واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
«حمیدرضا غریبرضا»؛ پیشگام نهضت مردمی جهان اسلام و مبلغ بینالملل
حمیدرضا غریبرضا روحانی نسل سومی انقلابی است که از گروههای مسجدی خوزستان برخاسته و در سال ۷۶ راهی مدرسهٔ معصومیه در حوزهٔ علمیه قم شده است؛ او اولویت تبلیغی و فعالیت خود را در حوزهٔ عربی با محوریت گفتوگوی دینی و وحدت اسلامی گذاشته است.
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از حلقه وصل، حمیدرضا غریبرضا روحانی نسل سومی انقلابی است که از گروههای مسجدی خوزستان برخاسته و در سال 76 راهی مدرسهٔ معصومیه در حوزهٔ علمیه قم شده است. او در بین سالهای طلبگی با مبانی اسلام ناب و امام خمینی گرهخورده و دراینبین به سراغ یادگرفتن زبان عربی رفته و اولویت تبلیغی و فعالیت خود را در حوزهٔ عربی با محوریت گفتگوی دینی و وحدت اسلامی گذاشته است. روحیهٔ انقلابی و محوریت اسلام ناب غریبرضا از رجوع مستقیم به مبانی دینی و ادبیات امام راحل به محوریت اسلام ناب و روحیهٔ انقلابی رسیده است. نگاه جامع به آرمانهای انقلاب دارد و عناصری نظیر استقلال، عدالتخواهی و مطالبهگری، اجتهاد و مقابله با التقاط و تحجر و… در اندیشهٔ او هست، اما محور کار خود را جهان اسلام گذاشته است. با روحیهٔ جهادی و انقلابی وارد این عرصه شده و تلاش کرده هم نهادهای مختلف را در این راه فعال کند و هم خود فرداً حرکت میکند. ارتباطاتمحوری از مجموعهٔ لایههای اطلاعرسانی، ارتباطات و عملیات در جهان اسلام، غریبرضا در هر 3 لایه حاضر است، اما لایهٔ ارتباطات را محور اصلی نقشآفرینی خود قرار داده است: از ارتباط مستقیم با طلاب و روحانیون خارجی در قم و فعالان جهان اسلامی مقیم ایران، تا حضور در همایشهای بینالمللی ایران و خارج از کشور، حضور مستقیم در کشورهای مختلف غرب آسیا و شمال آفریقا تا ارتباط مداوم هرروزه در فضای مجازی با چهرههای مختلف جهان عرب و جهان اسلام، حضور در رسانههای مختلف عربی از مکتوب، چندرسانهای و… . این ارتباط، محورهای مختلفی دارد از علما و روحانیون تا فعالان انقلابی، جوانان به دنبال آشنایی با انقلاب کبیر اسلامی و… . این ارتباطات بهگونهای است که غریبرضا جزو شناختهشدهترین ایرانیان در فضای عربی است. بسیاری از احزاب، چهرهها، رسانهها، فعالان نهضت جهانی اسلام و فلسطین و… او را میشناسند یا با او ارتباط و حتی بعضاً عقد اخوت و… دارند. البته او در لایهٔ ارتباط نمانده و از این ارتباط برای حرکتهای انقلابی، عملی و… بهره برده است؛ نظیر بیانیهها، حضور در همایشها، تجمعها و… . او بارها شخصیتهایی نظیر شیخ الازهر و روسای احزاب و گروههای جهان اسلام را مورد خطاب و دعوت رسانهای قرار داده است و… . مردمی کردن مسئلهٔ جهان اسلام غریبرضا به مردمی کردن نهضت جهانی اسلام در ایران و جهان اهتمام دارد، در ایران در دانشگاهها، رسانهها و محیطهای مختلف حاضر است و بسیاری چهرهها نظیر عصام العماد، شهید حوثی، راشد الراشد، التهامی، مجدی حسین و… از طریق او به فضای عمومی معرفیشدهاند. زمانیکه هنوز هیچ اطلاع جدی از یمن نبود، قریب به یک دهه قبل، غریبرضا با مبارزان یمنی شهر به شهر میگشت و اطلاعات درست ازآنجا داده و اولین شعلههای همبستگی ایرانی -یمنی را شعلهور کرد. همچنین او در فضای جهان اسلام بهجای تمرکز صرف بر بعضی نخبگان و علما با فضای عمومی، دانشجویان، فعالان مجازی و حقیقی فلسطین و… ارتباط برقرار کرده و تلاش کرده تا با آنها تبادل معرفتی و… داشته باشد. او تلاش کرده بسیاری از افراد را به نحوی با جهان اسلام مرتبط کند و حتی از زندگیسازی مثل تلاش برای ازدواجهای ایرانیون انقلابی با فعالان نهضت جهانی اسلام همت گماشته است. توانمندسازی فعالان نهضت جهانی اسلام او بهصرف استفاده از ظرفیتهای موجود همت نگماشته، بلکه تلاش کرده فعالان نهضت جهانی اسلام را در داخل و خارج از کشور توانمند کند. تشکیل کلاسهای زبان عربی، تبلیغ و … در داخل در دورههایی مثل شهید ابراهیمی، برگزاری دورههایی برای فعالان مختلف خارج از کشور از مبانی انقلاب و اسلام ناب تا نیازهای علمیاتی آنها و… بخشی از اقدامات غریبرضاست. روحیه تشکیلاتی و فعال کردن ظرفیتهای بر زمینمانده او نهتنها خود شخصاً حجم زیادی از ارتباطات و فعالیت دارد. بلکه تلاش کرده با راهاندازی موسسه عدهای دیگر از طلاب را درگیر کند، همچنین تلاش دارد طیفهای مختلفی از طلاب، دانشجویان، گروههای مردمی و… را در این فعالیتها درگیر کند.کارهایی نظیر شورای هماهنگی فعالان جهان اسلام، جمعکردن فعالان غیرحکومتی جمهوری اسلامی و… از اقدامات اوست. او تلاش میکند تا علاقه به جهان اسلام، آشنایی به زبان، روحیهٔ انقلابی و… را به عمل و فعالیت بکشاند. نیز کاملاً از ظرفیتهای دیوانسالاریهای بینالمللی جمهوری اسلامی ناامید نیست و تلاش میکند تا آنها را به نحوی به مسیر درست هدایت کرده یا از ظرفیتهایشان برای حرکت انقلابی بهره بگیرد. او ظرفیتهای مختلف رسانهای، نمایشگاه قرآن و… را به ظرفیتی برای فضاسازی در مورد جهان اسلام تبدیل میکند. او حتی تلاش میکند کارهای فردیاش تبدیل به نهاد شود، مثلاً اقدامات خود را در اینترنت برای همراهی جوانان ایران با مصر، تونس، یمن و… تبدیل به صفحههایی عمومی میکند که جوانان ایرانی با جوانان کشورهای بیداری اسلامی ارتباط جدی پیدا کنند، یا ایدهٔ جبههی مجازی مستضعفان را پیگیری میکند. تولید محصول و تداوم نهضت ترجمه غریبرضا متوجه تولید محصول است، ترجمهٔ آثار شهید الحوثی به فارسی، برگردان کتاب خاطرات شهید شهریاری به عربی و بررسی فتنهٔ 88 از نگاه روزنامهنگاران عرب و… نمونهای از تألیفات اوست. همچنین او مقید به تولید محتوا برای رسانههای مختلف ایرانی و عربی است. او نهضت ترجمهٔ ایرانی و عربی که به همت رهبر انقلاب در دههٔ 40 شمسی کلید خورد را تداوم داده و آثار مختلفی مثل نگاه به ایران از نگاه نخبگان عرب و همینطور مطالب انقلابی ایرانی را به زبان عربی برگردانده است. تکلیفمحوری و هزینه دادن غریبرضا به دنبال تکلیف است، بسیاری چیزها مثل شئون غلط حوزوی و… که باعث شده افراد تنها حاضر به سخنرانی و… باشند را به کنار میگذارد، اگر لازم است در نقش مترجم عمل میکند، حتی گزارشگر و تولیدکنندهٔ برنامههای تلویزیونی میشود، در اوج خطر در سوریه همراه سهیل کریمی برای ساخت مستند میرود، مبلغ حج میشود و… در این راه هم آمادهٔ هزینه دادن است. زندگی عادی و خانوادهٔ پرجمعیت غریبرضا همهٔ ساعات زندگیاش وقف جهان اسلام است، از سخنرانی نیمه شبانه در اینترنت تا بحث و… اما اینهمه مانع زندگی عادی او نمیشود. او یک خانوادهٔ پرجمعیت دارد که هرچند سال یکبار با توجه به دغدغهٔ جمعیت کودکی نیز به آن اضافه میشود و برای بچهها و خانواده نیز وقت میگذارد. در کنار ان غریبرضا شخصیت اخلاقی جدی نیز دارد و به تواصی به اخلاق و… آدمهای دوروبرش حساس است. استقامت و تداوم غریبرضا استقامت دارد، هدف خود را که جهان اسلام گرفته بهراحتی رها نمیکند. از این شاخه به آن شاخه نمیپرد و این حوزه را حفظ میکند؛ و تلاش میکند تا دیگران را نیز از نقشآفرینهای موردی به نقشآفرینهای همیشگی تبدیل کند. گرچه به مسائل دیگر مثل مطالبهگری و عدالتخواهی، حمایت از حرکتهای انقلابی، تبلیغ وظایف رایج حوزوی، حمله به فتنه گران در فتنهٔ 88، حمایت از جبههٔ فرهنگی انقلاب مثل حمایت از اخراجیها یا نقشآفرینی در جشنوارهٔ عمار، حمایت از مرگ برآمریکای حامد طالبی، نقد تجدیدنظرطلبیهای حوزوی و… نیز بیتوجه نیست، اما حوزهٔ اصلی خود را عوض نکرده، حتی این دغدغهها را تبدیل به موضوعات حرکتهای جدید کرده مثلاً حضور زیادش در اینترنت باعث شده در مورد تقوا در فضای مجازی مطالب زیادی بنویسد. طلبگی جدی غریبرضا در کنار اینهمه طلبهٔ جدی هم هست. فعالیت او را به ضعف در طلبگی نکشانده که چهبسا وحدتی نیز بین حوزهٔ فعالیتی خود با حوزههای مطالعاتی طلبگی برقرار کرده مثلاً فقه مقارن را جدی گرفته است. نشانهای ملی حتی مثل نشان البرز در این چارچوب دریافت کرده است؛ اما درس حجاب فعالیت او نیست. در نقطهٔ تزاحم حتی فعالیت و انقلاب را به درس ارجح دانسته همین امر و عقب افتادن بعضی امتحانها مجبورش کرد قبل از دادن امتحانهای بعضی پایهها به سربازی برود، درحالیکه ازنظر علمی او غنی بود و حتی درس خارج میرفت. روحیهٔ ادبی و هنری غریبرضا کنار اینهمه روحیهٔ ادبی هم دارد و به هر دو زبان فارسی و عربی شعرهای خوبی میگوید که محورش همان دغدغههای جهان اسلامی اوست. انتهای پیام/
94/06/29 - 10:33
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]