تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809726463




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پارک فناوری اردبیل قدمی در حمایت از نخبگان


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


پارک فناوری اردبیل قدمی در حمایت از نخبگان استان‌ها > اردبیل - مطمئنا اگر پارک علم و فناوری اردبیل دایر می‌بود و از حمایت‌های این پارک برخوردار می‌شد، اکنون با تمام توان در اردبیل مستقر بوده ودر توسعه این استان سهیم می‌گردید و تعدادی از فارغ التحصیلان بیکار استان را در مجموعه خود به خدمت می‌گرفت.

اقتصاد دانان امروزه بر این باورند که دیگر حجم سرمایه و اندازه بازار بر توسعه اقتصادی کشور‌ها نقش اساسی را ایفا نمی‌کنند بلکه این نقش را دانش و فناوری ایفا می‌کند. البته باید یادآور شد تولید دانش و علم و پرداختن به آموزش و پژوهش کافی نبوده بلکه نکته مهم بکار گیری آن‌ها در تولید منابع اقتصادی بصورت مستمر و پایدار است.

باید راهی پیدا بکنبم تا ایده‌ها تبدیل به علم و علم را تبدیل به فناوری و فناوری را تجاری سازی بکنیم. و این میسر نخواهد شد مگر اینکه دانشگاه را با صنعت آشتی داده و پیوند محکمی بین این دو نهاد مهم برقرار بکنیم.

کشور‌های پیشرفته دنیا بخصوص ایالات متحده آمریکا از اویل دهه ۵۰ میلادی در راستای پیوند دادن صنایع با مراکز دانشگاهی و علمی و پژوهشکده‌ها پارک‌های علم و فناوری را تاسیس کردند.

پارک‌های علم و فناوری به عنوان یکی از نهاد‌های اجتماعی و حلقه‌ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری شکل گرفتند و این پارک‌ها با هدف افزایش ثروت در جامعه توسط محققان حرفه‌ای مدیریت می‌شود و جریان دانش و فناوری را میان دانشگاه‌ها، موسسات تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار به حرکت می‌اندازد.

در این پارک‌ها، تحقیقات مستقل و وابسته به سازمان‌های نوآور تقویت و فرایند زایشی تسهیل می‌شود و این واحد‌های تحقیقاتی و تولیدی در این پارک‌ها زیر پوشش و حمایت دولت قرار گرفته تا روند خلاقیت و نوآوری آن‌ها تسریع شود.

 راه اندازی این پارک در ایران با حدود ۴۰ سال فاصله نسبت به سطح اول بین الملل همراه بود و اولین پارک علم و فناوری ایران در اوایل دهه ۷۰ در اصفهان تاسیس گردید و پارک علم وفناوری پردیس تهران نیز از پیشتازان این زمینه بود که در سال ۷۹ تاسیس شد.

حال استان اردبیل نیز در آبان ماه امسال به عنوان آخرین استان صاحب پارک علم وفناوری شد تا از این پس مراکز رشد، واحدهای تحقیقاتی مستقل و نخبگان استان اردبیل هم محیطی مناسب برای فعالیت‌های نوآور و خلاقانه خود داشته باشند و بتوانند زیر سایه این نهاد مهم از ثمره تحقیقات علمی خود بهره‌مند شودو در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر خود کفایی سهمی داشته باشند.

دکتر عبدالقیوم قلی‌پوری مسئول راه اندازی پارک علم و فناوری در گفتگوی اختصاصی گفت: موافقت اصولی پارک علم و فناوری استان اردبیل با تدبیر استاندار محترم و همت معاون توسعه و برنامه‌ریزی استانداری و رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در تاریخ ۲۶ آبان ماه سال 93  پس از بحث و بررسی فراوان در وزارت علوم دریافت شده است و گلنگ ساخت این پارک در زمینی به وسعت ۱۰ هکتار در شهرک الهیه در نزدیکی دانشگاه محقق اردبیلی به زمین زده خواهد شد. این زمین با همت استانداری و اداره راه و مسکن و شهرسازی استان اردبیل در اختیار این پارک قرار داده شد و ۲۸ میلیارد تومان اعتبار برای تاسیس این پارک طی ۵ سال در نظر گرفته شده است و از سال آینده این اعتبارات واریز خواهد شد.

وی در ادامه گفت پارک علم و فناوری استان اردبیل منتظر افتتاح رسمی خود نشده و ارزیابی بیش از 40 شرکت و موسسه دانش بنیان استان شروع شده است. محصولات این شرکت‌ها بر اساس معیار‌هایی همچون استفاده از تکنولوژی جدید، مفید و موثر بودن، قابل رقابت بودن در بازار‌های جهانی و پاسخی به تحریم‌های خارجی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نتیجه ارزیابی‌ها برای تصویب نهایی و برخورداری از امتیازات شرکت‌های دانش بیان به معاونت علمی و فناوری وزارت علوم ارسال می‌شود. امید واریم اکثر این شرکت‌ها و موسسات گواهی دانش‌بنیان را از معاونت علمی و فناوری وزارت علوم دریافت کرده و از مزایای آن از قبیل معافیت مالیاتی ۱۵ ساله و تسهیلات ۴ درصدی وصدور مجوزهای سرمایه گذاری خارجی و مبادله‌های بین المللی برخوردار شوند.

 وی در ادامه گفت: عمده فعالیت شرکت‌های دانش بینیان در استان به فراخور استعداد این منطقه بیشتر در حوزه‌های کشاورزی و دامی و پزشکی و برق و الکترونیک فعال می‌باشد که در صورت تاسیس این پارک مطمنا شرکت‌های دانش بنیان بیشتر و متنوعتری در این پارک مستقر شده و به تولید خواهند پرداخت.

شرکت‌های دانش بنیان مستقر در اردبیل از جمله شرکت تولید کننده زغال اکتیو و شرکت تولید کننده لوازم پزشکی و الکترونیکی با وجود مشکلات فراوان توانسته‌اند در تولید محصولات صادرات محور موفق عمل بکنند.

مسئول راه اندازی پارک علم و فناوری استان اظهار امیداواری که پارک علم و فناوری استان اردبیل به دلیل دارا بودن نیروی انسانی متخصص و ماهر و خلاق به یکی از پارک‌های موفق کشوری تبدیل شود و بیشتر محصولات این شرکت‌ها توانایی رقابت در بازار منطقه را داشته باشند.

بیشتر مجید خدا بخش استاندار اردبیل در جلسه شورای اداری استان راه اندازی پارک علم و فناوری در استان اردبیل، ابراز امیدواری کرده بود تا هرچه سریع‌تر زمینه بهره گیری از توان خلاقانه جوانان و دانشجویان با استعداد، متفکر و خلاق فراهم بیاید و بتوانیم با توجه به پتانسیل‌های فروان استان در زمینه سرمایه‌های انسانی در عرصه علم وفناوری و ایده‌های خلاق و نو موفق عمل بکنیم. وی داشتن نگاه توسعه ای را موجب فهم ضرورت دستیابی به پارک علم و فناوری دانسته بود و گفته بود: این پارک‌ها می‌تواند زمینه تولید انبوه و فروش محصولاتی که در شرکت‌های مراکز رشد فعالیت می‌کنند را فراهم بکند.

خدا بخش الحاق شمال استان اردبیل به منطقه ازاد ارس و تاسیس پارک علم و فناوری را دو بازوی توسعه استان معرفی نمود و تلاش برای راه اندازی این دو مرکز در آینده نزدیک را امری ضروری دانست.

استاندار اردبیل در دیدار با متولیان ایجاد پارک علم و فناوری در اردبیل اظهار کرد: راه اندازی این مجموعه می‌تواند به نفع استان و مجموعه دانشگاهی، علمی و تخصصی باشد که بطور قطع این فرایند زمینه خوبی را برای برجسته سازی و اقدامات پژوهشی در این حوزه به همراه دارد. وی با بیان اینکه در تمام دنیا تکیه بر علم و فروش تولیدات در این حوزه ثروت عظیمی را نصیب کشور‌ها کرده و آن‌ها را به نقطه توانمندی سوق داده افزود: ما امروزه با تکیه بر جوانان خلاق، مبتکر و هوشمند خود می‌توانیم به خوبی از این فرایند حمایت کنیم و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی قدم‌های اساسی بر داریم.

وی یاد آور شد پارک‌های علم و فناوری بر اساس قانون پنجم توسعه با هدف گسترش، توسعه و حمایت از توانمندی نخبگان و نوآوری‌های علمی و فناوری راه اندازی شده وبا وجود تاخیر در راه اندازی آن سعی کردیم تا هر چه سریع‌تر این کار به نتیجه رسیده و از برکات ان بهره‌مند شویم. ما در این خصوص از طرق مختلف راه اندازی پارک علم و فناوری در اردبیل را با اختصاص ۱۰ هکتار زمین در نزدیکی دانشگاه محقق اردبیلی پیگیری کرده و موفق شدیم بعد از سال‌ها مجوز نهایی در این زمینه گرفته شود و بستر خوب و کار آمد برای بهره گیری در این حوزه فراهم آید.

به گفته دکتر گودرز صادقی ریس دانشگاه محقق اردبیلی، این پارک وابسته به دانشگاه محقق اردبیلی نخواهد بود و مسئول آن مستقیما توسط وزیر علوم منصوب می‌شود.

 در حال حاضر مرکز رشد در اردبیل ۴۰ شرکت را تحت پوشش قرار داده است تا این شرکت‌ها را از لحاظ مالی، فناوری و تکنولوژیکی حمایت کند و پارک‌های علم و فناوری، ایده‌های تبدیل شده به علم و دانش در مراکز رشد و محصولات اولیه حاصل از تحقیقات شرکت‌ها را به مرحله نیمه صنعتی می‌رساند و از این طریق استان اردبیل با بهره گیری از تولید محصولات تکنولوژیک در راستای توسعه اقتصادی قدم بردارد.

بنابر این با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تحقق تولید علم و جنبش نرم افزاری اسلامی، و تجلی این تاکیدات در چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی برای تعالی و پیشرفت علمی کشور تا مرز دستیابی به جایگاه نخست علم و فناوری در سطح منطقه، تقویت و زمینه سازی اصل پژوهش مداری و روحیه تحقیق و تفکر در جامعه دانشگاهی، لزوم شکل گیری تشکلی برای پرداختن به این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد.  در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی عملی نمودن پژوهش از جایگاه منحصر به فردی برخوردار است.

متاسفانه استان اردبیل با وجود دارا بودن پتانسیل‌های فروان بخصوص نیروی متخصص و آموزش دیده به دلیل نبود زیر ساخت‌ها و مراکز حمایتی مجبور به مهاجرت به شهر‌های بزرگ‌تر می‌شوند و با جذب مراکز علمی وپژوهشی و تولیدی آن‌ها در توسعه آن منطقه ایفای نقش می‌کنند.

به عنوان مثال شرکت دانش بنیانی که در زمینه تولید لوازم پزشکی در استان فعال بود در راستای توسعه فعالیت خود مجبور شده کارگاه خود را به تهران منتقل کرده و از امکانات این کلان شهر استفاده بکند.

مطمئنا اگر پارک علم و فناوری اردبیل دایر می‌بود و از حمایت‌های این پارک برخوردار می‌شد، اکنون با تمام توان در اردبیل مستقر بوده ودر توسعه این استان سهیم می‌گردید و تعدادی از فارغ التحصیلان بیکار استان را در مجموعه خود به خدمت می‌گرفت.

کلید واژه ها: استان اردبیل -




دوشنبه 30 شهریور 1394 - 12:55:17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن