تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826613773




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غدیر؛ تجلی هدایت و جلوه ولایت


واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه رسالت: مهندس محمود یادبودی "الله ولی الذین آمنو یخرجهم من الظلمات الی النور و الذین کفروا اولیاؤهم الطاغوت یخرجونهم من النور إلی الظلمات اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون" خداوند ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده اند و آنها را از ظلمت ها، به سوی نور می برد؛ (اما) کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوت هستند که آنها را از نور، به سوی ظلمت ها بیرون می کشانند؛ آنها اهل آتش هستند و جاودانه در آن خواهند ماند. (بقره، 257)  از نگاه قرآن، ولایت در ید قدرت خداست و ولایت الهی باعث می شود از ظلمت ها خارج و به نور وارد شد. از طرفی ولایت طاغوت هم داریم که باعث خروج از نور و ورود به ظلمت می شود. انسان توسط خداوند قدرت اختیار دارد و می تواند انتخاب کند که ولایت شیطان و طاغوت را بپذیرد یا ولایت حق را و این را می دانیم که راه حق و حقیقت یکی است و راه باطل، فراوان است. این را هم می دانیم که با پذیرش ولایت الهی است که آدمی به سرمنزل مقصود می رسد؛ بنابراین برای رسیدن به اوج کمال، باید ولایت الهی را پذیرفت. چرا که فطرت انسان، الهی است؛ از سوی خدا آمده و به سوی خدا هم می رود و در این برزخ میان آمد و رفت (دنیا) باید درست انتخاب کند که مجهز به ولایت الهی باشد تا با قلبی سلیم وارد پیشگاه الهی شود. "الا من اتی الله بقلب سلیم" مگر کسی که دلی پاک و سالم به پیشگاه خدا بیاورد. (شعراء، 89). خداوند می فرماید دوست کسانی است که ایمان آورده اند. "الله ولی الذین آمنوا..." آیا منظور از ایمان، ایمان زبانی است یا ایمان قلبی؟ البته که جواب، ایمان قلبی است چرا که ایمان قلبی است که بر اعضا و جوارح اثر می گذارد؛ یعنی اعمال انسان، الهی می شود. نتیجه اینکه: کسی که اعمالش الهی باشد یعنی از خدا اطاعت می کند و تابع اوامر الهی است.  مفهوم ولایت و اطاعت از نگاه قرآن: "انما ولیکم الله و رسوله و الذین و آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه و هم راکعون ـ سرپرست و ولی شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده اند، همان کسانی که نماز را برپا می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند." (مائده،55) در اینجا خداوند ضمن اینکه خود را ولی و سرپرست معرفی می کند به معرفی دیگرانی که آنها نیز بعد از خدا ولی و سرپرست و هدایتگر هستند می پردازد که پیامبر(ص) است و آنها که ایمان آورده اند و بعد معرفی می کند که منظور ایمان لفظی نیست بلکه ایمان عملی است و آن کسانی را که دارای این مشخصه هستند معرفی می کند؛ "الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه و هم راکعون." این آیه، آیه ولایت نام داردو هم مفسران شیعه (شیخ طوسی، ابوالفتوح، طبرسی و...) و هم مفسران عامه (میبدی، زمخشری، قرطبی، بیضاوی، آلوسی و...) این آیه را در حق امیرالمومنین (ع) می دانند که در حال نماز، انگشتری ذی قیمت خود را به سائلی بخشید. مفسران و متکلمان شیعه "ولی" را به معنای "اولی و احق" می گیرند و این آیه را از ادله امامت حضرت علی(ع) می شمارند. گفتنی است اغلب مفسران اهل سنت چه نامبردگان فوق، چه دیگران در یکی از اقوالشان به این قول قائلند و آیات بسیاردیگر در ولایت خدا...  و اما آیه اطاعت : "یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعواالرسول و اولی الامر منکم ـ ای کسانی که ایمان آورده اید از خداوند و پیامبر و اولوالامرتان اطاعت کنید..." (نساء، 59) در این آیه هم مانند آیه ولایت، خداوند کسانی را که باید از آنها اطاعت کرد معرفی می کند و در کنار خود، بعد از خود می فرماید؛ رسول و صاحبان امر که بنا به قول مفسران شیعه، از امام باقر و امام صادق(ع) نقل می کنند که مراد، ائمه اطهار(ع) از آل پیامبر صلی الله علیه و آله هستند، چرا که وقتی اطاعت از کسی در کنار خدا و رسول می آید باید مصون از هر خطایی باشد و جز معصوم کسی نیست که مصون از سهو و خطا باشد. در این آیه علمای اهل تسنن اختلاف نظر دارند و در میان این اختلاف نظرها فخر رازی استدلال می کند که اولوالامر باید معصوم باشند؛ "چرا که اگر معصوم از خطا نباشند به یک تعبیر خداوند با وجود اقدام آنان به خطا، همگان را به متابعت آنان فرمان می دهد. حال آنکه خطا فی نفسه منهی عنه (مورد نهی) است، لذا در فعل واحد و به اعتبار واحد، اجتماع امر و نهی لازم می آید و این محال است." منطق و عقل هم همین را می گوید. مگر می شود خداوند بندگان خود را امر به خطا کند، یا مدیریت هدایت جامعه را به دست کسانی بدهد که امکان خطا در آنها هست؟ دیگر نمی شود توقع از مریدان آنها داشت و این در شأن و مقام انسان نیست که مطیع کسی شود که خطاکار است یا امکان بروز هر خطایی در او هست. باید هدایت جامعه در دست کسی باشد که به کمالات انسانی رسیده باشد و خلیفه الله به مفهوم واقعی باشد. اینکه معصوم چه کسی یا چه کسانی هستند بنا به قول مفسران شیعه و بسیاری از علما و مفسران اهل سنت، پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) او هستند. پنج تن آل عبا و در روز مباهله همه منتظرند ببینند که پیامبر(ص) با چه کسانی از خانه به منظور مباهله بیرون می آید و همه از شیعه و سنی می گویند؛ علی، فاطمه، حسن و حسین (ع) بودند. در بسیاری از موارد و صحنه های تاریخ با وجود اختلاف نظرها، وحدت کلام در امر ولایت، اطاعت از خاندان پیامبر(ص) وجود دارد که بیش از این وارد بحث نمی شویم و در اینجا به معرفی و شناخت امام (ع) از نگاه زیارت جامعه که خود، قرآن ناطق است و فرمایش امام معصوم، امام هادی(ع)، درحد معرفت بپردازیم و اهل تحقیق انشاءالله خود پی گیرند از نگاه زیارت جامعه کبیره: چرا باید از امام معصوم(ع) اطاعت کرد و چرا امام معصوم ولایت دارد؟ گفته شد که در شأن و مقام انسانیت انسان نیست که از غیر معصوم پیروی کند و غیرمعصوم هدایت بشریت را به عهده بگیرد. از قول علمای سنی و شیعه نقل شد که جامعه نیاز به هدایت و رهبری دارد و اینکه مقام رهبری الهی جامعه باید عصمت داشته باشد و منتخب الهی باشد و این مهم فقط و فقط در اهل بیت پیامبر(ص) تجلی پیدا کرده و پیامبر اکرم، آن را در روز غدیرخم آشکار کرد و به همگان در طول تاریخ ابلاغ کرد و با ابلاغ آن دین خدا را کامل کرد. پس مسئله مهمی است که دین خدا با آن همه زحمات پیامبر(ص) کامل نشده است.  "الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی... امروز کفار از دین شما مایوس شدند، پس، از آنها نترسید و از من بترسید. امروز دین شما را برای شما کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و راضی شدم که اسلام دین شما باشد." (مائده، 35) در منابع اسلامی ذکر شده است که این آیه پس از آیه (67) از سوره مائده نازل شده است؛ یعنی پس از آنکه پیامبر اسلام(ص) ولایت امیرالمومنین علی(ع) را ابلاغ فرمودند، آیه فوق نازل شد. آیه تبلیغ؛ "یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک... ای پیامبر! آنچه را از پروردگارت به سوی تو فرستاده شده است، کاملا (به مردم) برسان؛ اگر نکنی رسالت او را انجام نداده ای..." (مائده، 67) و این مطالب مورد تائید علما و مفسران شیعه و بزرگانی از علمای اهل تسنن است.  بزرگانی چون میبدی که می نویسد: (در غدیر خم) رسول خدا(ص) دست علی (ع) را گرفت و گفت: الست اولی بالمومنین من انفسهم؟ آیا در حق مومنان از خودشان به خودشان نزدیکتر و سزاوارتر نیستم؟ فقالوا: بلی یا رسول الله، الست اولی بکل مومن من نفسه؟ قالوا بلی. قال هذا مولی من انا مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، قال (راوی می گوید) فلقیه عمره فقال: "هنیالک یا ابن ابی طالب، بر تو نوشین و گوارا باد ای پسر ابی طالب که مولای هر مرد و زن مومن گردیدی. ابن عباس هم آیه را در حق علی(ع) می داند (تفسیر امام فخر، تفسیر آلوسی) نمی خواهم وارد این بحث شوم، فقط در نظر دارم که عرض کنم از چنین امامی باید اطاعت کرد و معصوم است و ولی خداست و امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره این چنین می فرماید: سلام بر شما ای خاندان نبوت و جایگاه رسالت و اینکه در حضور شما ملائکه رفت و آمد می کنند، "السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و موضع الرساله و مختلف الملائکه..." محل نزول ملائکه و محل فرود وحی الهی و معدن رحمت حق و گنج های علم و معرفت الهی. پس امام ویژگی های خاصی دارد که در افراد عادی مشاهده نمی شود. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:  1 - عصمت 2 - اهل بیت نبوت 3 - جایگاه رسالت 4 - محل نزول ملائکه 5 - محل فرود وحی 6 - رویشگاه رحمت عام و خاص الهی 7 - نگهبان و دارنده گنج های علم الهی و...  مختلف الملائکه: حمران بن اعین از امام باقر(ع) سئوال می کند چگونه و چرا در محضر شما ملائکه رفت و آمد می کنند و حضور دارند؟ امام می فرمایند: "به خداوند سوگند که فرشتگان بر ما نازل می شوند و بر فرش های ما قدم می گذارند. آیا این آیه قرآن را نخوانده ای که می فرماید: بی گمان کسانی که گویند پروردگار ما خداوند است، سپس پایداری ورزند، فرشتگان بر آنان نازل شوند..." (بحار، ج 6) پس نزول ملائکه برای انسان های مومن با استقامت هم هست و فقط برای معصومین(ع) نیست و هر یک از مومنین هم به اندازه استقامت و میزان معرفت، حضور ملائک را حس می کنند. از امام باقر(ع) سئوال می شود، چرا وقتی خدمت شما هستیم قلبمان نورانیت خاصی دارد و هنگام جدایی این نورانیت از بین می رود؟ امام باقر(ع) پاسخ فرمودند: قلب حالت های مختلف به خود می گیرد، گاه مسائل معنوی بر او سخت و گاه سهل می شود. همین سئوال را اصحاب پیامبر(ص) از ایشان پرسیدند. اصحاب نگران بودند نکند نفاق در درونشان حاکم است. (ما نیز در مجلسی، نزد انسان بزرگوار و اهل علم و تقوا وارد می شویم، به حرم های مطهر معصومین و فرزندانشان(ع) وارد می شویم. حال خوشی پیدا می کنیم و به محض خروج و ارتباط با جامعه و... حالمان برمی گردد به شرایط قبل) پیامبر(ص) در پاسخ به این سئوال فرمودند: خیر نفاق نیست؛ ولی از گام های شیطان است، دور شدن از خدا و سرگرم مادیات شدن. امام باقر(ع) در ادامه پاسخ فرمودند: (نکته مورد نظر بحث ما اینجاست.) "والله لوتدومون علی الحال التی تکونون علیها، لصافحتکم الملائکته و مشیتم علی الماء ... به خدا سوگند، اگر این حال معنوی که نزد من به شما دست می دهد، دوام یابد، فرشتگان با شما مصافحه می کنند و می توانید روی آب راه بروید." (چشم برزخی باز می شود.)  مهم تداوم آن حال است؛ پس دیدن ملائکه اختصاص به معصومین(ع) ندارد، برای همه به شرط حال معنوی و تداوم در آن و به طور ساده تر حلال و حرام را رعایت کردن وجود دارد. این رفت و آمد ملائکه "مختلف الملائکه" در مورد امام معصوم(ع) برای اداره امور است و مصداق آن هم اکنون در مورد امام زمان (عج) که اداره امور (به فرمان خداوند متعال) در اختیار ایشان است صدق می کند و دلیل این رفت و آمد فرشتگان نزد امامان (ع) مسئولیت فرشتگان در نظام هستی است، تدبیر امر جهان "فالمدبرات امرا" و هر کاری فرشته خاصی دارد و مسئولیت امام هم نقش در اداره جهان و نظام هستی است و فرشتگان تحت امر انسان کامل (امام) هستند و امام، هم دارای ولایت تشریعی و هم ولایت تکوینی است. (ولایت تشریعی در زمان حضور، ولایت تکوینی در زمان حضور و غیبت) که خود بحثی جدا می طلبد.  ویژگی دیگر امام معصوم(ع)، مهبط الوحی؛ هبوط انوار وحی خدا، محل فرود وحی الهی. مهبط یعنی محل فرود، اسم مکان است. وقتی بر پیامبر(ص) وحی نازل می شد در واقع در خانه اهل بیت (ع) نازل می شد ولی تنها بر پیامبر(ص) وحی می شد. مطلب دیگر در مورد وحی اینکه؛ وحی خاص داریم که مخصوص پیامبر(ص) است و یک وحی به معنای عام داریم که دایره وسیع تری را شامل می شود و الهام را نیز دربرمی گیرد؛ مخصوص پیامبر و غیرپیامبر (مثل مادر حضرت موسی(ع))، "و أوحینا الی ام موسی ... و به مادر موسی الهام کردیم..." (قصص، 7) و یک وحی به معنای اعم داریم که دایره ای وسیع تر دارد از وحی عام که شامل حیوانات نیز می شود. "و أوحی ربک الی النحل... و پروردگار تو به زنبور عسل الهام کرد..." (نحل، 68) که اینجا وحی فطری و غریزی است. توضیح اینکه وحی و الهام به غیر پیامبر(ص) می تواند الهی یا شیطانی باشد. "و ان الشیطان لیوحون الی اولیائهم... بی گمان شیاطین دوستان خود را وسوسه می کنند..." (انعام، 121) و لذا الهامات را باید با قرآن و عقایدمان بررسی کنیم که الهی است یا شیطانی؟ در اینجا فقط اشاره ای به چند ویژگی امام معصوم(ع) در زیارت جامعه کبیره شد و هدف این بود که در حد توان، زیارت جامعه معرفی شود که یکی از بهترین راه های ورود به امام شناسی و پشتوانه محکمی است برای "غدیر" که تجلی ولایت و هدایت است و در روز غدیرخم توسط پیامبر گرامی اسلام(ص) این فرمان الهی صادر شد و دین خدا "اسلام" با آن کامل گردید، ولایت خدا و رسول و جانشینان رسول بر همگان آشکار شد تا نور بر ظلمت غلبه کند و اینها دلیل بر اطاعت از ولایت امام زمان(ع) است.


سه شنبه ، ۷مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روزنامه رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن