تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821236667




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاید خودشان قصد قتل بابک زنجانی را دارند! / رامبد جوان: جنجال‌ها را به ‌رسمیت نمی‌شناسم


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
شاید خودشان قصد قتل بابک زنجانی را دارند! / رامبد جوان: جنجال‌ها را به ‌رسمیت نمی‌شناسم
بررسی محتوایی روزنامه های دوشنبه؛
شاید خودشان قصد قتل بابک زنجانی را دارند! / رامبد جوان: جنجال‌ها را به ‌رسمیت نمی‌شناسم فرهنگ نیوز هر روز صبح به بررسی روزنامه های سیاسی - اجتماعی کشور می پردازد.


به گزارش گروه سیاسی فرهنگ نیوز، روزنامه های صبح امروز دوشنبه 30شهریور 1394 به موضوعاتی همچون دیدار جانبازان با رهبر معظم انقلاب، مطالبات کمیسیون برجام از آمانو، خسارت اجرایی نشدن برجام، ادامه حاشیه سازی سیاسی برای مداحان، اظهارات دادستان درباره طرح قتل بابک زنجانی و محاکمه رسمی جهرمی پرداخته است.تصمیمات جدید برای افزایش کیفیت خودروهای داخلیروزنامه دولتی ایران در خبری از چگونگی برخورد با خودروهای بی کیفیت نوشت: «امیرحسین قناتی» مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت درگفت‌و‌گو با «ایران» درباره اقداماتی که ستاد تحول، بهبود در بهره‌وری و کیفیت در صنعت خودرو از زمان تشکیل (نیمه اول شهریور) تاکنون انجام داده است گفت: هدف از تشکیل ستاد تحول، بهبود در بهره‌وری و کیفیت در صنعت خودرو برای برنامه‌ریزی کوتاه مدت به منظور افزایش سطح رضایت مشتریان و کاهش شکایت مردم است. از این رو به صورت متناوب جلسات تخصصی با حضور خودروسازان، استادان دانشگاه، قطعه سازان و مسئولان کیفیت برگزار شد تا ضمن احصای تمام ایرادهای صنعت خودرو، برای آن راهکارهای اجرایی تنظیم شود.وی افزود: تا پایان هفته جاری جلسات تخصصی ستاد مذکور به پایان می‌رسد و پس از آن تکالیف شرکت‌های خودروسازی برای ارتقای کیفی محصول، خدمات پس از فروش و رضایت مردم ابلاغ می‌شود. پس از ابلاغ، خودروسازان دو ماه فرصت دارند برنامه‌های عنوان شده را اجرایی کنند.
قناتی متذکر شد: برنامه‌هایی که برای خودروسازان در حال تنظیم است سختگیرانه است، اما تمام آنها با توجه به شرایط خودروسازان و قطعه سازان قابلیت اجرا دارد. این برنامه ضمانت اجرا دارد و خودروسازان به هیچ عنوان نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. اگر به هر دلیلی خودروسازان برنامه‌ها را عملیاتی نکنند، مشمول جریمه مالی سنگین خواهند شد، همچنین در رتبه ‌بندی خودروسازان بشدت این امر تأثیر‌گذار است. بدین جهت شرکت‌های خودروسازی برای رضایت مردم و به حداقل رسیدن شکایت‌های مردم باید عزم خود را جزم کنند.
 

«هلال شیعی» واقعیت یا توهم رقبا
ایران: 11 سال است که شیخ‌نشینان حاشیه خلیج فارس و حامیان آنها نگرانی‌های دیرینه و پنهان خود را از قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران با ادعای طرح موهوم «هلال شیعی» علنی کرده و به زعم خود نسبت به شیعه‌سازی منطقه خاورمیانه با محوریت ایران هشدار می‌دهند. آنها در توجیه طرح «هلال شیعی» تمام تحولات منطقه‌ای از جنگ 4 ساله سوریه گرفته تا قیام مردمی بحرین، ناآرامی‌های عراق، تحولات لبنان و یمن، همه و همه را به ایران مرتبط می‌دانند و به خیال خود برای مقابله با قدرت گرفتن شیعیان در منطقه خاورمیانه از تکفیری‌های تندرو حمایت مادی، معنوی و لجستیکی می‌کنند. شاهزادگان آل سعود و دوستان اردنی، مصری، قطری و... ریاض با کینه دیرینه‌ای که از شیعیان و ایران دارند، داعش را در منطقه تغذیه می‌کنند تا با شیعه‌کشی، از دغدغه‌های تمامیت‌خواهانه آنها اندکی بکاهد اما داعش تکفیری نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت، مسیحیان، کردها، ایزدی‌ها و هر کسی را که غیر از داعش باشد تکفیر می‌کند و می‌کشد و به کابوس حامیان منطقه‌ای‌اش تبدیل می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد مسجد جامعی، عضو هیأت مدیره دانشکده روابط بین‌الملل و کارشناس ژئوپلتیک در گفت‌و‌گو با «ایران» به چگونگی شکل‌گیری طرح موهوم هلال شیعی در منطقه و جایگاه ژئوپلتیکی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه پرداخته است.
 
نگرانی نسبت به ایران و متحدان ایران مربوط به قبل از سقوط صدام است. هرچند در آن زمان عنوان «هلال شیعی» شناخته شده نبود اما با تعابیر مختلفی به آن اشاره می‌شد. به‌عنوان مثال حسنی‌مبارک، در زمان خود بارها تکرار می‌کرد: «شیعیان در هر نقطه‌ای که هستند بیش‌ از آنکه به‌ کشور خودشان و جایی که شهروند آن هستند دلبسته باشند، به ایران دلبسته هستند.» لذا موضوع ایران و متحدان ایران، مربوط به قبل از سقوط صدام است اما زمانی که صدام سقوط کرد - که البته باوجود میل عموم کشورهای عربی بود - با توجه به ذهنیت موجود در کشورهای عرب منطقه، این نگرانی در آنها ایجاد شد که ایران تبدیل به یک قدرت بزرگ شده است. اما تعبیر هلال شیعی را نخستین بار ملک عبدالله، پادشاه اردن مطرح کرد و پس از آن، دیگران هم به‌طور مکرر از آن استفاده کردند و هنوز هم این تعبیر دستمایه آنها است. اصولاً عموم اعراب منطقه به دلایل فراوانی با ما مشکل دارند که در هر مرحله به شکلی ظاهر می‌شود.
این جریان دو علت دارد. نخست اینکه، مطرح کنندگان بحث هلال شیعی می‌خواستند هم افکار عمومی جهان مسلمان و هم افکار جهان عرب غیر شیعه را نسبت به ایران تحریک کنند. دوم اینکه، مطالبات مردم بحرین که مطالبات آزادیخواهانه و در راستای حقوق طبیعی شان بود را یک جنبش و مبارزه طایفه‌ای و مذهبی جلوه دهند و بگویند هدف این جنبش در درجه اول کسب قدرت است. آنها جنبش بحرین را متهم می‌کردند که به دلیل سنی بودن نظام حاکم، اعتراض و مبارزه می‌کند و نه به علت اینکه نظام حاکم ظالم و فاسد است. این در حالی است که در ابتدای حرکت مردمی بحرین تعداد قابل توجهی از اهل سنت بحرین هم که مورد ظلم و تعدی بودند، همراه این جنبش بودند. مطرح کنندگان بحث هلال‌شیعی به این وسیله می‌خواستند این جنبش را خلع سلاح کنند. 
 
واقعیت این است که شیعیان عراق، ایران، سوریه و... در موقعیت‌های مختلفی هستند و با مسائل متفاوتی مواجه هستند و سیاست‌های کم و بیش متفاوتی هم دارند، اگرچه ممکن است در برخی مسائل دیدگاه‌های مشترکی داشته باشند، لذا هلال شیعی مبتنی بر واقعیت نیست بلکه یک ابزار تبلیغی برای رسیدن به یک سلسله اهداف از پیش تعیین شده است که پیشتر به برخی از آنها اشاره کردم.
این بحث بسیار مفصل است. قسمت‌هایی از این اهداف نیز ریشه منطقه‌ای ندارد و مربوط به قدرت‌های بزرگ است که مایلند در منطقه باشند و منطقه نا‌آرام باشد و بیشترین کمک و خدمت را به رژیم اسرائیل داشته باشند. به طور خلاصه منطقه ما از مشکلات بسیاری رنج می‌برد که بخش قابل توجهی از آن ریشه داخلی دارد، اما بخش مهمی از آن هم به دلیل سیاست‌های خارجی فرامنطقه‌ای است که می‌خواهد منطقه این‌گونه باشد.
از هر عاملی که این شکنندگی و بدبینی را بیشتر کند و بتواند به رژیم اسرائیل کمک کند، حمایت می‌کنند و شیعه‌هراسی و اسلام‌هراسی برای آنها تفاوتی نمی‌کند. نمی‌توان گفت که یک سیاست اسلام‌هراسی و یک سیاست شیعه‌هراسی وجود دارد بلکه واقعیت این است که یک سیاست کلی برای نا‌آرام کردن مداوم در منطقه وجود دارد.
 
پیدایش داعش دلایل و منطق تحولی خاص خود را دارد و البته کشورهای یادشده به تولد و رشد آن کمک کرده‌اند و نه به اصل پدیداری آن. البته یکی از مهم‌ترین اهداف گروه‌های تکفیری مقابله با شیعیان است، این حرف درستی است. از ابتدا هم تکفیری‌ها با تخریب مکان‌های مقدس شیعیان و کشتار وسیع آن‌ها، آشکارا دشمنی با شیعه را نشان دادند و اگر بتوانند باز هم این کار را می‌کنند. بنابراین یکی از اهداف داعش و دیگر گروه‌های تکفیری مبارزه تمام عیار با شیعیان است. اما کسانی که از آنها حمایت مستقیم یا غیرمستقیم می‌کنند، اهداف بسیار متفاوتی را که بعضاً برخی از آنها با هم در تعارض است، دنبال می‌کنند.
 
هر روز تأخیر ١٠٠ میلیون دلار ضرر
روزنامه اصلاح طلب شرق در گفتگو با مشاور رئیس جمهور به ضررهای تاخیر در اجرای برجام پرداخته و این ضرر را ناشی از بررسی های برجام در مجلس توسط نمایندگان ملت عنوان کرده:
«من درباره عملکرد نمایندگان محترم نمی‌توانم قضاوت کنم. متأسفانه برخی نمایندگان مجلس فکر می‌کنند این شیوه‌ها مؤثر است، اما اگر همان نمایندگان بدانند که صد میلیون دلار در روز یعنی چه ضرری! قطعا وارد حاشیه‌سازی برخی جریان‌های سیاسی نمی‌شوند. من بعید می‌دانم نماینده‌ای این ضرر را متوجه شود، اما همچنان در دام حاشیه‌سازی‌های برخی جریانات مشخص قرار بگیرد. من امیدوارم چنین نماینده‌ای در کمیسیون برجام نباشد که این ضرر را متوجه شود، اما همچنان بر حاشیه‌ها پای بفشارد». این را ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید. کمیسیون برجام چند هفته‌ای است با دعوت از افراد و جریانات مختلف، بررسی برجام را آغاز کرده است.  بررسی‌ای که به عقیده ترکان نباید وارد حاشیه‌های سیاسی شود و به عقیده او همین الان هم دیر است. 
دغدغه نمایندگان مختلف مجلس قابل درک است، اما نمایندگان محترم باید بدانند این مسئله امروز با شرایط اقتصادی کشور پیوند خورده است. اولا همه نمایندگان، مخالف با اجرای برجام نیستند، تنها تعدادی از نمایندگان محترم مجلس با اجرای برجام مخالف‌اند. در این بین، برخی از انتقادها جناحی و سیاسی است. 
بی‌گمان نوع برخورد برخی از نمایندگان محترم مجلس در به‌تأخیرانداختن بررسی برجام در کمیسیون ممکن است به اهدافی که ما از توافق‌نامه برجام داشته‌ایم، ضربه وارد ‌کند. کمیسیونی که برای این کار تشکیل شده است باید اهداف خود را براساس سریع‌تر و اصولی عمل‌ کردن بگذارد و اصلا وارد حاشیه نشود.
من درباره عملکرد نمایندگان محترم نمی‌توانم قضاوت کنم. متأسفانه تعداد کمی نمایندگان مجلس فکر می‌کنند این شیوه‌ها مؤثر است، اما اگر همان نمایندگان بدانند که صد میلیون دلار در روز یعنی چه ضرری! قطعا وارد حاشیه‌سازی برخی جریان‌های سیاسی نمی‌شوند. من بعید می‌دانم نماینده‌ای این ضرر را متوجه شود، اما همچنان در دام حاشیه‌سازی‌های برخی جریانات مشخص قرار بگیرد. من امیدوارم چنین نماینده‌ای در کمیسیون برجام نباشد که این ضرر را متوجه شود، اما همچنان بر حاشیه‌ها پای بفشارد.
 
تحریم بی‌تردید فسادهای مالی گسترده را رقم زد. بابک زنجانی و حامیان بابک زنجانی را پدید آورد. من درباره اثرات تحریم‌ها حرف برای گفتن بسیار دارم. هنوز هم کسانی هستند که از اثرات تحریم‌ها مشغول کاسبی‌اند. ‌ 
مجلس باید مراقب حاشیه‌سازی‌های عده‌ای در گوشه‌وکنار باشد. شاید برخی نخواهند توافق اجرا شود و تحریم‌ها پایان یابد. شاید برخی نخواهند به رانتی که برایشان فراهم شده پایان دهند. مجلس باید فارغ از حاشیه‌سازی‌های سیاسی کارش را تمام کند.




روحانی خبر داد: اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی
شرق: آمانو در تهران با حسن روحانی، جواد ظریف، علی‌اکبر صالحی و اعضای کمیسیون برجام دیدار کرد. 
این سومین سفر آمانو به تهران در دو سال گذشته است که در اجرای نقشه راه تهران و آژانس، تعریف شده است. ظریف در دیدار با آمانو، انتظار ایران در همکاری با آژانس را مطرح کرد؛ اینکه «اتهامات بی‌اساس درباره ابعاد غیرصلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران مختومه شود». حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز در این دیدار گفت ایران در اجرای برجام داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند و امیدوار است آژانس نیز منصفانه‌ بر اجرای توافق برجام نظارت داشته باشد.  ایران و آژانس زمانی‌ که دولت یازدهم بر سر کار آمد در بدترین سطح همکاری با هم قرار داشتند؛ ایران تلاش می‌کرد به سؤالات متعدد آژانس پاسخ دهد، اما برخی اطلاعات غیرمستند موجب شده بود آژانس به‌دنبال دریافت هرکدام از پاسخ‌ها، سؤال جدیدی مطرح کند. 
- بازدید تشریفاتی از پارچین
همچنین آمانو عصر دیروز بازدیدی از پارچین انجام داد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران که این خبر را به «ایرنا» داده آن را «یک بازدید تشریفاتی» دانسته ‌است. کمالوندی گفته: «یوکیا آمانو در این بازدید، از برخی نقاط کارگاهی این مجموعه که ادعاهای واهی درباره آنها مطرح بود، به‌ویژه روند تعمیر و بازسازی جاده دسترسی به سد ماملو در جوار پارچین که در اثر بارندگی‌های اخیر نشست کرده است نیز دیدن کرد». آژانس در آخرین گزارش‌ خود، بازسازی‌ها در جاده نزدیک به پارچین را عامل این دانسته بود که نمی‌توان درباره وضعیت پارچین نظر نهایی داد. تاکنون بازرسان آژانس دو دور از پارچین بازدید کرده‌اند، اما ایران با توجه به اینکه این سایت، نظامی است، اجازه بازدید دوباره از آن را نمی‌داد.
- ایران انحرافی از برنامه خود نداشته
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وظایف این آژانس را مهم و پیچیده در عرصه فنی، حقوقی و سیاسی توصیف کرد و گفت: «ما علاقه‌مند هستیم افکار عمومی جهان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتماد کنند،». براساس توافق وین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول راستی‌آزمایی اقدامات ایران در حوزه اجرای محدودیت‌های هسته‌ای است.
روحانی در این دیدار گفت: «ایران در ١٢ سال گذشته روابط گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته و توقع ما از آژانس بیش از آن چیزی نیست که در اساسنامه آن آمده است و ما به‌دنبال خواسته‌ای بیش از قرارداد پادمان فی‌مابین ایران و آژانس نیستیم».
 
آژانس دنبال شفاف‌سازی است
شرق: «یوکیو آمانو» نیز در دیدار با روحانی با ابراز خرسندی از گسترش همکاری میان ایران و آژانس پس از انتخاب روحانی به ریاست‌جمهوری ایران و انجام توافق برجام و امضای نقشه راه، گفت: «آژانس انرژی اتمی به‌دنبال شفاف‌سازی در مسائل و اجرای وظایف محوله است که می‌تواند پایه‌های خوبی برای همکاری بلندمدت باشد. آژانس حرکت گام‌به‌گام، منظم و ‌روبه‌جلویی در بررسی برنامه‌های مرتبط با ایران در نظر گرفته است و تلاش می‌کند با بی‌طرفی و تأکید بر حقایق، گزارش خود را منعکس کند». آمانو ابراز امیدواری کرد، گزارش کارشناسان آژانس در زمینه «پی‌ام‌دی» هرچه سریع‌تر در چارچوب برجام، پس از توافق با اعضای کشورهای مذاکره‌کننده در شورای حکام ارائه شود. منظور از «پی‌ام‌دی»، مسائل گذشته و حال یا همان مطالعات ادعایی است که بر مبنای مقاله‌ یکی از فعالان عرصه اتمی در یک مجله، به ایران منتسب شده است.
- آمانو در کمیسیون
طبق درخواست اعضای کمیسیون برجام و با هماهنگی وزارت‌خارجه، آمانو بعدازظهر دیروز در کمیسیون ویژه مجلس که برای بررسی توافق هسته‌ای شکل گرفته، حضور یافت. اما او حضورش در این جلسه را مشروط به ضبط‌نشدن صدا و تصویر از توضیحاتش کرده بود.
آمانو در این جلسه گفت: «آژانس به مسائل محرمانه احترام می‌گذارد چراکه آن را جدی تلقی می‌کند. ما رژیمی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه داریم که به آن پایبند هستیم و آن را جدی می‌دانیم». 
او تأکید کرد: «ما با ایران بر سر یک نقشه راه توافق کردیم؛ نقشه راهی که تا الان قدم‌های چشم‌گیری در آن برداشته شده است. این نقشه راه بسیار محکم است و برنامه زمان‌بندی خود را دارد و قرار است در آن مسائل باقی‌مانده بین ایران و آژانس را تا پایان سال میلادی به اتمام برسانند». آمانو تأکید کرد که این پروسه بی‌پایان نیست و قرار است این پرونده تا پایان سال میلادی بسته شود.
- ١٢٠ کشور پروتکل را اجرا می‌کنند
آمانو با بیان اینکه طبق برجام، ایران به‌صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد، گفت: «این اقدام از طرف ما مثبت تلقی خواهد شد و کمک می‌کند تا اثبات ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران محقق شود». «باید متذکر شوم که بیش از ١٢٠ کشور در‌حال‌حاضر پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند و ما این موضوع را در قبال ایران بدون هیچ تبعیض یا مورد ویژه و استثنایی اجرا خواهیم کرد».
 
فيورينا زير تيغ
شرق:  انتقادات جدی به فروش پرينتر توسط شرکت «اچ‌پی» به ایران در زمان تحریم، این‌روزها گریبانگیر «فیورینا» شده است که مخالفت با توافق ایران را یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های انتخاباتی خود اعلام کرده است. کارلی فیورینا، تنها کاندیدای زن جمهوری‌خواهان، در روزهای اخیر به‌خاطر معاملات تجاری گذشته‌اش با ایران به‌عنوان مدیر اجرائی شرکت اچ‌پی با انتقاداتی مواجه شده است. گفته مي‌شود شرکت اچ‌پی در زمان مدیریت او، به طور غیرمستقیم، صدها میلیون دلار تجهیزاتی که اکثرا چاپگر بودند را در ایران به فروش رساند. اما «فيورينا» مي‌گويد از فروش پرينترها به ایران بی‌خبر بوده و قوانین مربوط به تحریم‌ها را زیرپا نگذاشته‌ است. شركت اچ‌پي توضيح داده كه شركت واسطي در هلند جريان اين خريدوفروش را تسهيل مي‌كرد و آنها مستقيم با خريداران ايراني در ارتباط نبوده‌اند.   
 
او توافق هسته‌ای با ایران را بسیار خطرناک خوانده است چراکه موجب رهایی و شکوفایی اقتصاد ایران شده و به بازرسان آمریکایی اجازه دسترسی کافی به تأسیسات هسته‌ای را نمی‌دهد. او گفته‌ است در اولین روز حضورش در اتاق بیضی کاخ سفید با دوست خوب آمریکا، نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، تماس گرفته و خیال او را از حمایت آمریکا از اسرائیل آسوده می‌کند. تماس دوم با رهبر عالي ایران خواهد بود. فیورینا گفت که در تماسش با مقامات ارشد ایران، به ایشان می‌گوید که اگر اجازه بازرسی از تأسیسات هسته‌ای و مراکز غنی‌سازی را در هر زمان و هر مکان به ما ندهند، با تمام توان خود و با استفاده از سیستم گردش مالی آمریکا در سراسر جهان، تحریم‌های مالی سختی را علیه ایران تحمیل می‌کنیم.
 

رامبد جوان: جنجال‌ها را به ‌رسمیت نمی‌شناسم
شرق در گفتگو با رامبد جوان نظرش را درباره حواشی سیاسی ساخته شده برای خندوانه جویا شده است: «حقیقتا خودم هم غافلگیر شدم و فکر می‌کنم نیاز است تا تحلیلگران مسائل اجتماعی درباره این موضوع صحبت کنند. بارها به این نکته تأکید کرده‌ام که «خندوانه» به‌هیچ‌وجه سیاسی نیست. مشخص است که نه امیرمهدی ژوله متعلق به جناح خاصی است و نه امین حیایی. بارها تأکید کرده‌ایم که «خندوانه» تنها برای شادکردن مردم ساخته شده و اجرای این مسابقات به دلیل هیجان و شادی بیشتر مردم است و در انتهای برنامه هم که به رسم همیشگی شعار خلیج‌فارس و ایران را می‌خوانیم. پس تکلیف ما مشخص است. به‌گمانم این رفتارها نیاز به تحلیل روان‌شناسی دارد تا آسیب‌شناسی دقیقی روی آن صورت بگیرد».
«الان کف دستم می‌خارد برای دکوپاژکردن فیلم و فیلم‌سازی. اما احساسم این است که این برنامه الان دیگر مثل یک باشگاه خنده و شادی است و چراغش باید روشن باشد. واقعیت این است که مردم به این شادی نیاز دارند».
 
«هیچ‌کدام از ما نگاه سیاسی به «خندوانه» نداریم. طبعا ممکن است موضوعات مورد بحث در مواقعی به‌هم گره بخورد. مثلا نگاه سیاسی یا فرهنگی در برخی موارد با هم تداخل داشته باشد. نگاه و طراحی ما در این برنامه اصلا سیاسی نیست و تنها اجتماعی و فرهنگی است. اگر با دید یا زاویه‌ای دیگر به یک اتفاق نگاه کنیم می‌توانیم تعبیر سیاسی از آن دربیاوریم مثل اینکه من در خانه‌ام بنشینم و اخبار سیاسی نگاه کنم یا صفحه سیاسی یک روزنامه را با دقت بخوانم. در این صورت من آدم سیاسی‌ای هستم؟ اینکه چه نوع رفتاری می‌تواند رفتار سیاسی باشد و اینکه تا چه حد آسیب‌زننده باشد یا آسیب‌پذیری ایجاد می‌کند نیاز به تحلیل دارد. نمی‌دانم چرا عده‌ای اصرار دارند که ما را به جریانات سیاسی گره بزنند؟»
«آقای عادل به‌عنوان یک ادیب که کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهد و رئیس فرهنگستان زبان و ادب است به برنامه دعوت شد و ما از این منظر با او معاشرت می‌کنیم. واقعا تکلیف ما روشن‌تر از این نمی‌تواند باشد. ما قصد سیاسی‌کاری نداریم و تنها برای شادی و یادآوری شادی به مردم، این برنامه را تولید می‌کنیم».
 
مدتی دیگر فصل دوم برنامه «خندوانه» تمام خواهد شد و مشخص نیست فصل سوم این برنامه بار دیگر چه زمانی روی آنتن خواهد رفت. «تعطیلی برنامه به این دلیل است که من فیلم سینمایی خواهم ساخت که باید برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شود و بعد از آن فصل سوم «خندوانه» را آغاز خواهم کرد». 
او در پاسخ به این پرسش که آیا صحبت از ساخت برنامه‌ای با شمایل «خندوانه» مطرح است و به‌جای آن پخش خواهد شد، یا خیر؟ می‌گوید: «نمی‌دانم. امکان دارد که چنین تصمیمی گرفته شود اما من در جریان پروژه دیگری نیستم».
 
نقش نومحافظه‌کاران در شورش ۸۸
روزنامه اصولگرای وطن امروز در یادداشتی به بررسی  فرمایشات رهبر بزرگوار انقلاب درباره حق‌الناس بودن رأی مردم پرداخته است: تحلیلگران و ناظران سیاسی که شورش سال 88 را تحلیل و مطالعه کرده‌اند، هر کدام به دلایلی بر نقش بازیگران جبهه اصلاحات تأکید بیشتری ورزیده‌اند. البته هیچگاه نقش نومحافظه‌کاران و شاخص این جریان را هم نادیده نگرفته‌اند. اما گویی در آن حوادث، اصلاح‌طلبان بیش از نومحافظه‌کاران مجازات شده‌اند. در ادبیات ژورنالیستی و سیاسی، اصطلاح «فتنه‌گران» به جریان تندرو اصلاحات اشاره دارد و «ساکتان فتنه» هم در برگیرنده میانه‌روهای اصلاح‌طلب و کل جریان نومحافظه‌کاری است. از این جهت در ادبیات سیاسی نقش مهم «نومحافظه‌کاران» تنها به «ساکتان فتنه» تقلیل یافت. در حالی ‌که واقعیت بیش از این بود. یعنی بسیاری از مشهوران به ساکتان، خود از رهبران و فعالان اصلی شورش 88 بودند.
 
خاستگاه نومحافظه‌کاری در طبقات ممتاز و الیگارشیک و به تعریف عام در اشرافیت است. لذا بر همین اساس بود که کتاب «شورش اشرافیت بر جمهوریت» با نشان دادن ماهیت شورش سال 88، به مطالعه آن پرداخت. در حقیقت در این شورش سیاسی رخ داده، نوعی تقسیم کار بین بازیگران وجود داشت. تأمین ایدئولوژی و بسیج اجتماعی به جریان اصلاحات واگذار شده بود، زیرا آنها به دلیل گرایش‌های چپ و نیز داشتن تجربیاتی در دهه 70 این کار را بهتر می‌توانستند انجام دهند. می‌دانیم خاصیت الیگارشیک در جریان تندرو اصلاحات در قیاس با محافظه‌کاران و جریان میانه‌رو اصلاحات ناچیز است. لذا آنها در تهیه سلاح ایدئولوژیک و جذب طبقه متوسط شهری موفق‌تر بودند اما نقش لابی‌های در سطوح بالا، حمایت‌های مالی و سخت‌افزاری، هدایت تشکیلاتی و رهبری و اخذ تصمیمات مهم با طبقه الیگارشی و بویژه نومحافظه‌کاران بود. نتیجه چنین تقسیم کاری آن بود که اقدامات جریان تندرو اصلاحات بیشتر به چشم آمد، در حالی ‌که نقش مهم‌تر الیگارشی و نومحافظه‌کاران به این دلیل که دور از چشم ‌انظار و رسانه‌ها بود چندان به چشم نیامد. لذا گذشته از لابی‌ها و نفوذهای این جریان طبیعی می‌نمود در آن شورش‌ها چشم‌ها سوی دیگری را رصد کنند.



اما چنانکه در کتاب «شورش اشرافیت بر جمهوریت» به طور مبسوط توضیح داده شده، «فتنه» ماهیتی کاملا الیگارشیک داشت. یعنی اصل نزاع بر سر این بود که طبقه ممتاز شکل‌گرفته بعد از انقلاب در صدد شکستن قواعد مردم‌سالاری و جمهوریت برآمد و تلاش کرد با بهانه «تقلب» در انتخابات از پذیرش آرای عمومی سر باز زند. 
امروز از آن حوادث 6 سال گذشته است و هدایت‌گران نومحافظه‌کار که به طور عمده در پشت صحنه نقش هدایت را برعهده داشته‌اند، به اقتضای زمان و شرایط جدید سیاست نوتری را برگزیده‌اند. آنها با اشاره به فرمایشات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب که بار دیگر، اخیرا به حق‌الناس بودن رأی مردم تأکید کردند تفسیر جهت‌دار خود را دنبال می‌کنند. در این سیاست و روش جدید می‌توان نکات زیر را مشاهده کرد.
 
یک- آنها از پذیرش خطای راهبردی سال
88 می‌گریزند و به اشتباه خود اقرار نمی‌کنند. آنان در این شیوه تلاش می‌کنند به صورت تلویحی مدعی شوند این حکم رهبری، جدید است و از سال 92 به بعد صورت گرفته است(!) حتی این زخم را نیز برجا می‌گذارند که بر ادعای خود در سال 88 تأکید کنند. یعنی این حکم را در واکنش به تقلبی(!) که سال 88 رخ داد ترسیم و تفسیر کنند. با این سیاست یک چرخش دیگر نیز صورت می‌گیرد. در آن سال شخص رهبری متهم به این پدیده می‌شد اما امروز به دلیل آنکه مقابله با آن شیوه را ممکن نمی‌دانند، تلاش می‌کنند بازوهای اجرایی و نزدیک به ایشان را متهم سازند و حتی از این طریق ایشان را تضعیف کنند.
دو- هدف دیگر نومحافظه‌کاران این است که برعکس تجربه‌ای که از آنها سراغ داریم و سال 88 به اوج خود رسید، خویش را طرفدار آرای عمومی نشان دهند و ضمانت این کار را هم اعتقادات دینی و ولایت‌پذیری‌شان بیان کنند. در حالی ‌که شورش نومحافظه‌کاران علیه «رأی مردم» یا همان «حق‌الناس» نشان از این دارد که نخستین افرادی که باید این سخن را در اعماق دل می‌پذیرفتند، آنها بودند.
سه- اینکه آرای عمومی «حق‌الناس» است از قابل‌فهم‌ترین استدلال‌های دینی است که عقل سلیم به استقبال آن می‌رود. اما این منطق شمولیت دارد و دلبخواهی نیست تا در جایی که نتیجه به سود ما خاتمه یافت به مثابه «نؤمن ببعض» آن را علم کنیم و زمانی که شکست خوردیم به مثابه «نکفر ببعض» آن را انکار کنیم و به بهانه‌های گوناگون برای برهم زدن بازی متوسل شویم.
 
در واقع مراحل پیشرفت و وحدت در ایران زمانی به نقاط سرنوشت‌ساز خود می‌رسد که این آموزه را با تمام وجود بپذیریم و به آن عمل کنیم. همچنین اگر در گذشته خلاف آن عمل کرده‌ایم، شجاعت بیان آن را داشته باشیم و ضمن توبه از آن، با عذرخواهی از پیشگاه رهبر بزرگوار انقلاب و مردم، درصدد جبران باشیم.

 
کنایه سنگین اژه‌ای به ترکان
وطن امروز: ماجرای شایعه ترور بابک زنجانی در زندان را اولین بار، مشاور جنجالی حسن روحانی مطرح کرد. اکبر ترکان که هم مشاور ارشد حسن روحانی است و هم دبیر شورایعالی مناطق آزاد، اخیرا در ادامه اظهارنظرهای جنجالی خود مدعی شد عده‌ای قصد ترور بابک زنجانی را دارند! او در ادامه این ادعای جنجالی تصریح کرد: «دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بیشترین کوشش را می‌کنند تا مبادا آن زنجیره‌ای که بابک زنجانی به آن وصل است، او را در زندان بزنند».
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای پاسخ تکان‌دهنده‌ای به این قبیل شایعه‌سازی‌ها داد! پاسخی که البته می‌تواند قابل تأمل هم باشد.
وی گفت: هیچکس حق ندارد به یک فرد هر چند متهم هم باشد توهین کند، متاسفانه بعضی مطالب که بعضا از زبان برخی مسؤولان نسبت به این متهم گفته می‌شود اصلا صحیح نیست و اگر این متهم شاکی بشود این توهین‌ها قابل پیگیری است. به گزارش میزان، وی افزود: گفته می‌شود کسانی ممکن است این فرد را بکشند که این مطلب تشویش اذهان عمومی است و قابل پیگیری است. تصور می‌شود کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند شاید خودشان قصد چنین کاری داشته باشند و اینها بدون دلیل این حرف را می‌زنند و با این اظهارات القا می‌کنند که برنامه‌ای دارند اگرنه هیچکس چنین شاهدی ندارد و در سیستم اطلاعاتی و سیستم نظامی چنین چیزی مطرح نشده است. سخنگوی قوه‌قضائیه با بیان اینکه نمایندگان مجلس از همه به قانون واقف‌ترند، افزود: تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه با قاضی است  هر چند اگر دادگاه هم علنی باشد تا قبل از قطعیت، حکم قابل انتشار نخواهد بود و این قانون در خود مجلس تصویب شده و به تایید شورای نگهبان رسیده است.
 
توهین زشت مرعشی به مردم
وطن امروز: حسین مرعشی، رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی و یکی از نزدیکان خانوادگی هاشمی که در میان اهالی سیاست در شمار عناصر جنجالی و بددهن شناخته می‌شود؛ در تازه‌ترین اظهارنظر خود، به بخش وسیعی از مردم ایران توهین کرد!
وی گفته است:  اگر کسی از تکرار دولت‌های نهم و دهم، تنش نلرزد و متأثر نشود یک ایرانی با شرف نیست! این اظهارنظر توهین‌آمیز مرعشی در حالی است که وی در محافل عمومی با آن اظهارنظر معروفش در ایام انتخابات سال 88 شناخته می‌شود. آنجایی که در یک نشست دانشجویی صراحتا گفت:«ما دزد هستیم ولی عرضه ندارند ما را بگیرند»! مرعشی پس از آزادی از زندان مدتی از محافل سیاسی دور بود به گونه‌ای که بیشتر اوقات خود را در قهوه‌خانه‌ای که خود دایر کرده بود، می‌گذراند! با این حال با روی کار آمدن حسن روحانی، شرایط برای فعالیت مجدد مرعشی و امثال او باز شد و بر همین اساس هر از گاه اظهارنظرهای بی‌ادبانه و توهین‌آمیز این افراد در فضای سیاسی کشور، باعث رنجش خاطر بخش وسیعی از مردم می‌شود! به گونه‌ای که او در یکی از اظهارات خود در دفاع از عملکرد حسن روحانی در دولت گفت: «مردم باید منت حسن روحانی را بکشند»! متاسفانه به دلیل حمایت‌ها و نیز دسترسی‌های این قبیل افراد، انگیزه و اراده این افراد برای بیان چنین اظهارنظرهایی که موجب مسمومیت فضای عمومی می‌شود، افزایش می‌یابد!
 

اینجا هفت‌تیر؛ میدان تلاقی سیاست‌هاست! 
روزنامه اصلاح طلب آرمان در مطلبی احزاب سیاسی را بی خبر از مردم دانسته و نوشت: میدان هفت تیر؛ میدان تلاقی‌هاست؛ تلاقی اتوبوس شرکت واحد و تاکسی دربستی! تلاقی برند معروف روسری و شال‌فروش دوره‌گرد؛ تلاقی دفاتر احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا و تلاقی تصمیم‌گیران حزبی و تصمیم‌گیران اصلی. میدان هفت تیر را می‌توان به طور تقریبی در مرکز تهران تعریف کرد. 
اکنون که به این میدان می‌روید نشانی از سیاست‌ورزی در آن نیست و بازار شال‌فروشان کنار اطراف میدان گرم‌تر از سرمای سیاست در شهریور ماه است. دستفروش داد می‌زند: اره برقی و تو که در حال و هوای سیاست هستی به این می‌اندیشی که چرا این فروشنده دوره‌گرد در فضای اعتدال و امیدی که دولت یازدهم حاکم کرده است از اره برقی می‌گوید؟ مگرقرار نبود که دیگر نامی از اره و بریدن در کار نباشد؟ وقتی از او درباره قیمتش مي‌پرسم می‌گوید: «خانم، این اره‌ها اصل آمریکایی است.» بنده خدا شاید آن میزان سواد نداشت که «Made in china» نقش بسته بر جعبه اره برقی را ببیند. به او می‌گویم: چر تبلیغ کالای آمریکایی را می‌کنی؟ اخم می‌کند و جواب می‌دهد: «خانم؛ مردم می‌گویند کالای آمریکایی خیلی کار می‌کند.» می‌خندم و می‌گویم: «پس چرا شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهید؟» می‌گوید «من سیاسی نیستم خانم؛ اگر اره لازم ندارید بگذارید من کاسبی‌ام را بکنم. ما شعار مرگ بر آمریکا را همیشه می‌دهیم اینکه ربطی به اره برقی ندارد.» این جواب مرا به فکر فرو برد و در جستجوی یافتن ارتباط اره با شعار «مرگ بر آمریکا» بودم که این فروشنده دوره‌گرد مثل یک تئوریسین سیاست خارجی آنها را به هم پیوند داد. شاید منظور فروشنده دوره‌گرد این بود که باید رابطه با آمریکا بهتر شود و دیوار بی‌اعتمادی‌ها را با اره برقی برید اما نمی‌دانست که عمق دشمنی‌های آمریکا با ایران آن اندازه است که با یک بار اره کردن پاره نخواهد شد و نمی‌دانست اگر ایران اینچنین با اقتدار نبود، بدون تدبیر اره در دست می‌گرفت و بر شکاف‌ها می‌کشید و امروز دیگر رئیس سازمان انرژی اتمی دنیا به ایران سفر نمی‌کرد تا در کمیسیون بررسی برجام شرکت کند؛ اگر اره برقی این فروشنده در دست مسئولان بود و بی محابا آن را بر دیوار بی‌اعتمادی ایران و آمریکا می‌کشیدند اکنون گروه 1+5 در جایگاهی نبود که ساعت‌ها با تیم مذاکره‌کننده ایران به گفت‌وگو بنشینند و از مواضعشان کوتاه بیایند. 
یارانه نخواهیم چه کسی را ببینیم
به سمت دیگر میدان می‌روم. مقابل عابر بانک‌ها شلوغ است. به خانمی که مشخص است کلافه شده و بلندبلند با اطرافیانش صحبت می‌کند نزدیک می‌شوم که ببینم چه می‌گوید. می‌گوید: «یارانه هم دردی از مشکلات دوا نمی‌کند؛ برای اول مهر بچه‌ام سه‌برابر پول یارانه خرج خودکار و مانتوی مدرسه کردم. بدهند یا ندهند هیچ فرقی ندارد.» 
«خرج زندگی بالاست. شما بچه داشتی، می‌فهمیدی چه می‌گویم. سه‌برابر این یارانه را دیروز خرج مانتو و کیف و کفش دخترم کردم که به مدرسه برود. این یارانه را اگر دولت نمی‌داد اتفاقی نمی‌افتاد و الان بچه‌هایم فکر می‌کنند با این یارانه چقدر دست من برای خرید باز شده است. خدا آن فردی که یارانه دادن را آغاز کرد و کلی هم تبلیغ دروغ برایش کرد....»
می‌پرسم: «وضع مالی شما از زمان آغاز دولت آقای روحانی تفاوت نکرده؟» کمی فکر می‌کند و به موبایلش نگاه می‌کند. گویی منتظر تماس مهمی است، جواب می‌دهد: «واقعیتش این است که نمی‌دانم چرا آقای روحانی را بیشتر دوست دارم. شوهر و بچه هایم هم همین حس را دارند و می‌گویند که همه چیز خیلی بهتر از قبل شده است.» از شغل همسرش می‌پرسم و می‌گوید: «مهندس است و ساختمان می‌سازد. راستش را بخواهید چند سال بود که پروژه‌های شرکت همسرم خوابیده بود و او آنچنان کاری نداشت. اما الان یک‌سال است که دیگر کم پیدا شده (می‌خندد).»
 تلاقی دو تصمیم‌گیر
اینجا میدان هفت تیر است. میدانی نزدیک به احزاب سیاسی! میدانی که مرکز دو حزب اصولگرا و یک حزب اصلاح‌طلب در آن حوالی هستند. حزب موتلفه و جامعه اسلامی مهندسین و حزب اتحاد ملت ایران . آنها اما خبری از دغدغه آن مرد اره فروش و آن زن یارانه‌بگیر ندارند. 



معمای حضور انتخاباتی مداحان! 
آرمان در مطلبی باز هم به حاشیه سازی سیاسی برای مداحان پرداخته است: عضو شورای مركزی جمعیت ایثارگران پیش‌تر از توصیه حاج‌سعید حدادیان مداح معروف كشور برای وحدت اصولگرایان در انتخابات پیش رو خبر داده بود. مجتبی توانگر با اشاره به گفت‌وگویش با سعید حدادیان گفته بود: این مداح معروف نسبت به تحركات اخیر اصلاح‌طلبان برای انتخابات هشدار داد و تاكید كرد كه اگر اصولگرایان بخواهند در انتخابات آتی همچون سال ۹۲ عمل كنند، قطعا شكست خواهند خورد.
 
همچنین حدادیان با بیان اینكه یكی از اشتباهات ما این است كه در انتخابات سراغ آدم‌های غیرروحانی می‌رویم تصریح کرده بود: خبرهای خوبی از وحدت اصولگرایان به گوش می‌رسد اما در نهایت اگر آقایان به وحدت نرسند مداحان لیست جداگانه‌ای خواهند داد. البته همین جملات باعث موضعگیری برخی از شخصیت‌های سیاسی شد. تدبیر و امید  نوشت؛ غلامعلی جعفرزاده ایمن ‌آبادی در این رابطه اظهار کرد: به لطف خدا کم کم به ایام عزاداری ماه محرم وارد می‌شویم و یک فرصت خوبی در اختیار ما شیعیان قرار می‌گیرد برای ترویج دین و توسعه دین. متاسفانه دیده می‌شود از تریبونی که باید برای ترویج اسلام و دین استفاده شود برخی در جهت منافع سیاسی و گروهی خود استفاده می‌کنند و اخیرا مشاهده شده است برخی از آقایان مداح تا جایی پیش رفته‌اند که می‌خواهند لیست کاندیدای مجلس ارائه کنند؛ این دسته از مداحان در حال فاصله گرفتن از وظایف اصلی خود هستند.
این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: رفتار برخی مداحان مانند این است که ما نمایندگان در مجلس مداحی کنیم. 
 
البته روز گذشته سعید حدادیان در حاشیه مراسم ختم پدر فرمانده ناجا درباره اظهارات قبلی خود گفت: «هیچ مداحی نمی‌خواهد برای انتخابات مجلس کاندیدا شود.» با این وجود با توجه به حمایت‌هایی که برخی از مداحان در سال‌های گذشته از برخی دولتمردان داشته‌اند باید منتظر ماند و دید آیا آنها امسال هم به همین مشی ادامه خواهند داد یا ترجیح می‌دهند خود وارد گود شوند. 
 

مثلث اصولگرايان دو ضلع دارد! 
روزنامه آرمان در گفتگویی با شیخ جعفر شجونی سعی نموده است تا وحدت اصولگرایان را بی نتیجه جلوه دهد: عضي آقايان در انتخابات قبلي با آيت‌ا... مهدوي خوب كنار نيامدند، لذا انتخابات از اصولگرايي منحرف شد. بنابراین در اين مدت كه از انتخابات 92 گذشته است همگرايي‌اي در بين اصولگرايان با محوريت آيات موحدي كرماني، يزدي و مصباح ايجاد شده است كه انتخابات تحت اشراف جامعتين باشد. 
  اما شما ارديبهشت ماه گفته بوديد كه در مثلت اصولگرايي، آيت‌ا... مصباح‌يزدي ضلع سوم تصميم‌گيري و اجماع نيستند... 
نخير. ضلع كه نمي‌شود گفت، ما فقط دو ضلع داريم؛ يعني جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين. آقاي مصباح هم جزو مدرسين است. مطلب اين است كه انقلاب ما فرزند حوزه است. امام (ره) انقلاب كرده و اين آقايان روحانيون هم حوزوي هستند. اما ممكن است اصلا اين آقايان ليست ندهند و فقط گروه‌هاي ديگري كه ليست اصولگرا مي‌دهند را تاييد كنند؛ يعني اصولگرايان تحت اشراف اين آقايان هستند. در هر اتفاق ديگري هم مثل انتخابات خبرگان و امور ديگر، مردم از روحانيت تبعيت كرده و خواهند كرد. 
 
شما شخصا آقايان لاريجاني و قاليباف را چه اندازه تاثيرگذار مي‌دانيد؟
اينها اصولگرا هستند. نمي‌شود اينها را طرد كرد. درست نيست. نظر شورای نگهبان مهم است. هركس را شوراي نگهبان تاييد كند مي‌تواند فعاليت كند و طرفدارانش به او راي بدهند. ما به نظر شوراي نگهبان چشم داريم. 
 آقاي جوانفكر گفته‌اند اگر آقاي احمدي‌نژاد احساس تكليف كنند، در انتخابات فعال مي‌شوند. موضع جامعه روحانيت و شما چيست؟
جواب همان است. منوط است به نظر شوراي نگهبان. دست شوراي نگهبان باز است. 
 شما از احمدي‌نژاد حمايت مي‌كنيد؟
احمدي‌نژاد را كساني كه از او خوبي ديده‌اند به خوبي هم از او ياد مي‌كنند اما ما منتظر نظر شوراي نگهبان هستيم. 
 
 به نظر شما ممكن است آقاي لاريجاني در اين انتخابات از اصولگرايان فاصله بگيرند و به اعتدال‌گرايان و حاميان آقاي روحاني نزديك شوند؟
دولت نبايد در انتخابات دخالت كند. دولت بايد ناظر و مجري انتخابات باشد. انتخابات اراده ملي است. مردم بايد بپسندند و راي بدهند. وكيل‌الدوله‌ها هيچ‌وقت به كار مردم ايران نيامده‌اند. در طول تاريخ هم همين‌گونه بوده است. ملت بايد كار خود را بكند و دولت هم كار خود را. 
 يعني شما احتمال جدا شدن آقاي لاريجاني از اصولگرايان را منتفي مي‌دانيد؟
بله
نظر شما درباره برجام چيست؟ آيا مجلس برجام را تاييد مي‌كند؟
من به كساني كه در حال بررسي برجام هستند، اعتقاد دارم. البته همان‌طور كه رهبري گفتند مذاكره‌كنندگان مورد اعتماد هستند و كوبيدن آنها به مصلحت نيست. 
 حاج آقا دو سالي هست كه از عمر دولت يازدهم مي‌گذرد، نظر شما درباره عملكرد دولت چيست؟ از نظر شما راضي‌كننده بوده است؟
بنده به اين دولت هيچ اعتقادي ندارم. چون نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب.میانه ایستاده و مي‌گويد من اينم. 
به نظر شما اصولگرايان در انتخابات پيش رو به وحدت مي‌رسند؟
حتما تا حالا هم رسيده‌اند كه پیروز شدیم. اگر نرسند كه شكست مي‌خورند. من توقع ندارم اصولگراها شكست بخورند. 
 اما از برآيند اظهارات اصولگرايان به نظر مي‌رسد تشتت افكار و نظر بين آنها وجود دارد. 
اصلا تشتتي در كار نيست. 
 به عنوان سوال آخر؛ نتيجه انتخابات را چگونه پيش بيني مي‌كنيد؟
عرض كردم. داور شوراي نگهبان است. صلاحيت هركس را تاييد كرد طرفدارانش به او راي بدهند. اصولگرايان حتما پيروز مي‌شوند. هركس در كار اصولگرايان كارشكني كند به‌واقع مورد تایید نیست. 
 
آزادراه تهران- شمال از ابتدا «كج» بود
روزنامه اصلاح طلب اعتماد گفتگویی با عباس آخوندی وزیر راه را منتشر نموده است: «آزادراه تهران‌ـ شمال از همان ابتدا يك راه كج بود كه براي تعداد زيادي از دولت‌ها مشكل‌آفرين شد. البته ما برنامه‌ريزي‌هاي لازم در اين زمينه را انجام داده‌ايم تا اين كار با سرعت بيشتري تكميل شود.» اين دومين بار است كه وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم براي پروژه‌هاي معطل مانده دولتي از كلمات خاص استفاده مي‌كند كه نشان از عدم مديريت صحيح بر پروژه‌هاي ذكر شده دارد. وي در همان ابتداي وزارتش بر بخش حمل و نقلي كشور مسكن مهر را «مزخرف» خواند تا نشان دهد عدم مديريت صحيح موجب شده تا پاشنه آشيل دولت نهم و دهم به يكي از معضلات دولت بعد تبديل شود.



گو اينكه آزادراه تهران- شمال نيز بيش از دو دهه است كه دولت‌هاي مختلف را به خود ديده و هنوز به نتيجه نرسيده است و حالا وزير راه دولت يازدهم قصد ندارد چنين پروژه‌اي را به سرمايه‌گذاران خارجي معرفي كند و درباره آن رسما مي‌گويد: «آزادراه تهران- شمال، كج متولد شده است و پروژه‌هايي كه اينچنين باشند، چندين دولت را به خود مشغول مي‌كنند و ما هم به دنبال اين نيستيم كه پروژه‌هاي بي‌معني را در صحنه‌هاي بين‌المللي مطرح كنيم.»
 
عباس آخوندي البته در مورد آخرين وضعيت حضور شركت‌هاي هواپيمايي هم گفت:  برآورد كشور را از نياز به هواپيما به شركت‌هاي ايرباس و بويينگ ارايه كرده‌ايم. همچنين براي ورود هواپيماهايي با برد كوتاه هم با ساير شركت‌ها مذاكراتي داشته‌ايم. در صنعت هوانوردي به هيچ‌وجه مشمول تحريم نخواهيم بود و مي‌توانيم از اين تحريم كنوني خارج شويم، در اين خصوص مذاكراتي هم با شركت‌هاي سازنده هواپيما انجام شده است. 
 
برداشت وجه از حساب شخصي سپرده گذاران
روزنامه اصلاح طلب قانون گزارشی از تخلف یک موسسه مالی در کیش را منتشر کرده است: « هم كلاهبرداري مي‌كنند و هم تهديد، افرادي كه رفته‌اند تا پول‌شان را از موسسه تازه مجوز گرفته كيش بگيرند..» موسسات مالي و اعتباري غير مجاز اين روزها جولان زيادي در اقتصاد مي‌دهند. حالا هم خبر‌ها  حاكي از كلاهبرداري يك موسسه





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن