تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821045233




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نبود اراده جدي براي مقابله با برداشت‌هاي غيرمجاز آب از حوضه درياچه اروميه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ شهريور ۱۳۹۴ (۳:۲۸ق.ظ)
نبود اراده جدي براي مقابله با برداشت‌هاي غيرمجاز آب از حوضه درياچه اروميه موج - مدير کل دفتر مديريت به هم پيوسته حوضه‌هاي آبريز درياي خزر و درياچه اروميه گفت: اراده جدي براي مقابله با برداشت‌هاي غيرمجاز آب در حوضه درياچه اروميه وجود ندارد و اين موضوع به يک بسيج همگاني و مشارکت مردمي منتهي نشده است.
به گزارش خبرگزاري موج، سيد مرتضي موسوي، مدير کل دفتر مديريت به هم پيوسته حوضه‌هاي آبريز درياي خزر و درياچه اروميه، با بيان اين مطلب اظهار کرد: تا قبل از سال آبي 74-73 متوسط سالانه بارش در حوضه آبريز درياچه اروميه، 385 ميلي‌متر بود، ولي پس از آن تا سال‌هاي اخير، به طور ميانگين، سالانه کمتر از 317 ميلي‌متر بارش را تجربه کرديم. اين تغيير اقليمي منجر شد تا يک ميليارد و 800 ميليون مترمکعب پتانسيل آب تجديد پذير اين حوضه کاهش يابد؛ با اين حال مصارف همچنان رو به افزايش بود.
وي افزود: عوامل اصلي در خشک شدن درياچه اروميه را مي‌توان تغييرات اقليمي و تداوم خشک‌سالي‌ها، توسعه نادرست بخش کشاورزي و تغيير الگوي کشت از انگور به سيب و چغندر، شيوه‌هاي نادرست مصرف و ناديده گرفتن نياز آبي درياچه بوده است.
موسوي با اشاره به گسترش سطح زير کشت در اين درياچه گفت: سطح زير کشت کشاورزي آبي در حوضه درياچه اروميه در سال 1353 حدود 330 هزار هکتار بود و اين رقم طي سال‌هاي بعد به ويژه با جهش خاصي از سال 1388 به حدود 500 هزار هکتار افزايش يافت.
وي تصريح کرد: اگر خود را با شرايط هيدرولوژيکي حوضه آبريز تطبيق مي‌داديم و مصارف خود را با توجه به کاهش حجم آب حوضه متعادل مي‌کرديم، درياچه به اين روز نمي‌افتاد.
موسوي با بيان اين که هنوز هم احياي درياچه اروميه به يک مطالبه عمومي از طرف مردم سه استان مذکور تبديل نشده است، گفت: در غير اين صورت شاهد همکاري گسترده مردم براي تنظيم مصرف آب در حوضه بوديم، حال‌ آن که شاهد اتفاقي معکوس هستيم، بدين معنا که استان آذربايجان شرقي 400 ميليون مترمکعب و استان آذربايجان غربي حدود يک ميليارد مترمکعب بيش از سهم خود آب مصرف مي‌کنند و حقابه درياچه ناديده گرفته شده است.
وي ادامه داد: هم اکنون در حوضه آبريز درياچه اروميه بيش از 4 ميليارد و 800 ميليون مترمکعب آب مصرف مي‌شود، حدود 534 ميليون مترمکعب صرف حوزه شرب و صنعت و بقيه در بخش کشاورزي مصرف مي‌گردد با اين حال نبايد همه مشکلات را به گردن کشاورز انداخت، بلکه زنجيره تأمين و توزيع آب و سيستم‌هاي آبياري بايد اصلاح شود.
موسوي افزود: زيرساخت‌هاي بخش کشاورزي و ارتقاي سيستم‌هاي آبياري باعث تکميل اين زنجيره و در نتيجه کنترل و کاهش مصرف آب مي‌شود، اگر تمام اين حلقه‌ها اصلاح نشود، وضع به همين منوال است.
وي تصريح کرد: نبايد اجازه دهيم افرادي از آبي که متعلق به همه و حقوق عامه نسل فعلي و نسل‌هاي آينده است بدون داشتن پروانه بهره‌برداري و مجوز سوءاستفاده کنند.
موسوي با بيان اينکه متأسفانه هنوز به اين باور نرسيده‌ايم که آب يک مقوله فرابخشي است، گفت: همه مردم و دستگاه‌ها بايد براي حل بحران آن بسيج شوند، مردم بومي و محلي، خود بايد پيشقراول بوده به ميدان بيايند و در چارچوب قانون اجازه تخلف در محدوده خويش را به کسي ندهند.
وي افزود: سرزمين ما به خطر افتاده و مرگ خاموش دشت‌ها، تالاب‌ها و درياچه‌هاي کشور را فراگرفته است، اما؛ هيچ نوع دل‌مشغولي و دغدغه وجود ندارد. اگر منابع طبيعي از جمله آب را يک گنجينه بين نسلي بدانيم، همگان وظيفه داريم براي نسل‌هاي بعدي هم اين ثروت حفظ شود.
وي با اکيد بر اين که احياي درياچه اروميه با افزايش جريان‌هاي ورودي حاصل مي‌شود، گفت: اين موضوع مستلزم جلوگيري از برداشت‌هاي غيرمجاز از منابع آب اعم از سطحي و زيرزميني و کاهش مصارف آب با همکاري کليه ذينفعان و ذيمدخلان اعم از دستگاه‌هاي دولتي، مقامات و مسوولين منطقه و به خصوص کشاورزان عزيز است.
موسوي يادآور شد: حوضه آبريز درياچه اروميه داراي 17 رودخانه دائمي و 12 رودخانه فصلي است که در اين ميان رودخانه‌هاي زرينه رود با 41 درصد، سيمينه‌رود 11 درصد و آجي چاي با 10 درصد بيشترين حجم آب حوضه را تأمين مي‌کنند؛ رودخانه‌هاي گدارچاي 8 درصد، باراندوز و نازلو چاي 6 درصد، مهاباد چاي 5 درصد و بقيه سهم کمتري در آب‌دهي دارند.
وي تصريح کرد: در صورت اعمال مديريت درست در زمين‌هاي کشاورزي اطراف اين رودخانه‌ها و رعايت سهم مصرف در هر استان، بسياري از مشکلات کاهش مي‌يابد. بايد بپذيريم ما دچار بي‌انضباطي در بهره‌برداري از منابع آبي هستيم و فقط با اعاده انضباط، درياچه اروميه احيا مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن