تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836937720
قالیبافی
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : قالیبافی sharoen24th August 2008, 02:05 PMتاريخ فرش در جهان و ايران (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) پيشينة بافت فرشهاي اوليه در جهان به زمان بعد از غارنشيني باز ميگردد. زيرا در آن دوران انسان به تقليد از پرندگان سعي نمود با تنيدن الياف نرم گياهان به همديگر مانند سبدبافي و حصيربافي، زيراندازهايي براي خود تهيه نمايد. پس از شكار حيوانات و دسترسي به پوست و پشم آنها زيراندازها اندكي نرمتر شد. حفاري باستانشناسان نشان ميدهد كه بافت «بوريا» از نيهاي منطقة بينالنهرين، از هزاره پنجم و چهارم قبل از ميلاد متداول بوده و بافت گليم تا سده پانزدهم قبل از ميلاد به مرحلة بالايي از تكامل رسيده بود. از بافت نخستين قالي يا قاليچه اطلاع دقيقي در دست نيست زيرا الياف قاليچه بر اثر رطوبت و هجوم حشرات آسيبپذير بوده و از بين ميرود. اما بنابر مادة اولية قاليچه يعني پشم، گمان ميرود ابتدا قبايل چادرنشين آسياي مركزي كه شغل عمده آنها گلهداري بوده، به بافتن فرش مبادرت نموده باشند. و قديميترين نمونهاي كه باستانشناسان به دست آوردهاند، قاليچهاي است مربوط به درة «پازيريك» واقع در هشتاد كيلومتري مغولستان كه «قاليچة پازيريك» ناميده شده است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند اين قاليچه براي پوشش اسب به كار ميرفته و در هر سانتيمتر مربع داراي 36 گره بوده است. صاحبنظران با توجه به نقشهاي روي اين قالي كه شبيه نقوش اصيل هخامنشي است، آن را ايراني ميدانند و معتقدند قالي مذبور از بافتههاي مادها و پارتها ميباشد. رنگهاي اين قالي قرمزِ اُخرايي، زرد، سبز كم رنگ و نارنجي است. نقش جانوران بالدار بر روي اين قالي، همراه با نقوش تخت جمشيد صحت نظر محققين را ثابت ميكند. همچنين صاحبنظران معتقدند بافت قاليچهاي با چنين ويژگيها، مستلزم پشتوانة فرهنگي و هنري غني و چندين قرن تجربه و ممارست ميباشد. و مبين اين نكته است كه در قرون متمادي قبل از بافت فرشِ معروف به پازيريك، اين حرفه در فلات ايران رواج داشته و ايرانيان به رموز آن پي برده بودند. گفتة مورخين هم اين واقعيت را تأييد ميكند. گزنفون سردار و مورخ يوناني در كتاب خود موسوم به «سيرت كورش» ميگويد: «ايرانيان براي اينكه بسترشان نرم باشد، زير آن قاليچه ميگسترانيدند.» سالنامة چيني «سويي مو» از فرش پشمي دوران ساسانيان به عنوان كالاي وارداتي به چنين نام برده است. در ادبيات فارسي قديم ايران نيز به كرات از تخت معروف «طاقديس» متعلق به خسروپرويز پادشاه ساساني ياد شده كه بر روي آن چهار تخته فرش نفيس گسترده شده بود و هر كدام يكي از فصول چهارگانه سال را نشان ميداده است. فرش معروف بهارستان نيز، كه در زمان حملة عرب به ايران به دست آنها افتاد و قطعه قطعه شد، نمونهاي مشهور از پيشينة اين هنر در ايران است. الياف اين قالي از طلا و نقره و گلهاي آن از سنگهاي قيمتي بود. جواهراتي بر روي آن ترصيع يافته بود كه به يغما رفت و داستان جداگانهاي دارد. در دوران اسلامي نيز پس از توقف طولاني، هنر فرش رواج يافت. مؤلف كتاب «حدودالعالم» در تاريخ 812 ميلادي به هنر قاليبافي در فارس اشاره نموده و يك قرن بعد «مقدسي» به قاليچههاي سجادهاي در اراضي مرتفع قائنات اشاره كرده و ياقوت حموي در سال 1179 ميلادي از وجود قاليبافي در منطقة آذربايجان ايران خبر داده است. ابن بطوطه جهانگرد عرب در سالهاي 1304 – 1378 ميلادي از فرش سبز رنگي كه هنگام بازديد از ايذة بختياري جلو او پهن كردهاند، سخن گفته است. متأسفانه تهاجم اقوام وحشي بيگانه گاهي جلو پيشرفتهاي فرهنگي و هنري را در اين مملكت گرفته و بسياري از آثاري كه بر اثر تلاش نسلها تهيه شده بود، تاراج كرده به يغما برده يا معدوم نمودهاند. از جمله اين تهاجمات، حمله وحشيانه مغول بود كه كشتار و زيانهايي بسيار به بار آورد ولي اعقاب آنها يعني تيموريان دستآموز فرهنگ پربار ايران شدند و به هنر ارج مينهادند از اين رو زمينه شكوفايي هنر در دورة بايسنغر ميرزا در رشتة خط و نقاشي فراهم شد. در اين دوره هنر به اوج ترقي خود رسيد و مقدمهاي شد جهت دوران صفويه كه از ادوار درخشان و ممتاز هنر ايران به شمار ميآيد. از اين دوره نمونههاي بسيار نفيس و زيبايي از فرش ايران در موزههاي جهان وجود دارد كه نمونه درخشان آن، قالي نفيس بافت اردبيل است كه براي مقبرة شيخ صفيالدين، جد بزرگ صفويان بافته شده بود و اكنون زينتبخش موزة ويكتوريا در انگلستان است. پس از صفويه و حملة پابرهنگان افغاني، باز اين هنر به حضيض كشانده شد. در دوران نادرشاه هم فرصت فعاليتهاي هنري دست نداد اما در دوران قاجار باز هنرمندان ايران در تبريز و كاشان و كرمان و مخصوصاً اصفهان، جهت اعتلاي اين هنر ارزنده كمر همت بستند و با تغييرات جديدي كه به نام طرحهاي آمريكايي و فرانسوي شهرت داشت، به چنان موفقيتهاي درخشان جهاني نايل آمدند كه مدت مديدي فرش ايران در صحنه جهان مقام اوّل را احراز نموده بود و بعد از مخازن نفت بزرگترين منبع درآمد ارزي كشور بود و بيش از 10 ميليون نفر در دوران پهلوي از اين راه ارتزاق مينمودند sharoen24th August 2008, 02:06 PMقالي و قاليچه در اصفهان (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند يكي ديگر از هنرهاي دستي اصفهان قاليبافي است. در زمان صفويه اين هنر كه تا قبل از آن در اصفهان نشيب و فرازهايي را ديده بود به اوج ترقي رسيد. در زماني كه شهر اصفهان به عنوان مركز كشور انتخاب شد هنرمندان و معماران و كاشيكاران و خوشنويسان و صنعتگران بيشماري از اقصي نقاط به اين شهر آمدند. در كارگاههاي شاهي كه قلمزنان و قلمكارسازان و خاتم سازان و ....در آنها به خلق شاهكارهاي بي نظير مشغول بودند. قالي هاي نفيس ابريشمين و ظريف نيز بافته مي شد و بزودي شهر اصفهان مركز داد و ستد قالي هاي گرانبها گرديد. در برخي گزارش هاي جهانگردي و سياحان به قالي هاي نفيس و بي نظيري اشاره شده كه ايوان هاي كاخ هائي مانند عالي قاپو و هشت بهشت و چهلستون و ... بوسيله آنها مفروش شده بود. در زمان صفويه اصفهان يكي از مراكز مهم قاليبافي ايران گرديد. كارگاههاي بزرگي ساخته شد و هنرمندان به طرح نقشه و تهيه رنگ و بافت هنرمندانه پرداختند. اين كارگاهها در جوار قصرهاي سلطنتي پادشاهان صفوي يعني بين چهلستون و ميدان شاه قرار داشت. شاه عباس بر كارگاهها نظارت عاليه داشته است. به همين مناسبت از نظر طرح و نقش و رنگ و بافت و مصالح، از كيفيت مرغوب و عالي برخوردار بود. چنانكه سيّاحاني چون تاورنيه، شاردن و رابرت شرلي، اهميت و عظمت اين فرشها را در كتابهاي خود ستودهاند و بسياري از اين فرآوردهها به موزههاي جهان وارد شده و چون نگيني بر تارك موزههاي معروف ميدرخشند. با حمله افغانها در سال 1135 هجري برابر با 1722 ميلادي و سقوط صفويان هنر قاليبافي نيز گرفتار ركود گرديد و طراحان و بافندگان يا در جنگ كشته شدند و يا شهر اصفهان را ترك كردند. پس از جنگ جهاني دوم بار ديگر قالي اصفهان مورد توجه قرار گرفت و طراحان اصفهان شروع به طراحي قاليچه هائي كردند كه در دنياي آن روز و بخصوص اروپا مشترياني داشتند. بزودي فرش اصفهان بار ديگر مورد توجه قرار گرفت و طرح هاي زيباي اسليمي و لچك و ترنج همراه با بافت بسيار مرغوب قاليبافي را در عداد صنايع مهم اصفهان قرار داد. در حال حاضر با آموزش طراحي نقشه فرش در هنرستان هنرهاي زيبا و برخي دانشگاههاي هنر و استفاده از تجربيات اساتيدي مانند مرحوم عيسي بهادري، مرحوم ابوعطاء و مرحوم ارچنگ كه از بهترين و مشهورترين طراحان فرش بودند. فرش اصفهان همچنان مشتاقان خود را حفظ كرده است. در نمايشگاههائي كه براي عرضه فرش هاي ايران تشكيل مي گردد فرش اصفهان از نظر رنگ و طرح و بافت و كيفيت رنگها و ساير موارد در بين شهرهاي ايران جايگاه والائي دارد. آنچه از نوشتههاي مورخين و باستان شناسان استنباط ميشود اين كه هنر قاليبافي سالها بلكه قرنها پيش در اين خطه وجود داشته و به تكامل رسيده است. sharoen24th August 2008, 02:06 PMطرح نقشههاي قالي و قاليچه در ايران واصفهان (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) در ميان طرحهاي مختلف فرش جهان، طرحهاي ايراني جايگاهي مشخص و مقامي برجسته دارد. متأسفانه در سالهاي اخير بسياري از كشورهاي صادركنندة فرش، طرحها و نقشههاي ايران را تقليد كرده و وارد بازار مينمايند و بازار فرش را تصاحب كردهاند. كشورهاي هندوستان، پاكستان، افغانستان، چين، مصر، روماني، آلباني و بعضي از كشورهاي ديگر اكنون ميداندار اين بازارند كه همگي نيز طرحهاي مسروقة ايران را به كار ميبرند. مثلاً هندوستان كه در اين زمان بزرگترين كشور صادركنندة فرش است، بيش از پنجاه طرح ايراني را مورد استفاده قرار ميدهد. 65% توليد اين كشور را فرشهايي تشكيل ميدهد كه از فرش ايراني نسخهبرداري شدهاند. بيشتر طرحهاي ايراني در جهان، به نام محل بافت آن شهرت دارد. از مشهورترين نقشههاي فرش ايران نقشههاي معروف اصفهان، قم، نائين، تبريز، كاشان، مشهد، ساروق و اردبيل را ميتوان نام برد. بر اساس تقسيمبندي شركت فرش ايران، نقشههاي فرش به نوزده گروه اصلي تقسيم ميشوند: طرحهاي آثار تاريخي: از قبيل مسجد شيخ لطفالله، مسجد شاه، تخت جمشيد و آثار تاريخي ديگر. طرحهاي اسليمي: اساس آن را شاخههاي دوراني در ميان برگها تشكيل ميدهد. اسليميِ «دهن اژدر» معروفترين آن است. طرح افشان: طرحي است از گل و برگها و شاخهها به صورت پراكنده و بدون پيوستگي. افشان ختايي و افشان شاه عباسي از اين طرح اقتباس ميشود. طرح اقتباسي: طرحهاي مناطق و نواحي مرزي كشور و يا طرحهاي ممالكي است كه سابقاً جزو ايران بودهاند مثل طرح افغاني و قفقازي و غيره. طرحبندي: طرحي است كه در آن قطعة كوچكي از يك طرح در سرتاسر فرش (چه در طول و چه در عرض) تكرار ميشود و بعد به هم ميپيوندد. طرح بتهاي: كه بسيار اصيل و قديمي است مثل بُتة سركج و بُتة جِقه كه به نام بُتة قلمكار اصفهان شهرت دارد و در هند هم متداول است. طرحهاي شاه عباس: اساس اين طرح را گلهاي خاصي تشكيل ميدهد كه به نام شاه عباس معروف است. «لچك» و «ترنج» و شكارگاه از فرعيات اين طرح است. طرح درختي: اساس اين طرح را شاخه و برگهاي درختان تشكيل ميدهد. از فرعيات آن درختي ترنجدار، درختي سروي و درختي گلداني است. طرح تركمن: اين نوع فرش از نظر شكل هندسي و شكستگي خطوط، خاص كوچ نشينهاست و نقشه ندارد. در طرح تركمن غزال از فرعيات آن است. طرح شكارگاه: نوعي از فرش درختي است كه انواع حيوانات وحشي در آن ديده ميشود. از فرعيات آن شكارگاه ترنجدار است. طرح قابي: اين طرح از مجموع قابهاي چند ضلعي تشكيل شده. و از فرعيات آن قاب اسليمي و قاب قرآني است. طرح گلفرنگ: اين طرح تركيبي است از طرحهاي اصيل ايراني با گلهاي طبيعي تند و روشن مثل گل سرخ و گلفرنگ، دسته گل، و گل و بلبل كه شهرت بيشتري دارد. طرح گلداني: در اين طرح، گلدان در اندازههاي مختلف به چشم ميخورد. گاهي يك گلدان سراسر فرش را فرا ميگيرد. طرح «حاج خانمي» آن شهرت دارد. طرح ماهي درهم: اين طرح از طرحهاي بومي است و در عشاير و ايلات بدون نقشه بافته ميشود. نوع بيرجندي آن شهرت دارد. طرح محرابي: اين طرح از محراب مسجد الهام گرفته است و تزئيناتي از قبيل قنديل، ستون و گل و برگ در آن به چشم ميخورد. طرح محرّمات: دراين طرح، انواع قطعاتي از يك نقشه، در فرش تكرار شده، عرض فرش به چند رديف تقسيم ميشود. اين طرح را «قلمداني» هم ميگويند. طرح هندسي: در اين طرح از اشكال مختلف هندسي، زاويهدار يا قوسي استفاده ميشود. شكل ختايي اين طرح معروف است. طرحهاي ايلي: از اصيلترين و قديميترين فرشهاست كه از طبيعت و محل زندگي هنرمندان بافنده نشأت گرفته است. نوع «خاتوني»و «بختياري» آن شهرت دارد. طرح تلفيقي: اين طرح از تركيب و تلفيق دو يا چند طرح مختلف تشكيل شده كه تلفيق لچك ترنج و كف سادة آن معروف است. در اصفهان همة اين طرحهاي نوزده گانه بافته ميشود اما در دنياي هنر و بازار جهاني فرش طرحها و نقشههاي لچك و ترنج، طرح افشان شاه عباسي، قاليچه درختي، ماهي درهم، نقشه مير، سروي و شكارگاه، شهرت بيشتري كسب كرده است. همان طوري كه اشاره كرديم. كارگاههاي فرش در اصفهان از زمان صفويه رونق گرفت و بسياري از نقاشان معروف در طرح و نقشه فرش هم فعاليت داشته و پرفسور پوپ ضمن اشاره به هنر قاليبافي در اصفهان در زمان صفويه، سه تن از بزرگترين هنرمنداني را كه طرح و نقشه قالي را به عهده داشتهاند، استاد بهزاد (متوفي به سال 942 هجري) و سلطان محمد (متفي به سال 949 هجري) و سيد علي معرفي نموده است. شاه طهماسب نيز كه خود به نقاشي و طراحي علاقه داشته، دستور بافت چند فرش بسيار نفيس را صادر نموده و آنها را به مسجد سليمانيه، واقع در استانبول هديه نموده است. علاوه بر قاليچهاي كه در موزه ويكتورياي لندن است، فرش ميلان نيز كه شكارگاه ميباشد، از شاهكارهاي هنر دورة صفويه است و نقشه آن را به غياثالدين جامي نسبت ميدهند. از آن زمان تاكنون هنوز اصفهان مهد هنر و مركز طرح و بافت نفيسترين و عاليترين نوع فرش جهان است. هنرمندان نقاش اصفهاني كه شهرت جهاني داشته و دارند همانند حاج ميرزا آقاي امامي و حاج مصورالملكي و استاد حسين ختايي، نقشههاي بسيار زيبايي طرح مينمودهاند و برخي هم چندين كارگاه بزرگ قاليبافي را اداره ميكردند. زماني كه هنرستان هنرهاي زيباي اصفهان تأسيس گرديد، طرح و نقشه فرش اصيل اصفهان به صورت فنيتري درآمد. زيرا علاوه بر رياست هنرستان، استاد عيسي بهادري كه خود از طراحان معروف و بزرگ فرش بوده، بسياري از هنرمندان ارزنده ديگر به همراه او مبادرت به طرح و نقشه فرشهاي اصيل اصفهاني نمودند كه استاداني مانند فرشچيان، صيرفيان پور، حكمتنژاد، جواد رستم شيرازي، عباسعلي پورصفا، رضا ابوعطا، غلامعلي صفدرزاده حقيقي، فيض الله صفدرزاده حقيقي، استاد ارژنگ و بسياري از هنرمندان ديگر از آن جملهاند. از بانوان خانم ايران حدادگر نقاش مينياتور، از طراحان نقشه فرش سنتي اصفهان هستند. بافندگان معروفي كه هنر نقاشان را روي فرش منعكس مينمودند و با الياف نخ و پشم، كرك و ابريشم افتخار ميآفريدند، در هر دوره از شهرت و آوازة بسيار برخوردار بودند و معرفي آنها بسيار مشكل است sharoen24th August 2008, 02:07 PMطرز ساختن رنگهاي طبيعي فرش (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) 1-رنگ سرمهاي با امتزاج نيل با آب تهيه ميشده است. 2-رنگ مشكي از جوشاندن پوست انار و مخلوط كردن با زاج سياه و نيل به دست ميآمده است. 3-رنگ سبز پستهاي از جوشاندن برگ درختان بيد و سيب و زاج سفيد فراهم ميشده است. 4-سبز سير از جوشاندن برگ درخت جاز و اسفرك با مقداري زاج تهيه ميشده است. 5-رنگ بخور را با امتزاج خاكستر يك نوع گياه با پيشاب گاور نر ميساختهاند. 6-زرد نخودي از پشم شتر به صورت طبيعي استفاده ميشده است. 7-زرد ليمويي از جوشاندن برگ گَندَل با مخلوط زاج تهيه ميشده است. 8-رنگ نارنجي يا زرد طلايي را با جوشاندن برگ گَندَل و رناس و افزودن زردچوبه و پوست انار، با مقداري زاج و پيشاب گاو نر تهيه ميكردهاند. 9-رنگ سرخ را از جوشاندن خاكستر چوب رناس با زاج سفيد به اضافة آب غوره، پيشاب گاو نر تهيه ميكردند. 10- رنگ نارنجي كه بيشتر مورد علاقه بختياريهاست از خاكستر يك نوع گياه در كوهستانهاي بختياري و امتزاج با پيشاب گاو نر تهيه ميشده است. علاوه بر اين در هر شهرستان متخصصين براي تهيه رنگهاي سنتي و طبيعي فرمول خاصي دارند كه از اختلاط و جوشاندن گل و گياه مختلف تهيه ميشود. رنگهاي آبي و سرخ سير و بنفش را از بازارهاي اصفهان تهيه ميكردند. [/URL][URL="کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند"] (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) sharoen10th September 2008, 04:23 PMقديمترين فرش دستبافت ايرانی در سال 1949 در دومين مرحله کاوشهای باستان شناس روسي، رودنکو در منطقه پازيريک کشف و به نام فرش پازيريک ناميده شد. رودنکو در کتابی که به مناسبت اين اکتشافات در سال 1953 در روسيه منتشر کرد، درباره فرش مکشوفه توضيحات مفصلی نگاشت و آن را صراحتا کار ايران و قديمی ترين فرش ايرانی در دنيا بيان نمود. او نوشت: "بدون اينکه بتوانيم به طور حتم بگوييم اين فرش کار کداميک از سرزمين های ماد-پارت(خراسان قديم) يا پارس است، تاريخ فرش مذکور و پارچه هايی که در پازيريک کشف شد قرن پنجم و يا اوايل قرن چهارم پيش از ميلاد تشخيص داده می شود." سپس او اضافه می کند: "تاريخ اين قالی از روی شکل اسب سواران معلوم می شود. طرز نشان دادن اسبهای جنگی که به جای زين قالی بر پشت آنها گسترانده اند و پارچه روی سينه اسب از مشخصات آشوريها می باشد اما در روی فرش پازيريک ريزه کاريهای مختلف و طرز گره زدن دم اسبها ، در نقوش برجسته تخت جمشيد نيز ديده می شود." در زمان تسلط مغولها (قرن سيزدهم و چهاردهم ميلادي) قالی بافی به سطح بسيار رفيعی از زيبايی وتکنيک رسيد. شکوفايی اين صنعت شايد با حکومت غازان خان (1307-1295 ميلادي) مصادف بود. اما اوج قالی کلاسيک ايرانی را که از آن با رنسانس قالی ايران ياد می شود زمان سلاطين صفوی (1722-1499 ميلادي) به ويژه زمان حاکميت شاه طهماسب اول (1587-1524 ميلادي) و شاه عباس کبير(1629-1587 ميلادي) ثبت کرده اند. از اين دوران حدود 3000 تخته فرش به يادگار مانده که درموزه های بزرگ دنيا و يا در مجموعه های شخصی نگهداری می شوند. در اين دوران در کنار قصرهای پادشاهان کارگاههای قالی بافی بناشد و مراکز گوناگون که قبلا در تبريز ، اصفهان ، کاشان ، مشهد ، کرمان ، جوشقان ، يزد ، استرآباد ، هرات و ايالات شمالی نظير شيروان ، قره باغ و گيلان وجود داشتند توسعه و رونق بيشتری گرفتند. در همان زمان ، نقاشان و نگارگران بلندپايه طرحهای خلاصه شده و ترکيبی ترنج در وسط قالی و لچکها را در آن وارد کردند. يعنی همان طرحی که قبلا به زيباترين وضعی در قرن پانزدهم روی جلد کتابهای ارزشمند به کار می رفت. با اشغال کشور بوسيله افغانها (1722-1721 ميلادي) اين صنعت و هنر رو به انحطاط گذاشت. در قرن نوزدهم قاليهای ايرانی ، بويژه فرشهای نفيس ناحيه تبريز به اروپا راه يافتند. از سوی کشورهای اروپايی نمايندگانی به تمام کشورهای مشرق زمين گسيل شدند و با رقابت بسيار فشرده کليه فرشهای کهنه و عتيقه را گردآوری کرده به قسطنطنيه که هنوز هم مهمترين بازار قالی مشرق زمين بود فرستادند. با به پايان رسيدن منابع فرشهای کهنه ، شرکتهای انگليسی (زيگلر 1883 م) آمريکايی و آلمانی به طور نامحدود اقدام به تاسيس کارگاههايی در تبريز ، سلطان آباد(اراک) ، کرمان کردند. اين روال تا جنگ جهانی اول که توليد قالی به طور قابل توجهی افزايش يافته بود ادامه داشت. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند منبع: کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)[/URL][URL="کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند"].ua (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) shirin r1st November 2008, 02:28 PMفرش در استان کرمان-سیرجان قدمت فرش دستباف در سیرجان به 700 سال پیش می رسد.ان شاالله گزارش کامل آن را در مواقع بعدی خواهم گفت. hamed_shamsnia6th November 2008, 12:09 PMتبریز هم یکی از شهر هایی است که هنر فرش بافی در اونجا قدمت قابل توجهی داره البته در مشهد هم هنر فرش دست باف به بالای هزار سال میرسه سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 615]
صفحات پیشنهادی
دارهای قالیبافی
دارهای قالیبافیتاریخچه فرشقدیمی ترین فرش جهانبزرگترین فرش دنیاطرح های قالیانواع فرش از نظر اندازهدار قالیبافی نیز از عوامل اصلی بافت یك فرش است كه بدون ...
دارهای قالیبافیتاریخچه فرشقدیمی ترین فرش جهانبزرگترین فرش دنیاطرح های قالیانواع فرش از نظر اندازهدار قالیبافی نیز از عوامل اصلی بافت یك فرش است كه بدون ...
گزارش تصویری از هنر قالیبافی
گزارش تصویری از هنر قالیبافی مردان قالیبافزنان قالیباف قالیبافیقالیبافیقالیبافیقالیبافیطراحی فرشطراحی فرشطراحی فرشطراحی فرشطراحی فرشطراحی ...
گزارش تصویری از هنر قالیبافی مردان قالیبافزنان قالیباف قالیبافیقالیبافیقالیبافیقالیبافیطراحی فرشطراحی فرشطراحی فرشطراحی فرشطراحی فرشطراحی ...
پرداخت تسهيلات براي ساخت مجتمعهاي قاليبافي در آذربايجان ...
پرداخت تسهيلات براي ساخت مجتمعهاي قاليبافي در آذربايجان شرقي مهربان ---- خبرنگار اطلاعات: يك مجتمع قاليبافي همزمان با سفر رئيس جمهوري و هيات دولت به استان ...
پرداخت تسهيلات براي ساخت مجتمعهاي قاليبافي در آذربايجان شرقي مهربان ---- خبرنگار اطلاعات: يك مجتمع قاليبافي همزمان با سفر رئيس جمهوري و هيات دولت به استان ...
گزارش از مجموعههاي قاليبافي استان يزد
گزارش از مجموعههاي قاليبافي استان يزد زارش فارس از مجموعههاي قاليبافي استان يزد گره زندگي بر چوبه دار خبرگزاري فارس: قاليباف رنجور كوير با گره زدن غمها و ...
گزارش از مجموعههاي قاليبافي استان يزد زارش فارس از مجموعههاي قاليبافي استان يزد گره زندگي بر چوبه دار خبرگزاري فارس: قاليباف رنجور كوير با گره زدن غمها و ...
تاریخچه هنر قالیبافی
تاریخچه هنر قالیبافی تاریخچه هنر قالیبافی در مورد تاریخ پیدایش فرش اطلاعات دقیقی نداریم لکن با توجه به آثار باستانی و کشفیات بشر بر ما مسلم شده است که ...
تاریخچه هنر قالیبافی تاریخچه هنر قالیبافی در مورد تاریخ پیدایش فرش اطلاعات دقیقی نداریم لکن با توجه به آثار باستانی و کشفیات بشر بر ما مسلم شده است که ...
تسهيلات ويژه به فراگيران حرفه قاليبافي در استان مركزي ...
تسهيلات ويژه به فراگيران حرفه قاليبافي در استان مركزي پرداخت مي شود-بهرام نجفي زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين تفاهم نامه همكاري در راستاي فراهم ...
تسهيلات ويژه به فراگيران حرفه قاليبافي در استان مركزي پرداخت مي شود-بهرام نجفي زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين تفاهم نامه همكاري در راستاي فراهم ...
بيش از 34 هزار كارگاه قاليبافي در آذربايجان غربي فعال است
بيش از 34 هزار كارگاه قاليبافي در آذربايجان غربي فعال است-خليل نوري روز چهارشنبه در جلسه بررسي مشكل بيمه قالي بافان استان افزود: در حال حاضر 105هزار و284 ...
بيش از 34 هزار كارگاه قاليبافي در آذربايجان غربي فعال است-خليل نوري روز چهارشنبه در جلسه بررسي مشكل بيمه قالي بافان استان افزود: در حال حاضر 105هزار و284 ...
50 درصد از تسهيلات قاليبافي بانك كشاورزي در سطح كشور ...
50 درصد از تسهيلات قاليبافي بانك كشاورزي در سطح كشور جذب شد-فيصل مرداسي روز يكشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: اين تسهيلات به ...
50 درصد از تسهيلات قاليبافي بانك كشاورزي در سطح كشور جذب شد-فيصل مرداسي روز يكشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: اين تسهيلات به ...
38 هزار كارت قاليبافي در آذربايجان غربي صادر شده است
38 هزار كارت قاليبافي در آذربايجان غربي صادر شده است-اسماعيل نوري روز شنبه در جلسه كميته فرش دستباف استان كه با حضور نمايندگان، روسا، مديران اتحاديه هاي ...
38 هزار كارت قاليبافي در آذربايجان غربي صادر شده است-اسماعيل نوري روز شنبه در جلسه كميته فرش دستباف استان كه با حضور نمايندگان، روسا، مديران اتحاديه هاي ...
بهرهبرداري از مجتمع بزرگ قاليبافي در تبريز
بهرهبرداري از مجتمع بزرگ قاليبافي در تبريز مهربان - خبرنگار اطلاعات: مجتمع بزرگ قاليبافي با 30 ميليارد ريال هزينههمزمان با دور دوم سفر استاني هيأت دولت به ...
بهرهبرداري از مجتمع بزرگ قاليبافي در تبريز مهربان - خبرنگار اطلاعات: مجتمع بزرگ قاليبافي با 30 ميليارد ريال هزينههمزمان با دور دوم سفر استاني هيأت دولت به ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها