تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837939180




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لشکر کشی نادر شاه به پژوهشکده مرمت!


واضح آرشیو وب فارسی:هنر نیوز: زیبایی باغ با درختانی قدیمی دو چندان می شود و البته با تندیس نادرشاه؛ پس دوربینت را از کیفش بیرون می آوری تا چند عکس یادگاری با مجسمه و درختان بگیری اما از هر سو که گام برمی داری برج پشت سر مجسمه دهن کجی می کند. منظورم همان هتل سه ستاره ای کنار «دارالتولیه» آستان قدس و در ضلع جنوبی حریم «باغ نادری» است که ۴۵ متر ارتفاع دارد.مریم اطیابی- به گزارش هنرنیوز؛ فاز دوم عملیات آسیب شناسی و مرمت مجسمه نادرشاه افشار که در سالهای گذشته به دلیل تاثیر آلاینده های محیطی و فضولات پرندگان بر سطح آن دچار خردگی و ترک های متعددی شده است شروع شد. رییس اداره کل موزه های کشور درحالی از اجرای فاز دوم مرمت و آسیب شناسی مجسمه نادرشاه در باغ موزه نادری خبر می دهد که به گفته او، این مجسمه برنزی با ارتفاع ۱۷ متر از سطح زمین یکی از بزرگترین مسجمه های تاریخی و شهری کشور محسوب می شود. «محمدرضا کارگر» رییس اداره کل موزه های کشور می گوید: مجسمه نادر یکی از آثار منحصر به فرد فرهنگی و تاریخی کشور محسوب می شود که اندازه، ارتفاع و نوع قرارگیری و ایستایی آن به گونه ای است که نمونه های مشابه آن را تنها می توان در کشور ایتالیا مشاهده کرد. او اضافه می کند: از آنجایی که مجسمه نادر در نزدیکی خیابان اصلی باغ موزه نادری واقع شده، طی سالهای گذشته به دلیل تاثیر آلاینده های محیطی، فضولات پرندگان و صمغ های تولید شده از درختان کاج باعث شده که سطح مجسمه دچار خردگی و ترک های متعدد شود. به گفته محمد رضا کارگر، فاز اول آسیب شناسی و بررسی های پایه ای مجسمه نادر با همکاری و هماهنگی اداره میراث فرهنگی استان خراسان رضوی و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور از ابتدای سال ۹۴ درحال انجام است و فاز دوم مرمت و آسیب شناسی اثر نیز از نیمه دوم سال جاری آغاز شده است. آنطور که رییس اداره کل موزه های کشور می گوید: درحال حاضر مستندنگاری و اسکن سه بعدی تمام زوایای مجسمه مورد بررسی قرار گرفته و از ترک ها و خردگی ها نیز نمونه برداری کامل شده است. او می افزاید: فاز دوم آسیب شناسی و مرمت، مطالعات و تحلیل های استاتیکی سازه را مورد بررسی قرار می دهد. استفاده از این روش میزان تخریب عوامل زیست محیطی را به طور کامل ارزیابی می کند. همچنین قرار است از مجسمه نادر یک مدل سازی هندسی صورت بگیرد تا میزان فشاری که بر نقاط مختلف اثر وارد می شود اندازه گیری شود. به گفته رییس اداره کل موزه های کشور، پژوهش ها و مطالعات فعلی که روی مجسمه نادر انجام می گیرد نه تنها برای استحکام بخشی و جلوگیری از تخریب و فرسایش اثر اهمیت دارد بلکه مطالعات پایه ای و اصولی روی این مجسمه به حفظ و نگهداری مجسمه های شهری کمک بسیاری خواهد کرد. او تاکید می کند درحال حاضر ما با یک اثر نمایشی مواجه نیستیم، چراکه مجسمه نادر به لحاظ ارزش تاریخی و نوع ساخت در ایران منحصر به فرد است. به گزارش هنرنیوز؛ به مجسمه فکر می کنی و به این که شاگرد کما ل الملک که باشی نقاش و مجسمه ساز برجستهٔ ایرانی شدن را هم تجربه خواهی کرد و آن وقت چندان عجیب به نظر نخواهد رسید اگر تندیس فردوسی در میدان فروسی تهران، نیم تنه خیام در آرامگاه خیام نیشابوری، تندیس بانوی عدالت در کاخ دادگستری تهران، مجسمه یعقوب لیث در زابل،تندیس ملک المتکلمین در میدان حسن آباد تهران ، پیکرهٔ فردوسی در میدان فردوسی شهر رم، تندیس حکیم ابوعلی سینا را در میدان اآرامگاه بوعلی سینای همدان، تندیس امام قلی خان در قشم، تندیس مهندس کریم ساعی در پارک ساعی راهم تو ساخته باشی و تندیس امیر کبیرت را هم در پارک ملت تهران نصب کنند. هر چه باشد تو ابوالحسن خان صدیقی (۱۲۷۳ – ۱۳۷۴) هستی و همه حیرت زده دستان هنرمند و ذهن خوش ذوق ات هستند. سیحون و صدیقی و پسیان از این رو وقتی هوشنگ سیحون (۱۲۹۹– ۱۳۹۳) معمار، طراح، نقاش و مجسمه ساز سرشناس و نامدار و رییس سابق دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران طراح بنای یادبود نادر شاه افشار می شود، تو هم هر آنچه هنر داری به کار می گیری و تندیس نادرشاه افشار را برای نصب در بالای آرامگاهش می آفرینی. مجسمۀ برنزی سوار نادر شاه افشار و ملازمانش بالای خوابگاه دائمی سردار افشار در مجموعه باغ موزه نادری در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق)مشهد قرار دارد. باغی به وسعت ۱۴ هزار و ۴۰۰ متر مربع که در گوشه شمالی خود پیکر سردار خراسان محمد تقی خان پسیان را در خاک به آغوش کشیده است. همان سرداری که دوران جوانی اش مصادف با مبارزات مشروطه خواهانه ملت ایران بود. نخستین خلبان ایران که بعد از برگشت از اروپا فرمانده ژاندارمری خراسان شد و با شروع کار قوام السلطنه کلنل زیر بار دستورات او نرفت و قوام نیز با همکاری خوانین خراسان مصمم به سرکوبی قیام وی شد و سرانجام کنل پسیان را به قتل رساند. دهن کجی ۴۵ متری زیبایی باغ با درختانی قدیمی دو چندان می شود و البته با تندیس نادرشاه؛ پس دوربینت را از کیفش بیرون می آوری تا چند عکس یادگاری با مجسمه و درختان بگیری اما از هر سو که گام برمی داری برج پشت سر مجسمه دهن کجی می کند. منظورم همان هتل سه ستاره ای کنار «دارالتولیه» آستان قدس و در ضلع جنوبی حریم «باغ نادری» است که ۴۵ متر ارتفاع دارد. البته زیاد هم جای تعجب ندارد وقتی قرار است آرامگاه هنرمندان چند طبقه باشد حالا در حریم مفاخر و مشاهیر ایران هتل یا برجی ساخته شود، دکل برق یا لوله گازی عبور کند، خط مترویی رد یا اتوبانی احداث شود، فرق چندانی ندارد چرا که هیچ چیز به نام «توسعه» در شهرها و روستاهای ایران بعید نیست! جنگجوی بی باک بر فراز خیمه! می گویند ساخت این مجسمه ۶.۵ متری توسط استاد ابوالحسن صدیقی در ﺳﺎل۱۳۳۵ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﻃﺮح ﺑﺎزﺳﺎزی آراﻣﮕﺎه ﻧﺎدر ﺗﻮﺳﻂ ﻫﻮﺷﻨﮓ ﺳﯿﺤﻮن آﻏﺎز ﺷﺪ.ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺠﺴﻤﻪ در ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ﺑﺮوﻧﯽ با نظارت ﺳﻔﺎرت اﯾﺮان در اﯾﺘﺎﻟﯿﺎ توسط صدیقی ساخته شد و در ﺳﺎل۱۳۳۹ در ﺷﺶ ﺻﻨﺪوق ﭘﺲ ازعبور از ﺗﻤﺎم ﺷﻬﺮﻫﺎی اﯾﺮان ﺑﻪ ﻣﺸﻬﺪ رﺳﯿﺪ و ﺑﺮ روی ﺑﺮج۱۲ﻣﺘﺮی ﮐﻪ ﻣﻬﻨﺪس ﺳﯿﺤﻮن ﺑﺮای اﯾﻦ ﺷﺎﻫﮑﺎر اﺳﺘﺎد اﺑﻮاﻟﺤﺴﻦ ﺻﺪﯾﻘﯽ، ﻃﺮاﺣﯽ ﮐﺮده ﺑﻮد، ﻧﺼﺐ ﺷﺪ. اﻧﺪازه ی ﺑﺮج ﻣﺠﺴﻤﻪ ﮐﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ ﺗﻮﺧﺎﻟﯽ و ﺷﯿﺐدار دارد،۱۲ﻣﺘﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺣﺘﺴﺎب ﺑﻠﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﻣﺠﺴﻤﻪ ﯾﻌﻨﯽ ﺗﺒﺮ ﻧﺎدر و ﮔﻮش اﺳﺐ ﺣﺪود۱۷ﻣﺘﺮ ﻣﯽﺷﻮد. ﭘﺎﯾﻪ ﺑﺮج در ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﭘﻠﮑﺎﻧﯽ اﺳﺖ و در ﻗﺴﻤﺖ ﻣﯿﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﺷﯿﺒﯽ ﺗﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ زﻣﯿﻦ ﻣﯽرﺳﺪ. داﺧﻞ اﺗﺎﻗﮏ ﭘﺎﯾﻪ، ﭘﺎﯾﻪای ﺳﻨﮕﯽ ﻧﺼﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ آن روی ﮐﺘﯿﺒﻪای اﺳﺎﻣﯽ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ در ﺳﺎﺧﺖ اﯾﻦ ﻣﺠﺴﻤﻪ و آراﻣﮕﺎه ﻫﻤﮑﺎری ﮐﺮدﻧﺪ و ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻣﺠﺴﻤﻪ ﺣﮏ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺻﺪﯾﻘﯽ ﭼﻬﺮه ﻧﺎدر را ﺑﺮ اﺳﺎس ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﻣﻨﺪرج در ﮐﺘﺎبﻫﺎ و ﺗﺼﻮﯾﺮﻫﺎی ﻧﻘﺎﺷﯽ ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﮐﺮده اﺳﺖ. ﭼﻬﺮه ﯾﮏ ﺟﻨﮕﺠﻮی ﺑﯽﺑﺎک ﺑﺎ ﺧﺼﻠﺖﻫﺎی ﺑﯿﺎﺑﺎنﮔﺮدی ﺑﺮ اﺳﺒﺶ ﻟﺠﺎم ﮔﺴﯿﺨﺘﻪ ﮐﻪ در ﭘﺸﺖﺳﺮش ﺷﯿﭙﻮرزن، ﭘﺮﭼﻤﺪار و ﭼﻨﺪ ﻣﺒﺎرز ﻋﺸﺎﯾﺮی اﯾﺴﺘﺎده اﻧﺪ. به نظر می رسد این مجسمه با الهام از اندیشه ی اتحاد ایرانیان طراحی و ساخته شده است. شاه شاهان نادر صاحب قران حال خبر می رسد که مجسمه ۱۴ هزار کیلویی نادر شاه توسط بخش فلز پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مطالعه، مستند سازی و آسیب شناسی می شود تا ساختمان آرامگاه نادرشاه که از بخش مرکزی محل تدفین نادرشاه و دو تالار موزه تشکیل شده رنگ و بویی تازه به خود بگیرد. ناگفته نماند یکی از تالارها، موزه اسلحه دوره های مختلف تاریخ ایران شامل انواع اسلحه، زره و زین اسب، البسه و پوشاک رزمی نظامیان دوره افشار تا قاجار، نسخ خطی از جمله تاریخ جهانگشای نادری و تابلوی نقاشی جنگ کرنال است. همچنین دو شمشیر متعلق به نادرشاه یکی مزین به کلمه «السلطان نادر» و دیگری شمشیری که در دشت مغان به سال ۱۱۴۸ هجری در روز تاجگذاری نادر از طرف ملت ایران به وی هدیه شده و این بیت شعر طلاکوب شده روی آن منقش شده است:«هست سلطان بر سلاطین جهان/ شاه شاهان نادر صاحب قران» را در دل خود جای داده است. موزه دیگراسلحه و آثار مربوط به دوران نادرشاه را نمایش می دهد. قبل از ورود به ساختمان اصلی در داخل محفظه شیشه ای توپ جنگی قرار گرفته است. نوشته های روی توپ حکایت از این دارد که در زمان سلطنت "فیلیپ دوم "پادشاه اسپانیا و پرتغال ساخته شده است. این یکی از پنجاه توپ بزرگی است که با سقوط حکومت و تسخیر دژ پرتغالی ها در جزایر هرمز و در زمان شاه عباس بزرگ به دست سپاهان ایران افتاد. طرح کلی آرامگاه یک شش ضلعی است که شکل خیمه و سیاه چادر عشایر کوچ نشین را تداعی می کند که نادر شاه در آن زاده و کشته شده است. از طرح کلاه سربازان قزلباش دوره افشار برای ساخت ستون های تالار الگو برداری شده است. سنگ قبر نادر شاه بر اساس طرح و شکل الماس "دریای نور "یادگار گران قیمت نادر شاه از فتح هندوستان حجاری شده و مصالح به کار رفته در مقبره بیشتر از سنگهای خشن و سخت گرانیت کوهسنگی مشهد است. پوشش دیوارهای داخلی آرامگاه نیز از سنگهای مرمر اُخرایی رنگ مراغه انتخاب شده تا مرگ نادر را بهتر تداعی کند. سنگ آرامگاه نادر در گوشه این مربع در پناه دو دیوار جای دارد و به طرف بیرون نگاه می کند تا این زاویه و باز بودن تالار حالت صحنه جنگ و دفاع و حمله را تداعی کند. دربهای فلزی داخل برای موزه ها و فضای زیر برج و همچنین نرده های دورتادور باغ هم شکل تبرزین نادر را در اذهان شکل می دهد. پژوهشکده و مجسمه نادر ۷ اردیبهشت ۹۴ بود که خبر آمد مجسمه نادر شاه توسط بخش فلز پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مطالعه ، مستند سازی و آسیب شناسی می شود.، تندیسی که از اواخر بهمن ماه۹۳ داربست های آهنی او را در انحصار خود درآورده اند. فاز اول عملیات مرمت مجسمه نادری در آرامگاه نادری شامل مطالعات آزمایشگاهی، میدانی، کتابخانه ای، آسیب شناسی و تهیه طرح مرمت مجسمه بود. فازدوم نیز عملیات استحکام بخشی، پاکسازی، حفاظت اضطراری، تثبیت و حفاظت بعد از مرمت را شامل می شود. در آن زمان محمد رکنی – معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی- با اعلام این خبر به خبرنگار هنرنیوز گفت :« مجسمه نادر جزو نفایس است از این رو پیش از آن که دست به ترکیب آن بزنیم مقرر شد تا طی یک قرارداد۳۵ میلیون تومانی طرف سه الی چهار ماه یک کار مطالعاتی توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی انجام شود تا ضرورت حفاظت و مرمت این مجسمه به صورت کاملاً علمی مشخص شود از این رو کارشناسان پژوهشکده به مشهد آمدند و از موزه بازدید کردند تا با قبول طرح مطالعاتی و مستندنگاری به ما اعلام کنند که تا چه سطحی مجاز به مرمت هستیم . پس از مشخص شدن سطح مداخلات، کار مرمت را هم در فاز بعدی به صورت علمی آغاز خواهیم کرد.» او توضیح داد:« داربست های اطراف مجسمه نیز به همین دلیل است چون کارشناسان برای نمونه برداری باید از مجسمه بالا بروند تا مشخص شود کجای مجسمه سوراخ شده یا آسیب دیده است. همچنین باید محل آسیب ها و میزان آن به طور کامل بررسی شود البته در زمان مرمت هم به داربست ها نیاز داریم.» مطالعاتی که چهار ماه طول می کشد به نظر می رسید کار مرمت مجسمه حدود ۱۰ ماه طول بکشد اما رکنی این توضیح را نیز داد که علاوه بر آن ۳۵ میلیون تومان قرارداد فاز اول به صورت پیش فرض ۱۰۰ میلیون تومان نیز برای مرمت در نظر گرفته شده که بر اساس طرح مطالعاتی پژوهشگاه ممکن است این رقم افزایش یا کاهش یابد اما آنچه مسلم است مسوولان میراث فرهنگی خراسان رضوی علاقه مندند تا کاری ماندگار، اصولی و کاملاً علمی انجام شود چرا که تا کنون این مجسمه مرمت نشده است. افشین ابراهیمی، مدیر گروه پژوهشی سیاست های عمومی و امور نظارتی پژوهشکده مرمت آثار تاریخی نیز در گفت و گو با خبرنگار هنرنیوز با بیان این که از ۱۵ فروردین ماه و برای یک دوره سه چهار ماهه مطالعات آسیب شناسی و مستندنگاری این تندیس آغاز شده است، در آن زمان افزود:« بخش فلز پژوهشکده مرمت کارهای مطالعاتی آن را انجام می دهد و پس از اتمام این کار مسوولان میراث فرهنگی استان تصمیم خواهند گرفت که مرمت نیزبه پژوهشکده محول شود یا ما ناظر و مشاور کار باشیم. اما آنچه مسلم است کسی دوست ندارد مجسمه یی چنین با اهمیت دچار مشکلات مرمتی – حفاظتی شود.» امان از آلاینده ها! نرگس دوستی- کارشناس مرمت بخش فلز پژوهشکده مرمت- نیز درباره این که معمولاً اشیایی از جنس برنز بر اثر چه مواردی دچار آسیب می شوند، می گوید:« این آثار اگر در فضای باز و در دسترس مردم باشند آسیب های انسانی مانند شکستن و یادگاری نویسی مهمترین خطراتی است که آنها را تهدید می کند البته باران های اسیدی یکی دیگر از مشکلاتی است که چنین اثاری با آنها دست و پنجه نرم می کنند. ترکیب آلاینده های هوا در شهرهای بزرگ با باران تولید آلودگی هایی را می کند که باعث ایجاد رگه هایی بر روی مجسمه ها می شود که به لحاظ ظاهری آسیب جدی به مجسمه وارد می کند. بیشترتندیس ها در شهرهای بزرگ با چنین مشکلاتی مواجه هستند.» او ادامه می دهد:« اشیا برنزی موزه ای نیز در فضای سربسته بیشتر بر اثر رطوبت هوا آسیب می بینند. اما آنچه مسلم است رنگ مجسمه نادر در حال حاضر از نظر ظاهری تغییر کرده است که صحبت بیشتر درباره آسیب های احتمالی منوط به انجام آزمایش های دقیق است.» سه قبر بدون نادر! می گویند نادرشاه بعد از به قدرت رسیدن در ایران، مشهد را به عنوان پایتخت انتخاب کرد. او پس از هر کشورگشایی تصمیم به ساخت آرامگاهی برای خود گرفت که به روایت تاریخ سه مقبره، معروف به کلات نادری از ساخته های اوست. البته نادر پس از مرگ در هیچ یک از این مقبره های گران قیمت به خاک سپرده نشد. اولین مقبرۀ را در سال های ۱۱۴۵-۱۱۴۳ قمری احداث و زمین هایی را وقف آن کرد. البته پس از آن که در سال ۱۱۴۸ قمری رسماً شاه ایران شد بلافاصله به فکر فتح هند افتاد چون از این کشورگشایی دست پُر بازگشت تصمیم گرفت مقبرۀ دیگری برای خویش در مشهد احداث کند. از این رو دستور داد تا سنگ های مرمر سِیاهِ حجیم و سنگینی را از ده « خوارقان» آذربایجان به خراسان حمل کنند. بعضی از این سنگ ها بیست تا شصت خروار وزن داشتند هزینۀ حمل هر مثقالشان یک و نیم مثقال نقره شد، از این رو سه قطعه از سنگ های مزبور را «ایران خراب » ، «عالم خراب » و خراج عالم » نامیدند. مقبرۀ دوم ظاهراً در شمال خیابان و رو بروی مقبره پیشین ساخته شد، همان جایی که اکنون مقبره نادر قرار دارد. وی بالأخره در سال های پایانی عمر در کلات نادری هم بنای دیگری مناسب مقبرۀ خانوادگی احداث کرد ( عمارت خورشید ) اما عاقبت در هیچ یک از مقابر سه گانۀ مزبور به خواب ابدی فرو نرفت .سَر نادر پس از قتلش از قوچان به هرات فرستاده شد و تنش در تهران خاک شد تا آغا محمدخان قاجار بی احترامی را نسبت به جسدش کامل کند. یکی از این قبورساخته شده به هنگام حیات نادر آرامگاهی کوچکی در بالا خیابان مشهد است. این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام ضا از خشت و گل ساخته شد. سرانجام قوام السلطنه در اواخر عهد قاجار(۱۲۹۶ خورشیدی) در محل یکی از مقابر ویران شده نادری، آرامگاه جدیدی برای وی ساخت و استخوانهای او را از تهران به مقبره مزبور حمل کردند. بنای جدید که در محل فعلی آرامگاه وی قرار داشت مدتی بر پا بود تا این که انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی تصمیم گرفت تا آرامگاهی مناسبِ شأن نادرشاه برای وی در همان محل مقبره ساخته شده توسط قوام السلطنه، بسازد. این کار از سال ۱۳۳۶ شروع و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید. ساختمان جدید آرامگاه نادر شاه افشار در تاریخ ۱۲ فرودین ماه سال ۱۳۴۲ به همت انجمن آثار ملی ایران در باغ نادری بازگشایی شد.


چهارشنبه ، ۸مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هنر نیوز]
[مشاهده در: www.honarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن