محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845163730
نگاهی به خودکشی از زاویه قانونی |اخبار ایران و جهان
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نگاهی به خودکشی از زاویه قانونی
خودکشی یا خودزنی در قوانینایران، جرم شناخته نشده است. در قانون مجازات عمومی مصوب 1304 شمسی و اصلاحات آن در 1352، خودکشی جرم نبود و راجع به خودکشی، شروع به خودکشی یا معاونت و مشارکت در خودکشی، مجازاتی پیشبینی نشده بود
کد خبر: ۵۳۰۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ - 12 September 2015
خودکشی نوعی قتل نفس همراه با وحدت قاتل ومقتول است. انتحار از دیدگاه اسلام حرام بوده و ادله آن شامل کتاب، سنت و اجماع است و برای مرتکب، کیفر اخروی وعده داده شده است. معاونت در خودکشی نیز از دیدگاه حقوق جزای اسلام، اعانت بر اثم، محسوب می شود و مرتکب آن مستوجب تعزیر است.
به گزارش ابتکار، اما در حقوق جزای ایران، خودکشی و شروع به آن جرم نیست و از آنجا که قانونگذار ایران از نظریه «مجرمیت عاریهای» استفاده کرده است، معاونت در خودکشی هم جرم نبوده و قابل کیفر نیست. دکتر رضا عابدی، جرم شناس و استاد دانشگاه حقوق درباره خودکشی به روزنامه ابتکار میگوید: ازنظر حقوق کیفری، خودکشی در زمره قتلها قرار میگیرد. این نوع قتل که انتحار هم نامگذاری میشود، زمانی به وقوع میپیوندد که مرتکب جرم یا قاتل، مفعول جرم یا مقتول باشد. به عبارت فقهی هر گاه منجی علیه یا بزه دیده قتل، خود قاتل باشد، خودکشی حادث شده است. این حقوقدان ادامه میدهد: بعضی از کارشناسان معتقدند پس از تصادف، دومین عامل مرگ در جوانان خودکشی است. اگر بخواهیم خودکشی را از نظر حقوقی مورد بررسی قرار دهیم باید سه منبع اصلی قابل استناد در قوانین یعنی کتاب، سنت و اجماع را در نظر بگیریم تا بتوانیم وضع خودکشی را در نظام حقوقی ایران مورد بررسی قرار دهیم.
عملی غیر قابل بخشش
عابدی با اشاره به اینکه در دین اسلام حیات، ودیعه و امانت الهی بوده و خیانت دراین امانت، از نظر عقل، مذهب و اخلاق، غیرقابل بخشش است، میگوید: بر این اساس اسلام خودکشی را گناهی نابخشودنی دانسته و آن را در زمره گناهان بزرگ قرار داده و مرتکب آن را مستوجب عقاب و کیفر اخروی میداند. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در قرآن و روایات و احادیث به عنوان دو رکن قابل استناد در حقوق اساسی ما، بارها خودکشی را مذمت کرده و آنرا گناهی بزرگ و مستوجب عذاب دانسته است، درباره وضع خودکشی از منظر فقها توضیح میدهد: اجماع در خودکشی با توجه به اینکه در کتاب و سنت دلیلی برای اثبات حکم آن وجود دارد، از نوع اجماع مدرکی است و از نظر علما و فقهای دینی خودکشی امری غیر قانونی است.
حکم فقهی خودکشی
عابدی با اشاره به اینکه از دیدگاه فقهی «جنایت برخود» به دو نوع عمد وغیر عمد تقسیم میشود، میگوید: از نظر فقهای شیعه اگر به صورت عمدی مرتکب قتل خودشود، دیه وکفاره به او تعلق نمیگیرد. اما بعضی از علمای مانند شافعی معتقد است بر این فرد کفاره تعلق میگیرد و باید آنرا از میراث فردی که خودکشی کرده تامین کنند. در مورد جنایت برخود به صورت غیرعمد هم چنانچه جنایت برخود به صورت خطا انجام پذیرد، به عنوان مثال کسی از بالای درخت یا کوهی بیافتد یا مواد منفجره در دست او منفجر شود و مقتول یا مجروح شود، خونش به هدر رفته و «عاقله» (بستگان ذکور نسبی پدری یا پدری و مادری) مسوول دیه او نخواهند بود. این موضوع بین فقهای شیعه و بسیاری از فقهای اهل سنت اشتراک دارد. این حقوقدان اضافه میکند: همچنین بر اساس قوانین کیفری ایران، اگر کسی به دیگری فرمان دهد که خود را بکشد و او خودکشی کند، چنانچه فرد خود کشی کننده کودک غیر ممیز(فردی که مسایل را از هم تشخیص ندهد) باشد، فردی که دستور خودکشی داده را قصاص میکنند؛ اما اگر فرد خودکشی کننده صغیر ممیز و یا کبیر(کودک تشخیص دهنده مسایل و یا بزرگسال) باشد، فرد دستور دهنده قصاص نمیشود؛ چراکه دراین حالت نمیتوان قتل را به آمر منتسب دانست، بلکه به خود مقتول منتسب است.
خودکشی در ایران جرم نیست
این جرم شناس درباره جرم بودن خودکشی در قوانین ایران میگوید: خودکشی یا خودزنی در قوانینایران، جرم شناخته نشده است. در قانون مجازات عمومی مصوب 1304 شمسی و اصلاحات آن در 1352، خودکشی جرم نبود و راجع به خودکشی، شروع به خودکشی یا معاونت و مشارکت در خودکشی، مجازاتی پیشبینی نشده بود. در حال حاضر نیز در قوانین جزاییایران خودکشی یا شروع به آن جرم نیست؛ چراکه اعمال کیفر نسبت به خودکشی کننده، جنبه پیشگیری ندارد و هرنوع عکس العمل قانونی، به بستگان فرد خودکشی کننده لطمه مادی و معنوی می زند. اما از غیر قابل مجازات بودن خودکشی نباید نتیجه گرفت که دیگر صدمات بدنی که کسی به انگیزه خاص، به خود وارد میکند، مانند کسی که برای فرار از خدمت وظیفه عمومی عضوی از بدن خود را ناقص کند، قابل مجازات نیست، بلکهاین نوع صدمات شخصی بدنی به عنوان عمل مجرمانه، ممنوع وقابل مجازات هستند. عابدی در پاسخ به این پرسش که اگر خودکشی به صورت دو نفره انجام شود به عنوان مثال زن وشوهری به اتفاق تصمیم به خودکشی بگیرند و برای این کار زن در آشپزخانه دراز کشیده و شوهر پس از بازکردن شیرگاز در روی زمین میخوابد. پس از مدتی، زن به دلیل مسمومیت با گاز فوت میکند، اما شوهر بنا به دلایلی همچون پشیمان شدن، سر رسیدن همسایهها یا قطع گاز، زنده میماند، آیا شوهر قاتل همسرش محسوب میشود یا اینکه فقط معاونت در خودکشی کرده است، بیان میکند: پاسخ به این پرسش چندان آسان نیست. در حقوق جزای انگلستان، شاید بتوان عمل شوهر را با عنوان «قرارداد خودکشی» تلقی کرد و او را مرتکب «قتل غیرعمد ارادی» دانست. اما چنین تفسیری باتوجه به ضرورت تفسیر مضیق قوانین جزایی نمیتواند ملاک عمل قرارگیرد. برخی اهل سنت، معتقدند شوهر به دلیل اقدام به خودکشی که فعلی حرام است، مجرم بوده و دارای مجازات تعزیری است. همچنین با توجه به این که قواعدی مانند «الکل معصیه التعزیر» «کل فعل الحرام فعلیه العقوبه» و«کل من فعل محرماً او ترک واجباً کان للامام تعزیره» در فقه شیعه وجود داشته و بسیاری از فقهای امامیه همچون علامه حلی و میر عبدالفتاح مراغهای، به آنها تصریح کرده اند، بعید نیست که بتوان برای شوهر مجازات تعزیری قائل شد. البته از دیدگاه فقهی، شوهر در خودکشی همسرش معاونت هم کرده و از این جهت مرتکب «اعانت بر اثم» شده و مستوجب تعزیر است. این حقوقدان به اعتقاد برخی استادان مبنی بر اینکه رضایت مجنیعلیه به عنوان یکی از «علل موجهه جرم» (اسباب اباحه) اشاره کرده و می گوید: اما بیشتر استدان، در قتل رضایت مجنیعلیه را به عنوان عامل موجهه جرم نمیپذیرند. اما اگر عمل شوهر را مباشرت در قتل تلقی نکرده ومعاونت در خودکشی بدانیم، چون بر اساس قوانین جزاییایران، خودکشی جرم نیست، پس معاونت در خودکشی نیز قابل مجازات نیست.
خودکشی رایانهای جرم است
عابدی به قانون مجازات جرایم رایانهای، در بحث خودکشی اشاره کرده و در این باره میگوید: این قانون خودکشی به وسیله سیستمهای رایانهای و مخابراتی، جرم دانسته است و طبق بند «ج» ماده 16 این قانون، «هرکس از طریق سیستم رایانهای یا مخابراتی برای ارتکاب جرایم وانحرافات جنسی یا دیگر جرایم یا خودکشی یا استعمال مواد روان گران، اشخاص زیر 18 سال تمام را آموزش داده، یا تبلیغ یا تحریک یا تهدید یا یا تشویق یا دعوت کرده یا فریب دهد، یا طریق ارتکاب یا استعمال آنها را تسهیل کند، یا آموزش دهد، به حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی از دو میلیون و 500 هزار تا 10 میلیون ریال یا به هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»
وصیت خودکشی کننده معتبر نیست
این جرم شناس درباره چگونگی عمل کردن به وصیت نامه کسی که خودکشی کرده هم تصریح میکند: ماده 836 قانون مدنیایران، وصیت فرد خودکشی کننده مقرر را معتبر ندانسته است. در این ماده قانونی آمده است: «هرگاه کسی به قصد خودکشی خود را مجروح یا مسموم کند یا اعمال دیگر ازاین قبیل که موجب هلاکت است، مرتکب گردد وپس از آن وصیت نماید، وصیت در صورت هلاکت باطل است و هرگاه اتفاقاً منتهی به فوت نشد، وصیت نافذ خواهد بود» نکته مهم دراین ماده، «قصد خودکشی» موصی است. بنابراین در صورتی که موصی قصد خودکشی نداشته باشد وهدفش جلب رافت و محبت دیگری باشد، مثلاً موصی بهاین منظور که پدرش نسبت به او محبت بیشتری پیدا کند با اسلحه کمری به کتف خود شلیک کند و این امر موجب هلاکت وی شود، وصیتی که پس از ارتکاب این عمل می کند، باطل نخواهد بود؛ چراکه در ماده 836 قانون مدنی قید شده که عمل به قصد خودکشی انجام شده باشد و حال آنکه در این مورد، مرتکب چنین قصدی نداشته است.
سکوت قانون جزاء در مورد خودکشی
اما حسین دادپرور، از وکلای دادگستری با انتقاد از جرم نبودن خودکشی میگوید: قانون جزا در مورد قتل عمدی و خطائی احکامی تعیین کرده است اما این قانون در مورد خودکشی سکوت اختیار کرده است و قاضی تحقیق حق ندارد در مورد علل خودکشی و اطراف و جهات قضیه تحقیق و محرکین انتحار و کسانیکه در این قسمت تبانی کرده و یا اینکه وسائل انتحار را فراهم کرده اند بازجوئی و تعقیب کیفری کند. چراکه وضوعی که اصل آن از نظر قانون بزه شناخته نشده پس شریک و معاون نیز در صورت جود داشتن قابل تعقیب جزائی نخواهند بود. این حقوقدان با اشاره به اینکه خودکشی مخل نظم عمومی بوده و در صورت جلوگیری نکردن و سرایت آن، علاوه بر تقلیل نفوس، مفاسد و مضرات اجتماعی زیادی دارد، ادامه میدهد: به همین دلیل هم تمامی ادیان و مذاهب این عمل را نهی کرده و دین مقدس اسلام عذاب جاویدان اخروی برای مرتکب خودکشی در نظر گرفته است. به گفته دادپرور، خودکشی گرچه از ضعف نفس و بیماری روحی و تشنجات فکری و جهات دیگری سرچشمه میگیرد اما همانطوریکه مامورین انتظامی باید قبل از وقوع جرم، حتیالامکان از وقوع آن جلوگیری کنند در مورد خودکشی نیز باید تدابیری اتخاذ شود تا این صحنههای جگر خراش کمتر نظایری پیدا کند. این وکیل پایه یک دادگستری اضافه میکند: راحتترین و آسانترین وسیله خودکشی تریاک است که اشخاص ضعیفالنفس با خوردن آن انتحار میکنند. اگر فروشندگان تریاک و داروهای سمی که موجبات انتحار را فراهم ساختهاند بعنوان معاون جرم تحت تعقیب قرار گیرند مسلما از میزان خودکشی بسیار کاسته خواهد شد. همچنین وسایل خودکشی را تا جائیکه ممکن است از دسترس مردم خارج کنند به طور حتم از شمار خودکشیها جلوگیری خواهد شد .دادپرور یکی دیگر از مصادیق کاهش خودکشی را پایبندی به اخلاقیات دانسته و میگوید: در مواردی از خودکشیها به زیر پا گذاشتن اخلاقیات بر می خوری که مواردی از آن مربوط به خیانت همسران است که عملی بسیار زشت و قبیح است اما دراینگونه موارد قانون سکوت اختیار کرده و با توجه به اینکه خودکشی جرم نیست دنبال علل و موجبات این عمل نیز نمی رود که خود ضعف بزرگی برای قانون ماست. حال دیگر اینکه خودکشی چه درجهای از تنفر را در جامعه دارد موضوعی است که در تمامی جوامع جهانی مشخص است و فردی که خودکشی میکند در حقیقت خود را از بزرگترین موهبت الهی که همان حیات است محروم میکند و این از نظر مردم منفور است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]
صفحات پیشنهادی
90 درصد خودکشیها قابل پیشگیری هستند |اخبار ایران و جهان
90 درصد خودکشیها قابل پیشگیری هستند کد خبر ۵۳۰۳۹۵ تاریخ انتشار ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۱ - 09 September 2015 گاهی مشکلات زندگی زیاد میشود و تحمل سختیها ناممکن و طاقت فرسا به نظر می رسد آنقدر طاقتفرسا که عدهای توانایی مقابله با آنها را در خودشان نمیبینند و پایان زندگی را بهکم آبی تهران را تهدید میکند |اخبار ایران و جهان
کم آبی تهران را تهدید میکند عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت کم آبی تهران و ایران را تهدید میکند و اگر آب در این شهر نباشد ارزش زندگی کردن ندارد کد خبر ۵۳۰۱۰۹ تاریخ انتشار ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۴ - 08 September 2015 عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت کم آبی تهران و ایران را تهدیهوای تهران سالم است |اخبار ایران و جهان
هوای تهران سالم است کد خبر ۵۳۰۴۶۸ تاریخ انتشار ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۴ - 09 September 2015 مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از ۲ ۵ میکرون روی عدد ۸۹ در وضعیت سالم قرار گرفت به گزارش مهر وحید حسینی با بیان این مطلب گفت بر اساساطلاعیه اداره کل مطبوعات درباره یارانه مطبوعات |اخبار ایران و جهان
اطلاعیه اداره کل مطبوعات درباره یارانه مطبوعات اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی در خصوص واریز یارانه مطبوعات شش ماه اول سال 94 اطلاعیهای صادر کرد کد خبر ۵۳۰۴۱۲ تاریخ انتشار ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۸ - 09 September 2015 اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی در خصوص واریز یارآمار کودکان کار در کشور میلیونی نیست |اخبار ایران و جهان
آمار کودکان کار در کشور میلیونی نیست قائم مقام وزیرکشور در امور اجتماعی آمار مجامع بین المللی درباره کودکان کار در ایران را نادرست دانست و گفت آمار کودکان کار در کشور میلیونی نیست کد خبر ۵۳۰۱۱۲ تاریخ انتشار ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۵ - 08 September 2015 قائم مقام وزیرکشور در اموردرباره یکی از بیماریهای مزمن بینی |اخبار ایران و جهان
درباره یکی از بیماریهای مزمن بینی کد خبر ۵۳۰۴۷۲ تاریخ انتشار ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۶ - 09 September 2015 یک متخصص گوش حلق و بینی گفت پولیپ بینی یکی از بیماریهای مزمن بینی و سینوس است که ممکن است به طور منفرد بروز کند یا با بیماریهای دیگر مانند آسم همراه باشد به گزارش ایسناثبت قدمت ۷ هزار ساله تهران |اخبار ایران و جهان
ثبت قدمت ۷ هزار ساله تهران نتایج آزمایش سالیابی روی تعدادی نمونه سفال کشف شده در خیابان مولوی سابقه ۷ هزار ساله تهران تایید شد کد خبر ۵۲۹۵۷۵ تاریخ انتشار ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۰ - 06 September 2015 نتایج آزمایش سالیابی روی تعدادی نمونه سفال کشف شده در خیابان مولوی سابقه ۷ هزاسرنوشت طرح حمایت از ۶ میلیون نیازمند |اخبار ایران و جهان
سرنوشت طرح حمایت از ۶ میلیون نیازمند کد خبر ۵۳۰۱۱۶ تاریخ انتشار ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۱ - 08 September 2015 نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه طرح حمایت از ۶ میلیون نیازمند با یک فوریت به عمر این مجلس نمی رسد گفت تلاش می کنیم با تغییر فوریت این طرح را زودتر در دسضرورت تشکیل صندوق مسکن بازنشستگان |اخبار ایران و جهان
ضرورت تشکیل صندوق مسکن بازنشستگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تشکیل چهار صندوق مسکن اجتماعی برای بازنشستگان را ضروری خواند و افزود اجرای نظام یکپارچه رفاهی مستلزم ایجاد بیمه های اجتماعی برای اقشار مختلف جامعه است کد خبر ۵۳۰۸۹۳ تاریخ انتشار ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹ ۱۶ - 11 September۴۸ سال حبس برای متهمان پرونده نگین خودرو |اخبار ایران و جهان
۴۸ سال حبس برای متهمان پرونده نگین خودرو شعبه ۱۱۷۳ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدس تهران متهمان پرونده نگین خودرو آفتاب را جمعاً به ۴۸ سال و شش ماه حبس رد مال و جزای نقدی محکوم کرد کد خبر ۵۳۰۴۵۸ تاریخ انتشار ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۳ - 09 September 2015 شعبه ۱۱۷۳ دادگاه کیفری دو-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها