تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813439408




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کمپين کتاب‌خواني محيط زيستي در مدارس سراسر کشور ايجاد کنيد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ مهر ۱۳۹۴ (۰:۲۷ق.ظ)
با کمک سمن‌ها؛ کمپين کتاب‌خواني محيط زيستي در مدارس سراسر کشور ايجاد کنيد موج - ابتکار گفت: مسوولان جشنواره سپيدار مي‌توانند با استفاده از ظرفيت سمن‌هاي محيط زيستي استاني به صورت دوره اي اقدام به دعوت از نويسندگان يا مترجمان کتب برگزيده جشنواره سپيدار براي حضور در مدارس کشور و ايجاد نهضت فراگير يا کمپين کتاب‌خواني محيط زيستي داشته باشند.
به گزارش خبرگزاري موج، معصومه ابتکار، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، مراسم اختتاميه نخستين دوره جشنواره سپيدار که عصر امروز در محل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برگزار شد، ضمن اشاره به اقدام ارزشمند نهادهاي مدني، مردم و بخش خصوصي در پيشگامي براي برگزاري جشنواره سپيدار، گفت: يکي از شاخص‌هاي مهم جوامع فرهيخته، پيشگامي مردم در بسياري از امور و حرکت دولت‌ها پشت سر مردم است.
ابتکار تاکيد اصل 50 قانون اساسي بر همگاني بودن وظيفه حفاظت از محيط زيست کشور را تأييد همين ضرورت پيشگامي مردم و پذيرش مسئوليت اجتماعي از سوي آن‌ها براي حفاظت از محيط زيست دانست.
وي با مرور تلاش دولت براي حمايت از کتاب و کتاب‌خواني، اظهار کرد: يکي از اهداف سازمان حفاظت محيط زيست در اين حوزه، حمايت از کتاب کودک با موضوع محيط زيست است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن يادآوري نقش مهم سمن‌هاي استاني در ايجاد ارتباط با مردم بومي و محلي و ارائه آموزش‌هاي محيط زيستي به آن‌ها، گفت: مي‌توانيم با استفاده از پتانسيل سمن‌هاي استاني به صورت دوره اي اقدام به دعوت از نويسندگان يا مترجمان کتب برگزيده اين جشنواره براي حضور در مدارس استان‌ها و معرفي کتاب به کودکان و نوجوانان و کتاب خواني جمعي در مدارس داشته باشيم.

پيشنهاد ايجاد کمپين کتاب‌خواني محيط زيستي در مدارس سراسر کشور
ابتکار تاکيد کرد: اين اقدام مي‌تواند منجر به نهضت فراگير يا کمپين کتاب‌خواني محيط زيستي در مدارس سراسر کشور و ترويج فرهنگ مطالعه با استفاده از جاذبه طبيعت و محيط زيست شود.
معاون رئيس جمهور با ابراز تأسف از فراگيري جنگ و خشونت و ناامني در دنيا، کودکان و دنياي پاک و پرنشاط آن‌ها يکي از مهم‌ترين دلايل اميد به آينده برشمرد و اظهار کرد: بي شک کودکان و نوجوانان نقش موثري در حفظ محيط زيست دارند زيرا آن‌ها مي‌توانند اصلاح گر بسياري از رفتارهاي والدين خود نيز باشند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: چه بسا زاويه ديد کودکان و نوجوانان به محيط زيست اثربخشي بيشتري داشته باشد و بيان واقعيات محيط زيست کشور از زبان آن‌ها منجر به ايجاد تفکر عميق تري در جامعه شود.
وي نگاه شگفت انگيز کودکان و نوجوانان به حيات وحش و شيفتگي آن‌ها در برابر رفتار حيوانات را بي نظير توصيف کرد و گفت: به گمانم نگاه اصيل به آفريده‌هاي خدا بايد شبيه نگاه کودکان و نوجوانان باشد و شايد ما از اصل خود بسيار دور شده‌ايم که ديگر چنين نگاهي به طبيعت نداريم و دست به تخريب و آلودگي طبيعت مي‌زنيم.
ابتکار ضمن يادآوري مسووليت انسان‌ها در قبال طبيعت و حيات وحش، خاطرنشان کرد: انسان‌ها در مقابل يکايک گونه‌هاي زيستي جانوري و گياهي و خدماتي که ارائه مي‌کنند و ارزش‌هايي که از آن برخوردارند مسوول هستند.
معاون رئيس جمهور با اشاره به در وضعيت نگران کننده ظرفيت زيستي در جهان، گفت: طي 70 سال گذشته 50 درصد از گونه‌هاي گياهي و جانوري دنيا منقرض شده‌اند و اين به معناي نابودي ذخاير ژنتيکي دنيا است.

ادامه حرکت انسان به ناکجاآباد منجر به انقراض خودش خواهد شد
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: عدم اصلاح رفتار بشر با طبيعت و محيط زيست و ادامه اين روند تخريبگر، حرکت در مسير ناکجاآباد است که در پايان مسير يا حتي فراتر، در ميانه مسير، انسان را نيز در معرض انقراض قرار مي‌دهد.
وي ادامه داد: شايد به همين دليل است که بشر به فکر جبران غفلت‌ها و تخريب‌هاي خود افتاده و ديروز صحن علني مجمع سازمان ملل شاهد حضور سران کشورها از جمله رئيس جمهور ايران و تصويب اهداف توسعه جهاني براي 15 سال آينده با محوريت توسعه پايدار بود.
معاون رئيس جمهور افزود: تا جايي که به رغم تاکيد بر مباحثي همچون آموزش و بسياري از اهداف توسعه هزاره در اهداف جديد، عنصر پايداري مهم‌ترين رکن در تدوين آن است که با نگاه ويژه به محيط زيست و رسيدن به توافق در زمينه تغييرات آب و هوايي تعيين شده است.
ابتکار با تاکيد بر اهميت مصوبه سازمان ملل در خصوص اهداف توسعه اي جهان، تصريح کرد: ايران نيز به رغم کاستي‌ها و چالش‌هاي فراوان پيش روي دولت يازدهم، اقدامات بسيار جدي براي حفظ محيط زيست و رفع چالش‌هاي کنوني آن آغاز کرده است.
وي ادامه داد: به رغم چالش‌هاي بسيار در حوزه محيط زيست و پيچيدگي مسائل اين حوزه، با همراهي و همکاري بخش‌هاي مختلف اجرايي و مردم، اقدامات بسيار ارزنده اي در اين حوزه صورت گرفته است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست آموزش و فرهنگ سازي حفظ محيط زيست را از ديگر اقدامات در راستاي حفظ محيط زيست برشمرد و گفت: به طور مثال افزايش و توسعه مدارس محيط زيستي Eco_ Schools، اجراي طرح مدارس جامع محيط زيستي (جم) با همکاري وزارت آموزش و پرورش، تغيير محتوا و بازنگري در مطالب کتب درسي دانش آموزان با رويکرد آموزش‌هاي محيط زيستي، آموزش محيط زيستي مربيان پيش آهنگي، احياي جشنوراه بين المللي فيلم سبز ايران پس از ده سال وقفه، جريان سازي محيط زيستي توسط هنرمندان و ورزشکاران به عنوان سفيران محيط زيست از جمله مهم‌ترين اقدامات براي توسعه فرهنگي حفظ محيط زيست با همکاري ساير دستگاه‌هاست.
معاون رئيس جمهور ضمن يادآوري حضور خود در شوراي سوم شهر تهران، اظهار کرد: يکي از دغدغه‌هايم از مدت‌ها پيش که حتي در زمان شوراي سوم نيز به همراه احمد مسجدجامعي پيگير آن بوديم، ايجاد فضاهاي آموزشي توأم با نشاط براي کودکان و نوجوانان و برخورداري آن‌ها از محيط سالم شهري بود.
ابتکار در ابتداي اين مراسم ضمن تسليت قاجعه منا و آرزوي صبر و شکيبايي براي خانواده‌هاي داغدار، گفت: به همين مناسبت در ايران سه روز عزاي عمومي اعلام شده و منتظر پاسخگويي دولت عربستان در اين خصوص هستيم.
وي تاکيد کرد: مسأله حج و جمعيت عظيمي که براي عبادت و زيارت در عربستان حاضر مي‌شوند از اهميت بسياري برخوردار است و از اين رو مسووليت حجاج با دولت عربستان است و اين دولت موظف به پاسخگويي براي فاجعه بزرگ منا است.

جشنواره سپيدار نخستين جشنواره محيط زيستي
گفتني است، فريدون عموزاده خليلي، رئيس انجمن نويسندگان کودک و نوجوان، سيدرضا کروبي، مدير عامل انتشارات فني ايران، احمد مسجدجامعي، مصطفي رحماندوست، هوشنگ مرادي کرماني، محمود برآبادي، مصطفي خرامان و فرهاد حسن‌زاده برخي از حاضران مراسم اختتاميه اين جشنواره بودند.
جشنواره سپيدار نخستين جشنواره محيط زيستي است که با همکاري ارگان‌هاي مختلف مانند انتشارات فني ايران، سازمان محيط‌زيست، کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، انجمن نويسندگان کودکان و نوجوان، نشريه دوچرخه و اداره تغييرات کتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است. ايده اصلي برگزاري اين جشنواره خطراتي است که محيط‌زيست را تهديد مي‌کند.
بنابر اعلام دبيرخانه اين جشنواره در مجموع 370 کتاب منتشر شده از سوي ناشران مختلف در زمينه محيط زيست در طي 13 سال گذشته (93-80) مورد بررسي قرار گرفت که از اين تعداد 190 عنوان داستان، شامل 121 داستان تأليفي و 68 داستان ترجمه؛ 74 کتاب شعر شامل 73 عنوان تأليفي و 1 عنوان ترجمه و 106 کتاب غيرداستاني شامل 33 عنوان کتاب تأليفي و 73 عنوان ترجمه بود.
در بخش آثار چاپ نشده نيز 280 اثر در بخش بزرگسال شامل 90 شعر و 190 داستان و 447 اثر در حوزه کودک و نوجوان به دبيرخانه اين جشنواره رسيد.
بر اساس اين گزارش در مجموع، 21 کتاب داستان شامل 12 عنوان ترجمه و 9 عنوان تأليف و 7 کتاب غير داستاني به مرحله نهايي رسيده و در زمينه شعر نيز هيچ کتابي به مرحله نهايي نرسيد.
همچنين 14 اثر از آثار منتشر شده در مطبوعات کودک و نوجوان، 12 داستان چاپ نشده بزرگسال و 7 شعر به مرحله نهايي رسيد. در زمينه آثار چاپ نشده کودک و نوجوان نيز 72 نفر با 86 اثر به مرحله نهايي رسيد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن