم تئاتر خیابانی مریوان راه یافته است. بادپروا همچنین خاطرنشان کرد: 10 اثر هم در بخش پژوهش به دبیرخانه جشنواره رسیده بود که سه اثر آن به بخش اصلی جشنواره دهم راه پیدا کرد. در ایران مردم به نمایش نزدیک‌تر هستند پاسکویرو مورنی کارگردان ایتالیایی نمایش "پارادا" هم در حاشیه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: در ایران مردم به نمایش نزدیک‌تر هستند و همین امر در کنار شور و حرارتی که وجود دارد کار را تا حدودی برای گروه در اجرا دشوارتر می‌کند. مورنی اضافه کرد: جو صمیمی که تماشاگران ایجاد کردند موجب شد بخشی از نمایش را تعدیل کنیم چون میدان برای اجرای کامل نداشتیم. این کارگردان ایتالیایی خاطرنشان کرد: مردم مریوان خیلی خونگرم و صمیمی هستند و راحت و سریع می‌شود با آنها ارتباط برقرار کرد. وی در مورد تئاتر خیابانی در کشور ایران، گفت: تئاتر خیابانی ایران را کمتر دیده‌ام، اما مهم‌ترین اصل در تئاتر متعلق بودن به کشور و یا منطقه خاص بودن آن نیست و انچه در گام نخست اهمیت دارد کیفیت اثری است که به مخاطب ارائه می‌شود. اجرای 4 نمایش مرور در طول جشنواره دهم در جشنواره امسال دو نمایش "هست ولی کم هست" از لاهیجان به کارگردانی امیر امینی، برگزیده جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان و نمایش "خرمشهر67" از خرمشهر به کارگردانی عبدالحسین جلیل‌نسب، برگزیده جشنواره تئاتر فتح خرمشهر در بخش جنبی و مرور حضور دارند. همچنین دو نمایش "گتمه آقا جانا گل عمی جانا" از تبریز به کارگردانی سیامک افسایی، برگزیده جشنواره تبریزیم و نمایش "فرشته ماهی در خاک" از ورامین به کارگردانی علی عمرانی در بخش مرور و جنبی در جشنواره دهم تئاتر خیابانی مریوان شرکت کرده بودن که در نقاط مشخصی که برنامه‌ریزی شده بود، اجرا شد.

چهار نمایش خارجی در مریوان اجرا شد از کشور ایتالیا نمایش "پارادا" به کارگردانی دو نفر به نام‌های آلدو پاسکیرو و گیوسپه مورونیو به دهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان راه یافته بود. دیگر نمایش حاضر در این دوره از جشنواره، نمایش "ملاقات" از کشور اسپانیا به کارگردانی وسکو فوسکو بود. همچنین نمایش "برزخ"، محصول مشترک ایران و یونان به کارگردانی رحیم عبدالرحیم‌زاده و استامتیس افستویو در این دوره از جشنواره حضور داشت. نمایش "تیسراکت" از کشور آذربایجان به کارگردانی جیحون داداش‌اف از دیگر نمایش‌هایی بود که در این جشنواره شرکت کرده بود.

رونمایی از کتاب "تئاتر کاربردی" کتاب "تئاتر کاربردی" (مورد پژوهی‌های بین‌المللی و چالش‌های عملی)، نوشته "مونیکا پرندرگست و جولیانا ساکستن" با ترجمه "علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد" در مراسم مناسبت دهمین سالگرد برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان رونمایی شد. کتاب "تئاتر کاربردی" شامل چهار بخش نظریه‌ها، تاریخچه و تجربه‌های تئاتر کاربردی، چشم‌انداز تئاتر کاربردی، مکان‌های تئاتر کاربردی و چالش‌های عملی است. سه اجرای نمایش آیینی سنتی "داهول" نمایش "داهول" از مسجدسلیمان نوشته و کارگردانی علی قاضی در بخش نمایش‌های آیینی سنتی، توسط 13 نفر، دو اجرا در پارک ملت و یک اجرا در روستای نی داشت. نام نمایش برگرفته از دو واژه بختیاری "دا" و "هول" به معنای مترسک است که در واقع به فلسفه حیاتی مترسک در فرهنگ بختیاری پرداخته و در حقیقت صداقت ایل بختیاری را نشان می‌دهد که چگونه تمام هست و نیست خود را به موجودی بی‌جان می‌سپارند و آن موجود نیز چگونه از داشته‌های انسان حمایت می‌کند.

"چولی چغل" سبزوار در مریوان تمنای باران می‌کرد "چولی چغل" نام یک عروسک و آیین محلی قدیمی در شهر سبزوار و برخی دیگر از نواحی خراسان است. "چولی چغل" یا آیین باران‌خواهی حرکتی در تمنای باریدن باران در بهار یا پاییز است که در باور مردم قدیم سبزوار دورکردن نحسی از زندگی و پاک کردن عقاید مردم است. "چولی چغل" همان آبکش یا کفگیر امروزی است که از شاخه‌های درخت بید یا آلو به شکل ملاقه یا کفگیر می‌سازند و بعد از انجام مراسمی به صورت عروسک در آورده و برای باران‌خواهی در روستا شروع به شعر خواندن می‌کنند. در پایان و بعد از پخت نذری و پخش آن، "چولی چغل" یا "عروسک باران" به امید بارش باران در مزرعه کاشته می‌شود تا از محصولات نیز در برابر هجوم پرندگان مواظبت کند.

تئاتر ایران، نمایش واقعیت‌هاست مدرس تئاتر آمریکایی در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: تئاتر ایران پر از صداقت است و واقعیت‌ها را بیان می‌کند. پروفسور داگلاس پترسون در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تئاتر ایران پر از صداقت است و چیزهایی واقعیت را بیان می‌کند و بستری برای پیدا کردن چیزهای تازه است. پترسون تئاتر خیابانی ایران را بسیار پرمحتوا دانست و گفت: تئاتر ایران به گونه‌ای است که به مخاطب نوعی فشار برای حرکت و تکان خوردن وارد می‌کند. وی اظهار کرد: تئاتر ایران و آنچه در این جشنواره دیدم بر خلاف تئاترهای که در آمریکا اجرا می شود است، تصریح کرد: در آمریکا تئاتر خیابانی وجود ندارد و نمونه‌ای از این دست نمایش‌ها در سازمان‌های مردمی و یا مدارس اجرا می‌شود. مدرس بین‌المللی آمریکایی تئاتر با بیان اینکه تئاتر در آمریکا بر خلاف ایران، صحنه‌ای است که به تئاتر ستم‌دیدگان معروف است، افزود: تئاتری است که به دست افراد عادی ساخته می‌شود. وی گفت: آنها با اجرای این تئاترها به دنبال ایجاد تصوری جدید برای مخاطبین در حین اجرا هستند. پترسون گفت: معتقدم که این دست تئاترهای خیابانی که در ایران برگزار می‌شود به نوعی برای زندگی متفاوت پیشنهاد می‌دهد و این در حالی است که تئاتر در آمریکا صحنه‌ای است و مخاطبین خاص خود را دارد. وی با بیان اینکه انسانیتی که در جاهای مختلف به ویژه مناطق کردنشین وجود دارد، مثال‌زدنی است، گفت: گروه نمایشی که امروز اجرا کردند بلافاصله بعد از پایان ورک‌شاپ خود را برای اجرای نمایش به این روستا رساندند که من به عنوان یک فعال در این عرصه عاشق چنین صحنه‌هایی هستم.

کیفیت جشنواره دهم مطلوب‌تر است خسرو معین افشار مدیر ارشاد اسلامی مریوان اظهار کرد: کیفیت این دوره از برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نسبت به دوره‌های قبلی بسیار مطلوب است. وی از حضور 350 نفر مهمان در این دوره از برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان خبر داد و بیان داشت: 107 اجرا در مجموع در 11 نقطه شهری و 3 نقطه روستای انجام می‌شود. به گفته وی، در کنار آثار برجسته داخلی حضور 4 اثر از 4 کشور دنیا از دیگر نقاط قوت دهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است که به آن غنای بیشتری بخشیده است. وی اجرای نمایش "فرشته ماهی در خاک" به عنوان یکی از آثار موفق و مطرح در حوزه دفاع مقدس به عنوان یکی دیگر از نقاط مثبت برگزاری دهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نام برد و گفت: این اثر جزء کارهای ویژه‌ای بود که با استقبال بسیار خوب مردم اجرا شد.

اجرایی مشترک ایران و یونان نمایش برزخ، کاری مشترک از گروه تئاتر آتروپوس یونان و گروه تئاتر کانی بوکان در دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اجرا خواهد شد. این نمایش که کارگردانی آن را رحیم عبدالرحیم‌زاده و استاماتیس افستاتیو به عهده دارند در سه بخش تولید شده است که بخش نخست به داستان سیدوان از منظومه‌های کهن کردستان اختصاص دارد که در آن پدری در روز عروسی پسرانش هرسه آنها را از دست می‌دهد. اپیزود دوم بر اساس داستان ار در اساطیر یونانی شکل گرفته که در آن سربازی به نام ار پس از جنگ به جهان مردگان می‌رود و بخش سوم دیدار این دو جهان را به تصویر می‌کشد. در نمایش برزخ، سعد قهرمانی، سعادت بدوی، شورش تباک، ایران احمدپور، کژال مبارکی، امید اسراری و استاماتیس افستاتیو به ایفای نقش می‌پردازند و هیرش نادری، ماندانا بدوی، آسو مام‌زاده و کوثر محمدامینی به عنوان عوامل اجرایی حضور دارند. استاماتیس افستاتیو که دانش‌آموخته دانشگاه آتن و استراسبورگ است پیش از این کارگاه‌های آموزشی و پروژه‌های تئاتری را در کشورهایی چون هندوستان، لهستان، ایران، آلمان، ارمنستان، بلغارستان،‌ دانمارک، کره جنوبی،‌روسیه، صربستان، مکزیک و اسپانیا اجرا کرده است. رحیم عبدالرحیم‌زاده نیز دانش‌آموخته دانشگاه تربیت مدرس است و سال گذشته با نمایش آنتیگونه توانست جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را به دست آورد. جشنواره دهم بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان امروز پنجشنبه با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان می‌دهد و بعد از آن ضرورت دارد تا متولیان این جشنواره، ضمن استارت جشنواره یازدهم، جشنواره دهم را آسیب‌شناسی کنند تا نقاط ضعف و قوت آن را بشناسند و دوره آینده با قوت بیشتری این جشنواره برگزار شود. ================ گزارش از شیرین مرادی ============== انتهای پیام/79002/م40/

94/07/09 - 06:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن