تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815524348




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پايان ريزش شاخص‌هاي بورسي با آغاز اجراي برجام


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ مهر ۱۳۹۴ (۹:۱۵ق.ظ)
پايان ريزش شاخص‌هاي بورسي با آغاز اجراي برجام موج - ساير رسانه ها؛ بازار سرمايه عليرغم انتشار اخبار مثبت سياسي و رأي کنگره آمريکا به برجام سرمايه نه تنها درتابستان به روند نزولي خود ادامه داد، بلکه با رشد تقاضاي فروش مواجه شد.
ايرنا نوشت:
تالار شيشه اي بعد از فراز و فرودهاي فراوان در تابستان، سومين فصل سال را بي رمق و نزولي آغاز کرد و اين امر موجي از نگراني و نارضايتي را در بين اهالي تالار شيشه اي رقم زد اما با اين حال کارشناسان معتقدند بازار ديگر شاهد افت‌هاي جدي نخواهد شد به طوري که بايد در ماه‌هاي پاياني سال منتظر رونق بازار سرمايه بود.
با آغاز ريزش‌هاي تالار شيشه اي از دي 92 عده اي از سرمايه گذاران از اين بازار خارج شدند اما عده اي هم در اين بازار رکودي باقي ماندند تا شايد شاهد آغاز روند صعودي بورس بعد از لغو تحريم‌ها و ورود سرمايه گذاران خارجي باشند.
در حالي که شاخص بورس طي ماه‌هاي گذشته کانال‌هاي 64،63 و 62 هزار واحدي را شکست و وارد کانال 61 هزار واحدي شد اما اين شاخص با وجود رشد اندک در روز اول، دوباره عقب نشيني کرد.
عقبگرد شاخص بورس در حالي رخ داد که همچنان ابهاماتي مانند نرخ خوراک شرکت‌هاي پتروشيمي، ابهامات شرکت‌هاي پالايشگاهي، نرخ بالاي سود بانکي، کاهش قيمت نفت، افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي، تعرفه خودرو، بودجه انقباضي و کمبود نقدينگي بر بورس کشور سايه انداخته است.
با وجودي که در ماه‌هاي گذشته اخبار سياسي مناسبي در فضاي رسانه اي کشور منتشر شده اما حال و روز صنايع تأثير زيادي بر بورس دارد.
محمد فطانت، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، نيز با تحليل صنايع حاضر در بورس مي‌گويد: آثار اخبار و اقدامات شرکتي، تقسيم سود و تعديلات در سهام شرکت‌ها و شاخص بورس و اوراق بهادار به نحو مناسبي خود را نشان مي‌دهد و اين روند در دامنه مشخصي از نوسان از سال گذشته تاکنون در حال تغيير است.
وي تصريح کرد: هنوز بازار به صورت کامل آثار مربوط به وضعيت جديد ايران پس از مذاکرات هسته اي و رفع تحريم‌ها را در محاسبات خود در نظر نگرفته اما طبيعتاً در آينده اين آثار در بازار با عملياتي شدن رفع تحريم‌ها در وضعيت هر يک از شرکت‌ها به صورت مجزا نمايان خواهد شد.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه، صنايع مختلف از سياست‌هاي کلي حاکم بر اقتصاد کشور متأثر شده است، گفت: در بخش فلزات شاهد وضعيت رکود هستيم و شرکت‌هاي مختلف در اين برهه با توجه به افت‌هاي جهاني قيمت فلزات تعديل‌هاي منفي به بازار اعلام کرده‌اند که در قيمت سهام اين شرکت‌ها منعکس است.
فطانت خاطرنشان کرد: وضعيت تعديل منفي سود صنايع فلزي بر بازار سرمايه بسيار تاثيرگذار بوده، ضمن آنکه رکود در بخش فروش شرکت‌هاي خودروسازي ايجاب مي‌کند که اين بخش سريعاً براي خروج از اين اوضاع چاره انديشي کند، لذا بازار سرمايه در اين خصوص از دادن هرگونه کمکي که نياز باشد براي عملي شدن آن در تأمين منابع مالي دريغ نمي‌نمايد.
وي ادامه داد: البته در برخي ديگر از صنايع که متأثر از قيمت کالاهاي اساسي و قيمت گذاري‌هاي جهاني است و به خصوص به قيمت نفت متصل است که با نوساناتي مواجه هستيم که از آن جمله در صنايع شيميايي و پالايشگاهي منعکس شده است ضمن آنکه در صنايع مس با کاهش قيمت در سطح دنيا مواجه بوديم و آثار کاهش قيمت‌ها نيز در بازار سرمايه ديده شد.
وي گفت: در بخش بانک‌ها نيز بانک مرکزي که در جهت اصلاح ساختار ترازنامه بانک‌ها در تير ماه عزم جدي را نشان داد بازار منتظر آن است تا چشم انداز مناسب بعد از تحريم و بحث معوقات بانکي و آثار اعمال ذخيره مشکوک الوصول روي ساختار بانک‌ها را شفاف تر بداند.
وي افزود: در قيمت پتروشيمي نيز شرايط قيمت گذاري خوراک پتروشيمي‌ها هنوز از طريق وزارت نفت مشخص نشده و شرکت‌هاي پتروشيمي که از گاز مايع استفاده مي‌کنند دچار چالش‌هاي جدي هستند که نيازمند بررسي همه جانبه همکاران در حوزه نفت است.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح کرد: در سنوات گذشته قيمت به عايدي به دليل کاهش قيمت سهم در حال کاهش بود اما هم اکنون قيمت به عايدي بازار قدري افزايش يافته و دليل آن نيز کاهش سود پيش بيني شرکت‌ها است.

نوسان در بورس ادامه دار نخواهد بود
کارشناس بازار سرمايه با تاکيد بر لزوم حمايت از بورس، گفت: بازار سرمايه در حالت انتظار به سر مي‌برد به طوري که براي رونق منتظر خبرهاي مثبت است.
حسن کريمي افزود: هرچند نوسان‌هاي روزهاي اخير شاخص فعالان بازار سرمايه را نگران کرده است اما با توجه به اخبار مثبت مذاکرات هسته اي و معامله‌هاي در حال انجام در بورس چشم انداز مطلوبي متصور است که حمايت‌هاي دولت مي‌تواند کارساز باشد.
وي ادامه داد: سهامداران با توجه به وضع کنوني بازار با نگراني روزهاي خود را سپري مي‌کنند اما به طور کلي با توجه به فضاي موجود مثبت به وجود آمده در کشور، فعالان بازار سرمايه نگاه مثبتي به آينده بورس دارند و در شرايط کنوني منتظر ادامه شنيدن اخبار مثبت از مذاکرات و همچنين اخبار داخلي هستند.
وي افزود: صنايع پالايشي و پتروشيمي، خودرو، معدني، بانکي و فولادي‌ها بخش عمده اي از بازار سرمايه هستند لذا ابهام در مقوله قيمت گذاري، واگذاري و خبرهاي مربوط به اين صنايع سبب افت و نوسان قيمت‌ها در بازار شده است.
کريمي تصريح کرد: اين روزها بازار سرمايه در حالت انتظار به سر مي‌برد و بازار قابل پيش بيني نيست ولي اغلب سهامداران اميدوار هستند تا دوباره رونق به بازار برگردد.
وي گفت: نوسان شاخص نمي‌تواند عاملي براي گريز از بازار سرمايه باشد و سهامداران از رفتارهاي هيجاني بايد پرهيز کرده و به سرمايه گذاري‌هاي خود با خوش بيني نگاه کنند.

دولت اعتقادي به تزريق پول و ايجاد حباب در بورس ندارد
يک کارشناس بازار سرمايه نيز در خصوص وضعيت بورس، با تاکيد بر اينکه بازار سرمايه دچار دوگانگي و سردرگمي شده است، گفت: يکي از دلايل افت بازار برنامه جامع اقدام مشترک است زيرا بسياري معتقد بودند که اين برنامه تأثير مثبت ميان مدت بر بازار خواهد داشت و شاهد رشد خواهيم بود اما در عمل اين اتفاق نيفتاد و بازار ريزش ميان مدت کرد.
مهدي صادقي با بيان اينکه، اين امر سبب شد تا بسياري از سهامداران از بازار خارج شوند و صف خريداران نصف فروشندگان شود، اظهار داشت: اين نسبت حدود 10 به 40 است.
وي ادامه داد: شرايط بازار سبب شد تا سهامداران هدفمند از بازار خارج شوند ضمن آنکه نقدينگي خاصي نيز وارد بازار نشد.
اين کارشناس بازار سرمايه تصريح کرد: در اين شرايط بسياري معتقدند که بايد منتظر تصويب برجام در مجلس بود ضمن آنکه اجراي آن تا دي ماه زمان نياز دارد و به همين دليل از بازار خارج مي‌شوند.
صادقي با اشاره به رکود کلي در اقتصاد، گفت: البته دولت نيز بارها به مساله رکود تاکيد کرده و اين امر در صنايع مختلف نظير قطعه سازي، فولاد، مسکن و غيره مشهود است.
اين کارشناس بازار سرمايه با تاکيد بر اينکه، بورس ويترين از اقتصاد و صنعت است، اظهار داشت: تمام اتفاقات اقتصاد کلان در بورس نمايان مي‌شود.
وي ادامه داد: هرچند اقتصاد کشور در گذشته نيز با رکود مواجه بود اما دولت قبل با تزريق نقدينگي شاخص‌هاي بورسي را افزايش داده و حباب ايجاد مي‌کرد اما دولت فعلي اعتقادي به تزريق پول و ايجاد حباب ندارد.
صادقي با اشاره به کاهش حجم معاملات و خروج سهامداران هوشمند از بازار، گفت: سهامداران هم اکنون به صورت هيجاني وارد بازار مي‌شوند.
وي با تاکيد بر اينکه، ورود نقدينگي توسط دولت و حمايت از اين طريق نادرست است، تصريح کرد: بورس با واقعيت‌هاي اقتصادي در حال حرکت است و ورود پول به بازار کار منطقي نيست.
صادقي در پاسخ به اين پرسش که چه راهکاري براي بهبود وضعيت بورس وجود دارد، ادامه داد: تنها اميدواري که وجود دارد اين است که اقتصاد از رکود با لغو تحريم‌ها و اجراي برجام خارج شود.
وي با بيان اينکه، نمي‌توان انتظار داشت که رکود در صنعت خودرو اما قيمت سهام آن بالا باشد، ادامه داد: قيمت‌ها هم اکنون با وضعيت صنايع تناسب دارد.
اين کارشناس بازار سرمايه پيش بيني کرد: شاخص کل بورس تا دي ماه در بازه 60 تا 63 هزار واحدي نوسان داشته باشد اما پس از دي ماه و با اجراي برجام و آزاد شدن پول‌هاي بلوکه شده نه تنها ريزش‌ها پايان يابد بلکه روند صعودي بورس آغاز شود.
وي ادامه داد: البته تا دي ماه نيز بازار سرمايه شاهد ريزش‌ها جدي نخواهد بود و شاخص کل روي عدد 50 تا 55 هزار واحدي قرار نخواهد گرفت.
يادآور مي‌شود، بورس تهران به عنوان يکي از مهم‌ترين و ارزشمندترين نهادهاي اقتصادي کشور متاسفانه اين روزها، روزهاي پررونق را مقابل ديدگان خود ندارد به طوري که دماسنج شاخص هر روزبا نوسان روبرو است اما کارشناسان اعتقاد دارند که رونق و پويايي به بازار سرمايه باز خواهد گشت.
البته با وجود اين پيش بيني‌ها در مورد آينده بازار سرمايه اما کاهش شاخص‌هاي بورسي، بازدهي نامناسب سهامداران، ريزش حجم معاملات و همچنين افت ارزش بازار سرمايه نشان دهنده نياز بازار به اتخاذ تصميمات جدي و اساسي توسط مديران ارشد اقتصادي است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن