تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814617128




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت الاسلام حسینی قمی : امیرالمومنین بودن فقط برای علی (ع) است


واضح آرشیو وب فارسی:وارث: مراسم جشن عید سعید غدیر با سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی و مداحی حاج حسن خلج و شعرخوانی هادی جانفدا در امامزاده طاهر علیه السلام کرج برگزار شدوارث : مراسم جشن عید سعید غدیر با سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی و مداحی  حاج حسن خلج و شعرخوانی  هادی جانفدا  در  امامزاده طاهر علیه السلام کرج  برگزار شد.  در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام حسینی قمی را می خوانید: شکر نعمت ولایت در این ایام باید خدا را شکر کنیم که محبت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در دلهای ما قرار دارد . حضرت می فرمایند: گناه کسی که بر رفتار زشتش استغفار نمی کند زیاد است. کسی خطایی مرتکب شود و نگوید خدایا مرا ببخش. از این بدتر وضعیت کسی است که نعمتی را از خداوند دریافت می کند ولی از خدا تشکر نمی کند. جرم کسی که بابت نعمت تشکر نمی کند از جرم کسی که بابت گناه استغفار نمی کند بیشتر است . فقط یک نعمت ولایت امیرالمومنین علیه السلام را بخواهیم در کفه ترازو قرار دهیم و حساب کنیم و تمام خلاف های عالم را در کفه دیگر ترازو قرار دهیم، قدر ندانستن نعمت ولایت گناهش از همه بیشتر است. خطبه غدیر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله یک خطبه ای به نام خطبه غدیر فرموده اند که خیلی مهم است. خواندن ترجمه این خطبه خیلی اهمیت دارد. در این خطبه به دو چیز پرداخته شده است: ولایت و امارت امیرالمومنین علیه السلام. این دو در خطبه غدیر پر رنگ دیده می شود. از امارت کسی اطلاعی ندارد ولی ولایت به گوشمان خورده است. از امارت امیرالمومنین علیه السلام واژه اش هم برایمان جا نیفتاده است. خلاصه این دو در این دعا دیده می شود: « الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ » علی علیه السلام به واسطه امارت، امیر است. ولایت ولی می سازد، امارت، امیر می سازد. امارت یعنی چه؟ امیرالمومنین یعنی چه؟ امیر از ریشه امر گرفته می شود . امر دو معنی دارد، پس امیر هم دو معنا دارد. امر یک معنای دستور دادن می دهد. جمع امر به معنای دستور، اوامر می شود. با این معنا امیر یعنی کسی که زیاد دستور می دهد. معنای دوم امر، جریان و برنامه است. جمع امر با این معنا امور می شود. امر ازدواج، امر اشتغال و ... با این معنا امیر مومنین اینطور معنا می شود که امور مومنین به دست امیر مومنین است. ما در زندگی مان جریاناتی وارد می شود و این جریانات را امیر مدیریت می کند. جریانات زندگی همه ما به دست امیر است . مهم ترین جریانی که در زندگی اهل ایمان وارد می شود، جریان ایمان است . الان در این فضا روشنایی وجود دارد و آن را یک جریانی روشن کرده است، ایمان مانند جریان است. قلوب مومنان را روشن می کند. کسی که صدقه می دهد، ایمان دارد. کسی که دو میلیارد ایمان داشته باشد ایمانش را از امیر گرفته است. از ابتدای خلقت تا انتهای خلقت هر کسی که ایمان داشته باشد چه کم و چه زیاد، همه مومنین این جریان را مدیون امیرمومنین هستند. فرمود: نه قبل از علی علیه السلام و نه بعد از او کسی امیر مومنین نخواهد بود. فقط علی علیه السلام امیر مومنین است. حضرت فرمودند: هر کسی که ادعا کند امیر مومنین است، نقص فنی دارد. آن خلفایی که به خودشان امیر مومنین می گفتند مشکل داشتند. به امام رضا علیه السلام گفتند: یا امیر المومنین! حضرت فرمودند: امیرالمومنین فقط یک نفر است، فقط علی علیه السلام هستند. ولایت را دیگران هم می توانند داشته باشند مثلا پدر نسبت به فرزندش ولایت دارد، ولی امارت فقط مخصوص امیرمومنان علی علیه السلام است. اصل امارت و اصل ورود جریان ایمان به قلب مومنین از امیر مومنان ناشی می شود. هر کسی ایمانش ضعیف است، مشکل او اتصالش به امیرالمومنین است. جریان ایمان در وجود ما دیدنی نیست، اگر کسی ایمان در وجودش باشد، تجلی آن، نماز می شود. فرمودند: کسی که نماز نمی خواند، ایمان ندارد. کسی که ایمان داشته باشد، مگر می تواند نماز نخواند؟ اگر جامعه ایمانش قوی باشد، باید در رفتارها نشان دهد. منبع جریان، امیر مومنین است. ایمان جواب بدهد، عمل درست می شود. علم امیرالمومنین (ع) امام صادق علیه السلام با یکی از اصحابشان خیلی رفیق بودند و رفت و آمد زیادی داشت. روزی امام به او فرمودند: دیگر از فردا مانند دیگران باش. آن شخص گفت: چطور؟ حضرت فرمودند: دیروز دیدم به غلامت فحش دادی. گفت: آن غلام از بلاد کفر خریداری شده است و پدر و مادرش معلوم نیستند. حضرت فرمودند: اجازه نداشتی به او فحش بدهی، من فکر می کردم تو آدم با تقوایی هستی. مردم روی تو حساب دیگری می کنند. حضرت فرمودند: به هر دین و آئینی که باشد، ولو غیر مسلمان. اگر در قاعده دین خودش ازدواج کند، فرزندشان حلال به دنیا می آید. اگر کسی فحش داد، بدان جریان ایمان در وجودش نیست. امیر یعنی جاری کننده جریان. کدام جریان از همه مهم تر است؟ ایمان. اگر جریان پیدا کند، باید در رفتار هم متجلی شود و کدام رفتار از همه مهم تر است؟ نماز. اگر کسی جریانش درست نیست، ارتباطش را با امیرالمومنین علیه السلام درست کند. ایمان معنایش علمی است که از ذهن به قلبمان بیاید. ما یک سری چیزها را می دانیم ولی انجامشان می دهیم. ولی اگر در قلبمان ایمان بیاید دیگر گناه نمی کنیم. علم تبدیل به ایمان می شود. آیا اطلاعات و آگاهی از امیرالمومنین علیه السلام می گیریم. اشعار باید ترجمه روایات باشند. آگاهی مان باید بالا برود تا تبدیل به ایمان شود. فرمودند: « أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها، فَمَن أرادَ العِلمَ فَلیَأتِ البابَ » 1 علم از علی علیه السلام باید بر قلب های ما جاری شود. در هر موضوعی اشکال برایمان به وجود می آید باید چند روایت بخوانیم بعد بیاییم سوال بپرسیم. کسی که روایت بلد نباشد با علم نمی آید، با علم نیاید، با ایمان نیامده است و تاثیری نمی گیرد. هیچ اطلاعی از امیرالمومنین علیه السلام نداریم. همه کار عالم در دست علی علیه السلام است. بهشت و جهنم شش دنگ در دست ایشان است. از صراط عبور نمی کند تا از امام علی علیه السلام جواز داشته باشد. چند مورد از احادیث امیرالمومنین علیه السلام را خوانده ایم که نماز خواندن مهم است؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که با امید به ما نمازش را کوتاهی کند، از شفاعت ما برخوردار نمی شود. باید آگاهیمان را بالا ببریم. امام کاظم علیه السلام می فرمایند: « لو وجدت شابّاً من شبّان الشّیعة لا یتفقّه لضربته ضربةً بالسّیف » 2 اگر با جوانی از جوانان شیعه برخورد نمایم که آگاهی کافی دینی نداشته باشد او را با شمشیر می زنم. 124 هزار نبی داریم در بین اینها 313 هزار رسول داریم که علمشان بیشتر است و در بین اینها 5 نفر از همه بالاتر هستند و اوج علمی را به دست می آورند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که از همه پیامبران علیهم السلام بالاتر هستند و حکمشان جدا است. حضرت عیسی علیه السلام از همه بالاتر هستند و بعد از ایشان حضرت موسی علیه السلام است. کسی به موسی علیه السلام گفت: چقدر آگاهی و علم داری، از تو بالاتر هم هست؟ موسی علیه السلام آمد بگوید نه که جبرئیل فرمود: خضر است. موسی علیه السلام خضر را پیدا کرد. به او گفت: می خواهم از تو علم بگیرم. خضر گفت: نمی کشی. موسی علیه السلام اصرار کرد و گفت اگر اعتراض کردم جدا می شوم. سه بار موسی علیه السلام اعتراض کرد و جدا شد. وقتی داشتند جدا می شدند آیه قرآن فرموده است: « هذا فراق بینی وبینک سأنبئک بتأویل ما لم تستطع علیه صبرا » 3 یک مرغ ماهیخوار از دریا یک ماهی به دهان گرفت و می خواست پرواز کند، یک قطره از دهان او چکید، جبرئیل علیه السلام فرمود: علم هر دو نفر شما در مقابل علم علی علیه السلام مانند این قطره است نسبت به دریا. علی علیه السلام فرمودند: من با تمام انبیاء علیه السلام در پنهانی بوده ام. در روایات داریم تمام معجزات انبیاء علیهم السلام دست علی بن ابیطالب علیه السلام بوده است. عصای موسی علیه السلام برای علی علیه السلام بوده است. فرمود: کسی که نماز صبحش قضا می شود یکی از شیاطین مامور است که در چشم و دهان و گوش او بول می کند. یکی از بزرگان می فرمودند: برای نماز صبح دهانت را آب بکش. یکی از این شیاطین خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و گفت منو پدرم از ابتدای خلقت می خواستیم کار را تمام کنیم، از همان اول تا زمان تو می خواستیم کار را تمام کنیم. یک موقع یک نفری یک نعره ای زد که ما همه بیهوش شدیم. وقتی به هوش آمدیم دیدیم کار از کار گذشته است. آن کسی که نعره زده در پیغمبری امت تو هم هست. حضرت امام علی علیه السلام را نشان دادند و آن شیطان نعره ای زد و بیهوش شد. علی علیه السلام از ابتدا نعره ای کشیده است که اینها نتوانسته اند کاری کنند. /1102101304 پی نوشت: 1. المستدرک على الصحیحین، ج ۳، ص ۱۳۸، ح ۴۶۳۹؛ المناقب لابن المغازلی، ص ۸۰، ح ۱۲۰ کلاهما عن جابر بن عبد اللّه و ص ۸۱، ح ۱۲۱؛ المعجم الکبیر، ج ۱۱، ص ۵۵، ح ۱۱۰۶۱؛ تاریخ بغداد، ج ۴، ص ۳۴۸، ح ۲۱۸۶ و ج ۱۱، ص ۴۹؛ تاریخ مدینة دمشق، ج ۴۲، ص ۳۷۹، ح ۸۹۷۷ و ص ۳۸۱، ح ۸۹۸۱؛ اسد الغابة، ج ۴، ص ۹۵، ح ۳۷۸۹؛ المناقب للخوارزمی، ص ۸۳، ح ۶۹ والثمانیة الأخیرة عن ابن عبّاس؛ الاستیعاب، ج ۳، ص ۲۰۵ الرقم ۱۸۷۵؛ صحیفة الإمام الرضا(ع)، ص ۱۲۳، ح ۸۲ عن أحمد بن عامر الطائی عن الإمام الرضا عن آبائه(ص) عنه(ص)؛ الاحتجاج، ج ۱، ص ۱۹۶، ح ۳۷ عن أبان عن الإمام الصادق(ع) عن عمّار بن یاسر؛ شرح الأخبار، ج ۱، ص ۸۹، ح ۲ عن ابن عبّاس؛ المناقب، ابن شهرآشوب، ج ۲، ص ۳۴. 2. بحارالانوار، جلد 75، ص 346 - مکارم الاخلاق، ((طبرسى)). 3. سوره کهف آیه 78


چهارشنبه ، ۸مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن