واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام و المسلمین ناطق نوری:
استغنای روحی و دوری از افراط شهریار را ماندگار کرد/ شعر شهریار حس، استحکام و روح دارد
مشاور و رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری گفت: آنچه موجب ماندگاری شهریار شده استغنای روحی، دوری از افراط و تفریط و حرکت در مسیر عقلانیت و اعتقادات دینی بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجتالاسلام و المسلمین علیاکبر ناطقنوری ظهر امروز در کنگره بینالمللی استاد شهریار در تالار وحدت دانشگاه تبریز، اظهار داشت: استاد شهریار یک ارتباط معنوی، ادبی، هنری و سر و سری با حافظ داشت اکه میتوان در لابه لای اشعارش این پیوند و ارتباط را کاملا حس کرد. وی افزود: در مقطعی که انقلاب به پیروزی میرسید، عدهای شعرا و روشنفکران توقع نداشتند استاد شهریار در مسیر دینی، انقلابی و اسلامی بماند و در اعتلای نظام گام بردارد و در تنیجه موجب بیمهری جمعی از آنها قرار میگرفت و به قول حافظ که غزلهایش برای همیشه روزگار تازه است، شهریار چنین حال و هوایی داشت: «ما بی غمان مست دل از دست دادهایم همراه عشق و همنفس جام بادهایم ای گل تو دوش داغ سبویی کشیدهای ما آن شقایقیم که با داغ زادهایم» ناطقنوری خاطرنشان کرد: در میان شاعران بزرگ معاصر که تعدشان هم کم نیست، شعرای بسیار زیادی داریم که اشعار لطیف با مضامین مستحکمی دارند اما صرفا اینها انسان را ماندگار نمیکند و نماد شعر و ادب قرار نمیدهد. به قول حافظ: بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی/ مقبول تبع مردم صاحب نظر شود. رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری با بیان اینکه شعر شهریار هم حسن دارد و هم استحکام و هم روح دارد و معنویت که خداوند به هر کسی نمیدهد؛ اضافه کرد: در طول تاریخ ما شاعران آزاده زیادی داشتیم اما باید اعتراف کرد در بین این شاعران گروه هایی بودند که گرفتار افراط و تفریط شدند. وی اذعان داشت: بعضی از شاعران در طول تاریخ گرفتار تملق چاپلوسی شده و برای گذران زندگی چند روزه دنیا به مدیحهسرایی افراطی پرداخته و در مقابل برخی نیز به بهانه حرمت آزادی دچار یک نوع خودبزرگ بینی و تکبر شدند و حتی بعضا دست از ارزشهای دینی برداشته و ژست روشنفکری گرفتند که روشنفکر هم نبودند چرا که روشنفکر باید تحمل غیر خود را داشته باشد. میهمان ویژه کنگره بینالمللی استاد شهریار یادآور شد: در مقابل اینها شعرایی بودند که دچار افراط و تفرط نشده و بر اساس عقلانیت و تعهدات دینی و اعتقادی حرکت میکردند و هیچ ملامتی آنها را از مسیر دور نمیکرد که فرزدق عربی در زمان امام سجاد (ع) و شهریار تبریز در زمان معاصر نمونههایی از این شعرای آزاده هستند. هنر این است عشق ناسوتی انسان را تا ملکوت سوق دهد مشاور مقام معظم رهبری اذعان داشت: در بین شعرای معاصر استاد شهریار در کار دل بود و در فضای روشنفکری آن مقطع که روشنفکران پیوستن به نهضت اسلامی را نوعی خودزنی و بدعت می دانستند ملامت های بسیاری را کشید و شعارش این بود که «وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافری است رنجیدن.» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بیتوجهی به دنیا انسان را پرورش داده و روح او را به سمت عشق سوق میدهد، افزود: شهریار از یک عشق زمینی حرکت میکند و از ناسوت به ملکوت میرسد؛ حال آنکه بسیاری در عشق زمینی شعر سرودند و ماندند و فراموش شدند و از صحنه خارج شدند؛هنر این است عشق ناسوتی انسان را تا ملکوت سوق دهد. ناطقنوری اظهار داشت: شعر آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا... نمونهای از نگاه و عشق زمینی استاد شهریار است و و حالا اوج میگیرد و به تعبیر دوستان میگوید علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را و می سراید: علی آن شیر خدا شاه عرب/ الفتی داشته با آن دل شب... وی گفت: علی خطاب به کمیل میفرمایند: «کمیل این دل ها و قلبها ظرف هستند بهترینش آنهایی هستند که گنجایش بیشتری دارد» و ظرف وجودی شهریار به قدری وسیع است که در آن واحد از عشق ناسوتی به عشق ملکوتی میرسد. مشاور و رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: شهریار در کنار عاشق بودن به اهل بیت(ع) در مورد سایر افراد جامعهاش از جمله پدر و مادر خود زیباترین تعابیر را بکار میبرد و دلهای عاشق را به لرزه و حساسیت وا میدارد. انتهای پیام/60002
94/06/25 - 13:55
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]