واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اسطورههاي ايراني نوشتافزارها پشتوانه رسانهاي ندارند!
انواع و اقسام شخصيتهاي انيميشني و كارتونهايي كه بارها آنها را ديده و دوستشان دارد دور و برش را احاطه كرده است.
نویسنده : زهرا چيذري
بر سر دوراهي انتخاب قرار دارد. كلاه قرمزي و پسرخاله، شكرستان و شخصيتهاي دوست داشتنياش يا باربي، سيندرلا، مرد عنكبوتي يا بتمن؟ كمي آن سوتر هم دفاتر ثنا، ثمين و سينا هستند با قصههايي كه روي جلدشان نوشته، ميتواند يكي از گزينهها براي انتخابش باشد. انتخاب سختي پيشرو دارد. از اين ميان دلش بيشتر با شخصيتهايي است كه با آنها مانوس بوده و در تخيلش از آنها اسطورهاي ساخته كه هميشه دلش خواسته مانند آن اسطورهها باشد. شوق دفتر و مداد در آستانه مهر زيباترين بخش حال و هواي ماه مهر و باز شدن مدارس به خريد نوشتافزار و لوازمالتحرير قبل از آن باز ميگردد. دفتر و دفترچه يادداشت، مداد و پاككن، مداد رنگي و تراش و خلاصه كلي لوازمالتحرير رنگارنگ و جورواجور كه بچه مدرسهايها را حسابي سر شوق ميآورد و جيب پدر و مادرها را خالي ميكند. در اين بين اما بچهها اغلب لوازمالتحرير داراي تصاوير انيميشني را بيشتر ميپسندند. انيميشنهايي كه بارها آنها را ديدهاند و با آنها بازي كردهاند. اصلاً خود پدر و مادرها سي دي بازيهاي رايانهاي و انيميشنها را براي بچهها تهيه ميكنند غافل از آنكه بچهها از اين شخصيتها و كاراكترهاي انيميشني الگوبرداري ميكنند و به جاي آنكه قهرمانان واقعي بومي و ملي در ذهن آنها بنشينند و به الگوي رفتاري آنها تبديل شوند، باربي و بت من در ذهن بچهها نشسته و از آنها الگوبرداري ميكنند. الگوهاي غيربومي اسطورههاي دروغين بچگي دهه شصتيها و قبلتر از آن با دفترهاي سادهاي طي شده كه نهايتاً در دو سه رنگ عرضه ميشدند و به عنوان دفاتر دولتي بين بچهها توزيع ميشد. آن روزها شايد براي آنكه دفتر صورتي به تو برسد يا دفتر آبي بايد كلي اين پا و آن پا ميكردي و گاهي وقتها همين مسئله منجر به كشاكش ميان هم شاگرديها ميشد. حالا اما آنقدر لوازمالتحرير وارداتي رنگارنگ داريم كه بچهها نميدانند كدامشان را انتخاب كنند. اين در حالي است كه شخصيتهاي غيرايراني نقش بسته روي اين نوشتافزارها الگوهاي رفتاري غيربومي را به كودكان ما معرفي ميكنند؛ الگوهايي كه بچهها در ذهنشان با آن زندگي ميكنند و در تلاشند تا خودشان را به آن الگو كه خيلي وقتها باربي و مرد عنكبوتي است نزديك كنند. اين در حائل است كه فرزندان ما از اسباب بازيها و شخصيتهاي پيرامونيشان اثر ميپذيرند. نمونه اين اثرپذيري را ميتوان در شباهت عجيب ميان دختران جوان امروزي و عروسكهاي باربي متوجه شد. عروسكهايي كه چيزي حدود دو دهه پيش به خانه و تخيل كودكان ما راه يافتند و حالا اثرش را در افزايش مصرف داروهاي لاغري، لنزهاي رنگي و موهاي بور زنان و دختران جوان امروزي مشاهده ميكنيم. عاملي كه موجب شده است تا حتي شاهد رسوخ اعتياد بين زنان و دختران جوان باشيم، چراكه اغلب داروهاي لاغري بر پايه ماده مخدر صنعتي شيشه هستند. به همين خاطر يكي از بهترين راهكارها براي اصلاح تفكرات و سبك زندگي اصلاح نگاه و تفكرات افراد از همان دوران كودكي است؛ اتفاقي كه از طريق اسباب بازيها و شخصيتهاي انيميشني ميتواند رخ دهد اما انفعال ما در اين حوزه موجب شده تا اسباب بازي و انيميشن در اختيار خارجيها باشد و كودكان ما به جاي شناخت اسطورههاي حقيقي وطني، باربي و بنتن را الگوي خود قرار دهند. ورود قهرمانان وطني به عرصه نوشتافزار حالا اما چند سالي ميشود كه نوشت افزارهايي با تصاوير قهرمانان و انيميشنهاي وطني هم به بازار آمده است. سعيد حسيني مديرعامل مجتمع نوشتافزار ايراني- اسلامي در گفتوگو با «جوان» در اين باره ميگويد: سي و چند سال است كه كسي وارد اين حوزه نشده است. از سوي ديگر نيز كاراكترهاي غربي به دليل فقدان نظارت بر طرحهاي نوشتافزار و به دليل پشتوانه رسانهاي اين طرحها جا افتاده است. فرزندان ما در برنامههاي ماهوارهاي، شبكه نمايش خانگي و حتي گاهي اوقات در تلويزيون اين كاراكترها را بارها ديدهاند بنابراين وقتي كار توليد لوازمالتحرير ايراني راه افتاد با چنين فضايي براي توليد و توزيع در رقابت با كارهاي وارداتي و داراي پشتوانه رسانهاي سختي مضاعفي داشتيم. وي با اشاره به اينكه در كشور ما زنجيره شخصيتسازي متداول و مستمر نشده، ميافزايد: ما تنها به تعداد انگشتان دست كاراكتر داريم با وجود اين براي طراحي نوشتافزار ايراني از تمام ظرفيتها استفاده شده است به خصوص مواردي كه شخصيتسازي زنجيرهاي داشتهايم مانند شكرستان يا كلاه قرمزي و پسرخاله كه به همراه رسانه و داستانهايشان به دنياي بچهها آمدهاند و به همين خاطر هم مقبوليت بيشتري دارند. سدي به نام نداشتن پشتوانه رسانهاي كلاه قرمزي و شخصيتهاي بامزهاش، همچنين شكرستان و شخصيتهاي دوست داشتنياش آنقدر بين بچهها محبوب هستند كه با ديدن لوازمالتحريرهايي كه تصاوير آنها را روي خود دارند بيهيچ ترديد به سراغ آنها رفته و انتخابشان كنند. با وجود اين اما شايد يكي از انتقادات صحيح نسبت به اين شخصيتها غني نبودنشان به لحاظ فرهنگي است. به همين خاطر هم شخصيتهاي كلاه قرمزي يا شكرستان قابليت تبديل شدن به اسطوره را ندارند. حسيني درباره اشكالات توليد در اين حوزه ميافزايد: ما نياز داريم به اينكه به صورت مستمر شخصيتسازي داشته باشيم. به باور اين كارشناس عرصه نوشتافزار كاراكترهاي محبوبي كه هماكنون وجود دارند به لحاظ فرهنگي چندان غني نيستند. از سوي ديگر ما با محبوبيت كاراكترهاي غربي در حوزه قهرمانسازي مواجهيم؛ كاراكترهايي نظير بن تن يا مرد عنكبوتي كه به صورت قهرمان محور طراحي شدهاند، همچنين كاراكترهايي مانند باربي كه در حوزه ارائه الگو براي سبك زندگي طراحي شدهاند و به شكل تمام و كمال الگوهاي سبك زندگي غربي را به دختران ما آموزش ميدهند. به گفته حسيني شخصيتهايي مانند ثنا، ثمين و سينا هم دقيقاً بر همين مبنا طراحي شدهاند با اين تفاوت كه مجموعههاي فرهنگي طراح آن با دست خالي در اين مسير قدم گذاشتند و توانستند تا حد خيلي خوبي هم كار را پيش ببرند اما چون پشتوانه رسانهاي نداشتند به اندازه طرحهاي داراي پشتوانه رسانهاي موفق نبودند. عزم ملي براي اسطورهسازي از شخصيتها ايراد عمده شخصيتهاي غنيتري مانند ثنا و ثمين يا سينا اين است كه پشتوانه رسانهاي ندارند. به همين خاطر هم بچهها اين شخصيتها را نميشناسند و در نگاه نخست انتخابشان نيستند. حسيني در پاسخ به اين سؤال كه براي جبران كردن اين نقص يعني نداشتن پشتوانه رسانهاي طرحهاي ثنا و ثمين چه اقداماتي انجام شده، ميگويد: براي اين موضوع با طرح كتابهاي رنگآميز و نرمافزارهاي سخنگو يا تيزرهاي كوتاه تلاش شد تا كار را جلو ببرند اما به هر حال اين كار نياز به عزم جدي دارد. به باور مديرعامل مجمع نوشت افزار ايراني- اسلامي براي تقويت حوزه انيميشن به عنوان يكي از پشتوانههاي جريانسازي فرهنگي و عرضه محصولات فرهنگي در قالب نوشت افزار و كالاهاي مرتبط با كودك و نوجوان به يك عزم ملي و همكاري ميان بسيج، حوزه هنري، سازمان فرهنگي شهرداري و بسياري از نهادهاي فرهنگي و هنري كه در اين زمينه فعاليت دارند، نياز است.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]