تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، هرگز بدگويى كسى را نمى‏كردند، سرزنش نمى‏نمودند و در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816846011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تئاتر فجرفارس˝فلاش بک˝می شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مدیر روابط عمومی بیست و شمین جشنواره تئاتر فجر فارس : تئاتر فجرفارس˝فلاش بک˝می شود خبرگزاری پانا: مدیر روابط عمومی بیست و شمین جشنواره تئاتر فجر فارس گفت:نمایشهای روز اول امسال با ˝فلش بک˝ آغاز می شود و ˝خبرمرگ کسی˝ را در˝شش و بش ششم مرداد˝ یک˝بندباز˝ برای˝گویدا˝بازگو می کند تا شاهد سه اثرهنری درنخست روز خود از سه کارگردان شیرازی به همراه افتتاح˝تماشاخانه استادسپاسدار˝باشد.
۱۳۹۴ يکشنبه ۵ مهر ساعت 10:38

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرگزاری پانا، سیدعلی اصغرمحدث با اعلام اینکه،تماشاخانه استاد سپاسدار و هودی به همراه سالن سبز تالار حافظ فرهنگ وارشاداسلامی استان فارس، میزبان بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر استانی است،افزود: این آیین از ششم تا هشم مهرماه جاری با اجرای 12 گروه نمایشی از شیراز و شهرستانهای قیرو کارزین و داراب برگزار میشوند. مدیر روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر فارس افزود: پنج اثر با عنوان های"فلش بک"،"خبرمرگت کسی رو هم ناراحت نمی کنه؟"،"شش و بش 6 مرداد"،"بندباز" و نمایش "زار" در ششم مهرماه آغازین روز بیست و شمین جشنواره تئاتر فجراستان فارس، رقابت هنری خود را به میدان می آورند.  
تئاتر فجرفارس"فلاش بک"میشود محدث اظهارداشت: "فلاش بک" نام نمایشی است به نویسندگی و کارگردانی داریوش ثمر به عنوان نخستین گروه نمایشی که ساعت 9 و 11 صبح درتماشاخانه استاد سپادار پس از آیین گشایش جشنواره، اجرا خواهدشد. مدیرروابط عمومی فرهنگ و ارشاد و جشنواره تئاترفجر فارس، با بیان اینکه نمایش یادشده با بازیگری آرزوکیانی، مرجان گلبازی، شمیم هاشمیان به مرحله استانی راه پیدا کرده است ابرازداشت:جشنواره یادشده از دوشنبه ششم مهر ماه به مدت سه روز در شیراز برگزار میشود که پذیرای دوازده نمایش برتر در کل استان است که برای معرفی بیشترگروه ها به سراغ کارگردان هایش رفتیم و چندکلامی باآنها سخن گفتیم. برای روی صحنه رفتن شرایط روحی خودم را جستجو می کنم داریوش ثمر نویسنده و کارگردان نمایش"فلاش بک" می گوید: همیشه برای تمرین و روی صحنه بردن یک اثر شرایط روحی خودم را در آن جستجو می کنم که چقدر باتنش های فکری من ارتباط برقرار میکند ودور نمای آن تئاتری که توسط من طراحی ،ساخت و هدایت میشود چقدر شناخته شده نیست. وی افزود: برای مخاطب برای آنان که ضرورتی آنها را به دیدن یک اثر نمایشی میکشاند که فقط وجوه سرگرم سازی ندارد نیاز به تبادل اندیشه از کانال تئاتر مخاطب من را مجزا می کند و شناخته نبودن فضای تئاتر مدرن، نیاز به شناسا شدن دارد. او ادامه می دهد: با وجودیکه بیش از یک صد سال از تاریخ تئاتر در مملکت ما میگذرد هنوز عموم دوستداران هنرهای نمایشی با سبک ها وگونه های که ساختار دراماتیکی غیر کلاسیک دارند آشنا نیستند و اکثرا تصورشان از تئاتر همان اجراها و فضاهای همیشگی رایج هست، یعنی یک قصه که قهرمان وضد قهرمان دارد و داستانی را که از نقاط عطف به کشمکش و گره گشایی و در آخر نتیجه گیری میرساند. ثمراظهارداشت: باید با آگاهی کامل بر اساس شناخت تمامی قواعد کلی نمایش کلاسیک پا به فراترها گذاشت، تئاترفلاش بک، در یک فضای کاملا پراگماتیسمی نظم بی روح وتک بعدی زندگی مدرن را غیر عقلانی می داند و سازگاری انسان در جهان در حال خورده شدن و در حال توسعه بی مرز را تبدیل انسان به نوعی ویروس می پندارد. داریوش افزود: اما چیزی که در تئاتر"فلاش بک"پردازش شده به همینجا ختم نمیشود، فضا به پی رنگهای تازه در معنا آغشته می شود، اگر آموزش را در یک تعریف کلی و ساده کسب مهارت تعبیر کنیم، بازیگران این تئاتر سعی در آموزش مخاطب دارند که مهارت لازم را برای ترجمه مفاهیمی که از طریق همسرایی ها، تک گویی ها، بازی نور و موسیقی وحرکت است را ترجمه ذهنی کند و شاید در نگاه کلی؛ این تلاش تیم اجرایی سعی دارد تفاوت واقعیت را با حقیقت آشکار کند،حقیقتی که قابل دیدن نیست چون نوری از آن به چشم نمی رسد. کارگردان نمایش "فلاش بک" بیان داشت: سه بازیگر زن این نمایش (خانمها کیانی، گلبازی،هاشمیان) هر سه یک کاراکتر هستند اما در سه بعد که حامل و ناقل پیامهایی هستند که از کنار هم چیدن و درک شدن پیام هایشان به همراه حرکات بدنی و فرمالیستی، مسولیت زنده ساختن این تئاتر را دارند. داریوش ثمردرپایان سخنانش ابرازداشت: با تشکر از همت والا وتلاش بی وقفه بازیگرانم و منشی صحنه خانم بهناز بهادرقنواتی و عوامل اجرا آقایان میثم نظری پارسا،سینا فیصعلی وآرزوی اجراهای خوب برای هنرمندان حاضر در جشنواره دارم...   آرمان طیران با خبر مرگ کسی به جشنواره می آید «خبر مرگت کسی را هم ناراحت می‌کند؟» نیز کار دوم از روز اول جشنواره است که در دو نوبت و تماشاخانه سپاسدار ساعتهای 16 و 18 دوشنبه ششم مهر ماه بر صحنه می رود. زاوش تقوایی، حسین قهرمانی، مهران عبدلی، مهسا علمدار، کیمیا مباشری و ترانه حمادی بازیگران این نمایش هستند. آرمان طیران نویسنده و کارگردان نمایش «خبر مرگت کسی را هم ناراحت می‌کند؟» و حسین قهرمانی بازیگر این نمایش از آخرین وضعیت تمرینات این نمایش می‌گویند: از آرمان طیران در مورد این نمایش توضیح خواستیم و اینکه درگذشته نیز آنرا اجرا کرده است؟ نمایش خبر مرگت کسی را هم ناراحت می‌کند به‌عنوان یک اثر «سورئال کمیک» با شش کاراکتر است که در حال حاضر برای حضور در بخش بازبینی جشنواره استانی مشغول تمرین آن هستیم. یک‌بار در سال ۸۴ بانام «وقتی سوت قطار...» و یک‌بار هم در سال ۸۷ در سالن استاد لایق شیراز این نمایش را اجرا کردیم. نسبت به آن اجراها تغیری نیز در کار حاصل‌شده است؟ بله؛ در این بازآفرینی ما تغییراتی را در اثر شاهد هستیم که طبیعتا بعد از چند سال موردنیاز بوده است، اما در مورد خود متن تغیر فرمی نداریم بلکه یک سری تغییرات محتوایی را شاهد هستیم. داستان اثر در مورد چیست؟ لطفا کمی دراین‌ارتباط توضیح دهید؟ داستان این نمایش در مورد مردی است که مرده و ما سه روز آخر زندگی‌اش را از زاویه دید خود او تماشا می‌کنیم، درواقع کار یک نمایش سه اپیزودی است و فضای کلی نمایش نیز یک فضای سیال ذهنی است. در اجرای نخست ما در آن سال‌های ۸۴ فضای نمایش فضای روشنی نبود، درواقع یک کمدی سیاه بود، در اجرای فعلی فضا کمی شادتر شد. البته منظورم این نیست که کار تبدیل به یک کمدی شده باشد، درواقع نمایش قرار است مرگ آگاهی ایجاد کند یعنی تداعی‌کننده یک فضای معنوی و ایجاد یک تعریف راحت‌تر نسبت به مرگ باشد. متن نمایش به‌شدت متنی دینی است و می‌توان گفت متن یک متن با فضای جهانی است، در نقاط مختلف متن دیالوگ‌هایی راداریم که یک تلنگر به ذهن آدمی است و جملات بزرگ ادیان مختلف را می‌شنویم که مهم‌ترین جمله مربوط به حضرت علی(ع) است که می‌فرمایند نفس‌های انسان پلی است برای آخرت. شرایط امروز تئاتر را چگونه می‌بینید؟ خوب یک بخش مشکلات ما برمی‌گردد به دغدغه فرم گرایی که این روزها شکل‌گرفته است، بخشی از این دغدغه ناخودآگاه است و بخش دیگر آن برمی‌گردد به اجراهایی که از تهران به شیراز می‌آیند، این فرم گرایی سبب شده برخی از ما از محتوای نمایشنامه غفلت کنیم. متن و فرم مکمل یکدیگر هستند و اگر قرار باشد متن فراموش شود اثر نمایشی با یک آسیب جدی مواجه می‌شود. آقای قهرمانی شما از بازی در این اثر بگویید. در چه نقشی در این نمایش حضور دارید؟ من نقش مردی را بازی می‌کنم که مرده است و تماشاگر سه‌روزه آخر زندگی او را از زاویه دید خودش می‌بیند. شما در اجراهای گذشته نیز بودید؟ بله اتفاقا اجراهای خوبی بود که بازیگران توانمندی داشت، اما به دلیل مشکلاتی که برخی دوستان در حرفه خود داشتند و همین‌طور مهاجرت برخی دیگر شاهد تغیر بازیگران هستیم، در این دوره نیز خوشبختانه با حضور بازیگران خوب شاهد یک نتیجه رضایت‌بخش هستیم. شما با این متن از گذشته آشنا بودید نظرتان در مورد نمایشنامه چیست؟ خوب این متن یکی از بهترین کارهای آقای طیران است، شما می‌دانید که من در بسیاری از کارهای آرمان بازی داشتم و به قلم او آشنایی کامل دارم اما این متن واقعا یکی از بهترین کارهای اوست، کلام کار کاملا نمایشی است و حتی بازیگران در برخی صحنه‌ها به‌راحتی حتی با یک کلمه با یک‌دوم و یا یک خیر گفتن باهم ارتباط می‌گیرند، در واقع متن اضافه گویی ندارد. با توجه به تجربه‌های متعدد همکاری نظرتان در مورد کارگردانی کار در این بازآفرینی چیست؟ آقای طیران بسیار مینیاتوری میزانسن ها را طراحی کرده است و کل اثر نیز بسیار نمایشی است، همه‌چیز برای بازیگر مهیا و قابل‌لمس است، نکته‌سنجی متن در فرم اجرایی و میزانسن ها نیز دیده‌شده است، وسایل صحنه ما در یک چمدان جای می‌گیرد.   حکایت مسافرت رفتن همسرخسرو در تماشاخانه استاد هودی "نمایش شش و بش 6 مرداد" نیز با کارگردانی احسان شکوهیان و نویسندگی سعیدرضا خوش شانس، صبح روز اول جشنواره، دوسانس 9 و 11 را در تماشاخانه استاد هودی تجربه می کند که دارای بازیگرانی چون،پریسا پروتا،احسان شکوهیان،بهارکاوه،ساراشاه حسینی،عاطفه مدنی، می باشد. تئاتر یاشده، حکایتی از مسافرت رفتن همسرخسرو را به روایت می کشد که پس از بازگشت زن، با مشاجره هایی بین این دو زوج روبرو می شویم و زن که مرد خود را با کسی دیگر دیده است، درپایان قصدجداشدن رادارد ولی خود او نیز در فضایی دیگر با کسی دیده می شود.  
"بندباز" به تالار هودی می آید گروه تئاتر پویا، به نویسندگی، طراحی وکارگردانی، آرش ابراهیمی نمایش "بندباز" را در ساعت های 16 و 18 دوشنبه ششم مهر ماه جاری به تالاراستاد هودی شیراز می آورد. تالار هودی واقع در بوستان آزادی شیرازمیزبان تئاتر"بندباز" کاری از گروه تئاتر پویا به سرپرستی عباس چهل تنان و مدیر اجرایی هادی دشت پیما، می شود. نمایش یادشده به نویسندگی، طراحی وکارگردانی، آرش ابراهیمی است و بازیگرانی چون محمد رضا نظری، حسین چناری، محمد امین خسروی خواه، سید سحرمصباح، آرش ابراهیمی، محمد علی قناعت پیشه، مهران زارع، الهه اکبری، همایون پرندوار،فاطمه مصلی نژاد،مرتضی سلمان پو، ایلیا یارمحمودی، این تئاتر را همراهی می کنند. آرش ابراهیمی نمایش بندبازرا نوعی"ماک اپیک" یا هجو حماسه می داند؛ حماسه ای که حول انسانی میچرخه که دارای ویژگی های حماسی است. کارگردان "بندباز" می گوید: در این نمایش سعی بر این داشتیم که چالش های روان بشر رو با تابوهاش به نمایش در بیاریم. چالش هایی که سابقه ای دیرینه به دیرینگی یِ عمر بشر بر این کره ی خاکی دارند. برای نمونه می شه به گذار های تاریخی و متحول کننده ی تاریخ چون گذار یونانیان از جهانبینی اساطیری به جهانبینی عقلانی یا جریانِ انقلاب دکارتی و رنسانس بعد از اون اشاره کرد. ابراهیمی معتقد است، همه ی اینها نشون میدن که در بشر در طول اقامتش روی این کره ی خاکی ذهنی درگیر و آشفته و در جدال با تابوها و بت های ذهنی ش داشته و همواره در روندِ نوسازی و نوعی باز زایی قرار داشته، که البته این روند براش بی هزینه نبوده و همواره اونو متحمل فشارها و چالش های روانی بی شماری کرده که شمه ای از اون رو در این نمایش می بینییم. وی ابراز داشت: دراین نمایش تلاش کردیم عناصری رو که نقشی اساسی درکار بشرو روندِ نوسازی دارند به منصه بیاریم و نشون بدیم که همیشه کارکرد اونها برای بشر و واکنش بشر نسبت به اونا رنگی یکسان نداشته و بی امان زندگی یِ اون و مخاطراتش رو رنگ می بخشیده است. ابراهیمی به ساختارِ نمایش بندبازاشاره داشت و افزود: نمایشنامه ی یادشده، تلفیقی ست از پیرنگ های ساختاری. به این معنا که از ساختارِ اپیزودیک، قالبِ رویا (Dream Form)، پیرنگِ دَوری و ساختارِ کلاسیک از آن جهت که دارای پرسونای مرکزی ست بنا نهاده شده و در واقع بافتی در هم تنیده از این گونه های ساختاری یِ پیش گفته دارد. وی تاکید کرد: نمایشنامه ی این اثر با به چالش کشیدنِ تابوهای ذهن بشردر قالبی هجو آمیز و فضایی کمیک تماشاگر خود را به عنوان عنصری فرهیخته و پذیرای روان ورزی بر سر میز تشریح روان دیرین خود برده و به واکاوی مشغولش میکنه تا همراه با این تشریح چون ژان با ژرفنا های کاویده نشده اش رو به رو بشه.   "گویدا" درروز اول سانس آخری شد آخرین نمایش روز اول جشنواره تئاترفجرفارس به نمایش"گویدا" در ساعت 20 و 21 اختصاص دارد که این اثر را مسعود حیدری کارگردانی و به نویسندگی مهرداد حیدری نگاشته شده که وی معتقد است، جشنواره در حال حاضر به عنوان مرجعی برای معرفی کارهای نمایشی شده و امیدوارم به جای جشنواره های مکرر، اجراهای عموم درطولانی مدت به هنرتئاتر کمک کند. گویدا، حکایت یک زوج می باشد که درآن مرد علاقه مند به کار است و پس از بیکارشدن، مسایل پیش آمده، داستان این نمایش را به پیش می برد و این اثر،قصه ی زوج جوانی را بیان می کند که پس از اخراج بابک از کار دچار بحران شده و با آمدن مهمانهای ناخوانده زندگی آنها دستخوش تغییر می شود. حیدری شیوه تئاترخودرا تلفیقی و بصورت مدرن و با ترکیبی از اکسپرسیونیسم،سورئال و اگزیستالیسم اعلام داشت و گفت: سعی داشته ام از قانون ترمودینامیک،فکوس،فلو کردن و اگر بشود از کلوزآپ با نور پردازی ویژه ای استفاده کنم که درتمام تمرینها تلاش کره ایم تا با یک شیوه پیش رونده و براساس متن بازیگران و عوامل به نقشها و وظایف خود نزدیک و ملموس شوند. وی موسیقی کارش را از فیلمهای سینمایی و همچنین ابتدا و انتهای اثر دیوید لینک انتخاب کرده و می گوید: درابتدای کار با شیوه رئال و پس از آن دراواسط نمایش بوسیله نور به سمت فضایی تلفیقی خواهیم رفت که در آن از حرکات موزون سبک معاصر نیز برای سبک تئاترمان استفاده کرده ایم. نویسنده مهرداد حیدری،طراح و کارگردان مسعود حیدری، دستیار کارگردان حمیدرضا پیشدادیان - مهرداد حیدری، منشی صحنه نجوا شبانکاره، مدیر صحنه امین مرادی،مدیر اجرایی عرفان حیدری، Sound efecctرضا مصلی نژاد، طراح نور و تکنیکال محمد فلاحی - مهدی بهمنی، اجرای نور محمود مددی - حمیدرضا پیشدادیان و اجرای صدا را رضا مصلی نژاد، دارند. دکور پرهام آزادی - محمد دریس فیه با عوامل اجرایی ازجمله وحید امینی - عرفان شمس - محمد نیک پور - امیر حسین صفی شاهی - پرهام آزادی و طراح پوستر و بورشور کارن کاوه نژاد برعهده دارند و بازیگران را محمد فلاحی، نگین تهمتن، نفیسه میرزایی، کارن کاوه نژاد و آرش شاهی سوندی تشکیل می دهند. گفتنی است، تماشاخانه استاد سپاسدار و هودی به همراه سالن سبز تالار حافظ فرهنگ وارشاداسلامی استان فارس،از ششم تا هشم مهرماه جاری میزبان بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر استانی با اجرای 12 گروه نمایشی از شیراز و شهرستانهای قیرو کارزین و داراب می شوند.  













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن