تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818847053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه اجمالي به رويدادهاي حوزه راه و شهرسازي در هفته‌اي که گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ شهريور ۱۳۹۴ (۹:۵۰ق.ظ)
نگاه اجمالي به رويدادهاي حوزه راه و شهرسازي در هفته‌اي که گذشت موج - در هفته‌اي که گذشت حوزه راه و شهرسازي هفته‌ پر خبري را پشت سر گذاشت که از جمله مهم‌ترين اين اخبار مي‌توان به وجود بيش از يک ميليون خانه خالي در کشور، آغاز به کار يگان حفاظت اراضي سازمان ملي زمين و مسکن و انتشار اسناد خزانه 10 هزار ميليارد ريالي اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، در هفته سوم شهريور، علي عسکري، رئيس‌ کل سازمان امور مالياتي کشور، با بيان آن‌که بيش از يک ميليون خانه خالي در کشور وجود دارد، اعلام کرد: در تهران بالاي 400 هزار واحد مسکوني خالي وجود دارد که به بازار عرضه و تقاضا ارائه نشده است.
علي عسکري، در مورد وضع ماليات بر خانه‌هاي خالي افزود: ميزان خانه‌هاي خالي در کشور زياد است و اگر قرار باشد از اين خانه‌هاي خالي استفاده نشود ظلم به کساني است که مي‌خواهند خانه بخرند يا اجاره کنند.
رئيس‌ کل سازمان امور مالياتي کشور با بيان اين که جمع‌آوري اطلاعات در اين زمينه فقط از نظام مالياتي ساخته نيست، گفت: با توجه به اين که برخي از قراردادها در بحث مسکن غيرمتعارف و صوري است در اين قانون ما ملاک را 80 درصد اجاره واقعي محل ارزيابي مي‌کنم.
همچنين در هفته گذشته، سيد محمد پژمان، مدير عامل سازمان ملي زمين و مسکن در خصوص سقف تسهيلات مسکن مهر نيز گفت: بر اساس مصوبه دولت، سقف تسهيلات ساخت مسکن مهر براي جوانان از 250 به 300 ميليون ريال افزايش يافت.
پژمان افزود: با افزايش سقف تسهيلات مسکن، مشکل نقدينگي متقاضيان مرتفع و نيازهاي جوانان براي خانه‌دار شدن حل مي‌شود.
وي با اشاره به اين که مشکل اساسي در برخي واحدهاي مسکن مهر در سطح کشور تأمين نقدينگي است، اظهار اميدواري کرد: با حمايت جدي دولت و تلاش پيمانکاران در انجام وظايف تسريع به عمل آيد.
معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان کرد: در سايه برنامه‌ريزي و هماهنگي‌هاي لازم که توسط دستگاه‌هاي متولي و نظارت دولت صورت مي‌گيرد مسائل واحدهاي مسکن مهر حل‌وفصل مي‌شود.
مدير عامل سازمان ملي زمين و مسکن اظهار کرد: دولت به صورت جدي وظايف خود را در اين بخش مهم انجام مي‌دهد و از ساير دستگاه‌هاي اجرايي انتظار مي‌رود همراهي خود را قوت ادامه دهند.
پژمان در ادامه از شهرداري‌ها خواست که واحدهاي مسکن مهر را به عنوان بخشي از زندگي شهري جدي‌تر تلقي کنند و خدمات مورد نياز را همانند؛ ساير مناطق در اختيار مردم در اين واحدها قرار دهند.
وي در خصوص مسکن اجتماعي نيز گفت: بر اساس برنامه‌ريزي انجام گرفته مسکن اجتماعي براي چهار دهک کم‌درآمد جامعه که شرايط اقتصادي خوبي ندارند پيش‌بيني شده است.
وي اظهار اميدواري کرد: تا مناسب شدن وضعيت درآمدي کشور اهداف دولت در خصوص مسکن اجتماعي محقق و طرح‌ها اجرايي شود.
همچنين در اين هفته، در رابطه با معاملات مسکن فرابورس، تعداد 5527 نفر با خريد 254 هزار و 824 اوراق حق تقدم تسهيلات مسکن وارد فرايند خريد مسکن شدند.
در هفته گذشته، 42 ميليون و 599 هزار برگه اوراق منتشر شده که در مجموع 33 ميليون و 663 هزار عدد از اين اوراق استفاده شده است.
حجم معاملات حق تقدم تسهيلات مسکن در هفته منتهي به 20 مرداد 18 هزار و 280 و ارزش معاملات اين اوراق در مجموع 131 ميليارد ريال بود.
معاملات حق تقدم تسهيلات مسکن از سال 89 در شرکت فرابورس ايران آغاز شده که هم اکنون بيش از 20 اوراق در اين شرکت معامله مي‌شود.
سقف پرداخت تسهيلات خريد و تعميرات مسکن از محل اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسکن مبلغ 450 ميليون ريال است که مدت بازار پرداخت تسهيلات 12 سال تعيين شده است.
نرخ سود تسهيلات فروش اقساطي خريد مسکن حداکثر 16 درصد (تقسيط تسهيلات به سه روش ساده، پلکاني سالانه و پلکاني دوره‌اي) است که متقاضيان استفاده از اين اوراق مي‌توانند به شرکت‌هاي کارگزاري عضو فرابورس و يا شعب بانک مسکن مراجعه کنند.
شوراي پول و اعتبار اوايل خرداد گذشته سقف دريافت وام خريد مسکن را افزايش داد، اما؛ شرکت فرابورس ايران اعلام کرد؛ اين مصوبه مربوط به دارندگان حساب صندوق پس‌انداز مسکن يکم بوده و در راستاي کمک به رونق توليد در بخش مسکن و ارتقاي قدرت خريد خانوارها و تشويق متقاضيان مسکن به پس‌انداز به تصويب رسيده و ارتباطي با اوراق تسهيلات مسکن ندارد.
سيد محمد پژمان، مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن، در هفته سوم شهريور از آغاز به کار يگان حفاظت اراضي سازمان ملي زمين و مسکن نيز خبر داد و گفت: اين يگان وظيفه دارد از تعرض به اراضي عمومي جلوگيري کند.
پژمان، افزود: حفاظت از اراضي عموم نيازمند ساز و کارهاي قانوني است و سازمان ملي زمين و مسکن انتظار دارد با تشکيل اين يگان حفاظت از اراضي بيت‌المال با جديت زيادي دنبال شود.
وي اضافه کرد: با آغاز فعاليت رسمي يگان ويژه حفاظت از اراضي کشور ضمن جلوگيري از تصرف اراضي ملي از سوي زمين‌خواران و منفعت‌طلبان زمينه حفظ بيش‌ازپيش سرمايه براي جامعه و برنامه‌ريزي در راستاي منافع عموم مردم تحقق خواهد يافت.
پژمان با بيان اين که افراد طمع‌کارهمواره به دنبال فرصت هستند تا با استفاده از آن به صورت غيرقانوني اموال عمومي را تصاحب کنند، گفت: با تشکيل اين يگان حفاظتي به دنبال پيشگيري از ترويج اين مساله هستيم.
وي از راه‌اندازي بانک اطلاعات املاک اراضي کشور خبر داد و گفت: اين بانک در حال جمع‌آوري اطلاعات مورد نياز اراضي عمومي است تا صيانت کنندگان بتوانند به آخرين اطلاعات اراضي ملي دسترسي داشته باشند.
مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن تصريح کرد: در تلاش هستيم تا تمام اراضي را به دستگاه‌هاي الکترونيکي هوشمند حفاظتي مجهز کنيم تا به‌راحتي بتوانيم توسط يگان حفاظت و مسوولان سازمان زمين ملي و مسکن موضوع را پيگيري و از اراضي ملي صيانت کنيم.
وي بر لزوم شناسايي به موقع تصرفات با ايجاد يگان حفاظت اراضي سازمان ملي زمين و مسکن تأکيد کرد و افزود: در گذشته فاصله زماني تصرف و پيگيري قضايي سازمان بسيار زياد بود و هم اکنون پرونده‌هايي داريم که فردي در 20 يا حتي 50 سال گذشته زميني را تصرف کرده و اين سازمان دير متوجه شده که زمين ملي توسط افراد غير به تصرف درآمده است.
در هفته سوم شهريور، جواد هدايتي، مديرکل آمار، ايمني و ترافيک سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي نيز گفت: براساس آمارهاي ارائه شده تعداد تصادفات منجر به فوت 4.9 درصد و کشته‌شدگان سر صحنه 6.3 درصد طي 5 ماهه نخست سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش يافته است.
هدايتي افزود: اطلاعات آماري در مورد ايمني حمل‌ونقل به طور عمومي در دو بخش تصادفات و تلفات بيان مي‌شود و براساس آمارهاي ارائه شده با کاهش فوت‌هاي تصادفات و سر صحنه طي 5 ماهه نخست سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته تصادفات جرحي در طي اين مدت 4.8 درصد افزايش را نشان مي‌دهد.
مديرکل آمار، ايمني و ترافيک سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي يادآور شد: سهم ناوگان حمل‌ونقل عمومي سنگين در تصادفات فوتي 5 سال جاري با 0.5 درصد کاهش به 15.1 درصد رسيده است.
وي گفت: در بخش تلفات رانندگي نيز براساس آخرين آمار منتشر شده از سوي سازمان پزشکي قانوني کشور در تيرماه متأسفانه افزايش 3.3 درصدي را نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد بوديم که سهم عمده اين افزايش تلفات مربوط به راه‌هاي روستايي بوده، اين در حالي است که در تيرماه شاهد افزايش اندک 0.7 درصدي تلفات سوانح رانندگي در راه‌هاي برون‌شهري بوديم.
همچنين در هفته سوم شهريور، معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين که براي خانه‌دار شدن خانه اولي‌ها بايد بر نظام مبتني بر پس‌انداز تکيه کرد، گفت: خروج رکود بازار مسکن به شاخص‌هاي کلان اقتصادي مربوط است و بازار مسکن هيچ‌گاه جداگانه عمل نکرده است.
حامد مظاهريان در خصوص ميزان سرمايه‌گذاري مردم در صندوق پس‌انداز مسکن يکم، افزود: طبق آخرين آماري که به دست من رسيد روزانه حدود 250 نفر در اين صندوق ثبت‌نام مي‌کنند که روند قابل قبولي است و اميدواريم در ماه‌هاي آينده اين تعداد افزايش پيدا کند.
وي درباره زمان احتمالي خروج بازار مسکن از رکود، گفت: خروج بازار مسکن از رکود به شاخص‌هاي کلان اقتصادي مربوط و واقعيت اين است که بازار مسکن هيچ‌گاه جداگانه عمل نکرده است، با بهبود شاخص‌هاي کلان اقتصادي و سرمايه‌گذاري حتما بازار مسکن نيز از آن منتفع خواهد شد.
وي افتتاح حساب صندوق پس‌انداز مسکن يکم را راهي براي افزايش حجم سرمايه‌گذاري دانست و گفت: اين حساب‌ها و مبالغي که سپرده‌گذاري مي‌شود در حوزه مسکن و ساختمان صرف و سبب رونق اين صنعت مي‌شود، ولي؛ به دليل اين که هنوز در ابتداي راه هستيم طبيعي است که اين مبالغ تأثير پيش‌بيني شده را بر بازار مسکن نگذاشته‌اند.
معاون وزير راه و شهرسازي درباره مزاياي وام 80 ميليون توماني مسکن نسبت به وام 45 ميليون توماني، گفت: سود وام مسکن در گذشته 24 و 26 درصد بود، اما؛ بازپرداخت وام 80 ميليوني مسکن با سود 14 درصد است و دولت مابه‌التفاوت اين سود را مي‌پردازد و بازپرداخت ماهيانه وام 80 ميليوني حدود يک ميليون تومان خواهد بود و اجاره ماهيانه خانه‌اي که فرد مي‌تواند در تهران تهيه کند قطعا بيش از اين مقدار است.
در هفته گذشته، عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي از انتشار اسناد خزانه اسلامي به مبلغ 10 هزار ميليارد ريال براي تسويه بدهي به پيمانکاران خبر داد و گفت: بخش قابل‌توجهي از مطالبات پيمانکاران طرف قرارداد وزارت راه و شهرسازي از محل واگذاري اين اسناد طي سال جاري تسويه مي‌شود.
آخوندي اظهار داشت: حدودا 30 هزار ميليارد ريال اسناد خزانه اسلامي در سال جاري به پيمانکاران طرف قرارداد از طرح‌هاي جاده‌اي و ريلي واگذار مي‌شود.
آخوندي، شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل کشور، سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران، سازمان هواپيمايي کشوري و طرح‌هاي ستاد وزارتخانه را از جمله حوزه‌هاي مشمول بند «ط» تبصره 6 برشمرد و افزود: اين اوراق به منظور تأمين مالي طرح‌هاي تملک دارايي سرمايه‌اي از تاريخ 21 شهريورسال جاري انتشار يافت که از تضمين پرداخت دولت و همچنين از قابليت داد و ستد در بازار ثانويه فرابورس برخوردار است.
آخوندي با بيان آن‌که ظرفيت‌هاي قانوني تأمين منابع مالي طرح‌هاي پيوست قانون بودجه از طريق فروش اوراق مشارکت و اسناد خزانه تاکنون مورد اقبال مردم قرار گرفته است، تأکيد کرد: اسناد خزانه با سررسيد يک‌ساله به ارزش رسمي يک ميليون ريال از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي منتشر و به صورت الکترونيکي از طريق بانک ملي ايران به عنوان بانک عامل به متقاضيان فروخته مي‌شود.
همچنين در هفته گذشته، احمد اصغري مهرآبادي، قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسکن مهر گفت: تسهيلات تمامي واحدهاي مسکن مهر کشور از 250 ميليون ريال به 300 ميليون ريال افزايش مي‌يابد.
احمد اصغري مهرآبادي افزود: با پيگيري‌هاي وزارت راه و شهرسازي و از طريق شوراي پول و اعتبار، پيش‌تر تسهيلات 270 هزار واحد مسکن مهر به 300 ميليون ريال افزايش يافته بود.
وي ادامه داد: براي مابقي واحدها نيز پيگيري شد که اکنون در کميسيون اعتبارات بانک مرکزي اين افزايش سقف تسهيلات مصوب شده و به شوراي پول و اعتبار براي تصويب نهايي ارسال شده است.
مهرآبادي تأکيد کرد: منتظريم که در دو هفته ‌آينده افزايش سقف تسهيلات مصوب شود و مشکلي در اين رابطه وجود ندارد.
وي در رابطه با خدمات زيربنايي واحدهاي مسکن مهر کشور گفت: وزارت نيرو مشکلات مالي دارد، اما؛ در حد توان کمک کرده است.
وي افزود: وزير راه و شهرسازي دستوري به مديرعامل زمين و مسکن و مديرعامل شرکت عمران و شهرهاي جديد ابلاغ کرده است که بخشي از نيازها براي تأمين خدمات زيربنايي را از محل فروش اراضي دولتي تأمين کنند.
قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسکن مهر ادامه داد: نياز ما براي تأمين خدمات زيربنايي، اتمام و تحويل پروژه‌ها در سطح کشور 5 هزار و 600 ميليارد تومان برآورد شده که دولت هم مصمم است در اين زمينه کمک کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن