واضح آرشیو وب فارسی:فرهیختگان: مازیار فکری ارشاد، منتقد سینما و تلویزیون در خبرهای هفته گذشته آمد که هیات انتخاب نماینده سینمای ایران برای رقابت در رشته جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان، از میان فهرستی شامل 10 فیلم، درنهایت فیلم «محمد رسول الله(ص)» را برگزیده و به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا معرفی کرده اند. این خبر از سه منظر قابل بررسی و ارزیابی است. هیات انتخاب ابتدا 10 فیلم را به عنوان نامزد اولیه معرفی کرد. در حالی که نزدیک 160 کشور جهان یک نماینده به آکادمی معرفی می کنند که درنهایت پنج فیلم از آن میان نامزد نهایی اسکار فیلم خارجی زبان می شوند. مجموعه محصولات سینمای کشور که در بازه یک ساله مهر پارسال تا امسال روی پرده رفته اند به 60 فیلم می رسد. با این حساب هیات انتخاب نزدیک یک ششم (15 درصد) فیلم های اکران شده را واجد شرایط حداقلی برای معرفی به آکادمی می داند. بیایید واقع بین باشیم. یعنی 15 درصد محصولات سینمای کشور در سال گذشته، واجد کیفیت ها و شرایطی بوده اند که بتوانند نامزد جایزه اسکار باشند؟ آن هم در سالی که در کنار افت کیفی محسوس سینمای ایران مطابق روند نزولی چند سال اخیر، گزینه نهایی هیات انتخاب از پیش قابل حدس بود و نام نامزد نهایی پیش از معرفی رسمی، در همه محافل سینمایی بر سر زبان ها بود؟ در فیلم «محمد رسول الله (ص)» مجید مجیدی کوشیده شد تا از بالاترین استانداردهای سینمایی در سطح جهان، تا حد امکان بهره گیری شود. فیلم هم صرف نظر از نقدهایی که بر کیفیت داستانی و سینمایی اثر مطرح شده، رضایت نسبی صاحب نظران را در بحث فنی- صنعتی سینما کسب کرده است. اما مروری بر برندگان جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در دو دهه اخیر نشانگر آن است که آکادمی، در روندی خلاف جریان جایزه اسکار بهترین فیلم انگلیسی زبان، فیلم های خارجی را بیشتر بر مبنای ارزش های بومی و محلی، کیفیت داستانی و کارگردانی و اجرای دراماتیک می سنجد، نه بر مبنای استانداردهای هالیوودی. اگر بحث استانداردهای صنعتی ملاک باشد که خود هالیوود از هر چیز، بهترینش را در اختیار دارد و دستاوردهای فنی یک فیلم خارجی آنها را مرعوب نخواهد کرد. در نتیجه بخت چندانی برای رسیدن به جمع پنج نامزد نهایی را نمی توان برای این گزینه متصور بود. هنوز هم سازوکاری ثابت و شفاف برای گزینش نماینده سینمای ایران در اسکار در نظر گرفته نشده است. در چند سال اخیر هر بار با نزدیک شدن به آخرین فرصت معرفی آثار، گروهی از سینماگران، کارشناسان و گاه فعالان عرصه هایی به جز سینما طبق حکمی از سوی سازمان سینمایی به کار دعوت می شوند. اعضای این شورا در سال های اخیر ثابت نبوده و هربار ترکیبی متفاوت معرفی می شود. گاه حتی اصراری به معرفی اعضای این کارگروه وجود ندارد و رسانه ها تا آخرین روزها از ترکیب این مجمع اطلاعی به دست نمی آورند. لزوم انتخاب یک رویه واحد و انتخاب کارشناسانی صاحب وجهه و اعتبار سینمایی و اجتماعی، به عنوان اعضای ثابت کارگروه معرفی نماینده سینمای ایران در اسکار – دست کم برای دوره ای چند ساله - انکارناپذیر است.
سه شنبه ، ۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهیختگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]