تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814238534




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهي به موفقيت‌ها و درخشش بانوان ورزشكار ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نگاهي به موفقيت‌ها و درخشش بانوان ورزشكار ايراني
قهرماني تيم ملي فوتسال بانوان در آسيا كاري بزرگ و نمايانگر توانايي‌هاي بالاي بانوان ورزشكار ايراني بود. توانايي كه بهانه خوبي است براي نگاهي به عملكرد
نویسنده : دنيا حيدري 


قهرماني تيم ملي فوتسال بانوان در آسيا كاري بزرگ و نمايانگر توانايي‌هاي بالاي بانوان ورزشكار ايراني بود. توانايي كه بهانه خوبي است براي نگاهي به عملكرد بانوان ورزشكار ايراني و موفقيت‌هاي بعد از انقلاب اسلامي ايران.
با شروع بازي‌هاي آسيايي 1990 پكن و اولين حضور زنان در رقابت‌هاي بين‌المللي، عرصه براي فعاليت بانوان ورزشكار بازتر شد. در اين دوره از رقابت‌ها، ليدا فريمان به عنوان اولين بانوي ورزشكار ايراني در رشته تيراندازي در رقابت‌هاي آسيايي 1994 هيروشيما شركت كرد. هرچند به مدال نرسيد اما راه را براي حضور ورزشكاران خانم هموار ساخت.  المپيك‌هاي 96، 2000 و بازي‌هاي آسيايي 1998 هم عرصه حضور بانوان ايران بود كه البته مدالي در پي نداشت. در بازي‌هاي آسيايي 2002 بوسان كره‌جنوبي نسيم حسن‌پور توانست مدال نقره مسابقات در رشته تيراندازي از فاصله 10متر را از آن خود كند و به عنوان نخستين بانوي مدال‌آور ايران در مسابقات بين‌المللي شناخته شود.
با آغاز بازي‌هاي آسيايي 2006 قطر حضور زنان در رشته‌هاي گوناگون به رسميت شناخته شد. با كسب مدال برنز شطرنج توسط آتوسا پوركاشيان و برنزي شدن مهروز ساعي و افسانه شيخي در رشته تكواندو، بانوان ورزشكار ايراني لقب قهرمانان آسيا را از آن خود كردند. سال 2008 و با شروع رقابت‌هاي انتخابي المپيك چين، نجمه آبتين در تيراندازي با كمان، هما حسيني در قايقراني و سارا خوش جمال فكري در تكواندو توانستند اولين سهميه بانوان در رقابت‌هاي المپيك را كسب كنند.  بازي‌هاي آسيايي چين در سال 2010 موفقيتي خيره كننده براي بانوان داشت. كسب نخستين طلاي تاريخ تكواندو بانوان ايران توسط فاطمه نعمتي، نقره راحله آسماني و پريسا فرشيدي، برنز سارا خوش جمال فكري، سمانه شش پري و سوسن حاجي‌پور در همين رشته كسب مدال طلاي خديجه آزادپور در ووشو، نقره الهه احمدي در 50 متر سه‌گانه، مدال نقره تيم ملي 10متر زنان و همچنين برنز 50 متر در همين رشته گواه اين ادعاست.
پس از دو سال و با شروع رقابت‌هاي المپيك و پارالمپيك لندن، تعداد زنان ورزشكار با كسب سهميه المپيك نسبت به دوره‌هاي گذشته افزايش يافت و به هشت نفر رسيد. در پايان رقابت‌ها، اولين مدال طلاي بانوان در المپيك و پارالمپيك توسط زهرا نعمتي در تيراندازي با كمان و مدال برنز اين مسابقات در 10 متر تپانچه كلاس (پي 2) توسط ساره جوانمردي كسب و پرچم ايران بر بلنداي قله قهرماني جهان برافراشته شد. در رشته‌هاي تخصصي و جداگانه نيز در يازدهمين دوره مسابقات كاراته قهرماني آسيا در تاشكند 2012 نيز نخستين مدال طلاي اين رشته توسط نسرين دوستي به دست آمد. در رقابت‌هاي قهرماني آسيا ويتنام در سال 2012 نيز شهربانو منصوريان اولين مدال طلاي تاريخ ووشوي ايران را از آن خود كرد.
در هفدهمين و آخرين دوره بازي‌هاي آسيايي كه در سال 2014 در اينچئون كره جنوبي برگزار شد، تعداد مدال‌هاي بانوان ورزشكار نسبت به ادوار گذشته افزايش يافت. در تيراندازي نجمه خدمتي طلا، نرجس امام‌قلي‌نژاد نقره و در ماده تپانچه تيمي 10 متر، زنان نقره مسابقات را از آن خود كردند. نقره پرتاب وزنه در رشته دو‌و‌ميداني نيز نصيب ليلا رجبي شد. در قايقراني، آرزو حكيمي در كاياك تك نفره 200 متري، سونيا گماري در اسلالوم انفرادي، سولماز عباس‌زاده در روئينگ يك نفره و تيم روئينگ چهار نفره زنان برنز گرفتند. در رشته تكواندو، فاطمه و اكرم خدابنده نقره و سوسن حاجي‌پور برنز مسابقات را كسب كردند. در ووشو نيز الهه منصوريان نقره مسابقات ساندا را به دست آورد.
از ديگر موفقيت‌هاي بانوان ورزشكار ايران در سال 94 مي‌توان به كسب سهميه المپيك توسط الهه احمدي و نجمه خدمتي در رقابت‌ها و مسابقات كسب سهميه المپيك ريو 2016 در جمهوري آذربايجان، درخشش و كسب طلاي رقابت‌هاي قهرماني آسيايي حميده عباسعلي، ‌قهرماني ميترا حجازي‌پور در مسابقات شطرنج قهرماني زنان آسيا و همچنين قهرماني بانوان فوتساليست ايران در نخستين مسابقات جام ملت‌هاي فوتسال آسيا اشاره كرد كه نويد آينده درخشان ورزش بانوان ايران را مي‌دهد، بانوان ورزشكاري كه اگر اندكي حمايت شوند، ‌موفقيت‌هايي به مراتب بيشتر و بهتر از اين را براي ايران به دست خواهند آورد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن