واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری تسنیم: مردم شهر ایلخچی اسکو در آذربایجان شرقی همه ساله همزمان با عید سعید قربان و در آئین خاص «ائل قربانی»، قربانی های خود را ذبح کرده و به خداوند متعال می گویند:گرچه دستمان به منای تو نمی رسد ولی ما هم ابراهیمی هستیم.به گزارش خبرگزاری تسنیم از اسکو ، عید سعید قربان به عنوان یکی از بزرگترین اعیاد بزرگ اسلامی, در مناطق مختلف کشورمان با مراسم و آئین هایی خاص و شکوهی ویژه برگزار می شود. به تبع آن برگزاری مراسم های ملی، مذهبی و قومی در شهر ایلخچی اسکو، به ویژه برگزاری آئین «ائل قربانی» مربوط به عید قربان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جمع آوری نذورات مردمی چند روز قبل از عید چند روز مانده به عید قربان خادمین مساجد شهر ایلخچی را گروه بندی کرده و خادمین به محله های شهر رفته و نذورات نقدی و غیرنقدی مردمی را جمع آوری می کنند که در این کار کم یا زیاد بودن نذورات مطرح نیست و اجباری در پرداخت نذورات وجود ندارد. در واقع این مراسم نشانه نوعی حرکت اجتماعی ، مذهبی و وحدت در میان شهروندان محسوب می شود و سابقه دیرینه درمیان مردم این شهر دارد و تنها هدف این است که مردم بتوانند در این احسان شرکت نموده و به خدا بگویند که «گرچه دستمان به منای تو نمیرسد ولی ما هم ابراهیمی هستیم». در پایان، خادمان مساجد، نذورات غیرنقدی مردم از جمله گوسفند، گندم، جو و... می باشد را تبدیل به احسن نموده و به همراه وجوه جمع آوری شده اقدام به خرید تعدادی گاو می کنند که این تعداد، هرساله با افزایش جمعیت شهر، افزایش می یابد. ذبح قربانی ها یک روز مانده به عید قربان پس از خرید تعدادی گاو، آنها را یک روز قبل از عید قربان یعنی در روز عرفه، بعد از اذان ظهر در مقابل مسجد جامع شهر ایلخچی با مراسم خاصی که به «ائل قوربانلیقی» یا «اسماعیل قوربانلیقی» معروف است توسط خادمین و جمعی از شهروندان ایلخچی ذبح و با کمک هم گوشت های قربانی را بطور مساوی تقسیم کرده و جهت پخش در روز قربان بسته بندی و آماده می کنند. حجت الاسلام محمد اسماعیلی، امام جماعت مسجد جامع شهر ایلخچی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم، اظهارداشت: قصابانی که در این مراسم آماده هستند، در دستانشان قرآن، آب و نمک می آورند که هر یک نشان نمادی هستند و مردم با صلوات از آنها استقبال می کنند، بعد از خواندن دعای عقیقه، قربانی ها را ذبح می کنند و آن نیز به یاد قربانی ای است که در سرزمین منا ذبح شده است. وی با اشاره به آیه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»، اظهار داشت: این آئین به آموزه های دینی برمی گردد و ریشه دینی و اعتقادی دارد، عید باید برای همه عید باشد که نمونه این آیه در این مراسم نمود عینی می یابد. گوشت «ائل قوربانلیقی» تبرک خاصی در بین خانواده ها دارد صبح روز عید، نماز عید قربان با شکوه بیشتری اقامه می شود و پس از اقامه نماز، گوشت قربانی که از قبل آماده در عرض چند ساعت به تمامی مردم، حتی آنهایی که بصورت موقت در شهر سکونت دارند، به طور مساوی توسط خادمین مساجد، طبق بلوک بندی شهر توزیع می شود. در میان خانواده ها گوشت «ائل قوربانلیقی» از تبرک خاصی برخوردار بوده و همه اعضای خانواده سعی می کنند از این گوشت بخورند. این سنت حسنه از سال ها پیش در این شهر برپا بوده و با بزرگتر شدن شهر و ازدیاد جمعیت، خصوصاً مهاجرین که با کم و کیف این رسم آشنایی ندارند و گاهی مشکلاتی را هم ایجاد کرده است، همچنان ادامه دارد، اما با این حال، ابراهیمیان شهر ایلخچی مصمم هستند این سنت خلیلی را هر ساله برگزار کنند. در روز عید سعید قربان خانواده ها در نماز عید قربان شرکت کرده و پس از آن به دید و بازدید یکدیگر می روند، چرا که بر این باورند که این دید و بازدیدها می تواند نقش مهمی در استحکام روابط خانوادگی و دوستانه و همچنین رفع کدورت ها میان افراد باشد. سیاوش مصباحی، کارشناس اجتماعی نیز به خبرنگار تسنیم گفت: این نوع مراسم، مشارکت گسترده و جمعی مردم شهر ایلخچی در تمام مراسمات ملی و دینی به خصوص عید قربان می باشد که بزرگترین عید مسلمانان است. این مراسم، امسال نیز به شکل گسترده در شهر ایلخچی اسکو برگزار شد، اگرچه مردم هر ناحیه, آداب متفاوتی در این خصوص دارند ولی این مراسم در لایه های عمیق تر، شبیه یکدیگر و مطابق با آیین های دیرین و کهن برگزاری عید سعید و عزیز قربان است. گزارش: سعید رنجبر
پنجشنبه ، ۲مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری تسنیم]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]