تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816179937




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رقابت سیاسی آل سعود از بین حجاج قربانی گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رقابت سیاسی آل سعود از بین حجاج قربانی گرفت
گرچه در گذشته نیز از این گونه حوادث برای حجاج اتفاق افتاده است؛ اما مجموعه ای از شرایط سیاسی داخلی دولت سعودی و شرایط سیاسی منطقه ای باعث شده تا تحلیل این رویداد پیچیده تر باشد.
مهر:  سه روز از فاجعه غم بار در منا که باعث کشته و زخمی شدن بیش از ۵۰۰۰ نفر از زائرین بیت الله الحرام شد می گذرد و در طول این مدت تحلیل های مختلفی از سوی صاحب نظران در مورد این حادثه ارائه شده و طیفی از واکنش های مختلف از سوی کشورهای منطقه را در پی داشته است.

در حالی که شرکای منطقه ای دولت سعودی سعی می کنند اتفاق رخ داده را حادثه ای طبیعی و قضا و قدر الهی جلوه دهند، رقبای منطقه ای و منتقدان این دولت وقوع این گونه حوادث زنجیره ای را در بزرگترین اجتماع عبادی ـ سیاسی مسلمانان را سندی بر بی کفایتی دولت فعلی عربستان تلقی می کنند.


 گرچه در گذشته نیز از این گونه حوادث برای حجاج اتفاق افتاده است؛ اما مجموعه ای از شرایط سیاسی داخلی دولت سعودی و شرایط سیاسی منطقه ای باعث شده تا تحلیل این رویداد پیچیده تر و واکنش ها به آن بعضاً شدید و فراتر از حد انتظار باشد.


 تحلیل های ارائه شده در رسانه های مختلف در خصوص این فاجعه عمدتاً حول بی تدبیری دولت آل سعود، بی تجربگی نیروهای میدانی در مدیریت بحران و همچنین بی نظمی زائرین برخی کشورهای آفریقائی می چرخد؛ اما نباید از نقش رقابت داخلی آل سعود در رقم زدن این فاجعه غافل شد.


به قدرت رسیدن ملک سلمان و ناتوانی وی در اداره حکومت و افزایش رقابت بر سر مناصب سیاسی در نسل دوم آل سعود به شکل مشخصی باعث تفرقه و بحران مشروعیت در میان نظام سیاسی حاکم شده و همین أمر باعث شد تا این رژیم به منظور سرپوش گذاشتن بر بحران مشروعیت و ناکارآمدی داخلی به جنگ خارجی متوسل شود و با استفاده از دیپلماسی دلار برخی از کشورهای منطقه را با خود همراه و به کشور مظلوم یمن حمله نماید.


 بنابراین حمله رژیم سعودی به یمن، حمایت از گروه های تروریستی ـ تکفیری و اتخاذ سیاست های کینه توزانه نسبت به جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت را می توان در راستای حیله قدیمی دشمن سازی به منظور حفظ اتحاد داخلی و سرپوش گذاشتن بر بحران های داخلی این کشور تلقی کرد؛ چرا که دشمن خارجی و اعلان شرایط جنگی به دولت فعلی آل سعود این امکان را می دهد تا ضمن معرفی خود به عنوان قهرمان ملی، به بهانه شرایط جنگی مخالفان داخلی خود را منکوب و بدین وسیله موقعیت خود را تثبیت نمایند.


اما آنچه مسلم است ناتوانی ملک سلمان در تدبیر امور سیاسی عربستان، کودتای سیاسی محمد بن سلمان و اتخاذ رویکرد تهاجمی در سیاست خارجی، شکست های پیاپی در نزاع های منطقه و فرسایشی شدن جنگ یمن و افزایش هزینه های آن موجی از نارضایتی ها را در سطح افکار عمومی داخلی عربستان و جهان اسلام به وجود آورده و باعث تقویت مخالفان دولت سعودی شده است.


در این میان به دلیل فضای بسته سیاسی و نبود مجاری قانونی و فضای باز دموکراسی برای فعالیت مخالفان، آنها از هیچ اقدام سلبی و ایجابی به منظور ضربه زدن بر حاکمان سعودی فروگذاری نمی کنند و حوادث أخیر مکه در لحظه ورود محمد بن سلمان و تغییرات سیاسی پس از آن را نیز می توان در راستای همین رقابت های سیاسی میان دو طیف خاندان آل سعود ارزیابی کرد.


 مخالفین رژیم فعلی آل سعود با یک اقدام برنامه ریزی شده اولاً از رقبای داخلی خود انتقام گرفته و بر دامنه نارضایتی عمومی و بحران مشروعیت و کارآیی پادشاه فعلی افزودند و ثانیاً با رقم زدن فاجعه انسانی برای زائرین کشورهای مختلف اسلامی، این حادثه را سندی بر بی کفایتی دولت فعلی عربستان دانسته و متحدان منطقه ای جدیدی برای تغییر حاکمان فعلی عربستان برای خود دست و پا کرده اند.


* کارشناس مسائل سیاسی





تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن