واضح آرشیو وب فارسی:مهر: داور جشنواره فیلم نوجوان عنوان کرد:
فیلمنامه باید با نگاه معطوف به تولید و اکران فیلم نوشته شود
شناسهٔ خبر: 2925313 - یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
استانها > همدان
همدان- داوربخش مسابقه فیلمنامهنویسی کودک و نوجوان گفت: فیلمنامه باید با نگاه معطوف به تولید و اکران فیلم نوشته شود. وحید نیکخواه آزاد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه فیلمنامه حکم نقشه برای یک ساختمان را دارد، گفت: اگر نقشه ساخت یک فیلم، خوب باشد به طورحتم در تولید یک فیلم خوب و اثرگذار موثرخواهد بود.داور بخش مسابقه فیلمنامهنویسی کودک و نوجوان افزود: جمله معروفی وجود دارد که اگر شما یک فیلمنامه بد را به دست کارگردان خوب دهید از آن یک فیلم خوب در نمیآید ولی اگر فیلمنامه خوب را به دست کارگردان بد بدهید یک فیلم خوب از آن ساخته خواهد شد.وی فیلمنامه را نقطهای برای آغاز دانست، گفت: یک فیلمنامه را از چند منظر میتوان نگاه کرد، نخست اینکه چقدر خوب نوشته شده است، دوم به لحاظ فنی چه نکاتی در آن رعایت شده، سوم آنکه آیا الگوهای مناسب را رعایت کرده و نکته بعد اینکه این فیلمنامه چقدر به درد اوضاع و احوال این روزهای سینمای کشور میخورد.نیکخواه آزاد با بیان اینکه برخی فیلمنامههای جشنواره به شکلی بود که به تولید نرسیدن آنها مهم نبود، گفت: این فیلمنامهها خیالپردازی لجام گسیختهای داشتند. از طرفی نیز فیلمنامههایی وجود داشت که از لحاظ تولید راحت هستند اما باید دید بعد از تولید فیلم، آیا کسی حاضر به تماشای آن فیلم خواهد بود.وی با بیان اینکه ته خط تولید فیلم اکران است، گفت: بیتوجهی به اکران هم خیلی زیاد در فیلمنامهها دیده میشود، بسیار برای من عجیب است که تقریبا تمام فیلمنامههایی که بررسی کردیم یا فیلمهای واقعگرا با ریتم کند و فاقد جذابیت برای مخاطب هستند و یا اینکه فیلمهایی هستند که به جذابیت، توجه زیادی نشان دادند اما از بعد واقعگرایی کاملا دور شدند.فیلم مطلوب برای نوجوانان فیلمی است که ضمن داشتن قهرمان و ماجرای پر و پیچ خم، یک کمدی خوب دارد اما نباید از واقعیت دور باشد نیکخواه آزاد در این مورد افزود: فیلم مطلوب برای نوجوانان فیلمی است که ضمن داشتن قهرمان و ماجرای پر و پیچ خم، یک کمدی خوب دارد اما نباید از واقعیت دور باشد.وی با بیان اینکه در بررسی فیلمنامههای جشنواره با کارهایی مواجه بودیم که حدس میزدیم بچهها با این فیلم ارتباط برقرار خواهند کرد، اظهار داشت: اما این احساس هم میشد که این فیلم به لحاظ فرهنگی و به انتقال واقعگرایانه تجربیات، چیزی را در اختیار آنها قرار نمیدهد.داور بخش مسابقه فیلمنامهنویسی کودک و نوجوان مشکل اصلی را شکل نگرفتن جریان فیلمنامهنویسی درارتباط با تولید دانست، گفت: زمانی که فیلمنامه نوشته میشود باید در کنار آن یک کارگردان و یا تهیهکننده باشد تا فیلمنامه با نگاه معطوف به تولید ساخته شود.وی با بیان اینکه آخرین تجربهاش در سال ۹۲ بود که به عنوان دبیر بخش مسابقه فیلمنامه نویسی حضور داشت، افزود: به نظرم سطح کارهای جشنواره آن سال بهتر ازاین دوره از جشنواره بود، البته نمیتوانم حدس بزنم که علت آن چیست، شاید به علت فرصت کم برای فراخوان باشد.نیکخواه آزاد با اشاره به اینکه امسال نیز فیلمنامههای قابل توجهی وجود داشت، بیان کرد: تفکیک بخش کودک و نوجوان در جشنواره فیلم تجربه جدیدی بود که در دنیا اتفاق افتاد اما تولیدات قابل توجهی در حوزه جدا از هم وجود ندارد ولی با نگاه مثبت به این قضیه نگاه می کنیم.وی با بیان اینکه فیلم کودک و نوجوان دو مقوله جدا از هم بوده است، تأکید کرد: باید در تولید فیلم سازوکاری را در پیش گرفت که فیلمهای بلند برای کودکان و نوجوانان ساخته شود.داور بخش مسابقه فیلمنامهنویسی کودک و نوجوان اظهار کرد: اگر نقشه جامعی برای سینمای کودک و نوجوان داشته باشیم تفکیک این دو بخش خوب است.نیکخواه آزاد تاکید کرد: یادمان نرود تولیدات سینمای کودک و نوجوان دو ته خط دارد که جشنواره و اکران است و باید برنامهریزی برای تولید باشد.نخستین المپیاد فیلمسازی و بیست و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم نوجوانان از سوم تا هشتم مهرماه در شهر همدان برگزار میشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]