تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814718945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برداشت آب از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار چاه غيرمجاز


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ شهريور ۱۳۹۴ (۹:۵۷ق.ظ)
برداشت آب از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار چاه غيرمجاز موج - يک مقام مسوول در وزارت نيرو با تشريح اقدامات جديد در راستاي نجات بخشي ذخاير آب زيرزميني کشور، گفت: ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار چاه غيرمجاز برداشت آب در دشت‌ها حفر شده است.
به گزارش خبرگزاري موج، جواد ميبدي، مقام مسوول در وزارت نيرو، با بيان اين که هدف طرح تعادل‌بخشي به منظور برون رفت منابع آبي از چالش‌هاي موجود است، گفت: در اجراي اين طرح ۱۵ پروژه در دست اجرا داريم که براساس مصوبه شوراي عالي آب وزارت نيرو موظف شده به اتفاق وزارت کشاورزي اين پروژه‌ها را اجرايي کند تا تعادل بخشي بين منابع آب زيرزميني ايجاد شود.
مدير کل نظام‌هاي بهره‌برداري و حفاظت آب و آبفاي وزارت نيرو با تأکيد بر لزوم بسترسازي براي مشارکت فعال مردم در مديريت و حفاظت از منابع آب اظهار داشت: يکي از پروژه‌هاي وزارت نيرو ايجاد تشکل‌هاي آب‌بران يا مديريت مشارکتي است که بر اساس آن بايستي در هر دشتي يک يا دو تشکل ايجاد شود تا ضمن آموزش افرادي که داراي پروانه بهره‌برداري هستند علاوه بر بهره‌برداري وظيفه حفاظت از منابع آب نيز به آنان سپرده شود.
وي از پروژه ايجاد «تشکل‌هاي آب‌بران» به عنوان يکي از پروژه‌هاي ياد شده نام برد و اضافه کرد: در سال‌هاي گذشته تمامي تصميم‌گيري‌ها و دستورالعمل‌هاي اجرايي در وزارت نيرو تهيه و براي اجرا به شرکت‌هاي آب منطقه‌اي ابلاغ مي‌شد.
ميبدي ادامه داد: اين نحوه تفکر باعث شده بود، کشاورزان از تصميماتي که پشت درهاي بسته اتخاذ مي‌شد مطلع نشوند و بنابراين تصميمات در دشت‌ها به اجرا در نيايد و همين امر سبب ايجاد بيش از ۲۰۰ الي ۳۰۰ هزار چاه غيرمجاز شده و در نهايت باعث افت شديد سطح آب‌هاي زيرزميني شده است.
اين مقام مسوول در وزارت نيرو گفت: اين شرايط باعث شده که از مجموع ۶۰۹ محدوده مطالعاتي، ۳۴۵ دشت ممنوعه در کشور داشته باشيم. وي با بيان اين که اگر ذي نفعان (کساني که مستقيم نفع مي‌برند، مانند کشاورزان) و ذي مدخلان (کساني که غيرمستقيم منتفع هستند، مانند؛ جهاد کشاورزي، استانداري و...) را در تصميم‌گيري‌هاي خود مشارکت ندهيم، اين تصميم‌ها عملياتي نمي‌شوند، اظهار داشت: با مشارکت کشاورزان، چنانچه قرار باشد چاه غيرمجازي مسدود شود، بهتر است اين کار از سوي کشاورزان انجام پذيرد و با متخلف نيز برخورد شود.
وي با بيان اين که در سال‌هاي گذشته با بروز پديده خشک‌سالي و کمبود بارش‌ها و افت سطح آب‌هاي زيرزميني و کاهش ميزان آب‌دهي چاه‌ها، به جاي کم کردن سطح زيرکشت به کف شکني چاه‌ها روي آورده‌ايم، گفت: با ايجاد اين تشکل‌ها نيروهاي مردمي وقتي از نزديک در جريان بحران آبي قرار گيرند به جاي کف‌شکني چاه‌ها ترجيح خواهند داد، از راه منطقي تري به تغيير سطح زيرکشت و استفاده از الگوهاي کشت کم آب طلب روي آورند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن