تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815514292




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش 40 درصدي تغيير کاربري اراضي کشاورزي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ شهريور ۱۳۹۴ (۱۱:۴ق.ظ)
کاهش 40 درصدي تغيير کاربري اراضي کشاورزي موج-رئيس سازمان امور اراضي کشور گفت: با اجراي طرح کاداستر، راه‌اندازي سامانه ۱۳۱ و اقدامات پيشگيرانه در دو سال گذشته، تخريب و تغيير کاربري اراضي کشاورزي در کشور ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش يافته است.
به گزارش خبرگزاري موج، قباد افشار در مراسم افتتاح سامانه ۱۳۱مديريت امور اراضي استان قزوين که در سالن باغستان جهاد کشاورزي برگزار شد، اظهار داشت: مديريت انفرادي و انحصاري در زمين نداريم، هيچ دستگاهي به تنهايي در اين زمينه نمي‌تواند کار کند و رسيدن به هدف در مقابله با زمين‌خواري و تغيير کاربري نيازمند هماهنگي همه دستگاه‌هاست.
وي افزود: در امور اراضي گاهي جايي که بايد فضا را باز کنيم رفتار تقابلي داريم و هنگامي که کار به تخلف مي‌رسد توان کار نداريم در حالي که اگر به موقع فضاي فعاليت و کار ايجاد شده و امور هدايت شود از هدر رفتن انرژي دولت جلوگيري کرده‌ايم.
افشار بيان کرد: تقابل در دستگاه‌هاي اجرايي بايد به تعامل تبديل شود و با برنامه‌ريزي درست کاري کنيم که تخلف کمتر شود و شکل نگيرد. در اين ميان رويکرد ما حمايت از توليد در روستاهاست نه آنکه ابزار چکشي به سر روستايي ايجاد کنيم و نگذاريم توليد کند.
رئيس سازمان امور اراضي کشور يادآور شد: اگر روستايي در روستا نماند و توليد کاهش پيدا کند هزينه‌هاي دولت بالا مي‌رود و کشور وابسته مي‌شود در حالي که بايد با گستردن چتر حمايتي در توليد روستايي به اقتصاد مناطق دورافتاده کمک کنيم.
وي گفت: با کساني که تغيير کاربري غيرمجاز دارند و زمين‌ها را تصرف مي‌کنند قاطعانه برخورد مي‌کنيم اما مشکل ما با کساني است که از راه قانوني تخلف مي‌کنند. اگر امروز در گردنه حيران وضعيت به حالت نامطلوبي رسيده به دليل استفاده افراد از قانون طرح هادي روستايي است که براي مسئولان مشکل ساز شده است.
افشار يادآور شد: وقتي در يک روستا که هشت هکتار زمين لازم بوده حدود ۱۶۰ هکتار يا ۲۶۰ هکتار زمين تعيين کرده‌ايم مبناي قانوني بستري براي تخلف شده و کسي نمي‌تواند درست برخورد کند.
وي اضافه کرد: در جايي که لازم نيست زميني وارد محدوده داده شود اين کار انجام شده و راه تخلف را هموار کرده‌ايم. در شرايطي که فقط ۷۰ نقطه گردشگري تعريف شده و امروز ۱۴۰۰ نقطه گردشگري تصويب مي‌شود بايد منتظر تخلف و زمين‌خواري و تغيير کاربري باشيم.
اين مسئول گفت: شمشير برنده مسئولان نبايد براي روستايي بکار گرفته شود که توان دفاع از خود را ندارد و سرمايه‌داري که تخلف کرده با رانت از حکم قانون فرار کند.
وي يادآور شد: بايد فرصت‌هاي برابر براي همه مردم ايجاد شود نه اين که تعاوني‌هاي دولتي تخلف کنند و ما سراغ روستايي برويم.
رئيس سازمان امور اراضي کشور، خرد شدن زمين‌هاي کشاورزي را مهم‌ترين چالش امور اراضي دانست و اظهار داشت: خردشدن زمين‌ها موجب کاهش رونق اقتصادي در روستا و رها کردن زمين‌هاي کشاورزي و در نتيجه مهاجرت شده که با ايجاد نظارت مردمي بايد اين مشکل برطرف شود.
وي اضافه کرد: در شوراي حفظ بيت‌المال وظيفه داريم با قانون گريزي به ظاهر قانوني مقابله کنيم و روزنه‌هاي سوء استفاده را ببنديم تا برخي با خرد کردن زمين‌هاي کشاورزي و خارج کردن آن از شمول قانون به سودهاي هنگفت نرسند.
افشار به موقعيت استان قزوين اشاره کرد و گفت: سر ريز شدن جمعيت تهران و البرز به اطراف و اشباع شدن زمين در شمال کشور موجب شده با خيل متقاضيان تغيير کاربري اراضي کشاورزي در استان‌هاي قزوين، همدان و زنجان روبه رو شويم و عده‌اي از اين نياز کنوني که با سياست‌هاي غلط در تشکيل يک نقطه جمعيتي بزرگ يعني تهران دامن زده شده و شاهد هجوم به مناطق اطراف تهران هستيم سوء استفاده مي‌کنند.
وي بيان کرد: مناطق خوش آب و هوا در استان قزوين در معرض تهديد است و اگر دير اقدام کنيم پديده زمين‌خواري در استان قزوين هم گسترش مي‌يابد و مشکل‌ساز مي‌شود لذا آمادگي داريم با حمايت اعتباري زمينه اجراي طرح کاداستر در استان تسريع شود تا بتوانيم نظارت و کنترل مناسبي در اين حوزه داشته باشيم.
وي گفت: نبايد اجازه دهيم دشت قزوين توسط سودجويان تهديد شود و ضعف مديريت ما به تخريب اين دشت بينجامد.
رئيس سازمان اموراراضي کشور يادآور شد: سند آمايش کار ارزشمندي است که مي‌تواند به نيازهاي ما پاسخ دهد و با جانمايي درست از مشکلات کم کند اما در اين ميان مسئولان هم وظيفه دارند نيازهاي مردم به ساخت ويلا در مناطق مشخص را پاسخ دهند تا مردم تخلف نکنند.
افشار بيان کرد: چه اشکالي دارد براي کساني که تمکن مالي مناسبي دارند مناطق مستعد را شناسايي و معرفي کنيم و با هدايت متقاضيان ساخت ويلا به اين محدوده‌ها ضمن دريافت حق دولت از تغيير کاربري اراضي کشاورزي جلوگيري کرده و به نياز مردم هم پاسخ دهيم.
وي گفت: رفع تداخل محدوده کشاورزي و منابع طبيعي هم بايد بررسي و حل شود که اين کار با طرح کاداستر محقق مي‌شود و زيبنده نيست بعد از چند دهه همچنان مردم و دولت بر سر زمين اختلاف داشته باشند و موضوع طولاني شود.
رئيس سازمان امور اراضي کشور گفت: براي توسعه کشاورزي و ايجاد اشتغال بايد توليد در اراضي شيب‌دار را جدي بگيريم و نگذاريم اين زمين‌ها رها شود و با مديريت جهادي يعني رفتن به سراغ مردم مي‌توانيم زمين‌هاي شيب‌دار را به باغ و مزرعه تبديل کرده و توليد را تقويت کنيم.
وي بيان کرد: در دولت يازدهم با اجراي طرح کاداستر، راه‌اندازي سامانه ۱۳۱، تقويت گشت و بازرسي و همکاري دستگاه قضايي خوشبختانه ميزان تخريب و تغيير کاربري اراضي کشاورزي ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش يافته که اين ميزان را تا ۵۰ درصد خواهيم رساند که تحقق آن نيازمند همکاري مردم و رسانه‌هاي گروهي به ويژه صدا و سيماست.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن