تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816455260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

می دانی بالاترین لذت عیش دنیا چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: از حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام پرسیدند که بالاترین لذت و عیش دنیا چیست؟ فرمود: وسعت خانه و کثرت دوستان.

می دانی بالاترین لذت عیش دنیا چیست؟

معنای ساده ‌زیستی این نیست که آدمی از کمترین امکانات و امکانات اولیه زندگی خود و خانواده اش را محروم کند.خداوند متعال برای بنده ی مۆمنش، عزت، توانمندی، فراخ و راحتی خواسته است، نه فقر، بدبختی و فلاکت. پس بدیهی است که همسر خوب، خانه ی بزرگ و مرکب خوب برای مۆمن نعمت و البته برای دیگران می‌ تواند موجب نقمت و گمراهی باشد. همین قید «مۆمن»، یعنی کسی که تقوا دارد و حدود و ثغور و شأن ایمان و بندگی را رعایت می ‌نماید.در بیانی حضرت امام صادق (علیه السلام) می فرماید: از سعادت انسان وسعت خانه است. و از آن حضرت: وسعت خانه موجب راحت و آسایش مۆمن می باشد. از حضرت موسی بن جعفر پرسیدند که بالاترین لذت و عیش دنیا چیست؟ فرمود: وسعت خانه و کثرت دوستان. و نیز فرمود: عیش و لذت در وسعت خانه و خوبی خدمتگزاران است. چهار چیز از سعادت است و چهار چیز از شقاوت، اما چهار چیزی که از سعادت است: زن صالح، خانه وسیع، همسایه خوب و مرکب راهوار، و چهار چیزی که از بدبختی است: همسایه بد، زن بد، خانه تنگ و مرکب بد.پیغمبر اکرم (صلی الله و علیه وآله) فرمود: از سعادت مرد همسر صالح، خانه وسیع، مرکب راهوار و فرزند صالح می باشد. از امیرمۆمنان (علیه السلام): برای هر چیزی شرفی است، و شرف خانه وسعت صحن خانه و معاشران و آمیزش کنندگان صالح می باشد، و برای خانه برکتی است و برکت آن خوب بودن مکان آن و وسعت صحن و خوبی همسایگان آن است. پیغمبر (صلی الله و علیه وآله) فرمود: چهار چیز از سعادت است و چهار چیز از شقاوت، اما چهار چیزی که از سعادت است: زن صالح، خانه وسیع، همسایه خوب و مرکب راهوار، و چهار چیزی که از بدبختی است: همسایه بد، زن بد، خانه تنگ و مرکب بد. (منبع روایات:مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقری، ج1، ص 237 و 238.)معنای فراخی و بزرگی خانه ، اسراف نیستمعنای این احادیثی که پیرامون فراخی و بزرگی خانه این نیست که کسی قصر و کاخ و خانه ی چند میلیاردی بسازد یا بخرد و بگوید حدیث داریم که خانه ی بزرگ نعمت است و ...، یا حتماً مرسدس، الگانس، فراری، پورشه و خودروهای انگشت ‌نما بخرد و بگوید حدیث داریم که مرکب خوب نعمت است! این خود فریبی است و طبق صریح احادیث: خداوند متعال راجع به بهشتش گول نمی ‌خورد.دقت شود که این حدیث، تنها حدیث وارده نیست که نتوان حدود و ثغور آن را تشخیص داد. طبق آیات صریح قرآن کریم، اسراف حرام است و خدا مسرفین را دوست ندارد – امر فرموده است که با نخوت و تکبر و خودبزرگ ‌بینی روی زمین راه نروید (یعنی منش و مشیتان چنین نباشد)، دستور به انفاق از اموالی که خدا عطا نموده داده است ... و در حدیث دیگری تصریح شده است: «کَفَی بالمَرء خِزیاً أن یَلبَسَ ثوباً یَشهَرُهُ أو یَرکَبَ دابَّهً تشهَرُهُ» (کافی، ج 6، ص 44)برای رسوایی و خواری انسان همین بس که جامه‌ای بپوشد که او را انگشت نما کند یا مرکبی انگشت نما سوار شود.«ساده زیستی» در مقابل «تجمل‌ گرایی» قرار می ‌گیرد و نه در مقابل رفاه منطقی به حد شأن یک مۆمن در رفع نیازهایش. و همچنین بسیار تأکید شده است که اولاً مراقب باشید که نعمت را به نقمت مبدل نکنید و ثانیاً آن رزق، برکت و زیادتی را بخواهید که موجب خیر دنیا و آخرت شما باشد، نه آن که موجب کوردلی، دنیاگرایی، تجمل گرایی و در نهایت هلاکت شما شود. چنانچه امام باقر علیه ‌السلام دعا می ‌نمودند:«اَللَّهُمَّ ارزُقنى رِزقاً حَلالاً یَكفینى وَ لا تَرزُقنى رِزقاً یُطغینى وَ لا تَبتَلیَنّى بِفَقرٍ اَشقى‏ بِهِ مُضَیِّقاً عَلَىَّ.» (فضائل الشهر الثلاثة، ص 108)خداوندا! مرا روزیِ حلالی بده که کفایتم کند، و روزی ‌ای نده که به طغیانم کشانَد و به فقری گرفتارم نکن که با آن بدبخت شوم و به تنگنا افتم. و حضرت رسول اعظم صلوات الله علیه و آله فرمودند: «مومن حقیقی کسی است که مالش را با مستمندان در میان نهد و درباره مردم انصاف دهد.‌» (نصایح، صفحه 72)و صدها حدیث و روایت دیگر که حدود و ثغور استفاده از نعمات را به گونه‌ای که مۆمن دچار نخوت، تکبر، انگشت ‌نما شدن، رفاه ‌زدگی، بی‌ دردی، معصیت ... و در یک کلمه «انحراف» نگردد بیان شده است.دقت شود که «ساده زیستی» در مقابل «تجمل‌ گرایی» قرار می ‌گیرد و نه در مقابل رفاه منطقی به حد شأن یک مۆمن در رفع نیازهایش. بدیهی است آن مۆمنی که از راه حلال به سرمایه ‌ای قابل توجه دست یافته است، اما برای عقد و ازدواج فرزند خود مراسم ساده و در شأنی برپا می ‌کند، مصداق ساده زیست است، اما کسی که پول و سرمایه ‌ای هم ندارد، اما از هر کجا که شده پول تهیه می ‌کند تا مراسمی آن چنانی برپا کند یا لباسی آنچنانی، جواهراتی آنچنانی، جهیزیه‌ ای آنچنانی و ... تهیه نماید، تجمل‌ گرا می ‌باشد.پس همسر خوب، خانه ی بزرگ و مرکب خوب برای مۆمن نعمت است و دعا می ‌کنیم خداوند متعال همه ما و از جمله جوانان را از این نعمت [که وقتی از راه حلال به دست آید، نعمت و رزق الهی است]، متنعم گرداند. منابع : تبیان
ایکس شبهه
افکار نیوز
اندیشه قم


دوشنبه 30 شهریور 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن