واضح آرشیو وب فارسی:دزنیوز: به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا روز چهارشنبه در پیش همایش دین و نظریه فرهنگی در دانشگاه اصفهان افزود: تغییر ساختار قدرت در کشورمان با انقلاب اسلامی انجام شد اما تغییر ساختار علمی مشکل است.وی اظهار کرد: نظام علمی مدرن امروز با توجه به ارتباطی که با قدرت […]به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا روز چهارشنبه در پیش همایش دین و نظریه فرهنگی در دانشگاه اصفهان افزود: تغییر ساختار قدرت در کشورمان با انقلاب اسلامی انجام شد اما تغییر ساختار علمی مشکل است. وی اظهار کرد: نظام علمی مدرن امروز با توجه به ارتباطی که با قدرت جهانی دارد را نمی توان به راحتی تکان و تغییر داد و مشکلات بزرگی در این زمینه در همه دولتها وجود داشته است. رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه جهان امروز را چهار عنصر زبان عمومی، زبان علمی، نقش انسان و نحوه پاسخ عالم (دنیا) به ما تشکیل می دهد، گفت: دانشگاهها و حوزه های علمیه در شکل گیری این عناصر بسیار نقش اساسی دارند. وی با اشاره به جابه جایی عمیق، دقیق و هوشمندانه تحولات مفهومی دنیای امروز افزود: مفاهیم مدرن وارد الفاظ تاریخی ما شده و همین امر گفت و گوها را مشکل تر کرده است. وی با بیان اینکه این مفاهیم و علم مدرن در جامعه ما به سنت تبدیل شده است، تاکید کرد: تغییر و اصلاح آنها ظرافت بسیاری می خواهد و فقط با سیاستگذاری نمی توان در این زمینه کار کرد و قوه مجریه نیز باید عزم خود را داشته باشد. وی گفت: در این زمینه باید هر بخشی از جامعه وظیفه خود را انجام دهد و نباید فقط یقه بخشی را که کار کرده است گرفت. پارسانیا همچنین به موضوع مقاله های بین المللی آی اس آی اشاره و اظهار کرد: در سالهای گذشته، مقاله های آی اس آی ( ISI ) در دانشگاه، حالت حق وتو را برای ارتقای استادان پیدا کرده بود اما شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابلاغ مصوبه ای این حق وتو را برداشت. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اما به تازگی در یکی از دانشگاههای تهران دوباره مقاله های آی اس آی حالت حق وتو پیدا کرده است. وی با اشاره به کارهای انجام شده در زمینه مطالعات اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه اصفهان گفت: این دانشگاه بیش از آنکه به اصفهان تعلق داشته باشد به کشور و جامعه جهانی علم تعلق دارد. وی در سخنرانی خود به بررسی نظریه فرهنگی صدرایی از سه رویکرد تبیینی، تفسیری و انتقادی نیز پرداخت و گفت: روشهای قالب در دانشکده های علوم انسانی کشورمان تبیینی است هر چند از روشهای تفسیری ساختارگرایانه نیز در برخی دانشکده ها استفاده می شود. دبیر علمی همایش دین و نظریه فرهنگی با تاکید بر اینکه هیچ علمی در دنیا به اندازه علم فقه، روش مند و پویا نبوده است، افزود: علم فقه، زنده است و عمل می کند اما نظام علمی مدرن موجود، آن را علمی نمی داند در حالیکه فقه، علمی اجتماعی است. وی ادامه داد: اگر مطالعات و تلاشهای ملا صدرا نبود علم فقه در زمان پس از او به چیز دیگری تبدیل شده بود. یک عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان نیز در این نشست تخصصی با اشاره به حکمت و فرهنگ در چشم انداز صدرایی گفت: از نظر ملا صدرا، نهاد قدرتی که با تفسیر نادرست از دین ایجاد شده باشد بستر ریا را در جامعه فراهم می کند. دکتر مهدی امامی جمعه این نوع تفسیر را ظاهر گرایانه، قشری مآبانه خواند و افزود: ملا صدرا از این تفسیرها به افیون تعبیر می کند. وی اظهار کرد: بر اساس نظریه حکمت اسلامی ملاصدرا، تفسیر نادرست از دین، بستر نظام سلطه ای را فراهم می کند که هدف آن نابودی شیعه و تصرف اموال آنهاست. وی با بیان اینکه ملاصدرا بی محابانه به نقد تفسیر نادرست از دین و نهاد قدرتی که بر پایه این تفسیر نادرست شکل می گیرد می پرداخت، گفت: از دیدگاه این فیلسوف تفسیر درست و نادرست از دین کارکرد مدنی دارد و در نوع قدرت و مناسبات بین مردم و حکومت موثر است. این استاد دانشگاه ادامه داد: ملاصدرا علمایی که تفسیر درست از دین داشتند را طرفدار مردم می خواند که در برابر شر و جور محکم هستند و کوتاه نمی آیند. وی این نظریه های ملا صدرا را دارای رویکرد فرهنگی دانست و تصریح کرد: ملا صدرا در این نظریه ها به اندیشه انقلاب نزدیک می شود. امامی جمعه با بیان اینکه ملا صدرا در این مباحث از آموزه های شیخ بهایی متاثر است، افزود: شیخ بهایی و میر داماد در دوران خود تا جایی که توانستند نقش هدایت قدرت سیاسی را ایفا کردند اما از زمانی به بعد دیدند که این نقش قابل ایفا شدن نیست. وی همچنین از دانشجویان و طلاب خواست تا فلسفه را فقط در اصطلاحات و نظریه ها ندانند بلکه بدانند که این مباحث روح دارند و روح آنها زندگی است. نخستین پیش همایش « دین و نظریه فرهنگی » با محور « نظریه فرهنگی صدرایی » روز چهارشنبه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار شد. همایش دین و نظریه فرهنگی توسط شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و با هدف بررسی چیستی، چرایی و چگونگی تعامل مبانی دینی و نظریه فرهنگی، آذر ماه امسال در شهر قم برگزار می شود. به گفته دبیر علمی این همایش حدود یکصد مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است. حکمت صدرایی مبتنی بر مکتب متعالیه ملاصدراست که بر پایهٔ «وجود» و تمایز آن از «ماهیت» استوار است. ملاصدرا فیلسوف شیعه ایرانی سدهٔ یازدهم هجری قمری و بنیانگذار حکمت متعالیه است و کارهای او را می توان نمایش دهنده نوعی تلفیق از هزار سال تفکر و اندیشه اسلامی پیش از زمان او به حساب آورد. ت/ ۳۰۱۱/ ۶۵۰۸
چهارشنبه ، ۸مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دزنیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]