تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819407804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازمان ملل: يمني‌ها دور جديد مذاكرات را آغاز مي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سازمان ملل: يمني‌ها دور جديد مذاكرات را آغاز مي‌كنند
نویسنده : محمد بابایی 
همزمان كه نيروهاي ائتلاف به رهبري عربستان سعودي و نيروهاي دولتي و مردمي يمن خود را براي يك نبرد سرنوشت‌ساز در مركز اين كشور آماده مي‌كنند، فرستاده سازمان ملل اعلام كرد طرف‌هاي يمني موافقت خود را براي گفت وگوهاي مستقيم اعلام كرده‌اند.
استان مارب واقع در مركز غربي يمن اين روزها به محور اصلي جنگ اين كشور تبديل شده است. رسانه‌هاي وابسته به عربستان سعودي اخيراً تبليغات گسترده‌اي درباره استقرار نيروهاي كشورهاي عضو ائتلاف و آنچه طرفداران عبدربه منصور هادي مي‌خوانند در اين استان به راه انداخته‌اند. شبكه تلويزيوني الجزيره روز چهارشنبه گزارش داد حدود 10 هزار نيرو در استان مارب از جمله از كشورهاي قطر، امارات، بحرين و عربستان سعودي مستقر شده‌اند. حتي روز پنج شنبه رويترز به نقل از منابعي گزارش داد مصر نيز حدود 800 نظامي خود را به يمن اعزام كرده است كه با استقبال زيادي از سوي رسانه‌هاي وابسته به عربستان سعودي مواجه شده اما ساعاتي بعد دفتر رياست جمهوري مصر اين خبر را تكذيب كرد. تحليلگران اين تكذيب قاهره را يك رسوايي ديگر براي سعودي‌ها عنوان كردند. هيكل بافنع تحليلگر يمني نوشت: «اين مثل بازپخش چگونگي شروع جنگ عربستان عليه يمن است كه طي آن عربستان سعودي بدون هماهنگي با پاكستان نام اين كشور را در ائتلاف قرار داد.» از سوي ديگر بعضي منابع رسانه‌‌اي تبليغات سعودي‌ها مبني بر اينكه نيروهاي مستقر در مارب قصد پيشروي به سمت مناطق شمالي به ويژه استان صعده را دارند را جنگي رواني توصيف كردند كه براي منحرف كردن تمركز انقلابيون از شهر تعز صورت مي‌گيرد.
فارس طي گزارشي با اشاره به اينكه «شمال يمن منطقه‌اي كوهستاني است كه مردم بومي آن به دليل آشنايي با عوارض اين سرزمين توانايي بالايي در مقابله با مهاجمان دارند از اين‌رو عمليات زميني آن هم با حضور دهها خودرو زرهي، تانك و نفربر براي پيشروي در آن از نگاه كارشناسان نظامي احمقانه است»، آورده است: «هدف از اين عمليات رواني، منحرف كردن تمركز نيروهاي ارتش و انصارالله در تعز در جريان است و نيروهاي ائتلاف تلاش دارند با كنترل بر تعز خود را به دروازه‌هاي صنعا برسانند.» تعز در جنوب صنعا قرار داد و نيروهاي انقلابي اخيراً موفق شده‌اند بعضي مناطق را در اين شهر بازپس بگيرند.
 
ادامه حملات به جنوب عربستان
يكي از استراتژي‌هاي انصارالله از زمان آغاز تجاوز آل‌سعود به ويژه طي دو ماه گذشته، پيشروي در مناطق جنوبي عربستان سعودي و انجام حملات پايدار عليه مواضع نظامي اين كشور است. شبكه تلويزيوني المسيره روز جمعه اعلام كرد توپخانه ارتش يمن و كميته‌هاي مردمي اين كشور پايگاه نظامي ارتش عربستان را در منطقه الخوبه شهر جيزان هدف قرار دادند. در همين حال، سخنگوي وزارت كشور عربستان تأييد كرد بر اثر تيراندازي شديدي كه روز پنج شنبه از داخل خاك يمن به يكي از مراكز گارد مرزي عربستان در منطقه «جازان» صورت گرفت، يك نيروي امنيتي كشته شد.
 
دور جديد مذاكرات
در حالي كه تحولات ميداني يمن وارد مراحل سرنوشت‌ساز و سختي شده و طرف‌هاي درگير خود را آماده نبرد مارب مي‌كنند، ولد شيخ احمد نماينده ويژه سازمان ملل در امور يمن روزپنج‌شنبه از برگزاري دور جديد مذاكرات صلح اين كشور درهفته آينده خبر داد.
 وي با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: «هدف از برگزاري اين مذاكرات، تلاش براي برقراري آتش بس و از سرگيري عمليات انتقال سياسي مسالمت آميز قدرت در يمن است.» شيخ احمد تأكيد كرده است: «شركت‌كنندگان در مذاكرات مي‌خواهند به شكل سازنده و با حسن نيت جهت پايان دادن فوري به خشونتي كه طاقت مردم يمن را به سر آورده، گفت‌وگو كنند.» احتمال مي‌رود اين مذاكرات با نظارت سازمان ملل در مسقط پايتخت عمان انجام شود. رسانه‌ها پيشتر از موافقت جنبش مردمي انصارالله يمن با طرح پيشنهادي ارائه شده از سوي نماينده دبيركل سازمان ملل براي حل و فصل مسالمت آميز بحران اين كشور خبرداده بودند. شبكه خبري الميادين جمعه گذشته به نقل از منابع آگاه گزارش داد كه جنبش مردمي انصارالله با سند نهايي ارائه شده از سوي اسماعيل ولد الشيخ نماينده دبيركل سازمان در امور يمن كه آخرين بررسي‌ها و اصلاحات روي آن انجام شده، موافقت كرده است. بر اساس اين گزارش، سندي كه جنبش انصارالله يمن با آن موافقت كرده مبتني برمشورت‌هاي تعديل شده در مذاكرات مسقط و شامل تضمين‌هاي واضح بين‌المللي است.  هر چند اعلام دور جديد مذاكرات يمني‌ها روزنه‌اي براي پايان بحران اين كشور ايجاد كرده است اما تحليلگران معتقدند عربستان سعودي علاقه‌اي به پايان جنگ ندارد و معمولاً در مسير مذاكرات سنگ اندازي مي‌كند. در همين حال اسماعيل ولد الشيخ در نامه‌اي خطاب به جفري فلتمن معاون دبيركل سازمان ملل متحد كه اخيراً منتشر شده، آورده است: «متأسفانه اين نشست‌ها (با مقامات سعودي) تنها بخش اندكي از راهبرد عربستان در درگيري را فاش كرده است و ميزان آمادگي آن براي حمايت از حل و فصل موضوع از طريق مذاكره در آينده نزديك مشخص نيست.»

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن