واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از سیوششمین بزرگداشت آیتالله طالقانی
نهاوندیان: آیتالله طالقانی در پی جذب حداکثری بود
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: آیتالله طالقانی از حشر و نشر با روشنفکران ابایی نداشت از اینکه با افرادی تعامل کند که مثل ما فکر نمیکند، ترسی نداشت و دنبال جذب حداکثری بود.
به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، سی و ششمین بزرگداشت آیتالله سیدمحمود طالقانی در روستای گیلرد با حضور محمد نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهور و مهدی عبدخدایی مبارز علیه رژیم شاهنشاهی و حجتالاسلام کیانینژاد نماینده طالقان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. مهدی طالقانی فرزند آیتالله سیدمحمود طالقانی در ابتدای این مراسم اظهار داشت: امسال حدود 4 مراسم برای سالروز وفات آیتالله طالقانی برگزار شد که امیدواریم مراسم گوناگونی در طول سال برگزار شود تا به رفتار و سلوک آیتالله طالقانی پرداخته شود. وی با بیان اینکه نسل سوم انقلاب کمتر با بزرگان انقلاب اسلامی آشنا هستند، گفت: آیتالله طالقانی فرزند سیدابوالحسن طالقانی مجتهد بود که از راه ساعتسازی ارتزاق میکرد. فرزند طالقانی ادامه داد: عباسقلیخان بازرگان پدر مهندس بازرگان منزلی در اختیار آسیدابوالحسن طالقانی گذاشتند تا با فرقههای گوناگون به مباحثه آزاد دینی بپردازد تا به این وسیله حقایق مشخص شود. طالقانی افزود: آیتالله طالقانی سعی میکرد بیشترین جذب را داشته باشد و در زندان با نیروهای چپ که ظلمستیز بودند توصیه میکرد، رفتار شما در مبارزه با ظلم اسلامی است و یک شهادتین کم دارد تا رفتار شما مطابق موازین اسلامی شود. عبدخدایی: عقلانیت تشیع پای استعمار را از ایران قطع کرد عبد خدایی از دیگر سخنرانان برنامه بود که به نقش تشیع در استقلال ایران پرداخت و گفت: در زمان میرزای شیرازی یک پنجم ایرانیان تنباکو استفاده میکردند و حق استفاده از تنباکو در مجالس مذهبی استفاده میشد و زمانی که ناصرالدین شاه امتیاز تنباکو را به انگلستان داد، میرزای شیرازی استعمال تنباکو را حرام اعلام کرد و مردم که همیشه از روحانیت پیروی میکردند، از فتوای تحریم تنباکو استقبال و پیروی کردند و نهضت تنباکو پیروز شد. وی با بیان اینکه مکتب تشیع مکتب عقلانیت است، گفت: عقل موجب شد پای استعمار از ایران قطع شود. این مبارز علیه رژیم شاهنشاهی گفت: من در دورانی که در زندان بودم، زندان ما یک پنجره داشت که برای صحبت با آیتالله طالقانی به بالای پنجره میرفتم و با ایشان صحبت میکرد. روزی به من گفتند که آیتالله طالقانی میخواهد با شما صحبت کند، من به همان طریقی که گفتم با ایشان صحبت کردم و توصیه کردند سازمان امنیت میخواهد از شما التزام بگیرد. بعد از چند دقیقه مرا به اتاقی بردند و یک سرهنگ نظامی خواست از من التزام بگیرد و من گفتم بیش از 8 سال زندان کشیدم و تقاضای عفو نکردم، بنابراین التزامی نمیدهم و بدون التزام آزاد شدم. نهاوندیان: زبان آیتالله طالقانی در خدمت اسلام بود از دیگر سخنرانان برنامه نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری بود که طبق سخنانی، اظهار داشت: هر کس با آیتالله طالقانی حشر و نشر داشتند، اذعان دارند زبان او در خدمت اسلام و مردم است. وی افزود: دومین ویژگی آیتالله طالقانی این بود که با صلابت و استوار بود و استقامت او برای دفاع حق و دین مثالزدنی بود. رئیس دفتر رئیسجمهور با بیان اینکه ویژگی دیگر آیتالله طالقانی پیوند با مردم بود، گفت: این بزرگوار روحیه تعاملی داشت به نحوی که جاذبه آیتالله بیشتر از دافعهاش بود. نهاوندیان ادامه داد: سه دسته افراد داریم؛ برخی افراد، ایستادگی را مترادف با روحیه خشن میدانند به همین دلیل دافعهشان بیشتر از جاذبه است. افرادی دیگر، مردمدار هستند برای مردمداری از اصول و مبانی کوتاه میآیند، اما آیتالله طالقانی جمع این دو روش بود که تلاش داشت هرچه بیشتر مردم را به سمت دین سوق بدهد. وی با بیان اینکه بهتازگی رهبری تأکید کردند تجلیل از بزرگان انقلاب وظیفه است، گفت: هدف از برگزاری از این تجلیل زنده نگه داشتن رفتار آیتالله طالقانی است. وی گفت: ما میتوانیم تعامل عزت مندانه را سرمشق روز قرار دهیم، تعاملی که دست از ارزشها برنمیدارد و احقاق حقوق را هم اعمال میکند و اگر ارتباطات را با کشورهای دیگر افزایش میدهیم، نشان از اعتماد به نفس ما به رویکرد عزتمندانه دارد که هم به انزوا نه میگوییم، هم به انفعال. وی ادامه داد: توطئهای در کشور جریان داشت که قصد داشت ملت و انقلاب ما را در مرزهای کشور محدود کند و میخواستند انزوا را به ملت تحمیل کند، اما ملت با مذاکره عزتمندانه خواست حقوق هستهای را احصا کند و بعد از آن هیأتهای گوناگون به ایران آمدند تا با ایران تعامل کنند. رئیس دفتر رئیسجمهور گفت: امامان ما هرگز ترس نداشتند که با دشمنان ما گفتوگو کنند. امام صادق(ع) حتی با دهریون تعامل داشت. وی ادامه داد: ویژگی دیگر آیتالله طالقانی آزاداندیشی بود و از حشر و نشر با روشنفکران ابایی نداشت. رویکرد دیگر وی تعامل در حوزه فرهنگ بود و از اینکه با روشنفکری تعامل کند که مثل ما فکر نمیکند، ترسی نداشت و دنبال جذب حداکثری بود. نهاوندیان در پایان خاطرنشان کرد: ما باید حوزویان و روشنفکران را چنان تربیت کنیم که به استقبال گفتوگو بروند. انتهای پیام/
94/06/21 - 09:17
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]