تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845580741




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امت اسلامی و لزوم گذر از سطح و رسیدن به عمقِ مناسکِ حج


واضح آرشیو وب فارسی:آواپرس (افغانستان): حج به معنی قصد است و در اصطلاح به اعمال و مناسک خاصی بار می شود که حاجی برای قبولی عمل واجبش، به انجام آن ها ملزم می شود. انسان مسلمان وقتی مستطیع می شود و استطاعت از این عمل واجب را در خود می بیند، باید قصد کوی دوست کند. چنانچه انسان مستطیع به محض اطلاع از استطاعت، به اصلاح و ترمیم بسیاری از ظواهر می پردازد و مثلاً دَین هایش را ادا می کند و حقوقی از دیگران را که به ذمه دارد، پرداخته و ذمه اش را بری می کند، از مومنان حلالیت می طلبد و... همچنان در عرصه روح و معنا نیز وظایف مهمتری دارد که برای قبولی و کمال حج اش باید به آن ها توجه کند. عرصه معنا به مراتب وسیع تر و با اهمیت تر از وادی ظاهر و بیرون است. در این حیطه و مرحله است که سفر انسان سالک و رونده، از خود و نفس او به سوی خالق و مالکش آغاز می شود. در حج در هر یک از مناسک و اعمال آن، حاجی یک بار باید پا روی نفس گذاشته و خودش را فدا و قربانی صاحبش کند! حاجی وقتی احرام می بندند، یعنی هر آنچه که او را به نفس و دنیا بسته است، از تنِ جسم و روح بیرون کشیده و با دو پارچه ساده و سفید که نماد جسم و روحی پاک و بدون تعلق است، به سمت مناسک بعدی حج، حرکت می کند. طواف روشنترین معنی را با خودش حمل می کند که با دقتی ولو اندک می توان به درک آن نایل آمد و آن فدا کردن همه هستی حاجی است به بارگاه حضرت دوست که با الفاظ بلند و عاشقانه "لبیک اللهم لبیک..." نثار می شود. تا می رسد به قربانی که اینجا اوج بندگی و اخلاص بنده نسبت به پروردگارش را فریاد می زند. حاجی در قربانگاه، اگر چه در ظاهر، گوسفندی را به عنوان قربانی به ساحت کبریایی دوست تقدیم می کند، اما در باطن و حقیقت، این نفس و جان اوست که فدا و قربان رضایت و خوشنودی ذات بی زوال و ابدی پروردگار هستی می گردد. حج، غیر از جنبه های سازندگی فردی، جهات فراوان و بسیاری در بخش سازندگی و بالندگی روح جمعی مسلمانان نیز در خود نهفته دارد. تمام حج و با همه اعمال و مناسک آن، یک پیام بی اندازه خاص و مهم و ارزشمندی را به همه ی بشریت و به خصوص به امت اسلام، القاء می کند و آن اینکه، شما انسان ها، بر رغم تفاوت در بی شماری از گزینه های فکری و سلیقه ای، حرکت اصلی و کلی تان باید به سمت و سوی یک نقطه و مرکز باشد و نه جهات متعدد و گوناگون و آن نقطه مرکزی و محوری نیز نیست جز بیت عتیق پروردگار انسان و جهان که در سر زمین مکه و در مقابل بیت المامورِ ذات کبریایی باری تعالی و در آسمان ها قرار گرفته است. حج مانند بسیاری از عبادت های دیگر باید مورد توجه و دقت جامعه اسلامی قرار بگیرد. چنانچه در حج، در بی شماری از عبادت های فردی و جمعی دیگر در اسلام نیز پیام ها و رهنمایی های ارزنده و مفیدی وجود دارد که بر علما و اندیشمندان اسلامی است تا آن ها را به شکل روشن و شفاف برای امت اسلامی بازگو کرده و بر مسلمانان است تا با توجه به پیام، باطن و مغز عبادات، به اقامه آنها در جوامع اسلامی همت بگمارند. مشکل جوامع اسلامی این است که گمان می کنند پیام عبادت هایی مانند حج و ... محدود و منحصر به زمان و مکان انجام همان عبادت ها است و به عنوان مثال، تا زمانی که در مکه معظمه، مشغول انجام فریضه حج می باشند، تمامی آن اوامر و نواهی شخصی و اجتماعی حج را مو به مو، اجرا و عملی می کنند. اما به محض تمام شدن مراسم حج و خروج از احرام، تمام آن پیام های مهم و انسان ساز حج نیز کنار گذاشته می شود. دقیقا شبیه روزه ماه مبارک رمضان، که زمانی که احساس می کنیم روزه هستیم و از بسیاری از چیزها باید پرهیز کنیم، این کار را می کنیم. اما به محض فرا رسیدن زمان افطار، با ارتکاب اعمال و سخنان ناروا، حتی روزه آن روز خویش را هم افطار می کنیم! باید توجه داشت که پیام عبادت ها در اسلام، منحصر به همان عبادت و زمان و مکان آن نیست؛ بلکه این پیام ها مانند آیات ماندگار قرآن عظیم و سخنان پیامبر و ائمه دین، ماندنی و برای همه ی زمان ها و مکان ها است. حج به عنوان یکی از عبادت هایی که همه ساله در جهان اسلام تکرار می شود، چند پیام مشخص اجتماعی را به مسلمانان گوشزد می کند: در راس همه ی آن پیام ها، حفظ وحدت و یک پارچگی مسلمانان، در میان خودشان و علیه دشمنان اسلام و مسلمین است. حج با تمام ارکان و مناسکش، گویای اتحاد و وحدت اسلامی و سیاسی در میان امت اسلامی و از هر مذهب و طریقه دینی است. پیام مهم دیگر حج و مراسم آن، خدامحوری و خداجویی امت اسلامی و کنار گذاشتن هر گرایش دیگری نظیر قوم محوری، شخص گرایی و کشورمحوری و... است. حج به انسان برگشته از خانه خدا می آموزد که انسان مسلمان، فقط و فقط باید به خدا و خوشنودی او اندیشه و عمل کند. پیام بعدی حج، نفی هر گونه تبعیض نسبت به بندگان خدا در روی کره زمین است. در حج همه ی انسان ها اعم از سیاه و زرد و سفید و گندمگون، به طور کاملاً یکسان و همسطح، به طواف خانه خدا(ج) مشغولند. پیام مذکور نیز از جمله پیام های مانا و ماندگاری است که با گذر زمان و تغییر مکان، ابداً دستخوش کهنگی و فرسودگی نمی شود. پیام دیگر حج، همگونی و همسانی انسان ها در پیشگاه آفریده گار انسان و جهان و عدم تمایز آنان نسبت به یکدیگر، مگر به داشتن تقوای الهی است؛ حقیقتی که قرآن عظیم نیز بدان گواهی و شهادت می دهد. عمل واجب حج، قطعاً آثار و پیام ها و پیامدهای مهم دیگر نیز در خود نهفته دارد که در این مختصر، تنها به بخشی از آن ها و آنهم به فراخور و بضاعت اندک، اشاره شد. در پایان ضمن آرزوی قبولی حج حجاج بیت الله الحرام و تبریکی عید سعید اضحی به امت اسلامی، توفیق عمل به عبادات الهی را، آنگونه که شایسته است، برای همه امت اسلامی از بارگاه ایزد منان خواستاریم. مرجع : خبرگزاری صدای افغان(آوا) کابل


سه شنبه ، ۳۱شهریور۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آواپرس (افغانستان)]
[مشاهده در: www.avapress.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن