تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820256067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا بازی های شوتر اول شخص نیاز دارند دوباره به جنگ جهانی بازگردند ؟


واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم: کمتر از 10 سال قبل با عرضه موفق Call Of Duty: Modern Warfare و نوآوری های شگفت انگیز آن در طراحی مراحل و کارگردانی سینمایی ، بسیاری معتقد بودند که دیگر عمر عناوین کلاسیک جنگ جهانی به پایان رسیده است و دیگر زمان آن فرا رسیده که از کلیشه های بازیهای شوتر جنگ جهانی فاصله بگیریم و به سمت پتانسیل های استفاده نشده عناوین شوتر مدرن برویم . این حرف در آن زمان اشتباه نیز نبود و برای نمونه سری بازی Call Of Duty توانست با سیاستی مناسب ، با سری Modern Warfare به سمت جنگ های مدرن برود و این موضوع زمینه ساز تبدیل شدن "ندای وظیفه" به پرفروش ترین سری بازی شوتر نسل هفتم گشت . موفقیت سری بازی Modern Warfare حتی سبب گشت که رقیبی نظیر Medal Of Honor که روزگاری نماد عناوین کلاسیک جنگ جهانی بود نیز به سمت بازار عناوین شوتر مدرن روی بیاورد . از آنسو بازیهایی نظیر Battlefield نیز از ابتدا ابعاد نظامی جنگاوری مدرن را در پیش گرفتند .

نکته ناامیدکننده این است که EA به کلی نسل Medal Of Honor را می توان گفت منقرض کرده است و سری Call Of Duty نیز نه تنها از سبک کلاسیک دوری کرده بلکه حتی دیگر به سبک مدرن امروزی راضی نمی شود و کاملا ساختار بازی را به آینده برده است . اما این روند مثبت و این بهشت ایجاد شده برای برخی از شرکت ها ، تنها در نیمه اول نسل هفتم حاکم بود و کم کم جامعه گیمرها متوجه شدند که افراط در توجه به عناوین مدرن و دوری از عناوین کلاسیک می توانید عواقب نامطلوبی را برای سبک شوتر به ارمغان داشته باشد . شاید آخرین شوتر کلاسیک قابل قبولی که ما در صنعت بازی تجربه کردیم ، Call Of Duty: Black Ops بود . این روند ادامه پیدا کرد تا نسل هشتم و عرضه بازی Wolfenstein: The New Order و به جز این دو اثر ، بسختی می توان عنوان کلاسیک مطلوبی را یافت . نکته ناامیدکننده این است که EA به کلی نسل Medal Of Honor را می توان گفت منقرض کرده است و سری Call Of Duty نیز نه تنها از سبک کلاسیک دوری کرده بلکه حتی دیگر به سبک مدرن امروزی راضی نمی شود و کاملا ساختار بازی را به آینده برده است . سایر سری بازی های بزرگ نیز نظیر Halo ، Crysis ، Metro و ... نیز از اساس فلسفه ای متفاوت داشتند که با عناوین کلاسیک در تضاد هستند به همین دلیل در این مقاله به آنها اشاره نمی شود و این مقاله بیشتر در انتقاد از سیاست برخی از سری بازی های مشهور است که به طور کامل از گذشته خود فاصله گرفته اند . این بستر ایجاد شده در سبک شوتر اول شخص ، چند خروجی منفی بزرگ را برای صنعت بازی در بر داشته است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم :

عدم پیشرفت گیم پلی و طراحی مراحل بازیهای شوتر در قیاس با گذشته تکراری شدن طراحی کلی مراحل در عناوین شوتر یکی از بزرگترین چالش های پیش روی این سبک است . در مبحث پیشرفت گیم پلی در بازی های شوتر ما دو بخش مختلف را باید مدنظر قرار دهیم : الف- پیشرفت سیستم تیراندازی و به طور کلی GunPlay بازی : در این بخش ، منظور پیشرفت سیستم تیراندازی و واقع گرایانه بودن استفاده از آن است . عناصری نظیر زاویه دوربین ، نوع چرخش دوربین ، نوع در دست گرفتن اسلحه و تنوع حرکتی آن در پیشرفت سیستم تیراندازی تاثیر گذار است . این بخش تنها موردی است که بخوبی شاهد پیشرفت آن در سبک اول شخص شوتر طی سالهای اخیر هستیم . ب- پیشرفت لول دیزاین و طراحی پیشبرد مراحل : این بخش دقیقا پاشنه آشیل عناوین شوتر امروزی است . مهمترین مبحث در هر سبک از بازی ، پیشرفت ابعاد طراحی مراحل است . یک اثر حتی اگر بهترین گرافیک ، بهترین اجرای فنی ، بهترین امکانات و بهترین بخش مبارزات را نیز دارا باشد ، این عناصر بدون قرارگیری در یک قالب قوی و مستحکم به نام مرحله بی معنا می شوند . یک مرحله خوب ، تحت تاثیر از لول دیزاین و طراحی خوب است . طراحی که در آن زاویه قرارگیری دشمنان ، نوع پیشبرد بازی ، نوع میزانسن محیط و ... اهمیت دارد و یک طراحی خوب تنها از ذهن یک کارگردان بزرگ بر می آید . نکته مهم در این زمینه است است که پس از فرمول خلق شده بدست "جیسون وست" و "وینس زامپلا" خالقان سری Modern Warfer ، دیگر شاهد تحول در مبحث طراحی مراحل بازیهای شوتر نبودیم و حتی آثاری نظیر Killzone ، Crysis و Battlefield نیز در زمینه تجربه بخش تکنفره سیری نزولی در پیش گرفتند . به طور مثال سری Call Of Duty عملا در هر نسخه ، از نظر طراحی حکم کپی نسخه پیشین را داشت . سری Battlefield نه تنها روند صعودی نداشته بلکه پس از Bad Company 2 بشدت در ارائه یک تجربه بخش داستانی پویا با مشکل رو به رو بوده است . Medal Of Honor نیز عملا منقرض شده است . متاسفانه بدلیل عدم توانایی در خلق یک فرمول جدید نظیر کاری که Modern Warfare 1 انجام داد ، شرکت ها به جای آنکه به دنبال پیشرفت مبحث طراحی مراحل بروند ، صرفا با قراردادن عناصری از تکنولوژی نظیر پرش های بلند ، افزایش سرعت گیم پلی ، بازی با جاذبه ، اسلحه ای متنوع و شگفت انگیز و ... به دنبال آن هستند که یک هاله جذاب را بر روی اثر خود بکشند اما هر چقدر که آثار این سازندگان را بیشتر به پیش می رویم متوحه سطحی بودن تجربه اثر و عدم پیشرفت لازم در بخش داستانی می شویم .

دورانی نظیر جنگ جهانی اول ، جنگ جهانی دوم ، دوران جنگ سرد بین امریکا و شوروی ، بحران کوبا ، جنگ کره ، جنگ ویتنام ، بحران های حاکم بر افریقا و خاور میانه همگی بخش هایی هستند که پتانسیل فوق العاده ای را در جهت داستانسرایی دارند تکراری و کلیشه ای شدن داستان آثار شوتر در قیاس با گذشته متاسفانه بازیهای شوتر در ورطه توجه بیش از حد به بخش مولتی پلیر برای سوددهی غوطه ور شده اند و کمتر شاهد عناوین شوتری هستیم که به واقع تجربه ای قوی را در زمینه بخش داستانی ارائه دهد . در بین سری بازیهای بزرگ شاید تنها آثاری نظیر Halo و Wolfenstein و Metro همچنان به بخش تکنفره پایبند هستند . موضوع این است که ، یکی از اصلیترین دلایل عدم تنوع و تکراری شدن بازیهای شوتر ، یکنواخت بودن داستان این آثار است . اکثرا یک فرم و قالب را دارند و اکثرا نیز در دنیایی غیر واقعی و در آینده جریان دارند . بازگشت به گذشته و به طور خاص دوران جنگ جهانی ، صرف نظر از ایجاد تنوع ، فرصت های استفاده نشده فراوانی را در اختیار سازندگان قرار می دهد . البته مطمئنا داستانی که در آینده روایت می شود نیز پتانسیل های فراوانی را برای روایت دارد ، اما اگر این داستان براساس عناصر کلیشه ای خلق شده باشد آنگاه تکراری و آزاردهنده می شود و این موضوع چیزی است که از اغلب آثار شوتر اول شخص امروزی مشاهده می کنیم . دورانی نظیر جنگ جهانی اول ، جنگ جهانی دوم ، دوران جنگ سرد بین امریکا و شوروی ، بحران کوبا ، بحران های حاکم بر افریقا و خاور میانه همگی بخش هایی هستند که پتانسیل فوق العاده ای را در جهت داستانسرایی دارند اما متاسفانه ذهن سازندگان صرفا به سمت ارائه آثار پرزرق و برق و مدرن رفته است و همانطور که در بخش گیم پلی گفتیم ، این دید به دلیل دشواری و محدودیت های حاکم در خلق گیم پلی در آثار کلاسیک بوجود آمده است .

در صورت بازگشت به جنگ جهانی کاملا شاهد تغییر رویه کنونی خواهیم بود و به جای آنکه سازنده در نسخه جدید یک فرمول تکراری را در قالبی پرزرق و برق جلوه دهد به دنبال خلق نوآوری و ارائه یک فرمول جدید در گیم پلی با عناصر ثابت می رود و این موضوع حلقه مفقوده آثار شوتر امروزی است .
چرا بازگشت به جنگ جهانی می تواند زمینه ساز ارائه نوآوری و فرمول های جدید در گیم پلی باشد ؟ در این مورد نباید فراموش کنیم که ارائه یک فرمول جدید که در آن طراحی کاملا منحصربفردی وجود دارد کار بسیار سختی است اما انتظار می رود در هر نسل حداقل شاهد دو تا سه اثر با این قدرت باشیم . اصولا این آثار ، نه تنها فرمول جدیدی را خلق می کنند بلکه با آن فرمول ، استانداردهای جدیدی را نیز در سبک خود بنا می کنند و سایر سازندگان نیز به دنبال نزدیک شدن به آن استاندارد می روند . اگر عناوین شوتر صرفا در جهان مدرن یا در آینده سیر کنند ، از طریق ابزار مدرن و بازی با تکنولوژی تا حد زیادی می توانند خلا عدم نوآوری در طراحی مراحل را از بین ببرند . اما بازگشت به جنگ جهانی سبب محدودیت می شود ، دیگر سازنده نمی تواند از تخیل خود برای خلق اسلحه استفاده کند ، دیگر نمی تواند عناصر غیرواقعی نظیر بازی با جاذبه را داخل اثر بیاورد و اصولا انسان در محدودیت ، به دنبال استفاده بهینه از فرصت ها است . در صورت بازگشت به جنگ جهانی کاملا شاهد تغییر رویه کنونی خواهیم بود و به جای آنکه سازنده در نسخه جدید یک فرمول تکراری را در قالبی پرزرق و برق جلوه دهد به دنبال خلق نوآوری و ارائه یک فرمول جدید در گیم پلی با عناصر ثابت می رود و این موضوع حلقه مفقوده آثار شوتر امروزی است .

 نتیجه گیری : در نهایت باید اذعان کنیم که به طور خاص انتشار بازیهایی با محوریت جنگ های آینده و مدرن یک ایراد محسوب نمی شود اما افراط در خلق این اثار سبب کلیشه ای شدن تجربه بازیهای شوتر اول شخص شده است . این موضوع سبب گشته که فرمول های بکار رفته در عناوین مدرن رو به تکراری شدن برود و سازنده نیز به جای آنکه اقدام به ارائه فرمول های جدید در زمینه طراحی کلی مراحل و پیشبرد گیم پلی کند ، صرفا با عناصر پرزرق و برق و بازی با تکنولوژی ، قصد دارد اثر خود را متفاوت جلوه دهد و این موضوع بیش از هر چیزی تنها باعث پویایی بخش مولتی پلیر بازیها می شود و کماکان بخش داستانی در ورطه تکرار باقی می ماند . بازگشت به گذشته و به طور خاص جنگ جهانی یا دوران جنگ سرد بین امریکا و شوروی ، باعث می شود که دست سازنده برای ارائه ابزارهای مدرن در گیم پلی بسته شود و در مقابل تلاش اصلی به سمت ایجاد تنوع در طراحی کلی بازی ، طراحی مراحل و صحنه های سینماتیک می رود  و از همه مهمتر در محدودیت ایجاد شده ، سازنده تلاش بیشتری را در زمینه تاثیرگذاری داستان در روند گیم پلی بکار می گیرد . ایجاد نوآوری در این ابعاد ذکر شده دقیقا کمبود اصلی آثار شوتر امروزی است . جدای از ابعاد فنی و داستانی ، از نظر احساسی نیز به واقع جای اثار کلاسیک در عناوین شوتر اول شخص خالی است و متاسفانه سبک اول شخص شوتر بشدت به سمت عناوین برخواسته از تکنولوژی های جذاب رفته است و جای عناوین کلاسیک ، با اسلحه هایی محدود اما طراحی بسیار قوی گیم پلی و مراحلی متنوع خالی است . نسل هشتم نیز متاسفانه با رویه تکراری نسل قبل آغاز شده است و تمرکز اصلی بیش از هر چیزی بر روی بخش چندنفره بازیها است . با وجود این شرایط تنها باید امیدوار باشیم که سازنده های عناوین شوتر اول شخص به سمت نابودی کامل بخش داستانی از این بازیها نروند و شهامت و ریسک لازم برای بازگشت به گذشته و ارائه یک تجربه قوی و کلاسیک را داشته باشند . در نهایت نظر شما در این مورد چست ؟ از دید شما ایا بازگشت به گذشته می تواند راه حلی برای خروج از ورطه تکرارِ بخش تکنفره بازی های شوتر باشد ؟ نویسنده : سینا ربیعی



17 شهريور 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پردیس گیم]
[مشاهده در: www.pardisgame.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 426]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن