تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835874784




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادبیات ضد جنگ در ایران به وجود نمی آید


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری تسنیم: احمد دهقان، نویسنده کتاب بچه های کارون معتقد است: دفاع زیباترین تابلوی هر کشوری است. هر کشوری دفاع کرده است این تابلو را تا ابد به میدان شهر خود زده است. البته تلخ هست، اما ضد جنگ نیست.به گزارش خبرگزاری تسنیم ، احمد دهقان در تازه ترین نشست ادبی «لذت داستان» در پاسخ به کسانی که برخی آثار او را ضد جنگ می نامند، گفت: دفاع هیچ گاه در کنار جنگ قرار نمی گیرد و دفاع زیباترین تابلوی هر کشوری است. هر کشوری دفاع کرده است این تابلو را تا ابد به میدان شهر خود زده است. به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای سرو؛ احمد دهقان نویسنده در نشست ادبی «لذت داستان» که سه شنبه 7 مهر ماه با همکاری موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب در فرهنگ سرای سرو برگزار شد، با بیان این که همه نویسندگان دوره ای طلایی در زندگی دارند، اظهار کرد: برخی کودکی، برخی نوجوانی و برخی جوانی را دوره طلایی خود می دانند. من دوره نوجوانی ام را دوره طلایی زندگی ام می دانم. در دوره کودکی ام خیلی قصه ندارم. هم سن سالانم هم همین گونه هستند. انتهای کودکی ما به جایی رسید که اتفاقات بزرگ در کشور روی داد. وی ادامه داد: در ابتدای نوجوانی ناگهان مجبور شدیم مرد شویم. هنوز 16 سالم نشده بود، که به جبهه رفتم و در دو عملیات بزرگ شرکت کردم و خیلی زود مجبور شدیم که بزرگ شویم. اما دلیل نمی شود که بخواهیم به خود نسل سوخته بگوییم. من همیشه می گویم من و هم سن سالانم چیزهایی را دیدیم که خیلی ها حسرت دیدن آن ها را دارند. جنگ خیلی بزرگتر از ما آدم هاست دهقان با تاکید بر این که جنگ رویداد خیلی بزرگی است و خیلی بزرگتر از ما آدم هاست، عنوان کرد: ما آدم ها نمی توانیم بزرگی جنگ را لمس کنیم و به همین خاطر است که هر کس از منظری به جنگ نگاه می کند. اما گاه یک منظر جمعی به جنگ پیش می آید که ممکن است خیلی هم درست نباشد. مانند منظر تبلیغاتی به جنگ. وی در ادامه خاطره ای از حضورش در عملیات بیت المقدس و مواجه اش با اسیری عراقی را بیان کرد و گفت: تصور می کنم نگاه انسانی به جنگ، نکته فراموش شده ادبیات دفاع مقدس ما ست. این نویسنده هم چنین گفت: گاهی در دوران دفاع مقدس چیزهایی می نوشتم، اما هیچ موقع فکر نمی کردم نویسنده شوم. یادداشت هایی از عملیات ها می نوشتم. اما برای این نبود که نویسنده شوم و بعدها هم در داستان هایم از این یادداشت ها استفاده نکردم. دهقان درباره کتاب «سفر به گرای 270 درجه» نیز گفت: موافقم که این اثر به خاطره نویسی نزدیک شده است. من راوی این ظرفیت را دارم که اثر را به خاطره نزدیک می کند. می دانستم چه می خواهم بنویسم و می خواستم یک رمان درباره جنگ بنویسم که اگر کسی آن را خواند و جنگ را هم دیده بود، بگوید جنگ ما همین بود. دهقان با اشاره به این که می شود درباره رمان و قصه جنگ تعبیر سازی کرد و آن را به ضدجنگ معنا کرد، گفت: این را بارها گفته ام، قصه ضد جنگ باید در فضای مناسب خود شکل بگیرد. در ادبیات اروپا تمامی سبک های ادبی معمولا در جامعه ای اتفاق می افتد که سبک زندگی تغییر می کند و درون مایه اجتماعی دارد و به همین دلیل است که در ادبیات آلمان ادبیات ضدجنگ بسیار زیاد است. یکی از دلایلی که امروز آلمان پناهجویان را می پذیرد به این دلیل است که گذشته خود را بازسازی می کند. چرا که کشوری است که متجاوز بوده است. در کشور ما ادبیات ضد جنگ به وجود نمی آید وی خاطرنشان کرد: اما در کشور ما ادبیات ضد جنگ به وجود نمی آید. چرا که دفاع هیچ گاه در کنار جنگ قرار نمی گیرد و دفاع زیباترین تابلوی هر کشوری است. هر کشوری دفاع کرده است این تابلو را تا ابد به میدان شهر خود زده است. البته تلخ هست، اما ضد جنگ نیست. دهقان هم چنین برای نوجوان ها نوشتن را یکی از لذت بخش ترین دوران نویسندگی هر فردی دانست و افزود: نویسنده کودک و نوجوان سعی می کند از تمامی تلخی هایی که نمی پسندد دوری کند و اثری سرشار از شادی بنویسد. وقتی رمان «بچه های کارون» را می نوشتم سعی می کردم طنز در آن حتما زیاد باشد. وقتی که بچه ها در مورد یک حادثه هولناک مثل جنگ می خوانند باید آن را حس کنند، اما در عین حال لحظات شاد آن را هم ببینند. جنگ آدم های خود را می آفریند این نویسنده اظهار داشت: جنگ آدم های خود را می آفریند. همچنان که سیل و ویرانی ها آدم های خود را می آفریند. در جنگ، بچه ها مرد می شوند و مجبورند کارهایی کنند که در شرایط عادی انجام نمی دهند. در جنگ، کودک 13 ساله مجبور است بار یک خانواده را بر دوش بکشد. به بیان دیگر جنگ مردان خود را می آفریند، همچنان که انقلاب مردان خود را می آفریند و همچنان که انقلاب و جنگ نویسنده خود را می آفرینند. جنگ زندگی را متحول می کند و به همین خاطر است که روابط بزرگترها و کوچکترها در جنگ متفاوت است و این موضوع را در کتاب «بچه های کارون» به نمایش گذاشته ام. وی با بیان این که نویسندگی مانند کشف و شهود است، گفت: در نویسندگی گاه انسان می ماند، گاه بار را بر روی زمین می گذارد و گاه تند می رود. «بچه های کارون» را خیلی راحت نوشتم. «سفر به گرای 270 درجه» را نوشتم و به پایان رساندم، اما وقتی تمام شد احساس کردم قصه ام کامل نیست. بعد از چند ماه متوجه شدم که طنز کم دارد و شخصیت میرزا را به قصه اضافه کردم و آن را بازنویسی کردم. وی درباره عادت های نویسندگی اش نیز گفت: پیش تر ها عادت داشتم که شب ها می نوشتم و خیلی دوست داشتم که شب نویسی کنم. بعد از مدتی به این نتیجه رسیدم که با شب نویسی زندگی را خراب می کنم و حالا اگر بخواهم بنویسم مانند یک کارگر صبح بیدار می شوم و از 7 صبح شروع می کنم به نوشتن و تا ظهر می نویسم و بعد از ظهرها هم مطالعه می کنم. این نویسنده ادامه داد: قبلا دوست داشتم روی کاغذ کاهی بنویسم و با مداد هم بنویسم. به تدریج این عادت خود را عوض کردم و الان تایپ می کنم و خیلی وقت است که از کاغذ استفاده نمی کنم. ابوذر هدایتی داستان نویس جوان نیز در پایان این مراسم داستانی با عنوان «عباس سمندری» خواند.


چهارشنبه ، ۸مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری تسنیم]
[مشاهده در: www.tasnimnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن