تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816428279
از روز غدیر خم تا روز حکومت منجی بشر
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: خطابه شریف رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) که در منطقه "غدیر خم" در راه برگشت از آخرین حج ایشان ایراد شد، حدود یک ساعت طول کشید که می توان مضامین بلند این کلام شریف را به 10 بخش تقسیم کرد: خدیجه همتیان پور فرد - بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان 1- ابتدا رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) حمد و ثنای الهی را به جا آورده، صفات قدرت و رحمت حق تعالی را ذکر فرمودند. 2- سپس به بندگی خود در مقابل ذات الهی، شهادت دادند و تصریح فرمودند که باید فرمان مهمی را درباره امام علی (علیه السّلام) ابلاغ کنم و گر¬نه رسالت الهی را نرسانده ام و ترس از عذاب خدا دارم. با بیان کردن «حدیث منزلت» و «آیه ولایت» جایگاه حضرت علی(علیه السّلام) را مشخص فرمودند و این طور ادامه دادند که من از جبرئیل درخواست کردم از خدا بخواهد تا مرا از ابلاغ این مهم به خاطر کمی متّقین و زیادی منافقین و فساد ملامت کنندگان و حیله های مسخره کنندگان اسلام معاف دارد و در این قسمت پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) از اذیتهای برخی گلایه کردند: منافقین بارها به خاطر رفاقت و توجه و قبول بسیار علی مرا اذیت کرده اند، آن قدر که این آیه نازل شد «وَ منْه م الَّذینَ ی ؤْذ ونَ النَّبِیَّ وَ یَق ول ونَ ه وَ أ ذ نٌ ق لْ أ ذ ن خَیْرٍ لَک مْ ی ؤْمِن بِاللَّهِ وَ ی ؤْمِن لِلْم ؤْمِنینَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذینَ آمَن وا مِنْک مْ وَ الَّذینَ ی ؤْذ ونَ رَس ولَ اللَّهِ لَه مْ عَذابٌ أَلیم»: و بعضى (از منافقان) هستند که دائم پیغمبر را می آزارند و (چون عذر دروغ آن ها را به حلم خود می پذیرد) مى گویند: او شخص ساده و زودباورى است؛ بگو زودباورى او لطفى به نفع شماست، که به خدا ایمان آورده و به مؤمنان هم اطمینان دارد و براى مؤمنان (حقیقى) شما وجودش رحمت است، و براى آن ها که رسول را آزار دهند عذابى دردناک مهیّاست. حضرت بعد از این گلایه فرمودند: اگر بخواهم می توانم نام آن منافقان را ببرم، ولی با بزرگواری با آنها رفتار کرده ام. و با وجود این افراد خدا از من راضی نمی شود، مگر با ابلاغ آنچه خدا بر من در حق علی نازل کرده که «ای رسول! آن¬چه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده ٓ در حق علی- برسان و اگر نرسانی رسالت الهی را نرسانده ای و خداوند تو را از مردم حفظ می کند: «یا أَیّ هَا الرَّس ول بَلِّغْ ما أ نْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه وَ اللَّه یَعْصِم کَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ» (المائده، 67) 3- در مرحله بعدی حبیب خدا فرمودند: خدا، علی را برای تمام انسانها به عنوان صاحب اختیار و امام که اطاعتش واجب است، قرار داده و کلام او، مورد عمل و امر او، نافذ است؛ هر کس تابع او باشد و او را تصدیق کند مورد رحمت الهی است و خداوند اطاعت کننده او را، آمرزیده است و امامت در نسل من از فرزندان او تا روز قیامت باقی است. رسول مهربان ما، ائمه (علیهم السلام) را مسئول بیان حلال و حرام معرّفی می کنند و فضایل حضرت را می شمرند: ای مردم! علی را فضیلت دهید که ... هیچ علمی نیست مگر آنکه آن را به علی آموخته ام ... هیچ کس در ایمان به من بر او سبقت نگرفت ... او در حالی که جانش را فدای من کرده بود در جای من خوابید ... او را قبول کنید که خداوند او را منصوب نموده است. و می فرمایند: کسی که این گفتار را رد کند، ملعون است و مورد غضب و اشاره فرمودند که "جنب الله" در آیه¬ی «أَنْ تَق ولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْت فی جَنْبِ اللَّهِ وَ إِنْ ک نْت لَمِنَ السَّاخِرینَ» (الزمر، 56) امام علی (علیه السّلام) است و حضرت امیر و پاکان از نسل او (علیهم السّلام) را "ثقل اصغر" معرّفی می کنند و قرآن را "ثقل اکبر" و به این فضیلت اختصاصی امیرالمؤمنین (علیه السّلام) اشاره فرمودند که لقب "امیر المؤمنین" بعد از من برای احدی جز او حلال نیست. 4- پیامبر (صلّی الله علیه و آله) بازوان امیر المؤمنین (علیه السّلام) را گرفتند و آن حضرت را از جا بلند کردند و در این حال فرمودند: "مَن ک نت مولاه فَهذا عَلیٌّ مَولاه، اللهمَّ والِ مَن والاه و عادَ مَن عاداه و انص ر مَن نَصَرَ وَ اخذ ل مَن خَذَلَه " سپس کمال دین را با ولایت ائمه (علیهم السّلام) اعلام فرمودند. 5- حبیب خدا (صلّی الله علیه و آله) به طور صریح فرمود: هر کس از ولایت ائمه (علیهم السّلام) سر باز زند اعمال نیکش سقوط می کند و در جهنّم خواهد بود؛ بعد از آن شمّه ای از فضایل امیر المؤمنین (علیه السّلام) را متذکّر شدند و اشاره به این کردند که سوره "هل أتی"(دهر) در مدح حضرت امیر (علیه السّلام) نازل شده. سپس، مردم را بر حذر می دارند از این¬که به امام علی (علیه السّلام) حسد کنند و می ¬ فرمایند: حسد شیطان را از بهشت بیرون کرد، مبادا به علی حسد کنید که اعمالتان نابود می شود و قدمهایتان می لغزد؛ قسم می خورند که سوره "والعصر" درباره ی حضرت امیر (علیه السّلام) است و خدا را شاهد گرفتند که رسالتم را به شما ابلاغ نمودم. 6- پیامبر (صلّی الله علیه و آله) با تلاوت آیاتی از قرآن در رابطه با عذاب الهی و لعن دشمنان دین، فرمودند: منظور من از این آیات عدّه ¬ای از اصحاب من هستند که مأمور به چشم پوشی از آنان هستم، ولی بدانند که خداوند ما را بر معاندین و مخالفین و خائنین و مقصّرین حجت قرار داده و اغماض نسبت به آنان در دنیا مانع از عذاب آخرت نیست. سپس بیزاری خود را از گمراهان امّت اعلام فرمودند و اشاره ای هم به اصحاب "سقیفه ملعونه" و غاصبین مقام امامت نمودند و آنها را لعن کردند و در همین بخش از خطبه به حکومت امام مهدی (علیه السّلام) اشاره می کنند و عملی شدن وعده خدا را نوید می دهند. 7- "من راه مستقیم هستم که خدا شما را به پیروی از آن امر نموده و سپس علی و فرزندان او این راه مستقیم هستند؛ سوره¬ی "حمد" درباره من و به خدا قسم درباره امامان نازل شده است" سپس آیاتی درباره اهل بهشت را به پیروان آل محمد (علیهم السّلام) و آیاتی درباره اهل جهنّم را به دشمنان آل محمد (علیهم السّلام) تفسیر فرمودند. 8- اشاره به صفات و خصوصیات حضرت مهدی(علیه السّلام) می فرمایند؛ از جمله: اوست که پیشینیان به او بشارت داده اند، اوست که به عنوان حجت باقی می ماند و بعد از او حجتی نیست؛ هیچ حقّی نیست مگر همراه او و هیچ نوری نیست مگر نزد او. 9- مردم را به بیعت با خود و سپس با امام علی (علیه السّلام) دعوت نمودند و آن را از طرف خداوند و بیعت با حق تعالی دانستند و به آیه¬ «إِنَّ الَّذینَ ی بایِع ونَکَ إِنَّما ی بایِع ونَ اللَّهَ یَد اللَّهِ فَوْقَ أَیْدیهِمْ فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْک ث عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَیْه اللَّهَ فَسَی ؤْتیهِ أَجْراً عَظیماً »:به یقین کسانى که با تو بیعت می کنند، جز این نیست که با خدا بیعت می کنند [دست تو که به منزله ] دست خدا [ست ]، بالاى دستهاى آنان است. پس کسى که پیمان مى شکند فقط به زیان خود مى شکند، و کسى که به پیمانى که با خدا بسته است وفا کند، خدا به زودى پاداشى بزرگ به او مى دهد.(الفتح،10) اشاره نمودند. 10- حضرت ابتدا از حج و اهمیت آن سخن می گویند و بعد حضرت امیر (علیه السّلام) را به عنوان ولیّ و بیان-کننده، معرّفی می کنند و می فرمایند: حلا ¬لها و حرا مها بیشتر از آن است که بتوانم در یک مجلس آنها را بشمارم و معرّفی کنم، پس مأمورم که از شما بیعت بگیرم؛ و با شما دست دهم بر امامت علی (و جانشینان بعد او، زیرا امامت فقط در آنها به پا خواهد شد؛ بالاترین امر به معروف و نهی از منکر را نیز، تبلیغ پیام غدیر درباره اطاعت از امامان و نهی از مخالفتشان دانستند. و حضرت می فرماید قرآن به شما می شناساند که امامان بعد امام علی (علیه السّلام) فرزندان او هستند: «وَ جَعَلَها کَلِمَهً باقِیَهً فی عَقِبِهِ ...»(الزخرف،28): «آن (امامت) را به عنوان کلمه باقی در نسل او قرار داد.» و بعد از آن تشویق به تقوا کردند و از قیامت برحذر داشتند. و در آخرین مرحله خطابه، بیعت لسانی انجام گرفت و حضرت فرمودند: «خداوند دستور داده، از زبانهای شما اقرار بگیرم.» سپس عهدنامه را فرمودند تا مردم تکرار کنند که خلاصه آن اطاعت از دوازده امام با قلب و جان و زبان و دست تا روز قیامت و عهد و پیمان بر ثابت قدم بودن در مورد این امر و بر رساندن پیام غدیر به نسل های آینده و غایبان از غدیر بود. فرمودند: هر کس بیعت کند با خدا بیعت می کند و خدا بیعت شکنان را هلاک می کند و وفاداران را در مورد رحمت قرار می دهد. ای مردم! با خدا و من و علی امیرالمؤمنین و حسن و حسین و امامان از ایشان در دنیا و آخرت به عنوان امامتی که در نسل ایشان باقی است، بیعت کنید. مردم فضایل علی بن ابی طالب (علیه السّلام) نزد خداوند -که آن را در قرآن نازل کرده- بیش از آن است که در یک مجلس بشمارم، پس هر کس درباره ی آنها به شما خبر داد و معرفت آن را داشت، او را تصدیق کنید. و در آخر از خداوند آمرزش برای مؤمنین، و غضب برای منکرین می خواهند و سخن خود را چون آغاز خطبه با حمد الهی به پایان می برند. و سلام خدا بر فرستاده خدا که بعد از خویش با ولایت امام علی (علیه السّلام) آرامش و ایمانرا برایمان به یادگار گذاشت.
چهارشنبه ، ۸مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]
صفحات پیشنهادی
آیهالله العظمی وحید خراسانی : روز غدیر روزی بود که قرآن ناطق برای خلافت بلا فصل نصب شد
شفقنا -حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی در جلسه درس خود در مسجد اعظم به تشریح این روایت از رسول خدا -صلی الله علیه وآله وسلم- که فرمودند علیٌّ مع القرآن والقرآن مع علیّ پرداختند و به نکات دقیق و عمیقی از آن اشاره فرمودند وی در ابتدای سخنانشان ضمن اشاره به برخی از منابع معتواقعه غدیر، روز عید در فلاورجان بازسازی خواهد شد
محمد رهنما در خصوص باز سازی واقعه غدیر گفت از ۴۵روز قبل قبل حدود صد نفر از هنرمندان و جوانان شهرستان به صورت شبانه روزی در حال فعالیت برای بازسازی واقعه غدیر در شهرستان فلاورجان اند به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا محمد رهنما عضو ستاد بازسازی واقعه غدیر در شهرستان فلاورجان ددر روز عید غدیر خم همایش بزرگ پیادهروی خانوادگی صبح و نشاط در سمنان برگزار میشود
در روز عید غدیر خمهمایش بزرگ پیادهروی خانوادگی صبح و نشاط در سمنان برگزار میشودمسئول امور اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان گفت همایش بزرگ پیادهروی خانوادگی صبح و نشاط در روز عید غدیر خم در سمنان برگزار میشود مهدی غلامیسرخه امروز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارسکشور هایی که امروز دم از حقوق بشر می زنند خود عامل نقض حقوق بشرند
فرمانده سپاه انصارالمهدی عج زنجان با اشاره به اینکه امروز حقوق بشر توسط برخی از کشور های استکبار نادیده گرفته می شود٬ گفت کشور هایی که امروز دم از حقوق بشر می زنند خود عامل نقض حقوق بشرند به گزارش موج رسا سردار جهانبخش کرمی امروز در سخنرانی خود در پیش از خطبه نماز جمعه این هفنماز روز عید غدیر باید احیا شود/ دین اسلام بر غدیر بنا نهاده شده
محمود لولاچیان نماز روز عید غدیر باید احیا شود دین اسلام بر غدیر بنا نهاده شده شناسهٔ خبر 2927468 - سهشنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی محمود لولاچیان در نشست خبری کانون خورشید با بیان اهمیت روز غدیر و تأکید بر احیای سنتهای غدیر گفت در روز غدپخش اذان ظهر و ترجمه آن در روز عید غدیر
به گزارش هنرنیوز این اذان در ظهر روز جمعه با صدای دلنشین مرحوم سلیم مؤذن زاده اردبیلی گوش نوازی می کند از ویژگی های این اذان می توان به لحن داوودی و صدای همیشه جوان استاد موذن زاده در دستگاه بیات ترک اشاره کرد استاد موذن زاده اردبیلی از سه بیت از اشعار فارسی استاد شهریار در ودر روز عید غدیر خم واقعه غدیر در شاهرود بازخوانی میشود
در روز عید غدیر خمواقعه غدیر در شاهرود بازخوانی میشودفرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان شاهرود گفت واقعه غدیر در روز عید غدیر خم در شاهرود بازخوانی میشود حمید دامغانی امروز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شاهرود با تبریک پیشاپیش عید غدیر خم عید ولایت و امامت و تسلبرای اولین بار در رسانه ملی پخش اذان ظهر و ترجمه آن در روز عید غدیر
برای اولین بار در رسانه ملی پخش اذان ظهر و ترجمه آن در روز عید غدیر شبکه چهار سیما در روز عید غدیر عید ولایت و امامت اقدام به پخش اذان ظهر با ترجمه شعر گونه می کند به گزارش جوان به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما این اذان در ظهر روز جمعه با صدای دلنشین مرحوم سلیم مؤذواقعه غدیر روز عید در فلاورجان باز سازی خواهد شد
محمد رهنما در خصوص باز سازی واقعه غدیر گفت از ۴۵روز قبل قبل حدود صد نفر از هنرمندان و جوانان شهرستان به صورت شبانه روزی در حال فعالیت برای بازسازی واقعه غدیر در شهرستان فلاورجان اند به گزارش صاحب نیوز محمد رهنما عضو ستاد بازسازی واقعه غدیر در شهرستان فلاورجان در گفتگو با پلنا اظاز امروز پردهخوانی غدیر در دبیرستانهای یزد آغاز شد
از امروزپردهخوانی غدیر در دبیرستانهای یزد آغاز شددبیر ستاد مبشر غدیر شهرداری یزد از آغاز برنامه پردهخوانی غدیر به مناسبت ایام دهه امامت و ولایت در دبیرستانهای استان یزد خبر داد محمدرضا دشتی در گفتوگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت پردهخوانی غدیر یکی از برنامههای تدارک-
گوناگون
پربازدیدترینها