تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816924333




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش امنيت غذايي با اصلاح عادت هاي غلط تغذيه اي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ شهريور ۱۳۹۴ (۱۱:۳۶ق.ظ)
يک کارشناس تاکيد کرد: افزايش امنيت غذايي با اصلاح عادت هاي غلط تغذيه اي موج - فراهم کردن زمينه دسترسي آسان به غذاي سالم و رفع مشکلات کشاورزي و دام‌پروري مي‌توان علاوه بر ارتقاي کيفيت محصولات کشاورزي به امنيت غذايي سالم نيز دست يافت.
به گزارش خبرگزاري موج، يک کارشناس بهداشت مواد غذايي اين گونه مي گويد:
امنيت غذايي به معناي دسترسي فيزيکي و اقتصادي همه افراد در همه اوقات به غذاي سالم و کافي است که با شيوه‌هاي قابل قبول اجتماعي و با مطلوبيت فرهنگي به دست مي‌آيد تا تمام سلول‌هاي بدن از مواد مغذي کافي براي دستيابي به يک زندگي سالم و فعال بهره مند شوند.
در تعريف امنيت غذايي بايد گفت که دسترسي فيزيکي اهميت دارد، به اين معناست که: غذا در دسترس افراد باشد و از لحاظ اقتصادي توان خريد نيز داشته باشند و غذا هم سالم باشد و به مقدار کافي در دسترس افراد قرار بگيرد، همچنين از راه‌هاي قابل قبول اجتماعي به دست بيايد و نکته مهم اينکه غذايي باشد که تمام سلول‌هاي بدن مواد مغذي مورد نياز خود را به دست بياورند. همچنين مي‌توان با اصلاح عادت‌هاي غلط غذايي امنيت غذايي بالاتري داشته باشيم.

افزايش اضافه وزن و بروز چاقي با استفاده مستمر از فست فودها
همواره مي‌بايست در انتخاب غذاها بيشتر دقت شود و حد الامکان بايد از انتخاب فست فودها به ويژه فست فودهاي خياباني پرهيز کرد زيرا در اين حالت فرد از نظر گرسنگي ظاهراً سير است اما از نظر سلولي هيچ کدام ازمواد مغذي مورد نياز بدنش به او نمي‌رسد و فرد دچار اضافه وزن و چاقي خواهد شد.

خوزستان جزو 4 استان ناامن غذايي کشور است
اخيراً استان خوزستان براساس آماري که وزارت بهداشت اعلام کرده جزو 4 استان ناامن غذايي کشور قرار دارد. البته اين آمار دلايل مختلفي همچون صنعتي بودن برخي از شهرستان‌ها است؛ مثلاً شهرستان ماهشهر که دسترسي آساني به غذاي سالم، کارگاه دام‌پروري و مزرعه ندارد و ناگفته نماند که خوزستان بين استان‌هاي کرمان، ايلام و بوشهر از وضعيت مناسب‌تري برخوردار است. البته اگر مشکلات کشاورزي و دام‌پروري اين استان برطرف شود مي‌توانيم کيفيت محصولات را ارتقا دهيم به وضعيت مطلوب تري دست مي‌يابيم.

تأثير خشک‌سالي در ناامني غذايي خوزستان
خشک‌سالي هم مي‌تواند در ناامني غذايي در استان خوزستان تأثير داشته باشد.
البته اين استان‌ها همراه با تحول و بهبودي که در دو دهه اخير در ساير استان‌ها کشور در زمينه امنيت غذايي ايجاد شده، بهبود نسبي يافت اما همچنان با توجه به شاخص‌هاي مورد نظر جزو استان‌هاي بسيار ناامن غذايي قرار دارد. علاوه بر مشکل امنيت غذايي و کمبود ريزمغذي ها نيز با افزايش ميزان چاقي و بروز برخي بيماري‌هاي قلبي و عروقي به دليل مصرف بي رويه غذاهاي پرچرب، شيريني جات و فست فودها نيز مواجه هستند. هم اکنون با مطالعات انجام شده بيش از 30 درصد مرگ ميرها ناشي از بيماري‌هاي قلبي و عروقي و فشارخون بالاست. کم تحرکي و مصرف مواد دخاني نيز بر مشکلات و بروز انواع بيماري‌ها از جمله ديابت و فشارخون بالا در استان‌ها افزوده است.
هنوز تعداد قابل توجهي از انسان‌ها از فقر غذايي رنج مي‌برند و کشورهاي بسياري هستند که از نظر امنيت غذايي در محدوده ناامن قرار دارند. به همين دليل همه ساله از سوي سازمان جهاني غذا، شعاري براي روز جهاني غذا انتخاب مي‌شود و بر اساس آن، فعاليت‌ها متمرکز شده و سياست‌گذاري مي‌شود، با توجه به اين‌که امنيت غذايي، دسترسي آحاد مردم به غذا تعبير مي‌شود اما هنوز اين امر براي ميليون‌ها نفر انسان تحقق نيافته است.

چالش‌هاي امنيت غذايي در خوزستان
از جمله مشکلات و چالش‌هاي رسيدن به امنيت غذايي مناسب در استان مي‌توان به پايش نشدن مناسب سلامت مواد اوليه با توجه به وجود آلاينده‌هاي مختلف زيست محيطي، سموم دفع آفات، آلودگي‌هاي مختلف ميکروبي و فلزي، نبود شاخص‌هاي پايش و ارزيابي سلامت مواد آلوده وارد شده از مرزهاي غيرقانوني به کشور، توليد صنفي و حتي زيرزميني مواد غذايي و نبود تشکيلات صنفي صنايع توليد کننده مواد غذايي در استان اشاره کرد.
تقلب در مواد غذايي از جمله استفاده از مواد نگهدارنده غيرمجاز و آنتي‌بيوتيک‌ها در مواد خام اوليه يا فرآورده اي نهايي و مشکلات اقتصادي توليدکننده مواد غذايي که باعث غيرفعال شدن برخي صنايع شده است، همچنين لازم است به اقتصاد توليد غذا در استان توجه بيشتري شود تا اين مجال فراهم شود که غذاي با کيفيت توليد شود.

لازمه تأمين سلامت جامعه همکاري سازمان‌هاي مرتبط با مقوله سلامت
در استان خوزستان از سال 87 تاکنون همايش روز جهاني برگزار شده و برنامه‌هايي که در اين استان مورد پيگيري قرار مي‌گرفتند، شامل بررسي چالش‌هاي موجود در زمينه بهبود صنايع غذايي، برگزاري نمايشگاه توانمندي‌هاي صنايع غذايي در استان و برپايي نمايشگاه محصولات غذايي سنتي بوده است.
براي تأمين سلامت جامعه بايد تمامي سازمان‌ها و ارگان‌هاي مرتبط با مقوله سلامت مانند مسئولين، شهرداري‌ها، اداره آب و فاضلاب، جهاد کشاورزي، دستگاه قضايي و نيروي انتظامي به‌صورت هماهنگ با يکديگر فعاليت کنند.
در زمينه امنيت و موارد غذايي ما با تعارضي مواجه هستيم که از طرفي مجوزهاي فست فود را ارائه مي‌دهيم و از سويي از نظر بهداشتي مردم را از آن نهي مي‌کنيم و بايد به اين نکته توجه کرد که ابعاد امنيت غذايي فقط شامل دست فروش‌ها نمي‌شود و شامل مواردي است که فاقد ارزش غذايي است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن