تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821154783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشارکت خيران در پيشگيري از اعتياد، ضروري است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ شهريور ۱۳۹۴ (۱۰:۴۶ق.ظ)
رئيس کنگره " دانش اعتياد ": مشارکت خيران در پيشگيري از اعتياد، ضروري است موج -رئيس نهمين کنگره بين المللي " دانش اعتياد " در حاشيه برگزاري اين کنگره علمي، مشارکت خيران حوزه سلامت را در " پيشگيري از اعتياد "ضروري دانست.
به گزارش خبرگزاي موج،" محمدتقي جغتايي " رييس اين کنگره علمي و رييس مرکز تحقيقات سلولي و مولکولي دانشگاه علوم پزشکي ايران افزود: اعتياد، يک نوع بيماري است که پيشگيري از آن، مهم‌تر از درمان است چون از عوارض اجتماعي، اقتصادي، جسمي و رواني آن براي افراد و خانواده‌ها جلوگيري مي‌کند، ضمن آنکه جامعه، متحمل هزينه‌هاي درمان و بازتواني اين افراد نمي‌شود.
وي ادامه داد: لذا، خيراني که در حوزه سلامت، کمک مي‌کنند، و در پي سرمايه گذاري براي خود نزد پروردگارند، هيچ معضلي را مهم‌تر از " اعتياد " در جامعه نمي‌يابند که به پيشگيري و جلوگيري از آن کمک کنند.
افراد نيکوکار به مراکز پيشگيري از اعتياد و مراکز آموزشي و پژوهشي حوزه اعتياد، کمک کنند
جغتايي، "اعتياد " را يک معضل پيچيده زيستي، رواني و اجتماعي دانست و بر کمک خيران و افراد نيکوکار به مراکز پيشگيري از اعتياد و مراکز آموزشي و پژوهشي حوزه اعتياد، تاکيد کرد تا با فعاليت‌هاي بيشتر و با کيفيت تر، برخورد مناسب همه جانبه با اين معضل صورت گيرد.
وي افزود: با توجه به ابعاد و عوارض گسترده اعتياد در جامعه، قشر معتادان را مي‌توان نيازمندترين افراد و بيماران در جامعه معرفي کرد، چون اين افراد از ابتدا يا به دليل مشکلات اقتصادي و ناملايمات خانوادگي و اجتماعي به اعتياد کشيده شدند که متاسفانه با اعتياد، روز به روز وضع آنان بدتر مي‌شود، و يا از ابتدا فقير نبودند ولي با پرداخت هزينه‌هاي گزاف و مکرر اعتياد که آنان را به مرور درگيرتر کرده و با عوارض جسمي، رواني و اجتماعي آن، روبه رو شده، فقير و تنگدست شدند و چه بسا که اعتياد، باعث ازهم پاشيدگي کانون گرم خانواده‌شان شده است.
مشاور وزير بهداشت با اشاره به ضرورت رسيدگي و ارائه مجموعه اي از خدمات سلامت و رفاه اجتماعي براي اين قشر از جامعه، اظهارداشت: به دليل حجم بالاي جمعيت درگير اعتياد و رفع نيازهاي مختلف اين قشر براي حمايت و برگشت آنان به زندگي عادي، توجه بيش از پيش به اين معضل و اولويت قرار دادن آن در نظام سلامت و نظام رفاه اجتماعي کشور، ضروري است.
تقويت فرهنگ استفاده از ارتباطات خويشاوندي و بزرگان فاميل در پيشگيري از مشکلات و اعتياد مؤثر است
جغتايي همچنين فرهنگ سازي در جامعه براي حمايت از قشر نيازمند معتادان را مورد تاکيد قرار داد و افزود: جامعه ايران با پشتوانه فرهنگي و بويژه مذهبي، همواره کمک به نيازمندان را مدنظر داشته ولي در گذشته‌هاي دور از ساختارهاي خانوادگي و خويشاوندي در اين زمينه، بهتر و بيشتر استفاده مي‌شد و معمولاً افراد نيازمند، در درجه اول مورد حمايت بستگان و بخصوص بزرگان فاميل قرار مي‌گرفتند که متاسفانه امروزه، کمتر به اين ارتباطات توجه مي‌شود.
تقويت ارتباطات انساني در ميان اهالي محله‌ها، درحفظ سلامت جامعه مؤثر است
جغتايي، يکي ديگر از مصاديق خوب فرهنگ سنتي ايران را وجود ريش سفيدان و بزرگان در هر محله و منطقه مسکوني و ارتباطات گرم و مؤثر اهالي محل با يکديگر و تأثير آن در رفع مشکلات اهالي ذکر کرد.
وي با اشاره به اينکه زندگي ماشيني و صنعتي، افراد را از ارتباطات انساني و مؤثر در سلامت جسم و روان يکديگر، دور کرده است، افزود: هرچند که هنوز در روستاها، شهرستان‌ها و برخي از مناطق شهرهاي بزرگ، اين ارتباطات وجود دارد و مجموعه‌هاي تحت پوشش شهرداري‌ها مانند فرهنگسراها و سراي محله‌ها، فعاليت مي‌کنند، اما مشکلات اقتصادي و اجتماعي در کل جامعه باعث شده که حمايت از افراد نيازمند کمتر شود، ضمن آنکه متاسفانه " اعتماد اجتماعي " در ميان مردم کم رنگ شده است.
" اعتماد اجتماعي "، موجب " حمايت‌هاي اجتماعي " و " پيشگيري از اعتياد " مي‌شود
تاکيد کرد: " اعتماد اجتماعي "، موجب " حمايت‌هاي اجتماعي " و به دنبال آن، باعث " پيشگيري از اعتياد " مي‌شود.
وي تصريح کرد: هم اکنون، " اعتماد اجتماعي " که سرمايه اجتماعي يک جامعه محسوب مي‌شود، رو به کاهش است و لذا براي حفظ سلامت جسمي و رواني جامعه، بايد با فرهنگ سازي، اعتماد اجتماعي را تقويت کنيم و به ايجاد تشکل‌هاي مردمي و منسجم، کمک کنيم.
جغتايي توضيح داد: انسجام اعضاي خانواده و بستگان و همچنين همبستگي اهالي محله‌ها، از بروز مشکلات روحي و رواني در ميان اعضا جلوگيري کرده و حمايت آنان در زمان بروز مشکلات را باعث مي‌شود و يا افرادي که دچار اين مشکلات مي‌شوند مي‌دانند که به کجا پناه ببرند و از چه افرادي کمک بخواهند، لذا قبل از اينکه مشکلات بزرگ‌تر شوند، ارتباطات انساني به کمک مي‌آيد و از بروز مشکلات بيشتر و عميق تر که به مراتب، آثار مخرب تري خواهد داشت، جلوگيري مي‌کند.
رييس نهمين کنگره بين المللي " دانش اعتياد " در پايان، مجدداً تاکيد کرد که مجموعه اي از عوامل اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و جسمي و رواني، سبب ابتلاي افراد به اعتياد مي‌شوند که براي پيشگيري، درمان و بازتواني اين بيماران، مجموعه اي از خدمات نظام سلامت و نظام رفاه اجتماعي، نياز است و نقش خيران حوزه سلامت و رفاه اجتماعي در ارائه اين خدمات، بسيار تاثيرگذار خواهد بود.
نهمين کنگره بين المللي " دانش اعتياد " از 18 لغايت 20 شهريورماه به همت مرکز تحقيقات سلولي و مولکولي دانشگاه علوم پزشکي ايران و با همکاري ده‌ها سازمان و نهاد دولتي و غيردولتي در مرکز همايش‌هاي رازي دانشگاه علوم پزشکي ايران برگزار شد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن