واضح آرشیو وب فارسی:9 صبح: اجتماعی > خانواده و جوانان - برخی ا این افراد عامدانه چنین پوششی را انتخاب می کنند و مانتوی شیشه ای نیز هم بیانگر نوعی بیماری اخلاقی در آنان و هم عاملی در مسموم شدن فضای فرهنگی جامعه و خدشه دار شدن عفت عمومی است. درست مثل کسی که شیشه می کشد و تیشه به ریشه سلامت خود و جامعه می زند.به گزارش سایت خبری تحلیلی 9 صبح اصلاً کسی این لباس را می پوشد؟ دوباره نگاه می کنم این بار با دقتی بیشتر به لباسی نازک که بر تن مانکن بیچاره زار می زند و درکنار آن یک مانتوی دیگر که تورتوری است در رنگ های مختلف و البته در سایزی کوچک. با خودم فکر می کنم راستی اصلاً کسی پیدا می شود این لباس ها را بپوشد؟ بررسی که می کنم متوجه می شوم این مانتوها نوع خاصی از مانتو به نام «مانتوی شیشه ای» است که جدیداً وارد بازار شده و متأسفانه از همین حالا برای خودش مشتری هایی نیز پیدا کرده است. هردم از این باغ بری می رسد؛ این ضرب المثل حالا شده است حکایت مد و لباس در جامعه ما. موضوعی که اگرچه قدیمی به نظر می رسد و سال هاست که در این خصوص بحث های مختلفی می شود و حتی راهکارهای قانونی نیز برای ساماندهی مد و لباس پیشنهاد می گردد اما این موضوع همچنان مانند یک کودک یتیم بدون متولی مانده و هر روز شاهد اتفاقات تازه ای در این حوزه هستیم. مانتوهای شیشه ای، مهمان جدید بازار مد در این هیاهو و در میان اتفاقات تازه و عجیب و غریب در بازار مد و لباس و ورود لباس های بیگانه با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی – اسلامی چند وقتی است شاهد ورود نوع جدیدی از مانتو به نام «مانتوهای شیشه ای» هستیم. لباس هایی بسیار نازک که در پشت ویترین برخی از فروشگاه ها جاخوش کرده است و حرمت حجاب و ارزش های جامعه را می شکند. موضوعی که اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود معضلی می شود مانند ساپورت یا چکمه های بلند که نماد تبرج است و آن وقت است که شاید راهکارهای قانونی و فیزیکی هم نتواند خیلی مؤثر واقع شود. مانتوهایی که اگر چه اسمش مانتوست و برای پوشش به کار می رود اما کاربرد مانتو را ندارد و نقش مانتو که همانا پوشش بانوان است را به هیچ وجه ایفا نمی کند. این همه درحالی است که هجوم برنامه ها و تبلیغات ماهواره ای نیز به گسترش استفاده از این نوع مانتوها دامن زده و این نوع جدید از پوشش بانوان که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی – اسلامی یک زن ایرانی و مسلمان ندارد از طرق مختلف تبلیغ می شود. ساماندهی مد و لباس به سامان نرسید موضوع ساماندهی پوشش و معرفی و تبیین نوع خاصی از مد و پوشش برای بانوان و آقایان در جامعه چندین سال است که در کشور مطرح است و حتی تا کنون از سوی نهادها و دستگاه های مختلف نشست ها و جلسات متعددی نیز برگزار و طرح ها و نظرات گوناگونی نیز ارائه شده است. با این حال و به رغم عضویت ده ها دستگاه مختلف در کمیته عفاف و حجاب شاهد کم کاری دستگاه های دولتی و متولیان حوزه عفاف و حجاب در این خصوص هستیم. تمام این موارد در حالی مطرح می شود که در اجرای اصل یکصد و بیست وسوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی (مجلس هفتم) در جلسه علنی خود در تاریخ 12 دی ماه 1385 طرحی را با عنوان «ساماندهی مد و لباس» تصویب کردند که پس از تأیید شورای نگهبان به صورت قانون ساماندهی مد و لباس جهت اجرا به دولت تقدیم شد. این قانون که مشتمل بر 11 ماده و سه تبصره است، پس از ارسال به دولت مورد توجه رئیس جمهور وقت قرارگرفت و در نامه ای پیوستی به وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این قانون را برای اجرا ابلاغ کرد. اما این گونه به نظر می رسد که این قانون بعد از گذشت حدود 9 سال از تصویب آن ، چندان موفق عمل نکرده و به رغم تشکیل کارگروه ساماندهی مد و لباس، این قانون نتوانسته راهکار مناسبی برای جلوگیری از ورود انواع مانتو و البسه نامناسب زنانه و مردانه در بازار شود. راهکاری به نام اجرای قانون نظر نمایندگان در هنگام تصویب «ساماندهی مد و لباس»، سرمایه گذاری برای پرکردن خلأ پوشاک مناسب در جامعه بود اما هنوز این رسالت و مأموریتی که بر عهده کارگروه ساماندهی مد و لباس گذاشته شده، به درستی انجام نشده است. شاید برای همین است که راهکارهای اجرای قانون یکی از بهترین راهکارها در حوزه مد، لباس و پوشش باشد و انگار چاره ای جز این نیست. بر همین اساس وقتی صحبت های اخیر سردار خلیل هلالی رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا را در خصوص مبارزه با عرضه کنندگان مانتوهای شیشه ای مرور می کنیم به نظر می رسد راهکارهای قانونی یکی از نتیجه بخش ترین راهکارها بوده است. سردار هلالی در گفت وگو با خبرگزاری ها از برخورد با عرضه کنندگان مانتوهای شیشه ای در سراسر کشور خبر داده و با اشاره به طرح برخورد با تولیدکنندگان و فروشندگان مانتوهای شیشه ای و بدن نما، اعلام کرده بود این طرح با هماهنگی اتحادیه پوشاک تهران و با محوریت مراکز تولید و عرضه مانتوهای نازک، چسبان، کوتاه و بدون دکمه در سطح تهران اجرا می شود. وی با اشاره به اینکه پیش از اجرای طرح، تذکرات لازم از طریق ارسال پیامک از سوی اتحادیه پوشاک تهران به واحدهای صنفی ابلاغ شده بود، گفت: پس از این اطلاع رسانی، بازرسان اتحادیه، نظارت های خود را از ابتدای سال به صورت مستمر در سطح تهران اعمال کردند که در نهایت مأموران اماکن نیروی انتظامی و اتحادیه تهران، در نظارتی مشترک و در قالب یک طرح، برای برخورد با متخلفان به صورت همزمان وارد عمل شدند. چرا شیشه ای می پوشند؟ اگرچه این امیدواری وجود دارد که با عزم جدی پلیس و حمایت قوه قضائیه و همکاری دیگر نهادها و دستگاه های متولی موضوع برخورد با عرضه کنندگان مانتوهای شیشه ای به طور جدی دنبال شود اما سؤالی که در این میان پیش می آید این است که اصولاً چرا باید یک لباس نامتعارف مورد استقبال برخی از بانوان خصوصاً دخترخانم های قرار گیرد؟ واقعیت این است که برخی ا این افراد عامدانه چنین پوششی را انتخاب می کنند و مانتوی شیشه ای نیز هم بیانگر نوعی بیماری اخلاقی در آنان و هم عاملی در مسموم شدن فضای فرهنگی جامعه و خدشه دار شدن عفت عمومی است. درست مثل کسی که شیشه می کشد و تیشه به ریشه سلامت خود و جامعه می زند. دکتر یحیی طلایی مدرس دانشگاه و دانشجوی دکترای جامعه شناسی با بیان اینکه مانتوهای شیشه ای و دیگر مانتوهای ناهنجار خیلی به مذاق خانم ها خوش نمی آید، اظهار می دارد: بررسی ها و پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد بسیاری از خانم ها علاقه مند به پوشش مناسب و داشتن حجاب هستند. طلایی می افزاید: کمتر مشاهده می شود که یک خانم متأهل یا خانمی که سنی از او گذشته و اصطلاحاً فردی جا افتاده و متشخص به حساب می آید تمایلی برای استفاده ازاین نوع مانتوها داشته باشد و بیشتر شاهدیم این نوع لباس ها از سوی نوجوانان و جوانان مورد استفاده قرار می گیرد و کاملاً مشخص است این نوع لباس پوشیدن یک رفتار نا به هنجار است. وی به پژوهش جالبی نیز اشاره می کند و می گوید: بر اساس پژوهشی که با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر شیوع بدحجابی انجام شده است 75 درصد زنان به حجاب کامل اسلامی اعتقاد دارند و بیش از90 درصد زنان معتقد به ضرورت حجاب هستند. بنابر این کاملاً مشخص است که این نوع از پوشش مورد استقبال بانوان نیست و باید با افرادی که چنین پوششی دارند برخورد قانونی شود. وی در عین حال تأکید می کند: بررسی راهکارهای مناسب، اطلاع رسانی، آموزش و از همه مهم تر فرهنگ سازی و ایجاد یک بستر مناسب فرهنگی می تواند نقش مهمی در جلوگیری از بدحجابی و در عین حال توسعه عفاف و حجاب در جامعه داشته باشد. پارس
چهارشنبه ، ۱مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: 9 صبح]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 347]