پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849901601
رفت و برگشت تابلوها به معاونت هنری گزارشی از پشت پرده یک سرقت جنجالی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رفت و برگشت تابلوها به معاونت هنری
گزارشی از پشت پرده یک سرقت جنجالی
یکی از پرسشهایی که مطرح میشود این است که آیا خریدارها برای خرید آثار هیچ سند و مدرکی طلب نکردهاند و حتی به این شک نکردهاند که چطور به گفته مدیرکل تجسمی ارشاد، یکی حاضر شده است کارهایی اینچنین نفیس را به یکدهم یا یکپنجم قیمت بفروشد؟ در ماجرای رفت و برگشت آثار هنوز مجهولاتی وجود دارد.
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از مشرق، حواشی اتفاق عجیب دزدی تابلوهای گرانقیمت و بازپس گیری آنها هنوز بعد از چند ماه تمام نشدهاست و تازه دارد ابعاد تازهای به خود میگیرد. آنچه از ماوقع برمیآید و بر اساس اظهاراتی که تا کنون از سوی مسولان قدیم و جدید و کارشناسان بیان شده این است: خروج تابلوهای گرانقیمت از موزه هنرهای معاصر موزه هنرهای معاصر گنجینه ای دارد که مجموعهای از بزرگترین و گران قیمتترین تابلوهای کشور در آنجا نگاهداری میشوند . تابلوی جکسون پولاک که بیش از 150 میلیون دلار قیمت دارد فقط یکی از این تابلوهاست. مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران در سالهای 1376 تا 1384 و در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، با علیرضا سمیع آذر بود و آغاز ماجرا هم در دوره او بود.
سمیع آذر همان شخصی است که در سال 86 نشان مدال افسری نظام هنر و ادبیات فرانسه را دریافت کرد (مدال افسری نظام هنر و ادبیات فرانسه از نظر سلسله مراتب نشان ها بالاتر و مهمتر از نشان شوالیه و پایین تر از نشان فرمانده است که این نشان فرمانده را تا به حال فقط عباس کیارستمی دریافت کرده است.) و امروز هم با ارتباطات گسترده و پشتیبانی فراوانی که دارد در حراج تهران و بسیاری اتفاقات با اهمیت در حوزه تجسمی نقشی موثر و کلیدی دارد. ماجرا از آنجا شروع میشود که در زمان مدیریت سمیعآذر بر موزه هنرهای معاصر با توجه به اینکه بیش از 500 تابلوی کم ارزش در کنار با ارزش ترین تابلوها در گنجینه موزه قرار گرفته است این تابلوهای کم ارزش به جای دیگری منتقل شود تا احتمالا گنجینه همانطور که از اسمش بر میآید فقط جایگاه با ارزش ترین و نفیسترین تابلوها باشد. با این نگاه بیش از 500 تابلو که گفته شده است ارزش هنری زیادی ندارند با امضای سمیع آذر و تایید کارشناسان ارشدش از موزه خارج میشود و به اتاقی زیر ساختمان معاونت هنری در یک انبار انتقال مییابد تا در آنجا به صورت دیگری مورد استفاده قرار گیرد. اما مشکل اینجاست که حدود 50 تابلوی گرانقیمت نیز در کنار این آثار کم ارزش از موزه خارج شدهاند.
تابلوهای چندصد میلیونی در انبار معاونت هنری چند سال بعد و در سال 1393 مجید ملانوروزی، رییس مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر روزی در حین بازدید از انبار معاونت هنری متوجه نکته عجیبی میشود؛ او میبیند چند سال پیش و در همان زمان که تابلوها انتقال پیدا کردهاند حدود 40-50 تابلوی با ارزش از بهمن محصص، مافی و زندهرودی هم در کنار همان 500 تابلوی کم ارزش( احتمالا بدون اینکه مدیر وقت و امضاکنندگان نامه خروج متوجه شوند) از موزه خارج شده و در انبار نگهداری میشوند!
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد نامهای به معاون هنری مینویسد و مدعی میشود که بین این آثار حدود 40 تا 50 تابلوی ارزشمند وجود دارد. بعد از آن هم برای اولینبار تقاضا میکند تا از این آثار عکس بگیرند. عکسها گرفته میشوند و قرار میشود احتمالا این 40-50 تابلو به موزه برگردانده شوند. وقتی پول حتی امین اموال را هم وسوسه میکند اواخر سال 93 امین اموال که از ماجرای عکس گرفتن خبر ندارد متوجه اهمیت 40 -50 تابلوی نفیس در معاونت هنری میشود. تابلوهایی که حالا قیمتشان خیلی بالا رفته است و هرکدام چندصد میلیون تومان ارزش دارند.با توجه به رفت و آمد روزانه چندین تابلو از معاونت هنری به موزه او تصمیم میگیرد این تابلوها را که باارزش هستند و احتمالا هنوز محکم و اساسی ثبت نشدهاند را خارج کند. او در نهایت بعضی آثار را از قاب خارج میکند و آنها را به طریقی از اداره که حصار نردهای دارد، خارج می کند. مدیرکل دفتر تجسمی، متوجه این اتفاق میشود. ماجرا را گزارش میکند و بالاخره شخص خاطی پیدا میشود. او به کارش اعتراف میکند. محل تابلوها هم با یک کارشناسی دقیق و سخت مشخص شده و همه از طریق قانونی عودت داده میشوند. بعد هم نمایشگاهی از این آثار برگزار میشود تا همه صحت بازگشتن این آثار را ببینند و پرونده بسته شود. اما پرونده انگار همچنان ابعاد دیگری پیدا میکند.
امضاکنندگان دیروز، مدعیان امروز بعضی افرادی که در زمان آنها برای اولین بار این جابجاییها روی داده است حالا در گفتگو با یکی از خبرگزاریها سعی کرده اند تا با کنایه و اشاره، ماجرا را چیز دیگری عنوان کنند. چیز دیگری که شاید نباشد و شاید بعدها وجودش مشخص شود. سمیعآذر میگوید: احتمالا مسؤولان مطمئن بودهاند که سر و ته قضیه هم میآید و این تاکتیک را به کار گرفتهاند که پس از بازگشت آثار، این جریان را اعلام و نمایشگاهی از آثار برپا کنند.
وی همچنین اظهار میکند : کاری که گفته میشود در این اتفاق، جمعدار اموال انجام داده، یک حماقت عجیب بوده است؛ کسی که مسؤولیت تحویل دادن آثار و سررسید آنها را برعهده دارد، بالاخره یک روز باید جوابگو باشد و این اتفاق دیر یا زود روشن میشد. از سوی دیگر "نامی" هم که از افراد نزدیک به سمیعآذر و از جمله کارشناسانی است که برای بعضی مراکز کارشناسی اثر میکند، مدعی میشود: در سالهایی که من در موزه هنرهای معاصر بودم، چنین کاری امکانپذیر نبود و خارج کردن اثر بدون امضای معاون یا رئیس مرکز هنرهای تجسمی، امکانپذیر نبود. همین موضوع، دلیل این اتفاق را شبههبرانگیز و عجیب کرده است. نامی میگوید: وقتی شحنه، دزد از آب درآید، وای به حال بقیه؛ اینجا کسی که باید جلوی دزدی را بگیرد، خودش مسبب همهی این اتفاقها شده است. خریدارها با چه کارشناسانی و با چه مدارکی آثار مسروقه خریدهاند؟ در این میان یک نکته وجود دارد. اینکه آیا خریدارها برای خرید آثار هیچ سند و مدرکی طلب نکردهاند و تقریبا به گفته مدیر کل تجسمی ارشاد کارها را به یک پنجم قیمت خریده و به فروشنده شک نکردهاند؟ یکی از خریداران تابلوها بانک پاسارگاد بوده است. ملانوروزی مدعی شده بود: امیناموال پس از دستگیری توسط پلیس آگاهی، در سیستم قضایی اعتراف کرد که این تابلوها را به چه کسانی فروخته است. این آثار چند دست گشته بودند و حتی به «موزه بانک پاسارگاد» هم راه پیدا کردند. ما این موضوع را رسانهای نکردیم تا آثار برگردانده شوند. وقتی اصالت آنها تعیین شد، آثار را دوباره به موزه هنرهای معاصر برگرداندیم و نمایشگاهی هم از آنها برگزار کردیم. به گفته وی امیناموال تقریبا از ارزش آثار بیخبر بوده، چون آنها را به یکپنجم یا یکدهم قیمت اصلیشان فروخته بود. مثلا اثری به ارزش 500 میلیون تومان را به قیمت 100 میلیون تومان به «موزه بانک پاسارگاد» فروخته بود. بعضی از گالریها و کارشناسان هنری هم جزو روند این خرید و فروش بودند، اما خوشبینانهاش این است که نمیدانستند اینها اموال دولتی است و ما در نهایت، همه آثار را برگرداندیم. وقتی بانک پاسارگاد از اظهارات مدیرکل برمیآشوبد بانک پاسارگاد که گویا از مشخص شدن این وضعیت برآشفته بود اعلام کرد: نماینده موزه هنرهای تجسمی پاسارگاد باعث کشف خیانت در امانت امیناموال تعدادی از تابلوهای هنری شده و آثار را به مرکز هنرهای تجسمی بازگردانده است؛ اما متأسفانه در مقابل، بانک پاسارگاد را محکوم به خرید اموال مسروقه کردهاند.
روابط عمومی این موزه مدعی شده است: بانک پاسارگاد برای کلیه خریدهای هنری خود، قراردادی با فروشندگان که گالریهای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، تنظیم میکند و در آن قراردادها درباره اصالت اثر تعهد گرفته شده و در صورت ابراز ادعای مالکیت اثر، مسؤولیت با فروشنده است. بر این اساس، جهت خرید دو اثر از استاد حسین زندهرودی در اندازههای 56 در 65 و 56 در 75 سانتیمتر روی کاغذ نیز قرارداد مذکور با گالری آریا منعقد شده است و قابل تصور نیست که اثری میتواند از مرکز هنرهای تجسمی و یا موزه هنرهای معاصر تهران بهطور غیرقانونی خارج شود. پس از مدتی آقای معینفر که در زمان معامله آثار حضور داشته و گفته ایشان را مبنی بر وجود اثر مشابه در موزه هنرهای معاصر تهران شنیده بودند، به هنرمند گرامی آقای نامی اطلاع دادند که عکس این آثار در صفحات 56 و 58 کتاب نمایشگاه اقای زندهرودی که در سال 1380 در موزه هنرهای معاصر برگزار شده بود، به چاپ رسیده است. کاملا مشخص است که موزه هنرهای تجسمی بانک پاسارگاد، خود کاشف این سرقت بوده و این موضوع را نیز به آقای ملانوروزی اطلاع داده و آثار را بازگردانده بود. روابط مهم طرفهای ماجرا اما نکته عجیب روابطی است که در گزارههای کم اهمیت یا بااهمیت مرتبط با این ماجرا وجود دارد. 1- بانک پاسارگاد مدعی است این آثار را از گالری آریا خریده است. 2- شخصی که تابلوها را برای پاسارگاد خریده است چه کسی بوده است؟ 3- این کارشناس یا کارشناسان بر چه اساسی و با چه امضایی توانسته اند اصالت اثر را بدانند و حتی بعد از اینکه دریافته اند تابلو به یک دهم یا یک پنجم قیمت وارد بازار شده، متوجه نشوند که این آثار جزو گنجینه بوده است یا اصلا اینکه احتمالا مشکلی دارد؟ 4- غلامرضا نامی که در گفتگو با خبرگزاری ایسنا مدعی شده بود این اتفاق عجیبی است و در زمان او چنین چیزی وجود نداشته است. اما متاسفانه او همان کسی است که در زمان مدیریت سمیع آذر و خروج تابلوها از موزه یکی از کارشناسان ارشد موزه بوده است و احتمالا این خروج بدون تأیید او نبودهاست. 5- چرا کارشناسان بانک و بقیه خریداران برای مطمئن شدن از صحت اصالت و درستی قیمت به ارشاد مراجعه نکرده اند تا شاید در همان بدو امر ماجرا مشخص شود و زودتر این آثار بر میگشت؟ 6- گالری آریا و مدیر آن خانم آریا اقبال از طریق موسسه ماه مهر ارتباط نزدیکی با سمیع آذر دارد و حتی در بسیاری موارد از جمله حراجها و... با همدیگر همکاری دارند. در نهایت اینکه گویا بر اساس اطلاعات ما بعد از اینکه شخص خاطی دستگیر و تحویل مقامان قضایی میشود کار تحقیق برای برگرداندن آثار آغاز میشود و همه این آثار از طریق مقامات قضایی و بهصورت کاملا قانونی و نه خودجوش و داوطلبانه برگردانده میشوند. با این احوال حالا باید منتظر ماند و دید که چرا و چگونه خریدارها حاضر شدهاند آثاری که مشکل دار بودنشان تقریبا مشخص بوده را خریداری کنند و دست به دست بگردانند و در نهایت، این تابلوها به ارشاد بازگردد. از سوی دیگر همچنان، خروج این آثار چه در دوره سمیع آذر و از موزه و چه در در دوره اخیر و خروجشان از معاونت هنری باید به دقت بررسی شود و مشکلات احتمالی حل شوند تا دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی نباشیم. مطلب فوق مربوط به سایر رسانهها میباشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است. بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی انتهای پیام/
94/06/24 - 16:08
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
گزارشی از پشت پرده یک سرقت جنجالی
گزارشی از پشت پرده یک سرقت جنجالی یکی از پرسشهایی که مطرح میشود این است که آیا خریدارها برای خرید آثار هیچ سند و مدرکی طلب نکردهاند و حتی به این شک نکردهاند که چطور به گفته مدیر دفتر موسیقی یکی حاضر شده است کارهایی اینچنین نفیس را به یکدهم یا یکپنجم قیمت بفروشد در ماجرایاستعفاء جنجالی ساسان احمدپور +متن استعفاء /بنده حاضر به پاسخگویی تمام مسائل و دست های پشت پرده فوتبال هفتکل خو
احمد پور که نزدیک به هشت ماه به عنوان دبیر هسئت فوتبال هفتکل بود بنابر دلایلی استعفاء خود را اعلام کرد احمدپور تا مساعل شخصی کنار گذاشته نشود هیچ آینده ی روشنی برای پیشرفت ورزش فوتبال و فوتسال بانوان در هفتکل نخواهد شد حاج محمد نریمسازاده تلاش کردند و مبلغی را دادند که از طرفحجامی چهره جنجالی شورای شهر لنگرود، سرپرست معاونت پشتیبانی محیط زیست گیلان شد
به گزارش لنگرخبر طی حکمی از سویقربانعلی محمدپورمدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان علی اصغر حجامیبه عنوان سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان معرفی شد پیش از ایناله قلی جعفری سرپرست سابق این معاونت را بر عهده داشت اصغر حجامی که در چهارمین دوره شورایماجرای دنباله دار یک سرقت هنری / آثار موزهی هنرهای معاصر چگونه از یک بانک خصوصی سر درآورد؟
ماجرای دنباله دار یک سرقت هنری آثار موزهی هنرهای معاصر چگونه از یک بانک خصوصی سر درآورد فرهنگ > تجسمی - ایسنا نوشت مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد دربارهی نحوه خیانت در امانت امیناموال تعدادی از تابلوهای هنری توضیحهایی داد مجید ملانوروزی دربارهی"اختلافات پشت پرده" پادشاه عربستان را از سفر به مصر بازداشت
سهشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۱ منابع سیاسی آگاه در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس فاش کردند که به دلیل اختلافات پشت پرده مصر و عربستان بر سر پروندههای مختلف منطقه پادشاه عربستان هرگز به مصر سفر نخواهد کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نوشته روزنامه فرامنطقهای القدپشت پرده عصبانیت وزیر جهاد کشاورزی
یک مقام آگاه به تشریح دلایل عتاب تند امروز وزیر جهاد کشاورزی به صنایع روغن نباتی گفت با نقض توافق صورت گرفته از سوی صنایع محصول کشاورزان روی دست شان مانده و منابعی برای خرید آن وجود ندارد یک منبع آگاه در گفت وگو با فارس در مورد دلیل اظهارات امروز وزیر جهاد کشاورزی که خطاب بهپشت پرده ماجرای «تداخل» درصنعت چاپ/ چاپخانه های دولتی واگذار شوند
به گزارش خبرنگار مهر آخرین نشست از سلسله نشست های هم اندیشی تخصصی علوم و فناوری چاپ با عنوان نشست هم اندیشی چاپ زنجیره تامین و زنجیره مصرف به همت انجمن علمی فناوری چاپ ایران و به میزبانی واحد علوم و تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز چهارشنبه ۱۸ شهریور با حضور جمع زیپشت پرده حمله سایت لاریجانی به کمیسیون ویژه بررسی برجام +تصاویر
به گزارش "منبری ها" با آغاز به کار رسمی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس برای بررسی توافق وین موج حمله رسانه های دولتی از یک سو و هماهنگی رسانه های منتسب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با دولتی ها توافقی نانوشته میان لاریجانی و دولت را افشا کرد سایت خبرآنلاینپشتپرده گرانی ٣ برابری خودرو در گذشته
پشتپرده گرانی ٣ برابری خودرو در گذشته چندی است که موضوع خودرو و سازندگان خودرو در محافل اقتصادی بحث داغ و دنبالهداری شده است موضوعی که از مدتها پیش برای مردم داغ شده بود و با چند برابر شدن قیمت در این حوزشهردار گرگان: اهل هیچ بده بستان پشت پرده نیستم
شهردار گرگان اهل هیچ بده بستان پشت پرده نیستمشهردار گرگان گفت آنهایی که شهردار گرگان و عملکرد شهردار گرگان را میشناسند میدانند که اهل هیچ بده بستان پشت پرده با اعضای شورای شهر نیستم حسین صادقلو در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از گرگان در خصوص انتخاب هیئت رئیسه سال سوم شو-