تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837906117
آتشکده آذرگشنسب تخت سلیمان
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: zebelak20th September 2008, 11:38 AMدر دامن سبز و وسیع دره ی ساروق در شمال شهر تکاب و در جنوب شرقی دریاچه ی ارومیه بر بالای تپه ای، مجموعه ی تاریخی تخت سلیمان واقع شده که یکی از نمادهای باشکوه معماری ایرانی است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند این بنا در سال 1382 به عنوان چهارمین اثر باستانی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. در این منطقه نشانه ها و بقایای استقرار و تلاش انسان از هزاره ی نخست پیش از میلاد تا سده ی 11 هجری به چشم می خورد. هرچند اوج شکوه آن در دوره ی ساسانیان است. یکی از سه آتشکده ی بزرگ ایران، آتشکده ی آذرگشنسب است که نماد اقتدار حکومت ساسانیان بوده و در شیز واقع است. نام آذرگشنسب در متون اوستایی، کتاب های تاریخ ایران قدیم و نوشته های مورخان یونانی، رومی و ارمنی بارها آمده است. در شاهنامه ی فردوسی نیز حدود 70 بار نام آتشکده آذرگشسب ذکر شده است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند ابودلف مسعر بن المهلهل در اواسط سده ی دهم میلادی این مکان را چنین توصیف می کند: «... به دور شهر شیز حصاری کشیده شده است. در وسط شهر دریاچه ای قرار دارد که انسان به عمق آن نمی رود. اگر خاکش را با آب خیس کنیم فورا تبدیل به سنگ می شود و گیاهی در آن نمی روید. در آن جا آتشکده ای است که طبق نظر مردم اهمیت بسیار زیادی دارد. پدیده ی اعجاب انگیز این آتشکده آتشی است که از 700 سال پیش روشن نگه داشته شده و با این وجود خاکستری از آن به دست نمی آید. شهر را هرمز از آهک و سنگ بنا نهاد و نزدیک این بنا تالارهای تاج گذاری و بناهای شگفت انگیزی قرار داد. تخت از عاج و چوب ساج ساخته شده و سایبانی از نقره و طلا داشته است. بر بالای آن تاقی از طلا و لاجورد که آسمان را با منطقه البروج تصویر می کرده قرارداشته است. تخت از پشت، رو به صحرا و از جلو، رو به باغ و قابل چرخش بوده است. به طوری که می توانستی آن را در هر موقع از روز و سال در موقعیت مناسبی قرار دهی ...» کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند ویژگی های طبیعی تخت سلیمان بر روی تپه ای به شکل مخروطِ ناقص از رسوبات آهکی ساخته شده است. بر بالای این تپه دریاچه ای با عمق بیش از 60 متر و قطر حدود 100 متر قرار دارد. آب دریاچه توسط چشمه ای جوشان در کف آن تامین می شود و مملو از آهک و فاقد هرگونه موجود زنده است. دمای آن در زمستان و تابستان ثابت است. سطح آب دریاچه به وسیله ی دو جوی آب که یکی به سمت شمال و دیگری به سمت جنوب دریاچه جاری هستند، ثابت مانده است. مردم بومی به کانال جریان آب جنوبی که در زمان ساسانیان ایجاد شده اژدها می گویند. از دریاچه ی تخت سلیمان در متون بسیاری نام برده شده است. در بندهش گفته شده که از یک تپه ی کوچک کوه غرب تشکیل شده است این سخن یادآور این حقیقت است که تمام تپه آهکی تخت سلیمان توسط انباشت رسوبات چشمه ی آن در طی سالیان دراز ایجاد شده است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند در دست نویسی متعلق به سده ی چهارم میلادی در صومعه واتوپدی، افسانه ای در مورد این دریاچه روایت شده است: «... چون پیش گویان و ستاره شناسان با تعبیر و تفسیر ستارگان به هرمز پادشاه ایران خبر تولد کودکی را می دهند که معجزه می کند و برای تغییر و تحول جهان تصمیماتی را اتخاذ می نماید او فرستاده ای را با روغن مقدس و کُندُر به بیت اللحم می فرستد. مریم مادر بچه به منظور سپاس کیسه ای از خاک مقدس پر می کند و به فرستاده می دهد تا آن را با خود به ایران بیاورد. هنگامی که فرستاده به نزدیکی محل تولد زرتشت می رسد ضعف بر او غلبه می کند و به ناچار خود را با آخرین نیرو به دریاچه ی معجزه دهنده می رساند. در آنجا کیسه را دفن کرده درمی گذرد. هرمز سه سال در انتظار فرستاده اش می ماند سپس کسانی را برای گرفتن خبر اعزام می کند. یکی از آنها به کنار دریاچه ی مقدس می رسد و کیسه کوچکی را می بیند که به شکلی مرموز از زیرزمین می درخشد، روز بعد بقایای جسد فرستاده را می یابد و تمام موضوع را به پادشاه گزارش می دهد. شاه پس از اطلاع از این واقعه در این محل آتشکده بزرگی بنا می کند ...» از طرفی دیگر درباره ی دریاچه گفته شده هر هزارسال یک بار باید باکره ای در آن استحمام کند و با قدرت زرتشت پسری به دنیا آورد که موبد موبدان شود. در گزارش های ارمنی سده ی هشتم میلادی هم درباره ی این دریاچه گفته شده که آب آن هفت آسیاب را به کار می انداخت. حمدالله مستوفی نیز در سده ی چهارم هجری این سخن را تکرار می کند. zebelak20th September 2008, 11:39 AMدوره های مختلف سکونت بر روی تخت هخامنشیان در آن زمان، تخت سلیمان دهکده ای کوچک با خانه هایی محقر از جنس خشت بوده که مردگان را در زیر کف آنها دفن می کردند. ساسانیان کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشندآتشکده ی آذرگشنسب یکی از سه آتشکده ی بسیار مهم ایران در زمان ساسانیان بود. آذرگشنسب (آتش شاهی یا آتش سلحشوران) حافظ جنگجویان بوده و به عنوان نماد وحدت کشور از احترام والایی برخوردار بوده است. آن چنان که پادشاهان ساسانی پس از تاج گذاری از تیسفون پیاده به زیارت آن می رفتند و از غنایم جنگی خود هدایای بسیاری به آن تقدیم می کردند. «آذرگشنسب» به معنی «آتش اسب نر است» و بر پایه ی افسانه های ایرانی دلیل نام گذاری این است که کیخسرو بهنگام گشودن بهمن دژ در نیم روز با تیرگی شبانه که دیوان با جادوی خود پدید آورده بودند روبرو شد. آنگاه آتشی بر یال اسب وی فرود آمد و جهان را دیگر باره روشن کرد و کیخسرو پس از پیروزی و گشودن بهمن دژ، به پاس این یاوری اهورایی، آتش فرود آمده را آنجا بنشاند و آن آتش و جایگاه به نام آتش اسب نر (گشسب یا گشنسب) نامیده شد. هرچند بررسی های تاریخی، شروع به ساخت آتشکده را زمان پیروز اول ساسانی در اواسط سده ی پنجم میلادی نشان می دهند. بنای نخستین از خشت ساخته شده است و طرح آن چنان کامل بوده که جایگاه بناهایی که بعدها در این مجموعه ساخته شد از ابتدا در نظر گرفته شده بوده است. در جریان قیام مزدکیان این مکان مورد بی توجهی و بی اعتباری قرار گرفت. اما پس از سرکوب قیام یک نوسازی همه جانبه آغاز شد و خسرو اول (خسرو انوشیروان) در سال 529 میلادی آتش شیز را از آتشکده ی شیز در شیز قدیم (احتمالا آبادی لیلان امروزی) به این مکان منتقل کرد و از آن پس این مکان که شیز نامیده شد [ تلفظ شیز به پهلوی گنزک است که این نام بر گرفته از دریاچه ی چیچست (ارومیه) می باشد ] نماد وحدت ملی و یکسان سازی دین کشوری گشت. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشندمصالح استفاده شده در بناهای این دوره ترکیبی از سنگ و خشت بوده است . در سال 627 میلادی و در زمان خسرو پرویز، در جریان لشکرکشی هراکلیوس امپراتور بیزانس آتشکده غارت و ویران شد. هرچند که برطبق گفته های ابودلف آتش آذرگشنسب تا سده ها پس از این تخریب هم چنان روشن ماند. شیز که شهر اجرای آیین های مذهبی - حکومتی بوده حصاری عظیم از سنگ و ساروج به شکل بیضی با دو دروازه داشته است. حصار به 38 برج و راهرویی دفاعی جهت دسترسی به اتاقک این برج ها تجهیز شده بود. در زمان ساسانیان راه اصلی ورود به شیز دروازه ی شمالی بوده است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشندنکته مبهم در معماری دروازه ها نحوه ی بسته شدن آن هاست؛ زیرا آنها فاقد هرگونه حایل برای در هستند هم چنین هیچ جایی برای پاشنه ی در، در آنجا به دست نیامده است. زائران پس از عبور از دروازه ی شمالی روبروی خود دیواری را می دیدند با ارک های نیم دایره ای که تمام تاسیسات داخلی را دربر می گرفت. این حصار داخلی چهار دروازه به خارج داشت و گذرگاهی تاق دار به این دیوار متصل بود که از راه این دالان بخش های مختلف داخلی با یکدیگر در ارتباط بودند. پس از عبور از دروازه ی شمالی این حصار داخلی که به شکل یک اتاقک مستطیل شکل بوده زائران وارد حیاطی بزرگ می شدند که توسط سرسراهای ستون دار احاطه می شد. در جنوب میان سرای (حیاط) یک ایوان قرار داشت که با عبور از آن زائر وارد بخش اصلی آتشکده شده و آن دالانی بود که آتشگاه را احاطه می کرد. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشندآتشگاه، چهارتاقی آجری بوده با سقفی گنبدی. زائر می توانست در دالان پشت نرده های باریکی بایستد و مراسم نیایش را مشاهده کند. در میانه ی کف چهارتاقی یک گود چهارگوش به عمق هشت ردیف آجر وجود داشت که محل قرار گرفتن آتشدان بود. هم چنین در این اتاق چهار سکو از سنگ ماسه جهت قراردادن برسم و نیز تعدادی میز یا نیمکت از آجر برای آماده کردن مخلفات مربوط به نوشابه ای که در مراسم نیایش نوشیده می شد وجود داشته است. موبدان در کنار آتشدان دهان خود را می بستند تا آتش را با نفس خود آلوده نسازند و نیز دستکشی به دست می کردند تا چوب های از قبل تطهیر شده را که با انبر روی آتش قرار می دادند، آلوده نکنند. این مراسم همراه با خواندن سرودهای اوستای کهن و متن هایی از تعالیم زرتشت بوده است. در جنوب دالان زائر می توانست از طریق ایوان جنوبی به کنار دریاچه راه پیدا کند. دریاچه را تالارهای ستون دار دربرگرفته و فضایی مانند حیاط مسجد جامع اصفهان را ایجاد کرده بود که تصویر این بناسازی دور دریاچه را در حاشیه ی ظرف برنزی معروف ساسانی در موزه هنرهای اسلامی برلین می توان مشاهده کرد. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشنددر شمال دریاچه، سه ایوان در شرق و غرب و مرکز وجود داشت که در جنوب آن احتمالا یک ایوان بوده ولی آثار آن از بین رفته است. گمان می رود تخت تاقدیس (تخت معروف خسرو پرویز) برحسب این که خورشید برای یک اقامت مطلوب در چه موقعیتی قرار داشته در یکی از این سه ایوان قرار می گرفته است. در واقع برخلاف نوشته ی ابودلف، تخت قابل چرخش نبوده است بلکه با اسب به موقعیت مناسب برده می شده است. بناهای مجموعه ی شمال دریاچه به دو قسمت اصلی تقسیم می شدند که دالانی آنها را از هم جدا می کرد. بخش غربی این مجموعه یا آتشکده ی مغا، بجز بخش هایی که ذکر شد شامل این قسمت ها نیز بوده است : کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشندچهارتاقی چلیپا مانند که به دالان دربرگیرنده ی چهارتاقی وصل بوده است. درباره آن دو حدس وجود دارد، یکی این که «یزشن گاه» یا محل نگهداری آتش زمانی که در معرض دید نیست بوده و دیگر آن که مکان مقدسی در ارتباط با پرستش آب بوده؛ زیرا که پرستش آتش رابطه ی نزدیکی با پرستش آناهیتا، ایزد آب داشته است. در مرکز کف این چهارتاقی سکویی از آجر ساخته شده است. که هم می توان فرض کرد که در چهارگوشه ی آن آتشدان های سنگی قرارداشته و هم شباهت بسیاری با حوض دارد مخصوصا که درزهای آن رسوب گرفته اند. هرچند در سمت راست میان سرای ورودی مجموعه ی بزرگی از اتاق ها به دور یک فضای مرکزی مربع شکل قرار گرفته که احتمال بیشتری دارد که نیایشگاه آناهیتا بوده باشد. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشندفضای مرکزی این مجموعه، اتاقی دارای هشت ستون بزرگ است که توسط دالان پهن تاقداری پیرامون شده است. در میان این فضا یک سکوی چهارگوش شکل وجود داشته و احتمال دیگری برای کاربرد این مجموعه داده می شود و کاربرد آن به عنوان انبار چوب های روشن نگهدارنده ی آتش مقدس در زمستان است. در چارتاقی چلیپایی، اتاق هایی با رف (طاقچه) هایی در دیوارها دیده می شوند و احتمالا آنها خزانه های آتشکده بوده است؛ باغ هایی نیز وجود داشته است که از ترکه های درختان آن برسم تهیه می کرده اند. ایلخانیان کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشندهرچند آتش آذرگشنسب پس از شکست جنگ آورانش تا اوایل سده ی دهم میلادی هم چنان پابرجا و مورد احترام بود ولی تخت با سقوط ساسانیان اهمیت خود را از دست داد. عباسیان در کنار آتشکده یک محوطه ی مسکونی قدرتمند ایجاد کردند و به تدریج به تک تک بناهای آتشکده نیز رسوخ کردند. کاشی هایی از حکومت های مختلف پس از اسلام بر روی تخت به دست آمده است. این محوطه ی مسکونی چنان مستحکم بوده که در زمان سلجوقیان کاشی هایی را در این مکان می ساختند. همچنین از دوران سلجوقی نشانه های مهاجرت شدید ترکان به این محل به دست آمده است. در زمان ایلخانیان این مکان «ستوریق» نامیده می شد و در سال 1270 میلادی به دستور ایلخان آباقاخان که مقرش در مراغه بود سکنه ی تخت رانده شدند و تخت تبدیل به اقامتگاه تابستانی ایلخان و محل کاخ شکار او شد. در آن زمان هنوز بخشی از بناهای دوران ساسانی وجود داشت و با وجود تخریب زیاد آن چنان در خور توجه بودند که مالکان جدید این سرزمین تاسیسات خود را در موارد بسیاری کاملا منطبق بر معماری پیشین ساختند. در این دوره در اصلی در جنوب تخت بود و فرد پس از گذشتن از دو میان سرای، که احتمالا محل زین کردن اسب ها بوده به ایوان جنوب دریاچه که به عنوان سرسرای ورودی استفاده می شد، می رسید. هر دو سوی ایوان جنوبی متصل به رواق های ساده ای بود. در غرب دریاچه در پشت رواق ها ردیفی از اتاق های عریض قرار داشتند که نخستین آنها یک بنای چهار ایوانی بود؛ یک میان سرای چهرگوش شکل که در هر سمت آن یک ایوان و در گوشه هایش اتاق های جانبی قرار داشته است. چهار ایوانی که موثر از معماری سلجوقی است شکل کلی بناهای ساخته شده در آن دوران بر روی تخت است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند دیوارهای چهارایوانی روی تخت، بیشتر به گچ کاری و کاشی کاری مزین بوده و کف آنها سنگفرش شده است. جالب ترین بنای غرب دریاچه، بنایی 12 گوش با سقفی گنبدی شکل است که تنها راه ورودی آن سمت جنوب و از داخل یک راهرو بوده است. این بنا احتمالا حرم سرای ایلخان مسیحی بوده که از طریق رواق ها به ایوان غربی راه داشته است. ایوان غربی ایلخانی در گوشه ی شمال غربی دریاچه بر روی ایوان غربی ساسانی بنا شده است، اما این بار بسیار مرتفع تر با سه تاق بر بالای هم. این مکان محل سکونت ایلخان بوده است. در دو طرف ایوان مکان هایی جهت نشستن ایلخان تعبیه شده که در آن قسمت ها کاشی های زرین فام با نقش اژدها و سیمرغ در رنگ های آبی و فیروزه ای دیده می شود. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشنددر پشت ایوان تالار پهنی با سقفی از چوب بوده که از راه درهای کناری می توان به دو اتاق هشت گوش وارد شد. اتاق هشت گوش شمالی با کاشی کف پوش شده و در دور تا دور دیوارهای اتاق، نشیمن گاه هایی قرار داشته است. نشیمن گاه ها با کاشی تزیین و در بالای آنها گچ بری هایی منقوش، قرار داشته و احتمالا اتاق نشیمن ایلخان بوده است. در اتاق هشت گوش جنوبی، با استفاده از دیوارها و درهای داخلی اتاق های کوچکی ساخته که احتمالا اتاق خواب بودند. تزیینات این اتاق بسیار پرمعنا و حتا در گچ کاری ها از اشعار فارسی استفاده شده است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشندسمت جنوبی ایوان پلکان مارپیچی بوده که با استفاده از آن به طبقه ی دوم کاخ می رفتند. طبقه ی دوم از دو سمت به سوی دریاچه باز می شده و محل مطلوب بادخیزی را برای نشستن عرضه می کرده است. در پشت بناهای غرب دریاچه، به صورتی کاملا مجزا یک بنای چهارگوش با سقفی گنبدی از چوب قرار داشته که مورد استفاده این بنا معلوم نیست. از بناهای شمال دریاچه در دوران ساسانی تنها اتاق آتشگاه باقی مانده اما با این وجود می توان گفت که معماری بناهای این قسمت زیر تاثیر بسیار معماری ساسانی بوده است. اتاق آتشگاه در این زمان با استفاده از تاق های بر روی هم تبدیل به بنایی دو طبقه شده، که طبقه ی بالایی آن احتمالا تالار رسمی بارعام بوده و پلکان اصلی آن در محور ایوان قرار گرفته بوده است. فضای داخل ایوان متصل به تالار بارعام با استفاده از سقفی چوبین، هم سطح با سقف طبقه ی نخست قرار گرفته و از اتاق پشت آن، محل دلباز بلندی مشرف بر دریاچه ایجاد شده است. به دو طرف ایوان رواق هایی متصل بوده و پشت رواق های شرقی بنایی به همان شکل بناهای روی تخت وجود دارد. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشنددرشرق ایوان شمالی یک آرامگاه مربوط به پیش از ایلخان قرار دارد. به جز تاسیسات گفته شده در شمال شرقی آتشکده، کارگاه های پخت سفال قرار داشتند که قسمت اعظم کاشی های استفاده شده در بناها و ظروف سفالی بدون لعاب را تولید می کردند. در کارگاه ها انواع مختلف اجاق و کوره وجود داشته یک نوع خاص کوره که نمونه هایی از آن در این جا به دست آمده کوره ای است که بین مخزن آتش و مخزن پخت آن دریچه معمول برای انتقال حرارت وجود نداشته بلکه حرارت از مخزن آتش به وسیله پنج دهانه ی تاقدار به کانال دایره شکلی هدایت می شده و از آنجا به مخزن پخت جریان می یافته. بدین ترتیب سفالینه های نقاشی شده با دود تماس پیدا نمی کردند. در مخزن پخت با استفاده از استوانه هایی از گل رس طبقاتی برای چیدن ظروف آماده برای پخت ایجاد شده است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشندپس از مرگ آباقاخان، بناهاى کاخ شکار مجموعه تخریب و بلافاصله در اواخر همان دوره در اطراف دروازه ی شمالى تخت سلیمان شهرکى با بناهاى عام المنفعه هم چون بازار، مسجد، حمام، کارگاه هاى صنعتى و حتا تعدادى منازل مسکونى و در قسمت بیرونى نیز قبرستان ساکنان شهرک مذکور شکل گرفت. پس از صفویه این مکان خالی از سکنه می شود و اهالی بومی که اطلاعی از تاریخ آن نداشتند به تصور آن که این شکوه و جلال تنها می تواند متعلق به حضرت سلیمان باشد نام تخت سلیمان را بر روی آن نهادند و خود را موظف به حفاظت و مراقبت از این جایگاه مقدس کردند. سکونت گاه موبدان کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشنددر بخش شرقی بناهای شمال دریاچه، مجموعه ای قرار دارد که به احتمال زیاد همان کاخ افسانه ای پادشاه است که ابودلف به زیبایی آن را توصیف کرده است. از کنار تاق نماهای کنار دریاچه می توان وارد تالارهای ستون دار کاخ شد، نخست تالار ستون های چهارگوش است. در بخش انتهایی این تالار اجاق هایی بوده و پس از آنها دیواری که آن سویش تالار ستون دار دیگری با ستون های گرد قرار داشته است، در بخش غربی این تالار سه محراب آتش و در بخش شرقی آن آب روها و حوضچه هایی جهت به جای آوردن آیین هایی خاص قرار داشته است. این تالار از طریق چند سرسرا به اتاق چلیپا مانندی با سقف گنبدی وصل می شود که در واقع پرستش گاه شاه بوده و در وسط آن آتشدان و محراب آتش قرار داشته است. به جز قسمت های ذکر شده، این مجموعه دارای یک سالن غذاخوری، آشپزخانه، میان سرای و سرویس هایی بوده است. از طریق دری کوچک می توان وارد دالان متصل به آتشکده ی اصلی یا آتشکده مغان شد. در این مجموعه با ورودی ای به شکل تاق نصرت، می توان به خارج حصار داخلی یعنی ایوان غربی متصل شد. ایوان غربی یا ایوان خسرو که امروزه به عنوان شاخص و نماد این مجموعه تلقی می شود، ایوان بلند و شکوه مندی است که معماری ساسانی آن از سنگ حجاری شده و سقف آن از خشت است. اتاق های جانبی درازی داشته و محل جلوس پادشاه بوده است. جالب آن که بقایای از دهکده ای هخامنشی بر روی تخت در زیر بقایای کاخ به دست آمده است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند hosseinmahtab30th September 2009, 05:27 PMتخت سلیمان یا شهر گنجک (شیز) در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در یک دره ی سرسبز در بلندی 3000 متری, سرشار از جاذبه های کم نظیر طبیعی- تاریخی واقع شده است که قله 3200 متری بلقیس در آنجا قرار دارد. ویرانی های بجا مانده از آتشکده آذرگُشنَسب (آتشکده پادشاهان و جنگاوران) بر پیرامون دریاچه ای همیشه جوشان و بر روی صخره ای سنگی ناشی از رسوبات آهکی دریاچه, در میان برج و باروی سنگی, آثار معماری خاص مانند چهار طاقی آتشکده و سازه های آیینی وابسته بدان, نیایشگاه آناهیتا, کاخهای دوران ساسانی و ساختمان هایی مربوط به سلاطین ایلخانی قرار دارد. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند این ناحیه همان شهر مشهوری است که بنا به نوشته های کهن, زادگاه زرتشت است و در نوشته های پهلوی به نام «گنجک» خوانده شده؛ گیتا نویسان عرب آن را «شیز» گفته اند, گذشته نگاران رومی و یونانی «گزکا» نوشته اند و حمدالله مستوفی آن را به زبان مغولان «ستوریق» گفته است که امروزه تمام این آثار را تخت سلیمان می نامند.آب دریاچه ی سحرآمیز و زیبای تخت سلیمان در تمام فصول سال یکسان است و انسان نمی تواند به عمق آن دست پیدا کند و در هر ثانیه 100 لیتر آب از آن خارج می شود.درازای آن 120 متر وپهنای آن 80 متر می باشد. در باره این دریاچه گفته می شود که قرار است دختری پانزده ساله در آن شنا كند و از نطفه زرتشت كه سالهاست در آن دریاچه نگهداری میشود، باردار شود تا منجی بشر دین زرتشت(سوشیانت) پا به پهنه گیتی بگذارد و جهان را رهایی بخشد. آتشکده آذرگشنسب, جایگاه آشتی آب و آتش, یکی از سه آتشکده مهم زرتشتیان است, چنانکه نام این آتشکده 61 بار در شاهنامه آمده است. آن را آتش سلحشوران یا آتش شهریاری خوانده اند و نیز گفته می شود که این آتشکده به همه آتشگاه های گبران از خاور تا باختر آتش میرسانده است. در ایران باستان سه آتشکده مقدس اساطیری و باستانی وجود داشت که به ترتیب عبارتند از: 1- آتشکده آذرگشنسب که آتشکده پادشاهان و جنگاوران بوده است. 2- آتشکده آذرفرنبغ که آتشکده موبدان بوده است. 3- آتشکده آذربرزین مهر که آتشکده کشاورزان بود. hosseinmahtab30th September 2009, 05:29 PMکاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) hosseinmahtab30th September 2009, 05:30 PMآثار بناهای دورههای اشکانیان و ساسانی و ایلخانان مغول در این محل یافت شده است. مهمترین آثار بجا مانده آن آتشکده و تالارهای دوره ساسانی است. برخی آثار ساسانی دیگر نیز در کوه بلقیس و زندان سلیمان در نزدیکی تخت سلیمان ساخته شده است.. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند hosseinmahtab30th September 2009, 05:31 PMتاریخچه سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 580]
صفحات پیشنهادی
آتشکده آذرگشنسب تخت سلیمان
20 سپتامبر 2008 ndash; آتشکده آذرگشنسب تخت سلیمان-zebelak20th September 2008, 11:38 AMدر دامن سبز و وسیع دره ی ساروق در شمال شهر تکاب و در جنوب شرقی دریاچه ...
20 سپتامبر 2008 ndash; آتشکده آذرگشنسب تخت سلیمان-zebelak20th September 2008, 11:38 AMدر دامن سبز و وسیع دره ی ساروق در شمال شهر تکاب و در جنوب شرقی دریاچه ...
تخت سليمان تكاب، بزرگترين آتشكده دوران ساساني خبرگزاري ...
15 فوریه 2012 ndash; يكي از معابد شناسايي شده در تخت سليمان تالاري است كه در ضلع شرقي آتشكده آذرگشنسب قرار دارد و به دليل تشابه سبك معماري احتمالاً مكاني براي ...
15 فوریه 2012 ndash; يكي از معابد شناسايي شده در تخت سليمان تالاري است كه در ضلع شرقي آتشكده آذرگشنسب قرار دارد و به دليل تشابه سبك معماري احتمالاً مكاني براي ...
آيين شكرگزاري زرتشتيان در تخت سليمان تكاب برگزار خواهد شد
جشن گاهنبار در سال جاري هفتمين جشن شكرگزاري زرتشتيان در تخت سليمان است و امسال نيز صدها نفر از پيروان اين آيين گرد آتشكده معروف آذرگشنسب دوره ساساني ...
جشن گاهنبار در سال جاري هفتمين جشن شكرگزاري زرتشتيان در تخت سليمان است و امسال نيز صدها نفر از پيروان اين آيين گرد آتشكده معروف آذرگشنسب دوره ساساني ...
با حضور زرتشتيان كشور؛آيين مذهبي گاهنبار در تخت سليمان ...
به گزارش خبرنگار مهر در اروميه، در اين آيين كه در آتشكده آذرگشنسب مجموعه تخت سليمان تكاب برگزار شد، جمعي از زرتشتيان كشورمان با حضور در اين مجموعه باستاني ...
به گزارش خبرنگار مهر در اروميه، در اين آيين كه در آتشكده آذرگشنسب مجموعه تخت سليمان تكاب برگزار شد، جمعي از زرتشتيان كشورمان با حضور در اين مجموعه باستاني ...
تخت سلیمان پایگاه 5 دوره تاریخ تمدن ایران باستان ()
تخت سلیمان پایگاه 5 دوره تاریخ تمدن ایران باستان ()-اولین گزارش مربوط به انداختن ... آتشکده آذرگشنسب آتشکدههای ساسانی شکل شرعی معابد، مثل معابد یونانی یا ...
تخت سلیمان پایگاه 5 دوره تاریخ تمدن ایران باستان ()-اولین گزارش مربوط به انداختن ... آتشکده آذرگشنسب آتشکدههای ساسانی شکل شرعی معابد، مثل معابد یونانی یا ...
تصاویر: مجموعه باستاني تخت سليمان
20 سپتامبر 2008 – آتشکده آذرگشنسب تخت سلیمان. ... و در جنوب شرقی دریاچه ی ارومیه بر بالای تپه ای، مجموعه ی تاریخی تخت سلیمان واقع شده که ... در سال 1382 به ...
20 سپتامبر 2008 – آتشکده آذرگشنسب تخت سلیمان. ... و در جنوب شرقی دریاچه ی ارومیه بر بالای تپه ای، مجموعه ی تاریخی تخت سلیمان واقع شده که ... در سال 1382 به ...
این ستونها به آسمان میرسند!
اوج شكوه و آبادانی تخت سلیمان به دوران ساسانی بازمیگردد كه ساختمان آتشكده آذرگشنسب در آنجا احداث شده و آتش آن به مدت 7 قرن نماد اقتدار آیین زرتشت به شمار میآمده ...
اوج شكوه و آبادانی تخت سلیمان به دوران ساسانی بازمیگردد كه ساختمان آتشكده آذرگشنسب در آنجا احداث شده و آتش آن به مدت 7 قرن نماد اقتدار آیین زرتشت به شمار میآمده ...
تکاب، تخت سلیمان و عجایب زادگاه زرتشت نبی
تخت سلیمان معروفترین جاذبه گردشگری این شهر است که در فهرست آثار میراث ... به عقیده برخی مورخین تخت سلیمان زادگاه زرتشت نبی است.4- آتشکده آذرگشنسب ...
تخت سلیمان معروفترین جاذبه گردشگری این شهر است که در فهرست آثار میراث ... به عقیده برخی مورخین تخت سلیمان زادگاه زرتشت نبی است.4- آتشکده آذرگشنسب ...
آيين گاهنبار در تخت سليمان تكاب برگزار شد
30 آگوست 2008 ndash; آيين گاهنبار در تخت سليمان تكاب برگزار شد داخلي. ... آذربايجان غربي، در اين آيين كه در آتشكده آذرگشنسب مجموعه تخت سليمان تكاب برگزار شد، ...
30 آگوست 2008 ndash; آيين گاهنبار در تخت سليمان تكاب برگزار شد داخلي. ... آذربايجان غربي، در اين آيين كه در آتشكده آذرگشنسب مجموعه تخت سليمان تكاب برگزار شد، ...
گزارش مهر؛تخت سليمان با قدمت 3 هزار ساله/ اثر ناشناخته پنج ...
گزارش مهر؛تخت سليمان با قدمت 3 هزار ساله/ اثر ناشناخته پنج دوره تمدن بشر تخت سليمان با قدمت 3 هزار ساله/ اثر ... آتشكده آذرگشنسب؛ نماد وحدت در ايران باستان ...
گزارش مهر؛تخت سليمان با قدمت 3 هزار ساله/ اثر ناشناخته پنج دوره تمدن بشر تخت سليمان با قدمت 3 هزار ساله/ اثر ... آتشكده آذرگشنسب؛ نماد وحدت در ايران باستان ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها