تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815388078




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش 80 درصدي منابع آبي سيستان و بلوچستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ مهر ۱۳۹۴ (۴:۷ق.ظ)
کاهش 80 درصدي منابع آبي سيستان و بلوچستان موج - استاندار سيستان و بلوچستان گفت: کاهش 80 درصدي منابع آبي زنگ خطر بي‌آبي را در اين استان به صدا درآورده است.
به گزارش خبرگزاري موج، علي اوسط هاشمي، استاندار سيستان و بلوچستان، در چهارمين نشست شوراي حفاظت از منابع آب سيستان و بلوچستان در زاهدان افزود: بي‌آبي در استان زنگ خطري براي همه مسوولان و مردم است و بايد در زمينه رفع اين مشکل تدابير لازم اتخاذ شود.
وي گفت: رويکرد طلايي دولت تدبير و اميد در کشور حل بحران آب است که با موافقت رهبر معظم انقلاب 8 ميليارد دلار در مسير آب‌وخاک کشور سرمايه‌گذاري مي‌شود که اين نشان درستي از توجه دولت به اين موضوع است.
استاندار سيستان و بلوچستان اظهار داشت: براي مصرف صحيح از منابع آبي بايد کشاورزان در صرفه‌جويي آب در اين استان مشارکت کنند.
هاشمي تاکيد کرد: دست‌اندرکاران حوزه آب‌وخاک سيستان و بلوچستان بايد ظرف مدت 45 روز سند آب اين استان را تهيه کنند تا پس از تصويب بر اساس همين سند حرکت کنيم.
وي اظهار داشت: خشک‌سالي در سيستان و بلوچستان موضوع 20 ساله است و در اين مدت خسارات فراواني به مردم وارد شده است.
وي بيان کرد: دولت براي مهار آب‌هاي روان و مجهز کردن زمين‌هاي کشاورزي به سيستم آبياري نوين برنامه‌هاي خوبي در سيستان و بلوچستان در دست اقدام دارد.
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: به دليل خشک‌سالي‌هاي طولاني و مشکلات ايجاد شده ناشي از آن برخي مردم در اين استان به تکدي گري روي آورده‌اند که جا دارد با تغيير الگوي کشت مشکل کم‌آبي و اشتغال مردم حل شود.
وي افزود: برخي کشاورزان در جنوب سيستان و بلوچستان هندوانه کشت مي‌کنند که متأسفانه بيشترين حجم آب به اين امر اختصاص پيدا کرده است.
وي ادامه داد: جهاد کشاورزي بايد کشاورزان استان را به کشت داروهاي گياهي سوق دهد، زيرا؛ با کشت اين قبيل محصولات هم در مصرف آب صرفه‌جويي و هم درآمد بالايي نصيب آنان مي‌شود.
وي تصريح کرد: اگر محصولات کشاورزي سيستان و بلوچستان به سيستم آبياري نوين مجهز نشوند سقوط اقتصادي و مهاجرت مردم را از اين استان خواهيم داشت.
هاشمي گفت: 30 درصد آب آشاميدني در اين استان نيز به دليل فرسودگي لوله‌ها هدر مي‌رود که بايد در اين خصوص اقداماتي انجام شد.
استاندار سيستان و بلوچستان بيان کرد: دولت در حال تدوين برنامه ششم توسعه کشور است که ضرورت دارد مسوولان نسبت به تهيه برنامه‌هاي استاني اين سند در همه زمينه‌ها اقدام کنند.
هاشمي افزود: مسوولان سيستان و بلوچستان بايد در همه زمينه‌هاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي مطالب خود را همراه با کار کارشناسي شده ارائه تا در برنامه ششم توسعه لحاظ شود و رديف خاصي به آن اختصاص يابد.
وي اظهار داشت: هر دستگاه دولتي استان موظف است براي 5 سال آينده خود برنامه مدون داشته باشد که هر مديري در اين زمينه کوتاهي کند بايد از مردم استان خداحافظي کند.
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: طرح‌هاي در دست اقدام دستگاه‌ها را شخصا رصد خواهم کرد که نقش سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در اين استان بايد بيشتر از سوي مسوولان مورد توجه قرار گيرد.
هاشمي افزود: در مدت يک سال گذشته تاکنون هيچ‌گونه نا امني در سيستان و بلوچستان وجود نداشته که اين فرصتي است تا مديران اجرايي طرح‌هاي اقتصادي را به خود مردم واگذار کنند.
استاندار سيستان و بلوچستان با تسليت حادثه منا در عربستان گفت: حادثه منا اوج بي‌کفايتي مديريت عربستان سعودي را آشکار کرد.
وي ادامه داد: سران آل سعود مست قدرت هستند که بايد مسلمانان جهان نگذارند اين مديريت در عربستان ادامه يابد، چراکه؛ حج متعلق به همه مسلمانان است.
وي افزود: حج متعلق به يک دولت نيست که با اين همه ضعف بخواهد اين اجتماع مسلمانان را مديريت کند.
هاشمي گفت: در سفر دو روز آينده زنگنه وزير نفت به اين استان بزرگ‌ترين قرارداد گاز رساني به سيستان و بلوچستان نهايي مي‌شود.
وي افزود: اعتباري که براي گازرساني به سيستان و بلوچستان در نظر گرفته شده معادل اعتبار عمراني چند ساله اين استان است.
مدير عامل شرکت آب منطقه‌اي سيستان و بلوچستان نيز در اين نشست گفت: متوسط بارندگي در سال 93-94 در اين استان 35 درصد کاهش داشته است.
احمد عاقبت بخير افزود: ذخيره آب سدهاي مخزني استان در يک سال گذشته 23 درصد کاهش و رودخانه‌ها نيز در اين مدت 72 درصد کاهش آورده داشته‌اند.
وي اظهار داشت: در سيستان و بلوچستان 8 هزار و 416 حلقه چاه وجود دارد که 2 هزار و 116 حلقه چاه غيرمجاز است که به زودي تعيين تکليف مي‌شوند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن