واضح آرشیو وب فارسی:فارس: استاد حوزه و دانشگاه:
دانش غرب وامدار امام باقر (ع) است
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تأسیس مدرسه دینی توسط امام باقر(ع) یک نهضت بزرگ علمی در جهان اسلام ایجاد کرد گفت: دانش غرب امروز وامدار علوم اسلامی و علوم اسلامی، وامدار امام باقر (ع) و امام صادق(ع) است.
حجتالاسلام علی اکبر نوایی در گفتوگو با خبرنگار فارس در مشهد با بیان اینکه امام باقر(ع) جزو فرهیختگان در حسب و نسب است، اظهار کرد: ایشان در سوم صفر، سال 57 هجری در مدینه در خانه امام سجاد(ع) دیده به جهان گشودند و مادر ایشان امعبدالله، دختر امام حسن مجتبی(ع) بودند و لذا نسب حضرت هم علوی و هم هاشمی است. وی با اشاره به القاب حضرت، گفت: شاکر، صابر و باقر از جمله القاب حضرت بود که باقرالعلوم به عنوان مشهورترین آنهاست که پیامبر(ص) برای ایشان انتخاب کردند و باقرالعلوم به معنای شکافنده هستههای دانش است. استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت با تأسیس مدرسه دینی یک نهضت بزرگ در زمینه علمی ایجاد کردند، افزود: تأسیس چنین مدرسهای در حالی بود که فرهنگ اسلامی در شرایط نامساعدی به سر میبرد؛ دانشمندان و فرهیختگانی در حوزههای مختلف علمی از محضر ایشان بهره میبردند و علاوه بر آن عالمان و شیفتگان علم از سراسر کشورها از جمله مصر، یمن و حتی در برخی اسناد وجود دارد که از ایران نیز بودند که برای کسب دانشهای بنیادی و علوم طبیعی به مدینه و خدمت امام باقر(ع) میآمدند. نوایی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) ادامه دهنده مکتب پدربزرگوارشان بودند، بیان کرد: فلسفه، عرفان، کلام، نجوم و طب پزشکی از جمله علومی بودند که در آن مدرسه علمی پس از شهادت امام باقر(ع) و به وسیله فرزندشان امام صادق(ع) به اوج خود رسید و ایشان 4 هزار شاگرد برای اسلام تربیت کردند. *علوم اسلامی وامدار امام باقر(ع) است وی خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) گشاینده یک راه جدید در مقابل جهان اسلام بودند که این راه جدید، مسیر را برای آنچه امروز دانش اسلامی دارد فراهم کرد به عبارت دیگر میتوان گفت، دانش غرب امروز وامدار علوم اسلامی و علوم اسلامی، وامدار امام باقر و امام صادق(ع) است. استادحوزه و دانشگاه گفت: اساس و شاکله علوم در اختیار حضرت بود و چنان ابّهت و اشرافی بر آن داشتند که هیچ کس توان و جرئت اظهار نظر در محضر ایشان را نداشت چرا که همیشه استدلالهای متقن و عقلانی ارائه میکردند. نوایی به برخی دیگر از فعالیتهای و تأثیرات امام محمد باقر(ع) اشاره و تصریح کرد: تحکیم بنیانهای فکری اندیشه شیعه، ایجاد تفکر اجتهادی و روحیه علمی که باید از این روش در حوزهها و دانشگاهها برای ارتقا و رشد علمی الگو بگیریم، شبههزدایی از ساحت اندیشه دینی، ایجاد جنبش نوشتاری برای دانشهای اسلامی برای نخستینبار از جمله نقشهای علمی زندگی حضرت بود. وی با اشاره به بعد سیاسی زندگی حضرت، اظهار کرد: حضرت حکومت 7 نفر از حاکمان اموی را درک کردند ولی با وجود توطئهها و دشمنیهای فراوان آنها با اسلام، حضرت چند روش را در مقابل اتخاذ کردند از جمله، ایشان در قالب تقیه به انجام فعالیتهایشان میپرداختند و تشکیلات شیعی را با این روش از خطر نابودی و انهدام نجات داند. استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مبارزه صریح با حکّام اموی و اینکه در اواخر عمر شریفشان دستور دادند تا 10 سال پس از شهادت ایشان در ایام حج و منی بر ایشان روضهخوانی و گریه کنند یک حرکت استراتژیک حضرت برای رسوایی امویان و دشمنیهای آنها با اسلام بود. انتهای پیام/3138/غ30
94/06/30 - 10:06
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]