تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819513175




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت زمینه اشتغال پایدار را فراهم کند |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: دولت زمینه اشتغال پایدار را فراهم کند
کد خبر: ۵۳۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴ - 13 September 2015


سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس دستفروشی را نتیجه بیکاری تلنبار شده و شکاف طبقاتی در کشور خواند وگفت: با توجه به روی آوردن سیل بیکاران به مشاغل کاذب، لازم است دولتمردان و متخصصان با برنامه ریزی و تلاش بیشتر زمینه اشتغال پایدار و دائم را در کشور فراهم کنند.

عباس قائیدرحمت در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه فرصت‌های نابرابر منجر به شکاف اقتصادی در جامعه می‌شود، گفت: به دلیل وجود شکاف اقتصادی در کشور درصد کمی از افراد بیشترین ثروت و اکثریت جامعه سهم کمی از ثروت را در اختیار دارند در نتیجه افراد به خاطر فرصت‌های نابرابر اقتصادی و بیکاری به مشاغل کاذب و دستفروشی روی می آورند.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از شیوع پدیده دستفروشی،  بحران‌های اقتصادی و معضل بیکاری سال‌های اخیر را از علل اصلی بروز معضل دستفروشی در کشور خواند.

ضرورت ساماندهی و شناسنامه دار کردن دستفروشان

قائیدرحمت با تاکید بر شناسنامه دار شدن دستفروشان، گفت: دستگاه های متولی باید دستفروشان را شناسایی، ساماندهی وشناسنامه دار کنند که این افراد بدون ترس از جمع آوری و ضبط اجناس کسب درآمد کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: اگرچه دستفروشان به منظور کسب درآمد حلال و روزی خانواده دستفروشی می‌کنند ولی برخی از افراد سودجو از این پدیده سوء استفاده کرده و با فعالیت در زمینه‌های غیراخلاقی و فروش کالاهای قاچاق و غیرقانونی موجب  افزایش بزهکاری اجتماعی می شوند که در صورت ساماندهی می توان نظارت بیشتری بر کیفیت اجناس آنها داشت.

ساماندهی دستفروشان باید به صورت دائمی صورت گیرد

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه ساماندهی دستفروشان باید به صورت دائمی صورت گیرد، گفت: لازم است ساماندهی دستفروشان به صورت دائمی و با برنامه ریزی منسجم انجام شود چون وقتی ساماندهی به صورت موقت و بدون برنامه صورت گیرد ممکن است بعد از مدت کوتاهی باز هم در نقطه ای از شهر شاهد حضور آنها باشیم.

وی با بیان اینکه جمع آوری دستفروشان راهکار خوبی برای جلوگیری از فعالیت آنها نیست، یادآور شد: جمع‌آوری و برخورد قهری با دستفروشان به صورت غیرکارشناسی درست نیست چون پس از جمع آوری بساط آنها از سوی شهرداری، در جای دیگر بساط می‌کنند یا ممکن است با از دست دادن کارشان در خفا و پنهانی به کارهای دیگر روی آورند که نتیجه آن افرایش آسیب های اجتماعی در کشور است.

قائید رحمت تصریح کرد: البته می توان گفت به خاطر بیکاری تلنبار شده، فقر و شکاف اقتصادی در کشور اگر دستفروشی و دیگر مشاغل کاذب به وجود نمی‌آمدند سیل بیکاران در پی بیکاری به کارهای غیرقانونی مانند خرید و فروش مواد مخدر و ... روی می آوردند، هر چند دستفروشی جزو مشاغل رسمی کشور محسوب نمی‌شود ولی این افراد با فروش اجناس خود امرار معاش می کنند لذا لازم است که با برنامه ریزی دقیق و منسجم در جهت ساماندهی این معضل اجتماعی بکوشیم.

لزوم برخورد قاطع با اقدامات غیرقانونی زیرسایه دستفروشی

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس نهم، با تاکید بر برخورد جدی با اقدامات غیرقانونی در پوشش دستفروشی، گفت: البته دستفروشی برای برخی از افراد به منزله پوششی برای یکسری اقدامات غیرقانونی از جمله خرید و فروش مواد مخدر، قرص‌های روان گردان و مشروبات الکلی و ... است که لازم است دستگاه‌های ذی ربط طبق قانون با این افراد برخورد کنند.

بیکاران از فرط ناچاری به مشاغل کاذب روی می آورند

وی با انتقاد از معضل بیکاری در کشور، تصریح کرد: طبیعی است وقتی دولت برای بیکاری تلنبار شده در کشور برنامه ای نداشته باشد 3 الی4 میلیون بیکار از فرط ناچاری به مشاغل کاذب روی بیاورند.

ایجاد اشتغال در کشور وظیفه ذاتی دولت است

قائیدرحمت با بیان اینکه ایجاد اشتغال در کشور وظیفه دولت است، گفت: دولت طبق قانون اساسی موظف و مکلف است زمینه اشتغال افراد را فراهم و از کسانی که به خاطر بیکاری به مشاغل کاذب روی آورده‌اند حمایت کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: اگر دولت و شهرداری ها امکان ساماندهی دستفروشان را ندارند در صورت امکان باید مشاغل دیگری را به صورت دائم در اختیار این قشر قرار دهند.

ارائه مکان هایی خاص به  دست فروشان الزامی است

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، بر ضرورت ارائه مکان هایی خاص به دستفروشان تاکید کرد و گفت: در راستای جلوگیری از پراکندگی دستفروشان و رفاه حال شهروندان، دولت و شهرداری ها باید مکان‌هایی را مانند بازارچه برای این افراد درنظر بگیرند زیرا شهرداری با جمع آوری این افراد نمی تواند مانع از استقرارشان در مکان دیگری شود، بهتر است سازمان اماکن و شهرداری‌ها در صورت امکان در هر محل بازارچه هایی مخصوص دستفروشان ایجاد کنند که افراد کم درآمد و آسیب پذیر با استفاده از این فضاها به راحتی بتوانند کسب درآمد کنند.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس نهم، خاطرنشان کرد: بسیار دیده شده که با برگزاری نمایشگاه های فصلی دستفروشان در جوار این نمایشگاه ها بساط کرده و عبور و مرور شهروندان را با مشکل مواجه می کنند که این پدیده به خاطر عدم توان مالی مناسب دست فروشان برای اجاره غرفه است که اگر شهرداری فضاهای خاصی را نیز به این افراد ارائه دهد این مشکلات به‌وجود نمی آید.

 

غرفه های ایجاد شده باید حتما در اختیار دست فروشان قرار گیرد

وی با تاکید بر اینکه غرفه های ایجاد شده باید حتما در اختیار  دستفروشان نیازمند قرار داده شوند، تصریح کرد: برخی مواقع دیده شده غرفه‌هایی که مخصوص دستفروشان ایجاد می شود به افراد متمول تحویل شده که این عملکرد ظلم به دستفروشان و بی عدالتی در حق آنهاست، اگر قرار است غرفه هایی ساخته شود باید مستقیما در اختیار دست فروشان قرار گیرد که خود به شکل مستقیم در آنجا مشغول و کسب درآمد کنند.

 

ضرورت ساماندهی و شناسنامه دار شدن دست فروشان با حمایت خیرین اشتغال

قائیدرحمت بر  ضرورت ساماندهی و شناسنامه دار کردن دستفروشان با حمایت خیرین اشتغال تاکید کرد و گفت: چون به اندازه کافی فضا و زمین در  اختیار شهرداری‌ها قرار دارد می توانند با حمایت اولیه و همکاری سازمان‌های مردم نهاد و خیرین اشتغال دستفروشان را ساماندهی کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، فقر اجتماعی، مشکلات اقتصادی، نبود مشاغل پایدار و بادوام، بیکاری تلنبار شده و شکاف اقتصادی در جامعه را از عوامل روی آوردن افراد به مشاغل کاذب عنوان کرد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، گفت: با همه اختلالاتی که دستفروشان در سیستم اقتصادی و اجتماعی شهرها به وجود می آورند اما افرادی در بین این دستفروشان هستند که از روی ناچاری به این کار روی آورده اند که اگر جلوی فعالیت این عده گرفته شود معلوم نیست که چگونه می خواهند مایحتاج خانواده خود را تامین کنند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: لازم است حضور دستفروشان در معابر عمومی و پیاده روها که چهره شهرها را زشت و با سد معبر عبور و مرور شهروندان را با مشکل مواجه می‌کنند هر چه سریعتر ساماندهی شوند البته نمی توان دست فروشی را خلاف قانون و شرع عنوان کرد بلکه می‌توان با ساماندهی معضل دستفروشی در کشور کسانی را که در پوشش دستفروشی فعالیت غیرقانونی می‌کنند شناسایی کرد.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن