تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821202887




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمادگي سازمان جنگل‌ها براي احياي تالاب جازموريان با مشارکت مردم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ شهريور ۱۳۹۴ (۱۰:۵۹ق.ظ)
آمادگي سازمان جنگل‌ها براي احياي تالاب جازموريان با مشارکت مردم موج - استاندار کرمان در پي سفر خود به شهرستان رودبار جنوب به اتفاق مدير کل دفتر امور بيابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور و مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري جنوب کرمان از تالاب بزرگ جازموريان بازديد کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، در طي اين بازديد که معاونين استاندار و جمعي از مسوولين استاني و محلي نيز حضور داشتند، عباس کارگر به بيان وضعيت کنوني اقليم منطقه پرداخت و گفت: امروزه چالش بزرگ قرن تغيير اقليم، کمبود آب شيرين و بيابان زايي است. متأسفانه ميزان متوسط بارندگي استان کرمان 130 ميلي متر است که اين مقدار نصف متوسط بارندگي ايران است و اکوسيستم شکننده اي را براي اين استان رقم زده است.
کارگر تصريح کرد: روزگاري جازموريان به عنوان بزرگ‌ترين تالاب آب شيرين کشور به انبار علوفه ايران مشهور بود و علوفه بيش از 87 هزار دام سبک و سنگين سه استان کرمان، هرمزگان و سيستان و بلوچستان را تأمين مي‌کرد، اما امروزه به دليل خشک‌سالي کانون برداشت گرد و غبار شده است.
مدير کل دفتر امور بيابان سازمان جنگل‌ها با اذعان اين مطلب که گرد و غبار ناشي از جازموريان علاوه بر استان‌هاي کرمان و سيستان و بلوچستان استان‌هاي ديگر نظير هرمزگان، فارس، يزد و مناطقي از اصفهان و خراسان جنوبي را تحت تأثير قرار خواهد افزود: احياي مجدد اين تالاب با حوزه آبخيز قريب به 7 ميليون هکتار، باعث تأمين علوفه دام‌هاي سبک و سنگين، اشتغال‌زايي، جلوگيري از تشکيل گرد و غبار و طوفان‌هاي شن و ماسه خواهد شد.
کارگر همچنين به تبين نقش منابع طبيعي و آبخيزداري در اجراي پروژه بين المللي تعميم ترسيب کربن جازموريان پرداخت و گفت: اين پروژه با هدف ظرفيت سازي و توانمندسازي جوامع محلي اعم از زنان و مردان از لحاظ اقتصادي و فرهنگي،‌ تشکيل و توسعه صندوق‌هاي کوچک خرده اعتباري و همچنين استفاده از انرژي‌هاي نو با مشارکت جوامع محلي در مديريت و احياء عرصه‌هاي منابع طبيعي، صورت مي‌پذيرد. بنابراين علاوه بر شهرستان رودبار جنوب اين پروژه در شهرستان قلعه گنج نيز با همکاري بنياد مستضعفان و بنياد علوي در سطح بيش از 200 روستا تحت عنوان طرح پيشرفت و آباداني قلعه گنج به عنوان شهرستان پايلوت اقتصاد مقاومتي در حال اجراست.
پس از بازديد ميداني از جازموريان اکيپ بازديدکننده ضمن حضور در جمع مردم شهر زهکلوت بخش جازموريان به بيان نظرات خود پرداختند.
عطاءالله ناوکي، فرماندار رودبار جنوب، گفت: تالاب جازموريان که سال‌ها منبع توليد علوفه جنوب و شرق کشور بود، رو به نابودي است.
وي تصريح کرد: شغل مردم اين بخش کشاورزي و دامداري است و بيشتر مردم از تالاب جازموريان امرار معاش مي‌کردند که امروز با بي آبي و خشک‌سالي دست و پنجه نرم مي‌کند.
حجت الاسلام محمدي نور، امام جمعه زهکلوت، نيز ضمن تقدير از اقدامات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري و اداره کل منابع طبيعي جنوب کرمان گفت: روزگاري تالاب جازموريان منبع درآمد مردم اين بخش بود که با اجراي پروژه ترسيب کربن و توانمندسازي جوامع محلي موجب اميدواري مردم شده است.
رزم حسيني عالي‌ترين مقام اجرايي دولت تدبير و اميد در استان کرمان گفت: نجات و احياي جازموريان نيازمند عزم ملي بوده و بايد وزرا و مسوولين مربوطه به اين منطقه سفر کرده تا از نزديک براي آن چاره انديشي شود.
رزم حسيني ضمن تقدير از اقدامات منابع طبيعي و آبخيزداري در توانمندسازي جوامع روستايي و فراهم کردن بستري مناسب براي اشتغال‌زايي آن‌ها افزود: بايد با برنامه ريزي و کار کارشناسي دلايل خشک شدن تالاب را بررسي کنيم و به دنبال چاره اي براي احياي اين تالاب بزرگ کشور باشيم.
رزم حسيني گفت: يکي ديگر از راهکارهاي نجات تالاب جازموريان طرح موضوع در هيئت دولت است که با برنامه ريزي و تدبير آن را در هيأت دولت مطرح و بتوانيم کار را دنبال کنيم.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري جنوب کرمان در پايان گفت: اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري جنوب کرمان در راستاي تحقق منويات مقام معظم رهبري با تمام توان آماده هرگونه همکاري و انجام وظيفه در جهت احياي مجدد تالاب جازموريان و استفاده از ظرفيت‌هاي موجود براي توانمندسازي و اشتغال‌زايي جوامع روستايي است.
کردستاني با اذعان اين مطلب که کار مطالعه پروژه ترسيب کربن جازموريان در شهرستان منوجان آغاز شده است افزود: با توجه به موفقيت‌هاي اين پروژه در اشتغال‌زايي و توانمندسازي جوامع محلي، علاوه بر 3 شهرستان رودبار، قلعه گنج و منوجان، مسوولين محلي شهرستان‌هاي فارياب و کهنوج خواستار اجرايي شدن اين پروژه در شهرستان‌هاي خود شده‌اند که ان شاءالله به زودي کار مطالعات اين دو شهرستان نيز شروع خواهد شد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن